eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله والسلم): 🔸اَربَعةٌ لاتُردُّ لَهُم دَعوَةٌ: اَلوالِدُ لِوَلَدِهِ والمَظلومُ عَلی مَن ظَلَمهُ و المُعتَمِر حتَّی یرجِعَ و الصائِمُ حتّی یفطِرَ. 🔹چهار نفرند که دعایشان رد نمی‌شود: دعای پدر در حق اولاد، نفرین مظلوم بر ظالم خود، دعای زائر خانه خدا (در تمام مدت زیارت) تا زمانی که مراجعت کند و دعای شخص روزه‌دار تا ساعتی که افطار نماید. 📚 (وسائل، ج ٤، ص ١١٥٣) 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠پـیامبراکـرم ﷺ: اگر مؤمن،آیةالکرسی را قرائت کند و ثواب قرائت آن را برای اهل قبور قرار دهد،خداوند متعال آن آیه را داخل قبر هر میّتی می‌کند،و درجه خواننده آن‌ را هفتاد مرتبه بالا برده و خداوند از هرحرف آیةالکرسی،فرشته ای را خلق می‌کند که تا روز قیامت برای او تسبیح کنند..! •📚 مستدرك‌الوسائل|ج‏۲• 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
» چند خط روضه به نیت تعجیل فرج: . . 🖤با حال مناسب خوانده شود🖤👇 ▪️امام حسین علیه السلام (قنداقه خونین علی اصغر علیه السلام را به حضرت زینب داد و) فرمود: بگیر سپس دو کف دست خود را زير خون (گلوى او) گرفت تا پُر شد. خون را به سوى آسمان پاشيد و فرمود: آنچه بر من وارد مى‌‏شود، برايم آسان است؛ چون خدا می‌بیند. امام باقر عليه السلام فرمودند: «از آن خون، حتی يك قطره هم به زمين بازنگشت!». ... فَقَالَ لِزَيْنَبَ خُذِيهِ ثُمَّ تَلَقَّى الدَّمَ بِكَفَّيْهِ فَلَمَّا امْتَلَأَتَا رَمَى بِالدَّمِ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ. قَالَ الْبَاقِرُ ع فَلَمْ يَسْقُطْ مِنْ ذَلِكَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ. 📚 لهوف سید بن طاووس، ص۱۱۷. 🤲 الهی بدم المظلوم، عجّل فرج المظلوم 😭 علیه‌السلام 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
امام صادق علیه السلام: 🔹و مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ [ عَيْنَيْهِ ] مِنَ اَلدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ . 🔸کسی که امام حسین علیه السلام را نزدش یاد کنند و از چشمش به مقدار بال مگس اشک بیاید ثواب و اجر او بر خداست و خداوند برای وی به کمتر از بهشت اجر و ثواب نمی‌دهد. 📚 کامل الزيارات (باب الثالث عشر) جلد ۱ صفحه ۱۰۰ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠 خرید 🔹رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: موقعی که برای خانواده ات میوه خریداری میکنی، مقداری از آن را به همسایه ات اهدا کن و اگر نمی توانی هدیه بدهی میوه را مخفیانه یا پوشیده به منزل ببر، مراقب باش فرزندت میوه را به خارج از منزل نبرد تا کودک همسایه از دیدن آن ناراحت و آزرده خاطر نشود. 📚 بحار الانوار/ج18/ص222 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🔸ابوبصیر گوید: به حضرت صادق(علیه السلام) عرض کردم:من رسیدن روزی ام را کُند مى شمارم. امام ناراحت شد و فرمود بگو: اللّهم اِنّکَ تَکَفّلتَ بِرِزقِى وَ رِزقِ کُلّ دابَه، یا خَیرَ مَدعُوّ وَ یا خَیرَ مَن اُعطِى و یا خَیرَ مَن سُئل و یا اَفضلَ مُرتَجى افعل بى کذا و کذا و به جاى کذا وکذا حاجت خود را درباره زیاد شدن روزى بگو. 📚اصول کافى/ج4/روایت2 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🔆اسباب حزن جميع حالات امام حسين (علیه السلام ) اسبات حزن و گريه پيغمبربود. چنانكه هر وقت او را به دوش مبارك بر ميداشت و سرش بر دوش او تكيه مى كرد بياد مى آورد سر او را بر روى نيزه ها....