حکمت ۲۶۶
و مردى از او خواست تا ايمان را به وى بشناساند
امام فرمود: فردا نزد من آى
تا با تو بگويم ومردم هم بشنوند
تا اگر سخن مرا فراموش كردى
ديگرى برايت حفظ و نگهدارى كند
زيراسخن چون شكار رمنده است
يكى آن را مى گيرد، ديگرى از دستش مى دهد.
سید رضی می گوید :
و پاسخ امام را از اين پيش آورديم
و آن سخن اوست كه ايمان بر چهار شعبه است. (حکمت 31)
@nahjolbalaghe5
🌷ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد
🌷بشارت ای محبان، #امام_هادی آمد
🌷کجایی یابن زهرا بده عیدی ما را
🌷که روح عشق و ایمان #امام_هادی آمد
🌸 #میلاد_امام_هادی (ع) مبارک
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۷
علی (ع) فرمود : اى پسر آدم اندوه روز نيامدهات را بر امروزت ميفزا زيرا فردا، اگر از عمر تو باشد خداوند در آن روز، روزيت را خواهد داد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۸
علی (ع) فرمود : دوستت را چندان دوست مدار بسا كه روزى دشمنت شود و دشمنت را چندان دشمن مدار بسا كه روزى دوستت گردد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۶۹
علی (ع) فرمود : مردم در دنیا دوگونه عمل میکنند يكى در دنيا، براى دنيا كار مى كند دنیا او را را از آخرت مشغول داشته است و مى ترسد كه بازماندگانش گرفتار فقر شوند ولى (از فقر معنوى اخروى) خويش را در امان ميداند چنين كسى عمر خود را براى سود ديگران نابود مى كند و آن (گروه) ديگر در دنيا براى پس از دنیا كارمى كند پس بى آنكه كار كند بهره وى از دنيا پیش او میآید پس هر دو بهره (دنیا و آخرت) را با هم میبرد و مالک هر دو سرا میشود و در درگاه خداوند آبرومند خواهد بود از خدا چیزی نمیخواهد که او را از آن منع کند.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۰
و گفته اند كه در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زيور كعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت
گروهى گفتند
اگر آن را به فروش رسانى و به بهايش سپاه مسلمانان را آماده گردانى
ثوابش بيشتر است
كعبه را چه نياز به زيور است؟
عمر تصمیم چنين كاری گرفت و از اميرالمومنين پرسيد
امام فرمود: هنگامی که قرآن بر پيامبر (ص) نازل شد
داراییها بر چهار نوع بود
یکی دارایی (فرد) مسلمان است
كه پس از آنها به ميان وارثانشان، به گونه اى كه مقرر شده، تقسيم مى شود
«فيى ء» یا غنائم جنگی كه آن را بر مستحقان آن تقسیم کرد
و سوم، خمس كه خداوند تقسيم آن را طريقه اى معين كرده است
و چهارم صدقات كه خدا آن را در مصرفهاى معين قرار داده است
و در آن هنگام زيورهاى «كعبه » بر آن بود
و خداوند آنرا بر همان حال گذاشت
نه اينكه از روى فراموشى آن را کنار گذاشته باشد
و برای او، مکان آن زیور پنهان نمانده بود
بنابر اين تو هم آنرا بر همان حال كه خدا و پيامبرش آنرا قرار داده اند باقى گذار
«عمر» به او گفت:«اگر تو نبودى رسوا ميشديم »
و زيورهاى كعبه را بحال خود واگذاشت.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۲
علی (ع) فرمود : اگر از این فتنهها و لغزشگاهها با قدرت بگذرم چیزهایی را تغییر خواهم داد.
حکمت ۲۷۱
و روايت شده است كه دو مرد را نزد او آوردند
كه از مال خدا دزدى كرده بودند
یكى از آن دو بنده بود از بيت المال مسلمانان
و ديگرى در ملك مردمان
امام علیه السلام فرمود : اما آن يكى از مال خداست
و حدى بر او نيست
چه مال خدا برخى از مال خدا را خورده است
و اما ديگرى بر او حد جارى است
سپس دست او را بريد.
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🔺️امام خامنهای: #عید_غدیر را فرمودهاند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
عید امامت و ولایت،عید اکمال دین و اتمام نعمت بر همه شما #نهج_البلاغه خوان های گرامی مبارک باشد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۴
علی (ع) فرمود : علمتان را به جهل بدل نکنید و یقینتان را به شک اگر دانستید پس به دانشتان عمل کنید و اگر به یقین رسیدید اقدام کنید.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۷۳
علی (ع) فرمود : بدانید و یقین بدانید که خداوند برای بندهاش قرار نداده است اگر چه او بسيار چارهجو سختكوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد جز آنچه در علم الهی وعده فرموده است و ناتوانى بنده و كمى چاره جوئى وى موجب نميشود، كه آنچه برايش مقرر گشته باو نرسد و آن کس که این حقیقت داند و آن را به کار بندد از همه مردم آسودهتر بوده و سود بيشتر خواهد برد وکس که این اندیشه را رها کند و در آن شک دارد از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است چه بسا صاحب نعمتى كه فريب نعمت خود خورد و اندك اندك راه عذابى الهى پويد و بسا مبتلايى كه خداوند بيازمايدش تا نعمتى دهد پس ای بهره مند، در شکر خدای خویش بیفزای و از شتاب بیجا دست بردار و بيش از آنچه تو را روزى است انتظار نداشته باش.
@nahjolbalaghe5