حکمت ۲۲
على (ع) فرمود:
ما را حقى است
كه اگر آن را به ما دادند، بگيريم
و اگر ندادند، بر ترك شتر سوار مى شويم،
هر چند، سير در شب باشد و به درازا كشد.
سید رضى گويد:
اين سخن، سخنى لطيف و فصيح است.
يعنى اگر حق ما را ندهند،
ما در زمره خوارشدگان باشيم
زیرا در ردیف پشت سر راکب کسی می نشیند که برده ، اسیر
و یا کسی است که در مرتبه اینان است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۴
على (ع) فرمود: از کفارههای گناهان بزرگ یاری ستمدیدگان و برطرف کردن اندوه غمدیدگان است
حکمت ۲۳
على (ع) فرمود: آن کس که کردارش او را به تاخیر اندازد نسب او نمیتواند آن عقب ماندگی را جبران کند.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۵
على (ع) فرمود: اى پسر آدم، اگر ديدى كه خداى سبحان نعمتهای خود را پى درپى به تو ارزانى مى دارد و تو نافرمانيش مى كنى، از كيفر او بترس.
حکمت ۲۶
على (ع) فرمود: هيچكس چيزى را در دل نهان ننمود، جز كه در سخنان بيانديشه اش آشكار گشت يا در صفحات چهره اش، هويدا شود.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷
على (ع) فرمود: با درد خود بساز تا جایی که با تو همراهی میکند.(از پای نینداخته است)
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸
على (ع) فرمود: برترین زهد ، پنهان کردن آن است.
الحکمة ۲۸
قال عليه السلام : أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.
saying 28
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The best part of asceticism is to conceal it.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹
على (ع) فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مىگذارى و مرگ به تو روى مىآورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود .
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۰
على (ع) فرمود: هشدار ! هشدار ! به خدا سوگند ، خداوند چنان پرده پوشى كرده است كه پندارى تو را بخشيده است !
@nahjolbalaghe5
#توبه_نصوح
🔶 نصوح مردی بود شبیه زنها، صدایش نازک بود، صورتش مو نداشت و اندامی زنانه داشت.
او با سوء استفاده از وضع ظاهرش در حمام زنانه کار دلاکی میکرد و کسی از وضع او خبر نداشت. او از این راه، هم امرار معاش میکرد و هم برایش لذت بخش بود.
گرچه چندین بار به حکم وجدان توبه کرده بود اما هر بار توبه اش را می شکست.
🔷 روزی دختر شاه به حمام رفت و مشغول استحمام شد. از قضا گوهر گرانبهایش همانجا مفقود شد. دختر پادشاه در غضب شد و دستور داد که همه را تفتیش کنند.
🔶 وقتی نوبت به نصوح رسید او از ترس رسوایی،.... ....
ادامه داستان همین الآن پست اخر کانال
#برای_خواندن_ادامه_داستان_کلیک_کنید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3913809932C4684447e81
❌ کپی بنر حرام شرعی ❌
حکمت ۳۱
از امام در باره ايمان پرسيدند،
فرمود: ایمان بر چهار پايه استوار است :
صبر ، يقين ، عدل و جهاد
امّا صبر بر چهار شاخه است:
شوق و ترس
و زهد و انتظار
پس آن كه مشتاق بهشت باشد
دامن از شهوات برمی چیند
و هركس از آتش دوزخ بهراسد
از گناهان بپرهيزد،
و آن كس كه در دنيا زهد ورزد
مصيبت ها را خوار می دارد
و كسي كه در انتظار مرگ باشد
در کارهای نیک شتاب می کند
و یقین بر چهار شاخه است:
بينش هوشمندانه، تفسیر حكیمانه،
پند گرفتن از گذشت زمان
معرفت و شناخت سنت پيشينيان
پس آن که زیرکانه دید
حکمت بر وی آشکار گردید،
و آن را که حکمت آشکار گردید
عبرت آموخت،
و آن که عبرت آموخت
گویی که در میان گذشتگان ایستاده است.