، پس مى گريست . و به اصحاب مى فرمود: گويا مى بينم اسيران را بر شتران و سر فرزندانم را بصورت هديه براى يزيد مى برند. چون به دامان مى نشاند نظر به صورت او مى نمود و مى گريست ، و مى فرمود: يابن عباس گويا مى بينم او را كه ريشش را به خونش خضاب نموده اند و هر چند طلب يارى مى كند كسى ياريش نمى كند و چون روز عيد جامه (لباس ) جديد مى پوشيد ميگريست ، گويا به ياد مى آورد كه او را برهنه بر خاك مى اندازند، و چون بر سرسفره مى نشست با جد و پدر و مادر و برادر، طعام ميخورد، پيغمبر (صل الله علیه وآله و سلم ) اول خوشحال مى شد، بعد به گريه در مى آمد، و گويا به ياد مى آورد تشنگى خود و اطفالش را كه دنيا جلو چشمشان از شدت عطش سياه مى شود، و همه متفرق مى شوند، و بعضى را مى كشند، و بعضى را اسير مى نمايند. و چون گلويش را مى بوسيد مى گريست ، و گاهى با اميرالمؤ منين (علیه السلام ) مى فرمود: او را نگاه دار، آنگاه تمام بدنش را مى بوسيد و مى گريست ، عرض كرد: چرا گريه مى كنيد؟ ميفرمود: موضع شمشيرها را مى بوسم ، و گاهى لب و دندانش را مى بوسيد، گويا ياد مى آورد چوب خيزران در مجلس يزيد و ابن زياد (لعنة الله عليهما) را، چنانكه زيدبن ارقم در نزد ابن زياد حاضر بود، چون اين حركت شنيع را ديد، فرياد برآورد كه چوبت را از اين لبهاى مبارك بردار كه قسم به آن خدائى كه غير او خدائى نيست ديدم دندانهاى پيغمبر (صل الله علیه وآله و سلم ) را كه بر اين دندانها گذاشته شده بود و آن را مى بوسيد. 📚خصائص حسينيه ، 228 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: پس از نماز صبح ده بار بگو سُبحانَ الله العَظیمِ و بَحَمدِهِ و لَاحَولَ و لَا قُوّةَ اِلّا بِاللهِ العَلِىِ العَظیِم. سپس فرمود: همانا خداوند بزرگ با این ذکر تو را از کورى، دیوانگى، جذام، فقر و زیر آوار ماندن محفوظ مى دارد. 📚ثواب الاعمال 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
امام صادق علیه السلام: 🔹منْ دَمَعَتْ عَيْنُهُ فِينَا دَمْعَةً لِدَمٍ سُفِكَ لَنَا أَوْ حَقٍّ لَنَا نُقِصْنَاهُ أَوْ عِرْضٍ اُنْتُهِكَ لَنَا أَوْ لِأَحَدٍ مِنْ شِيعَتِنَا بَوَّأَهُ اَللَّهُ تَعَالَى بِهَا فِي اَلْجَنَّةِ حُقُباً. 🔸هر کس که چشمش در راه ما اهل بیت پیامبر (ص) گریان شود، بخاطر خونی که از ما ریخته شده است، یا حقی که از ما گرفته اند، یا آبرویی که از ما یا یکی از شیعیان ما برده وهتک حرمت کرده اند، خدای متعال به همین سبب، او را در بهشت جاودان، برای ابد جای می دهد. 📚 امالی شیخ مفید (باب الثاني و العشرون) جلد ۱ صفحه ۱۷۴ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
دانش را هر جا بيابى فرا گير! ◽️خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ 🟤دانش را فرا گیر هرجا باشد زیرا حکمت گاهی در سینه منافق است اما در سینه او آرام نمی گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت های دیگر در سینه مومن جای گیرد. ✍تعبیر به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اینکه این واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است; یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت آمیز قرار گیرد.آرى علم وحکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد. 📚 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
علل نكوهش كوفيان •┈••✾◆▪️✦✧✦▪️◆✾••┈• ▫️أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ، الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ؛ أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ، نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ. هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ، أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ. 