حکمت ۲۸۲
علی (ع) فرمود : میان شما و موعظه پرده ای از غفلت (آویزان) است.
الحکمة ۲۸۲
وقال عليه السلام : بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ.
saying 282
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Between you and preaching there is a curtain of deception.
حکمت ۲۸۳
علی (ع) فرمود : جاهلان شما پر تلاش و دانشمندان شما تن پرور و و کوتاهی ورزند.
@nahjolbalaghe5
🌺💞
حکمت ۲۸۴
علی (ع) فرمود : دانش (راه را) بسته است بر عذر بهانه جویان.
@nahjolbalaghe5
🌺💞
حکمت ۲۸۵
علی (ع) فرمود : آنها كه زمانشان پايان گرفته خواهان مهلتند و آنها كه مهلت دارند تعلل ميورزند و كوتاهى ميكنند.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۶
علی (ع) فرمود : مردم به چيزى نگفتند: خوش به حالش مگر آنکه روزگار برای او روز بدی را (در مشت خود) در نهان داشته است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۷
از امام درباره (قضا و) قدر سؤال شد
امام فرمود :راهی تاریک است
در آن گام ننهید
و دریایی عمیق است در آن وارد نشوید
و رمزی از رمزهای خداوند است خود را به زحمت نیاندازید.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۸
علی (ع) فرمود : هرگاه خداوند بنده اى را خوار خواهد او را از آموختن علم باز دارد
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹۰
علی (ع) فرمود : اگر هم خداوند از نافرمانى خود بيم نمىداد واجب بود بشكرانه نعمتهايش نافرمانى نشود.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۸۹
علی (ع) فرمود : در گذشته برادری دینی داشتم آنچه او را در چشم من بزرگ مینمود کوچک دیدن دنیا در چشم او بود شکم بر او سلطهای نداشت آنچه را که نمییافت آرزو نمیکرد و چون مییافت زیادهروی نمیکرد اكثر اوقات زندگيش ساكت بود و چون به سخن در میآمد بر سخنوران برتری داشت و عطش پرسشکنندگان را فرو مینشاند به ظاهر ضعيف و مستضعف مینمود ولی به وقت جد و جهاد او شير بيشه بود و یا افعی درّه حجتی (به میان) نمیآورد مگر آنکه داور(نهایی) بود و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمىنمود تا آنکه عذر او را میشنید از درد خود شکوه نمیکرد مگر پس از بهبودی از آن آنچه را مىكرد مىگفت و اگر نمى كرد، نمى گفت و اگر در سخن گفتن بر او پیشی میگرفتند در سکوت شکست نمیخورد همواره بر شنیدن بیشتر از گفتن حریص بود و گاهى كه او را دو كار پيش مىآمد مي انديشيد كه كدام به هوای نفس نزديكتر است با آن به مخالفت بر میخاست پس بر شما باد چنين خصلتها آنها را فرا گیرید و بر سر آن با يكديگر رقابت نماييد اگر نتوانستيد به همه آنها برسيد بدانید بدست آوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی بهتر از ترك كردن همه است
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹۱
امام در تسليت به «اشعث ابن قيس » در مرگ فرزندش چنين فرمود:
ای اشعث! اگر بر پسرت اندوهگينى
به خاطر پیوند خویشاوندی سزاواری
و اگر شکیبایی کنی
هر مصيبت را نزد خدا پاداشى است
اى اشعث! اگر شکیبا باشی
تقدیر الهی بر تو جاری میشود
و تو پاداش مییابی
و اگر بیتابی نمایی
تقدیر الهی بر تو جاری میشود
و وزر و گناه بر تو خواهد بود
ای اشعث پسرت تو را شاد میساخت
و او براى تو مایهی بلا و آزمايش بود
و مرگ او تو را اندوهگین کرد
در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۹۲
و بر مزار رسول خدا (ص) ، هنگام به خاك سپردن او گفت:
همانا شکیبایی زیباست جز درغم از دست دادن تو
و همانا بیتابی زشت است مگر در فقدان تو
و مصیبت فقدان تو بزرگ است
و هر مصيبتى پيش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير است.
@nahjolbalaghe5
نهجالبلاغهآقـاامیرالمؤمنیـن
حکمت ۲۹۲ و بر مزار رسول خدا (ص) ، هنگام به خاك سپردن او گفت: همانا شکیبایی زیباست جز درغم از دست داد
دراین حکمت به شخصیت واقعی رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام وفات در کلام مولا علی علیهالسلام اشاره شده
که فرموده اند هر مصیبتی قبل از تو و بعد از تو در برابر آن کوچک و حقير است