و عدل بر چهار شاخه است
به فهمی ژرف اندیش و دانشی عمیق و به حقیقت رسیده
و نیکو داوری کردن و در بردباری استوار بودن
هر کس که فهمید ژرفای علم را در می یابد
و آنکه به ژرفای علم رسید
از چشمه زلال شریعت نوشید
و آن که بردبار باشد
در امور خود زیاده روی نمی کند
و در میان مردم ستوده زندگی می کند
و جهاد نیز بر چهار شاخه است
بر امر به معروف
و نهی از منکر
راستگویی در هر حال
و دشمن داشتن فاسقان
پس آن کس که امر به معروف می کند
پشت مومنان را محکم می کند
و آن که از منکر باز می دارد
بینی کافران را در خاک می مالد
و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود،
حقی را که بر گردن دارد ادا نمود
و آن که فاسقان را دشمن دارد
و برای خدا به خشم آید،
خدا به خاطر او خشم آورد
و روز رستاخیز وی را خشنود نماید
و کفر بر چهار ستون پایدار است:
پی وهم رفتن
و خصومت کردن و انحراف از حق و دشمنی ورزیدن
پس آن که پی وهم گرفت به حق بازنگشت،
و آن که از پی جهالت به زد و خورد با مردم برخاست
نابینایش از دیدن حق استمرار می یابد
و آن که از راه حق به دیگر منحرف گردید،
نیکی در نزد او "بد" می شود
و بدی در نزد او "نیک" می شود
و مست گمراهی گردید،
و آن که دشمنی ورزید
راهها برایش دشوار شد
و کارش بر او پیچیده می شود
و کارش سخت و نجات از مشکلات دشوار است
و شک بر چهار شاخه است
در گفتار جدال نمودن و ترسیدن
و دودل بودن، و تسلیم حادثه های روزگار گردیدن
پس آن که جدال را عادت خود کرد،
از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد
و آن کس که از هر چیزی ترسید
پیوسته عقب نشینی می کند
و آن که در تردید ماند
زیر پای شیاطین کوبیده خواهد شد
و آن که به تباهی دنیا و آخرت گردن نهاد
هر دو جهانش نابود می شود.
سید رضی می گوید :
و پس از این سخن گفتاری بود که از بیم درازی و برون شدن از روش کاری که در این کتاب مقصود است نیاوردیم.)
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۲
على (ع) فرمود: نیکوکار از کار نیک بهتر است و بد کردار از کار بد بدتر است.
الحکمة ۳۲
قال عليه السلام : فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ.
saying 32
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The doer of good is better than the good itself, and the doer of evil is worse than the evil itself
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۳
على (ع) فرمود: بخشنده باش امّا زیادهروی نکن در زندگی حسابگر باش امّا سختگیر مباش.
الحکمة ۳۳
قال عليه السلام : كُنْ سَمَحاً وَلاَ تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَكُنْ مُقَتِّراً.
saying 33
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Be generous but not extravagant; be thrifty but not stingy.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۴
على (ع) فرمود: شریفترین بینیازی ترک آرزوهاست.
الحکمة ۳۴
قال عليه السلام : أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنى .
saying 34
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The best of riches is the abandonment of desire.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۵
على (ع) فرمود: هر که بی محابا به مردمان آن گوید که خوش ندارند دربارهاش آن گویند که ندانند.
@nahjolbalaghe5
*✍خدا چیست و چه شکلیست؟*
*مسئله ای که از حضرت علی علیه السلام پرسیده شد*
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سوألى كه براى اكثر مردم ، مسلمون و غير مسلمون ، كوچيك و بزرگ حتما پيش اومده،اینه كه خدا از كجا اومده ، الان كجاست ؟
از چى درست شده و قبل از خدا چى بوده؟!!
اگر شما هم دوست داريد جواب اين سؤالها رو بگيريد بايد بدونيد عقل و درك و فهم ما قادر نيست به اون مرحله برسه ولى امام على (ع) در مقابل سؤال كفار راجع به خداوند به زيبايي جواب دادند وهم ضعف و عدم درك ما از وجود خداوند را شرح دادند .
سؤال كفار از امام على(ع)
در چه سال و تاريخى خدايت به وجود امد ؟
امام فرمود ؛ خداوند وجود داشته قبل از بوجود آمدن زمان و تاريخ و هرچيزى كه وجود داشته .
كفار گفتند:
چه طور ميشود؟ !
هرچيزى كه به وجود آمده يا قبلش چيزى بوده كه از او به وجود آمده ويا تبديل شده!!