🟠اى مردم رنگارنگ، و دل هاى پريشان و پراكنده، كه بدن هايشان حاضر و عقل هايشان از آنها غايب و دور است. من شما را به سوى حق مى كشانم، امّا چونان بزغاله هائى كه از غرّش شير فرار كنند مى گريزيد. هيهات! كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم، و كجى هایى را كه در حق راه يافته راست نمايم. ✍امیر المومنین گرفتار یاران و اصحاب و مردمى شده بود که غالب آنها به زندگى مرفّه و آرام و بى دغدغه، عادت کرده بودند و به بهانه هاى گوناگون از هر گونه جهاد و مبارزه با دشمن فرار مى کردند و اوامر امام (علیه السلام) را نادیده مى گرفتند، امام (علیه السلام) گاه با تشویق و گاه با ملامتهاى خفیف و گاه با توبیخهاى شدید، براى از بین بردن این روحیه ذلت بار تلاش مى فرمود.در این خطبه به نقاط ضعف آنها که در سه چیز خلاصه مى شد اشاره مى فرماید : «اختلاف و پراکندگى»، «بکار نگرفتن فرمان خرد وعقل»، «و فرار از واقعیتها»، و به دنبال آن تصریح مى کند که : با این نقاط ضعف، چگونه مى توان در جامعه اى که ظالمان دودمان «بنى امیه» و خود کامگان بعضى از حکومتهاى پیشین و منافقان و نفوذیهاى باقى مانده از عصر جاهلیت وجود دارند، مقابله کرد و پرده هاى ظلمت ظلم را شکافت، و کجى ها را راست نمود و حق را حاکم کرد. 📘 •┈••✾◆▪️✦✧✦▪️◆✾••┈• 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠 ترک گناه 🔸امام علی (علیه السلام): به خدا سوگند اگر همانند شتران بچه مرده بنالید و مثل کبوتران جفت از دست داده بانگ بر آورید و مثل راهبان تارک دنیا زاری کنید و در راه خدا از اموال و فرزندان خویش ببرید تا گناهی که فرشتگان آن را ثبت نموده اند بخشوده شود، در مقابل عذابی که بابت آن گناه بر شما از آن ترسناکم، اندک و کم است. 📚نهج البلاغه/خ52 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخى و شيرينى دنيا و آخرت ▫️مَرَارَةُ آلدُّنْيَا حَلاَوَةُ آلاْخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ آلدُّنْيَا مَرَارَةُ آلاْخِرَةِ 🟠 تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت. ✍اشاره به اين‌كه بسيارى از طاعات و عبادات و انجام دادن دستورات الهى تلخ ‌كامى‌هايى دارد؛ جهاد فى سبيل الله، جهاد با هواى نفس و گاه رفتن به زيارت خانه خدا، پرداختن خمس و زكات و چشم‌پوشى از اموال حرام و مقامات عالى نامشروع، تلخى‌ها و مشكلاتى براى انسان دارد؛ ولى به يقين اين تلخى‌ها سبب شيرينى در سراى آخرت و بهشت برين است. نعمت‌هايى كه نه چشمى آن را ديده و نه گوشى سخنى از آن شنيده و نه به خاطر انسانى خطور كرده است. به عكس، بسيارى از گناهان ممكن است لذت‌بخش باشد. پيروى از هوا وهوس و عيش و نوش‌هاى گناه‌آلود و اموال فراوانى كه از طرق نامشروع تحصيل مى‌شود براى صاحبان آن‌ها لذّتى دارد؛ ولى اين لذّات، تلخ ‌كامى‌هايى را در آخرت به دنبال دارد عذاب‌هايى كه بسيار شديد و طولانى است و حتى يك روز آن را نمى‌توان تحمل كرد تا چه رسد به ساليان دراز. مقصود امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه اگر در مسير اطاعت، مشكلات و شايد ناراحتى‌ها و مرارت‌هايى وجود داشته باشد، نگران نشويم آن‌ها را به جان و دل بپذيريم به اميد وعده‌هاى الهى در آخرت و به عكس اگر در گناه، لذّتى باشد از عواقب تلخ آن غافل نگرديم و كوتاه سخن اين‌كه هدف امام عليه السلام تشويق به طاعات و ترك گناهان است 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🍐 علی علیه السلام : 🌼 وَ قَالَ (عليه السلام): إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَي النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَي الْفَرَائِضِ 💐 اهمیت دادن به واجبات : و درود خدا بر او فرمود: دلها را روی آوردن و نشاط، و پشت كردن و فراری است، پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات وادارید، و آنگاه كه پشت كرده بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنید. 