eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.3هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه‌السلام : 🔹«پس، بايد كه عمل كننده شما در زمانى كه مهلت و فرصت دارد، پيش از شتافتن اجلش، كار كند... و از كوچگاهش براى اقامتگاهش توشه برگيرد». 🔹«فلْيَعمَلِ العامِلُ مِنكُم في أيّامِ مَهَلِهِ قبلَ إرهاقِ أجَلِهِ.... و لْيَتَزوَّدْ مِن دارِ ظَعنِهِ لدارِ إقامَتِهِ». 📙نهج البلاغه : خطبه ۸۶ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠 أوّلُ الدِّيـنِ مَعرِفَتُـهُ ، و كمالُ مَعرفتِـهِ التَّصديـقُ بِهِ ، و كمـالُ التَّصديـقِ بهِ تَوحيدُهُ .; 💠حضرت امام على عليه السلام آغازِ دين، شناخت خداست و كمال شناخت او، تصديق اوست و كمال تصديق و اقرار به او، يگانه دانستن اوست .; 📙نهج البلاغة : الخطبة ۱ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
آیت الله العظمی جوادی آملی: آدمی نباید نسبت به دیگری حسد ورزد و زوال نعمت از او را آرزو کند، زیرا همان خدایی که این نعمت را به دیگری عطا کرده، می‌تواند به درخواست کننده نیز عطا کند.پس او می‌تواند همان نعمت را برای خود از خدا بخواهد. امام علیه السلام با تشبیه معقول به محسوس، حقيقت امر را چنین مستدل می‌فرماید که به یقین حسد ایمان آدمی را می‌خورد، چنان‌که آتش هیزم را می‌سوزاند:«فَإِنَّ الْحَسَدَ يَاْكُلُ الاِْيمَانَ كَمَا تَاءْكُلُ النّارُ الْحَطَبَ» پیامد همه اوصاف رذیله، است؛ ولی شعله حسد از همه‌ افروخته تر است،از اين رو درد آن بیشتر است. کتاب سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۵ ص۴۳۷،۴۳۸ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠سرکوب کردن سرکشان 🔹و من كلام له (علیه السلام) لما أشير عليه بألّا يتبع طلحة و الزبير و لا يرصد لهما القتال و فيه يبين عن صفته بأنه (عليه السلام) لا يُخدَع‏: وَ اللَّهِ لَا أَكُونُ كَالضَّبُعِ تَنَامُ عَلَى طُولِ اللَّدْمِ حَتَّى يَصِلَ إِلَيْهَا طَالِبُهَا وَ يَخْتِلَهَا رَاصِدُهَا، وَ لَكِنِّي أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ الْمُطِيعِ الْعَاصِيَ الْمُرِيبَ أَبَداً حَتَّى يَأْتِيَ عَلَيَّ يَوْمِي. فَوَاللَّهِ مَا زِلْتُ مَدْفُوعاً عَنْ حَقِّي مُسْتَأْثَراً عَلَيَّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) حَتَّى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا. سخنى از آن حضرت (ع) آن گاه كه به او گفتند، از تعقيب طلحه و زبير باز ايستد و بسيج نبرد با ايشان نكند: به خدا سوگند، كه من همانند آن كفتار نيستم، كه با آواز كوبيدن سنگ و چوب در كنامش، به خوابش كنند، تا بر در كنام رسند و صيادانش، بفريب، به دام اندازند. بلكه به پايمردى يارانى كه روى به حق دارند، روى برتافتگان از حق را فرو مى ‏كوبم. و به مدد كسانى كه گوش به فرمان من نهاده‏ اند، شورشگرانى را كه همواره در حق من ترديد مى ‏ورزيده ‏اند، مى زنم. و اين شيوه من است، تا مرگم فرا رسد.  سوگند به خدا، كه از آن زمان كه رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله) رخت به سراى ديگر برده است تا به امروز، مرا از حقم بازداشته ‏اند و ديگرى را بر من برترى داده ‏اند و برگزيده ‏اند.  📙خطبه 6 نهج البلاغه؛ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
شرح_صوتی_حکمت_۱۱۹.mp3
2.91M