امام على (ع) فرمود :
قبل از عدد ٣ چه عددى است ؟
گفتند ٢
امام پرسيد قبل از عدد ٢ چه عدديست ؟
گفتند ١
امام پرسيد و قبل از عدد ١ ؟
گفتند هيچ
امام فرمود چطورميشود عدد يك كه بعدش اعداد بسیاری هست قبل نداشته باشد ولی قبل ازخداوند كه خود احد و واحد حقيقى است نميشود چيزى نباشد ؟؟
كفار گفتند خدايت كجاست وكدام جهت قرار گرفته؟!!
امام فرمود همه جا حضور دارد
وبر همه چيز مشرف است .
گفتند چطور ممكن است كه همه جا باشى و همه جهت اشراف داشته باشى؟!
امام فرمود :
اگر شما در مكانى تاريك خوابيده باشيد صبح كه بيدار شويد روشنايي را از كدام طرف و كجا مي بینيد ؟
كفار گفتند همه جا و از همه طرف
امام فرمود پس چگونه خدايى كه خود نور سماوات و ارض است نميشود همه جا باشد؟؟
كفار گفتند : پس جنس خدا از نور است اما نور از خورشيد است خدايت از چيست !؟
چطور ميشود از چيزى نباشى همه جا هم باشى قدرت هم داشته باشى !؟
امام فرمود خداوند خودش خالق خورشيد و نور است ايا شما قدرت طوفان و باد را نديده أيد؟ باد از چيست كه نه ديده ميشود نه از چيزى است،در حالى كه قدرتمند است؟
خداوند خود خالق باد است.
گفتند :خدايت را برايمان توصيف كن.از چه درست شده ؟
ايا مثل آهن سخت است ؟
يا مثل آب روان ؟
و يا مثل دود و بخار است !؟
امام فرمود :
ايا تا به حال كنار مريضى در حال مرگ بوده ايد و با او حرف زده ايد ؟
گفتند : آرى بوده ايم وحرف زده ايم .
امام فرمود : آيا بعداز مردنش هم بااو حرف زديد ؟
گفتند نه چطور حرف بزنيم در حالى كه او مرده ؟!
امام فرمود : فرق بين مردن و زنده بودن چه بود كه قادر به تكلم وحركت نبود؟؟
گفتند :روح،روح از بدنش خارج شد.
امام فرمود شما آنجا بوديد و ميگوييد كه روح از بدنش خارج شد و مُرد.
حال آن روح را كه جلو چشم شما خارج شده برايم توصيف كنيد از چه جنس و چگونه بود !؟
همه سكوت كردند .
امام على (ع) فرمود: شما قدرت توصيف روحى كه جلو چشمتان از بدن مخلوق خدا بيرون آمده را نداريد؛ چطور قادر به فهم و درك ذات أقدس احديت و خداى خالق روح هستيد؟
لطفا بازنشر کنید...🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 « أشهَدُ اَنْ مُحمّدً رَسول اللّٰه و أشَْهدُ انْ عَلِیً وَلیُ اللّٰه »
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۶
على (ع) فرمود: هر كه دامنه آرزوهايش گسترده شود،كردارش ناروا گردد.
الحکمة ۳۶
قال عليه السلام : مَنْ أَطَالَ الاَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ.
saying 36
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whoever prolongs his desire ruins his actions.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۷
و چون دهقانان انبار هنگام رفتن امام به شام او را دیدند،
برای وی از اسب هاشان پیاده شدند
و پیشاپیش آن بزرگوار دویدند. فرمود:
این چه کار بود که کردید؟
گفتند: عادتی است که داریم و بدان امیران خود را بزرگ می شماریم
على (ع) فرمود:
به خدا که امیران شما از این کار سودی نبردند،
و شما در دنیایتان خود را بدان به رنج می افکنید
و در آخرتتان بدبخت می گردید.
و چه زیانبار است رنجی که کیفر در پی آن است،
و چه سودمند است آسایشی که با آن از آتش امان است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۸
على (ع)به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:
پسرم! چهار چیز و چهار دیگر از من به خاطر بسپار
که تا بدان ها عمل کنی زیان نبینی
گرانمایه ترین بی نیازی خرد است،
و بزرگترین فقر بی خردی است
و ترسناکترین تنهایی خودپسندی است
و گرامی ترین ارزش خانوادگی، اخلاق نیکوست.
پسرم! از دوستی نادان بپرهیز
چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند
و از دوستی بخیل بپرهیز،
که از تو دریغ دارد،
آنچه را سخت بدان نیازمندی
و از دوستی بدکار بپرهیز
که به اندک بهایت بفروشد
و از دوستی دروغگو بپرهیز
که او سراب را ماند،
دور را به تو نزدیک
و نزدیک را به تو دور نمایاند
@nahjolbalaghe5
حکمت ۳۹
على (ع) فرمود: عمل مستحب انسان را به خدا نزدیک نمیگرداند اگر به واجبات زیان رساند.