📚 ، ۳۱۲ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💐 علی علیه السلام : 🌷 وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَة ✓ قال الرضي: و معني ذلك أن ما ينفقه المرء من ماله في سبيل الخير و البر و إن كان يسيرا فإن الله تعالي يجعل الجزاء عليه عظيما كثيرا و اليدان هاهنا عبارة عن النعمتين ففرق (عليه السلام)بين نعمة العبد و نعمة الرب تعالي ذكره بالقصيرة و الطويلة فجعل تلك قصيرة و هذه طويلة لأن نعم الله أبدا تضعف علي نعم المخلوق أضعافا كثيرة إذ كانت نعم الله أصل النعم كلها فكل نعمة إليها ترجع و منها تنزع 🌹 پاداش بخشش هرچند اندک : و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه با دست كوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش گیرد. ✓ (معنی سخن این است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خیر و نیكی انفاق می كند، هر چند كم باشد، خداوند پاداش او را بسیار می دهد، و منظور از«دو دست» در این‌‌جا دو نعمت است، كه امام علیه السلام بین نعمت پروردگار، و نعمت از ناحیه انسان، را با كوتاهی و بلندی فرق گذاشته است كه نعمت و بخشش از ناحیه بنده را كوتاه، و از ناحیه خداوند را بلند قرار داده است، بدان جهت كه نعمت خدا همیشگی و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا كه نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمتها است، بنابراین تمام نعمتها به نعمتهای خدا باز می گردد، و از آن سرچشمه می گیرد) 📚 ، ۲۳۲ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌷 علی علیه السلام : 🌼 و من كتاب له (عليه السلام) أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ 🍁 روش برخورد با پدیده فرار : پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
4_6001323850984326840.mp3
7.83M
🌺شرح خطبه٨٣ 🔴جلسه۱۰_ بخش‌‌سوّم ⏱زمان 15:51 حجم 7,4 MB 🎤 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌺شرح خطبه ۸۳ نهج‌البلاغه توسط محمدعلی انصاری 🔅جلسه۱۰_ بخش‌‌سوّم ✨ أوَ لَسْتُمْ أَبْنَاءَ الْقَوْمِ وَ الْآبَاءَ وَ إِخْوَانَهُمْ وَ الْأَقْرِبَاءَ تَحْتَذُونَ أَمْثِلَتَهُمْ وَ تَرْكَبُونَ قِدَّتَهُمْ وَ تَطَئُونَ جَادَّتَهُمْ 🔹آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد كه بر جاى پاى آنها قدم گذاشته ايد و از راهى كه رفتند مى رويد 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
▪️امام حسین علیه السّلام فرمودند: 🔸اِنَّ سُكّانَ السَّمواتِ يَفْنُونَ وَاَهْلَ الاَْرْضِ يَمُوتُونَ وَجَمِيعُ الْبَرِيَّةِ لا يَبْقُونَ وَكُلَّ شَىْ ءٍ هالِكٌ اِلاّ وَجْهَهُ 🔹 آسمانيان فانى مى‌شوند و زمينيان مى‌ميرند، و همه آنها ناپايدارند و همه چيز از بين رفتنى است جـز خـــدا. 📚 فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۹۴ ـ مقاتل الطالبيين، ص ۱۱۲. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
دانش را هر جا بيابى فرا گير! ◽️خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ 🟤دانش را فرا گیر هرجا باشد زیرا حکمت گاهی در سینه منافق است اما در سینه او آرام نمی گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت های دیگر در سینه مومن جای گیرد. ✍تعبیر به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اینکه این واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است; یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت آمیز قرار گیرد.آرى علم وحکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد. 