شرح حکمت ۱۱۹ غیرت مرد و غیرت زن بی غیرتی مردان و تعصب زنان جامعه را به بی دینی میکشاند غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ 📙مجازی و تالیفات استاد 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💢 مراتب نهى از منکر 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔹اى مومنان! هركس ظلم و ستمى را مشاهده كند كه در حال انجام گرفتن است يا كار زشت و منكرى را ببيند كه مردم را به‌سوى آن فرامى‌ خوانند اگر تنها با قلبش آن را انكار كند راه سلامت را برگزيده و گناهى بر او نيست (به شرط اين‌كه بيشتر از آن در توان نداشته باشد) و آن‌كس كه با زبان و بيان به مبارزه برخيزد و آن را انكار كند پاداش الهى خواهد داشت و مقامش از گروه نخست، برتر است. اما آن‌كس كه با شمشير (در آنجا كه راهى جز آن نيست) براى اعلاى نام خدا و سرنگونى ظالمان، به انكار برخيزد او كسى است كه به راه هدايت راه يافته و بر جاده حقيقى گام نهاده ونور يقين در قلبش تابيده است. 📚 حکمت 373 نهج البلاغه 📎 📎 〰〰〰〰〰〰〰 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
سرنوشت دنيا و دنياپرستان ▫️دَارُ حَرَب وَ سَلَب، وَ نَهْب وَ عَطَب. أَهْلُهَا عَلَى سَاق وَ سِيَاق وَ لَحَاق وَ فِرَاق 🟤دنيا سراى غارت و دزدى و ربودن (اموال و مقامات يکديگر) و تباه شدن و هلاکت است و اهل آن پيوسته آماده حال حرکت (به سوى مرگ) و پيوستن (به پيشينيان) و جدايى (از دوستان و عزيزان) هستند. ✍ دنيا گاه تمام هستى انسان را مى برد و گاه بخشى از آن را و گاه گروهى از غارتگران به عناوين مختلف بر سر کار مى آيند و اموال گروههايى از مردم را به غارت مى برند.آرى، به راستى دنيا ـ اگر خوب دقت کنيم ـ ميدان کارزارى است که غارتگران در آن به جان هم افتاده اند و غارت در اشکال مختلف آن صورت مى گيرد و سرانجامش «عطب» يعنى هلاکت و نابودى است و اينها همه در حالى است که همه انسانها در آستانه سفر، به جهان ديگر قرار دارند و کسى از فرداى خود با خبر نيست. 📚 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌸🍃 🍃 علیه السلام: 🌸اگر خواهان جهان باقی هستید، پس به جهان فانی زُهد بورزید... 📚 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 🕊 ای شویم کانال امیرالمومنین«علیه‌السلام»👇 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌺 علی علیه السلام : 🌸 وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ 💐 ترغیب به کار نیک : و درود خدا بر او فرمود: چون كسی به تو گمان نیك برد، خوشبینی او را تصدیق كن. 📚 ، ۲۴۸ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌸 علی علیه السلام : 🌼 وَ قَالَ (عليه السلام): تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الْأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الْأَشْجَارِ أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ. ✨ نگهداری تن و بدن : و درود خدا بر او فرمود: در آغاز سرما خود را بپوشانید، و در پایانش آن را دریابید، زیرا با بدنها همان می كند كه با برگ درختان خواهد كرد، آغازش می سوزاند، و پایانش می رویاند. 📚 ، ۱۲۸ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌸امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: وَ قَالَ [علیه السلام] : بَقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً. و درود خدا بر او، فرمود: باقى ماندگان شمشير و جنگ، شماره شان با دوام تر، و فرزندانشان بيشتر است. 📙حکمت ۸۴ نهج البلاغه 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠امام على علیه السلام فرمودند: العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛ 💠دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند. 📙شرح‏ نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🍃زهد واقعی ▫️أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ 🟠برترین نوع پارسایى مخفى داشتن پارسایى است. ✍این سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ریایى در آن عصر و این عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند; لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى بسیار ساده براى خود برمى گزیدند تا مردم به آنها اقبال کنند و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از این طریق مقامى در اجتماع پیدا کنند و یا اموالى را پنهانى گرد مى آوردند. بسیار مى شد که زندگانى درونى و بیرونى آنها با هم بسیار متفاوت بود و با توجه به این که ریاکارى نوعى شرک و خودپرستى است آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند.زاهد واقعى آن کس نیست که به سراغ دنیا رفته، ولى چون آن را به چنگ نیاورده ناچار لباس زهد به خود پوشیده است. زاهد واقعى کسى است که دنیا به سراغش آمده و او آن را نپذیرفته و زندگى زاهدانه را بر نعیم دنیا ترجیح داده است. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