الحکمة ۳۹
قال عليه السلام : لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ.
saying 39
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Supererogatory worship cannot bring about nearness to Allah if it hampers what is obligatory.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۴۰
على (ع) فرمود:
زبان عاقل در پشت قلب اوست،
و قلب نادان پشت زبان او قرار دارد.
سید رضی میگوید:
و این از معنی های شگفت و پرارزش است
و مقصود امام (ع) این است که: خردمند زبان خود رها نکند
مگر بعد ازمشورت
و فكر و سنجش
ولى احمق حرفها و سخنانى كه از زبانش مى پرد قبل ازمراجعه به فكر و دقت و انديشه است
پس چنان است که گویی زبان خردمند پیرو قلب اوست
و قلب نادان پیرو زبان او.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۴۱
و این معنی به لفظی دیگر از آن حضرت روایت شده است که:
قلب احمق در دهان اوست
و زبان عاقل در قلب او
و معنی هر دو یکی است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۴۲
امام علی (ع) به يكى از يارانش هنگامى كه بيمار شده بود فرمود :
خداوند اين درد و ناراحتى تو را باعث از بين رفتن گناهانت قرار داده است
زيرا بيمارى پاداشى ندارد
و لكن گناهان را از ميان مي برد
و آنها را همچون برگ درختان ميريزد
اجر و پاداش تنها در گفتار به زبان،
و کردار با دستها و قدمها است
و خداوند سبحان
وارد میکند به خاطر نیت راست
و درون پاک
به بهشت هر کس از بندگانش را که بخواهد.
سید رضی میگوید :
من ميگويم آنچه امام عليه السلام فرموده درست است بيمارى اجر و پاداش ندارد
چرا كه بيمارى از قبيل چيزهائى است كه استحقاق عوض دارد نه پاداش
زيرا عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بنده خود
در ناملایمات زندگی و بیماریها و همانند آن
و اما اجر و ثواب در برابر كارى است كه بنده انجام مى دهد
بنابر اين بين اين دو فرق است
كه امام عليه السلام با آن علم نافذ آن را بیان فرموده است
و با نظریه رساى خود.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۴۳
هنگامى كه از خباب من الارت ياد مى كرد چنين فرمود:
خدا بيامرزد خبّاب پسر أرتّ را
به رغبت اسلام آورد
و از روي فرمانبرداري هجرت كرد
و به زندگى ساده قناعت نمود
و از خدا راضي بود
و مجاهد زندگي نمود
@nahjolbalaghe5
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
535.4K
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
💎 نوروزت را بساز
💥 مواظب باشید عیدتان خراب نشود..
👌 توصیه آقا در شروع سال نو
🌺به مناسبت #عید_نوروز 🌺
@omeabih
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
#عید_نوروز
✨🌸✨
✍همه به شما می گویند
سال خوبی داشته باشید
ولی ما به شما می گوییم :
سال خوبی را برای خودتان خلق کنید
به فکر آمدن روزهای خوب نباشید!
آنها نخواهند آمد
به فکر ساختن باشید
روزهای خوب را باید ساخت
آرزو می کنیم
بهترین معمار سال جدید باشید.
"سال نـو مبـارڪ"
@omeabih
حکمت ۴۴
على (ع) فرمود: خوشا به حال كسيكه بياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و بمقدار كفايت قناعت نمايد و از خدا راضى باشد.
@nahjolbalaghe5
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
7803884_743.mp3
19.81M
💠 نوحه زمینه جانسوز
✍ دلتنگتم ای نازنین ای وای حسین
🎤🎤 حاج محمود کریمی
🌺 وفات #حضرت_زینب سلام الله علیها
#وفات_حضرت_زینب #زینب
@omeabih
حکمت ۴۵
على (ع) فرمود: اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت و اگر تمام دنيا را در گلوى منافق بريزم كه مرا دوست بدارد، دوست نخواهد داشت. واين،از آنروست،كه حكم خداى بر زبان پيامبر امى(صلى الله عليه و آله)گذشت كه فرمود: «اى على! هيچ مؤمنى ترا دشمن نميدارد و هيچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت »!
@nahjolbalaghe5