📚 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒خبر غیبی امام(علیه السلام) در مورد حاکمیت امام مهدی(ع) 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه138/ قسمت6 از 13 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخى و شيرينى دنيا و آخرت ▫️مَرَارَةُ آلدُّنْيَا حَلاَوَةُ آلاْخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ آلدُّنْيَا مَرَارَةُ آلاْخِرَةِ 🟠 تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت. ✍اشاره به اين‌كه بسيارى از طاعات و عبادات و انجام دادن دستورات الهى تلخ ‌كامى‌هايى دارد؛ جهاد فى سبيل الله، جهاد با هواى نفس و گاه رفتن به زيارت خانه خدا، پرداختن خمس و زكات و چشم‌پوشى از اموال حرام و مقامات عالى نامشروع، تلخى‌ها و مشكلاتى براى انسان دارد؛ ولى به يقين اين تلخى‌ها سبب شيرينى در سراى آخرت و بهشت برين است. نعمت‌هايى كه نه چشمى آن را ديده و نه گوشى سخنى از آن شنيده و نه به خاطر انسانى خطور كرده است. به عكس، بسيارى از گناهان ممكن است لذت‌بخش باشد. پيروى از هوا وهوس و عيش و نوش‌هاى گناه‌آلود و اموال فراوانى كه از طرق نامشروع تحصيل مى‌شود براى صاحبان آن‌ها لذّتى دارد؛ ولى اين لذّات، تلخ ‌كامى‌هايى را در آخرت به دنبال دارد عذاب‌هايى كه بسيار شديد و طولانى است و حتى يك روز آن را نمى‌توان تحمل كرد تا چه رسد به ساليان دراز. مقصود امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه اگر در مسير اطاعت، مشكلات و شايد ناراحتى‌ها و مرارت‌هايى وجود داشته باشد، نگران نشويم آن‌ها را به جان و دل بپذيريم به اميد وعده‌هاى الهى در آخرت و به عكس اگر در گناه، لذّتى باشد از عواقب تلخ آن غافل نگرديم و كوتاه سخن اين‌كه هدف امام عليه السلام تشويق به طاعات و ترك گناهان است 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌹عطر عشق 🌺عن امیرالمؤمنین علیه السلام: 《 وَاها لَكِ أَيَّتُهَا التُّرْبَةُ لَيَحْشُـرُنَّ مِنْـكَ قَـوْمٌ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرحِسابٍ 》 خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوشبوئی ای خاک! در روز قیامت قومی از تو بپا خیزند که بدون حساب و بی درنگ به بهشت روند🌺 📙شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۴ ص ۱۶۹ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
شرح_صوتی_حکمت_۱۰۴_و_۱۰۵_و_۱۰۶.mp3
9.74M
حکمت ۱۰۴ عالم طماع و توجیه گر طمع و توجیه گری قتلگاه عالمان رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا يَنْفَعُهُ حکمت ۱۰۵ ابزار سلطه سلاطین امید و طمع ،‌ ترس و نیاز ابزار سلطه سلاطین فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ- ....- وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ- وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ حکمت ۱۰۶ معیار اعتدال امامان معیاراعتدال و پناه در راه ماندگان نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي- وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي 📙مجازی و تالیفات استاد 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
📚 🌟"دنياشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه"🌟 ✍به قلم:آیت الله جوادی آملی 🔰📚🔰📚🔰📚🔰📚🔰📚 📚این مجموعه که با موضوع دنیاشناسی و دنیاگرایی فراهم آمده، از مجموعۀ بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی فراهم آمده و با توجه به سیر علوی و بیان و نگاه آن حضرت در مورد دنیا و گرایش به آن، دیدگاه واقعی و صحیح آن حضرت را طی مباحثی مورد مداقه قرار داده است. ١-ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های دنیای ممدوح ٢-ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های دنیای مذموم ۳-آثار دوستی دنیا ۴-راه درمان دنیاگرایی 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5