☀️امیرالمؤمنین علی ولی الله فرمودند: 🔸 از فرار نعمت‌ها بترسید، زیرا هر گریخته‌ای باز نمی‌گردد. (نشر دهید) 📚 نهج البلاغه حکمت 246 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 🕊 ای شویم کانال امیرالمومنین«علیه‌السلام»👇 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آماده بشیم برای لحظه‌ای که سنگ‌ها رو میذارن و خاک می‌ریزن! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️وَ قَبْلَ بُلُوغِ الْغَايَةِ مَا تَعْلَمُونَ مِنْ ضِيقِ الاَْرْمَاسِ وَ شِدَّةِ الاِْبْلاَسِ، وَ هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ رَوْعَاتِ الْفَزَعِ، وَ اخْتِلاَفِ الاَْضْلاَعِ، وَ اسْتِکَاکِ الاَْسْمَاعِ، وَ ظُلْمَةِ اللَّحْدِ، وَ خيفَةِ الْوَعْدِ، وَ غمِّ الضَّرِيحِ، وَ رَدْمِ الصَّفِيحِ 🟤پيش از فرارسيدن مرگ، از تنگى قبرها، و شدّت غم و اندوه، و ترس از قيامت، و در هم ريختن استخوان ها، و كر شدن گوش ها، و تاريكى لحد، و وحشت از آينده، و غم و اندوه فراوان در تنگناى گور، و پوشانده شدن آن با سنگ و خاك، چه مى دانيد. ✍با توجه به اينکه مرگ در نزد ما به معناى پايان همه چيز نيست و روح بعد از آن، هوشيار مى ماند و بسيارى از مسائل بعد از مرگ را لمس مى کند، قبرهاى تنگ و تاريکى که در مقايسه با خانه هاى وسيع و زيبا بسيار وحشت انگيز است و نگرانيهاى مربوط به فشار قبر و وحشت از آينده، جدايى از دوستان و عزيزان و احساس تنهايى مطلق و متلاشى شدن اعضاى پيکر در زير خاک و در يک کلمه منتقل شدن از محيطى آرام و مرفه به محيطى بسيار وحشتناک، همه اينها امورى است که فکر آن لرزه بر اندام مى اندازد و به همگان هشدار مى دهد که آماده براى چنين سفر پرخوف و خطرى بشوند. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🍃زهد واقعی ▫️أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ 🟠برترین نوع پارسایى مخفى داشتن پارسایى است. ✍این سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ریایى در آن عصر و این عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند; لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى بسیار ساده براى خود برمى گزیدند تا مردم به آنها اقبال کنند و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از این طریق مقامى در اجتماع پیدا کنند و یا اموالى را پنهانى گرد مى آوردند. بسیار مى شد که زندگانى درونى و بیرونى آنها با هم بسیار متفاوت بود و با توجه به این که ریاکارى نوعى شرک و خودپرستى است آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند.زاهد واقعى آن کس نیست که به سراغ دنیا رفته، ولى چون آن را به چنگ نیاورده ناچار لباس زهد به خود پوشیده است. زاهد واقعى کسى است که دنیا به سراغش آمده و او آن را نپذیرفته و زندگى زاهدانه را بر نعیم دنیا ترجیح داده است. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
سرنوشت دنيا و دنياپرستان ▫️دَارُ حَرَب وَ سَلَب، وَ نَهْب وَ عَطَب. أَهْلُهَا عَلَى سَاق وَ سِيَاق وَ لَحَاق وَ فِرَاق 🟤دنيا سراى غارت و دزدى و ربودن (اموال و مقامات يکديگر) و تباه شدن و هلاکت است و اهل آن پيوسته آماده حال حرکت (به سوى مرگ) و پيوستن (به پيشينيان) و جدايى (از دوستان و عزيزان) هستند. ✍ دنيا گاه تمام هستى انسان را مى برد و گاه بخشى از آن را و گاه گروهى از غارتگران به عناوين مختلف بر سر کار مى آيند و اموال گروههايى از مردم را به غارت مى برند.آرى، به راستى دنيا ـ اگر خوب دقت کنيم ـ ميدان کارزارى است که غارتگران در آن به جان هم افتاده اند و غارت در اشکال مختلف آن صورت مى گيرد و سرانجامش «عطب» يعنى هلاکت و نابودى است و اينها همه در حالى است که همه انسانها در آستانه سفر، به جهان ديگر قرار دارند و کسى از فرداى خود با خبر نيست. 📚 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🔅 امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠اُوصيكُم بِتَقوَى اللّه ِ و نَظمِ أمرِكُم ❇️ شما را به تقواى الهى و نظم در كارتان سفارش مى‌كنم. 📚 نهج البلاغه، نامه ۴۷ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🖤 علی علیه السلام : 💚 وَ قَالَ (عليه السلام): إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ 💐 رفع خستگی از دل: و درود خدا بر او فرمود: این دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه حكیمانه روی بیاورید. 📚 ، ۱۹۷ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🔅امیرالمؤمنین علیه السلام: ✍️ مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَاءْيِهِ هَلَكَ. 💠 هر كه به رأی خود تكيه زند هلاک شود. 📚نهج البلاغه ، ح ۱۶۱، ص ۱۱۶۲. 🚩🚩الایااهل العالم قتل الحسین وبکربلا عطشانا🚩🚩 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
🌺شرح خطبه 83 نهج‌البلاغه توسط محمدعلی انصاری 🔅جلسه10_ بخش‌‌چهارم ✨فَالْقُلُوبُ قَاسِيَةٌ عَنْ حَظِّهَا لَاهِيَةٌ عَنْ رُشْدِهَا سَالِكَةٌ فِي غَيْرِ مِضْمَارِهَا كَأَنَّ الْمَعْنِيَّ سِوَاهَا وَ كَأَنَّ الرُّشْدَ فِي إِحْرَازِ دُنْيَاهَا. 🔹آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد كه بر جاى پاى آنها قدم گذاشته ايد و از راهى كه رفتند مى رويد و روش آنها را دنبال مى كنيد امّا افسوس كه دلها سخت شده، پند نمى پذيرد، و از رشد و كمال باز مانده، و راهى كه نبايد برود مى رود، گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگارى را در به دست آوردن دنيا مى دانند. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَرِ 🟠قلب، كتاب چشم است (و آنچه انسان با چشم مى بيند و مى آزمايد در قلبش نقش مى بندد. ✍به اين ترتيب امام عليه السلام مى خواهد اهميت علوم تجربى و حقايق زيادى را كه انسان مى تواند با چشم درك كند بيان فرمايد; علوم و حقايق مربوط به اسرار آفرينش، نشانه هاى عظمت خدا، آثار پيشينيان و كتاب ها و نوشته هايى كه از آن ها باقى مانده و درس هاى عبرتى كه انسان در طول عمر خود مى بيند. به يقين قسمت بسيار مهمى از علوم و دانش هاى ما از طريق چشم حاصل مى شود اعم از آنچه مستقيماً با چشم مى بينيم و يا آنچه در آثار گذشتگان مى خوانيم. بنابراين اگر گفته شود قلب، مصحَف و كتاب چشم است سخنى حكيمانه است و گويى چشم به منزله قلمى است كه پيوسته در كتاب قلب مى نويسد و رقم مى زند. به گفته شاعر: ز دست ديده و دل هر دو فرياد *** كه هرچه ديده بيند دل كند ياد 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
دل نبستن به دنیای گذرا ▫️وَضَعْ عَنْکَ هُمُومَهَا، لِمَا أَيْقَنْتَ بِهِ مِنْ فِرَاقِهَا، وَتَصَرُّفِ حَالاَتِهَا 🟠غم و غصه دنيا را از خود کنار بده، زيرا که به فراق و جدايى و دگرگونى حالات آن يقين دارى ✍بديهى است انسان به چيزى دل مى بندد که مدتى طولانى با او باشد و دگرگون نشود مثلاً خانه اى که امروز در اختيار من است و فردا در اختيار ديگرى و هر روز ساکنى دارد چيزى نيست که انسان به آن دلبستگى پيدا کند.جمله «تَصَرُّفِ حَالاَتِهَا» اشاره به اين است که دنيا افزون بر اينکه عمرش کوتاه است در همان مدتى که با ماست يکنواخت نيست و پيوسته در حال دگرگونى است. فى المثل هرکسى چند روزه ممکن است زمامدار شود ولى در همان چند روز نيز آرامشى در آن نيست و هر روز حادثه اى و مشکلى دارد. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5