eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
كه همواره در سیر و كوچ كردن می‏باشند، و بازرگانانی كه با نیروی جسمانی كار می‏كنند، چرا كه آنان منابع
ی كردن نماز، مردم را بپراكن و نه آن كه آن را تباه سازی، زیرا در میان مردم، بیمار یا صاحب حاجتی وجود دارد. آنگاه كه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مرا به یمن می‏فرستاد از او پرسیدم، با مردم چگونه نماز بخوانم فرمود: «در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش» هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، كه پنهان بودن رهبران، نمونه‏ای از تنگ خویی و كم اطّلاعی در امور جامعه می‏باشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز می‏دارد، پس كار بزرگ، اندك، و كار اندك بزرگ جلوه می‏كند، زیبا زشت، و زشت زیبا می‏نماید، و باطل به لباس حق در آید. همانا زمامدار، آنچه را كه مردم از او پوشیده دارند نمی‏داند، و حق را نیز نشانه‏ای نباشد تا با آن راست از دروغ شناخته شود، و تو به هر حال یكی از آن دو نفر می‏باشی: یا خود را برای جانبازی در راه حق آماده كرده‏ای كه در این حال، نسبت به حقّ واجبی كه باید بپردازی یا كار نیكی كه باید انجام دهی ترسی نداری، پس چرا خود را پنهان می‏داری و یا مردی بخیل و تنگ نظری، كه در این صورت نیز مردم چون تو را بنگرند مأیوس شده از درخواست كردن باز مانند. با اینكه بسیاری از نیازمندی‏های مردم رنجی برای تو نخواهد داشت، كه شكایت از ستم دارند یا خواستار عدالتند، یا در خرید و فروش خواهان انصافند. 10 اخلاق رهبری با خویشاوندان همانا زمامداران را خواص و نزدیكانی است كه خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمكاریشان را با بریدن اسباب آن بخشكان، و به هیچ كدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مكن«»، و به گونه‏ای با آنان رفتار كن كه قرار دادی به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زیان رساند، مانند آبیاری مزارع، یا زراعت مشترك، كه هزینه‏های آن را بر دیگران تحمیل كنند، در آن صورت سودش برای آنان، و عیب و ننگش در دنیا و آخرت برای تو خواهد ماند. حق را به صاحب حق، هر كس كه باشد، نزدیك یا دور، بپرداز، و در این كار شكیبا باش، و این شكیبایی را به حساب خدا بگذار، گر چه اجرای حق مشكلاتی برای نزدیكانت فراهم آورد، تحمّل سنگینی آن را به یاد قیامت بر خود هموار ساز. و هر گاه رعیّت بر تو بد گمان گردد، عذر خویش را آشكارا با آنان در میان بگذار، و با این كار از بدگمانی نجاتشان ده، كه این كار ریاضتی برای خود سازی تو، و مهربانی كردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وامی‏دارد. 11 روش برخورد با دشمن هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودی خدا در آن است رد مكن، كه آسایش رزمندگان، و آرامش فكری تو، و امنیّت كشور در صلح تأمین می‏گردد. لكن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتی كردن، زیرا گاهی دشمن نزدیك می‏شود تا غافلگیر كند، پس دور اندیش باش، و خوشبینی خود را متّهم كن. حال اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید، یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا دار باش، و بر آنچه بر عهده گرفتی امانت دار باش، و جان خود را سپر پیمان خود گردان، زیرا هیچ یك از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست. كه همه مردم جهان با تمام اختلافاتی كه در افكار و تمایلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. تا آنجا كه مشركین زمان جاهلیّت به عهد و پیمانی كه با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زیرا كه آینده ناگوار پیمان شكنی را آزمودند. پس هرگز پیمان شكن مباش، و در عهد خود خیانت مكن، و دشمن را فریب مده، زیرا كسی جز نادان بدكار، بر خدا گستاخی روا نمی‏دارد، خداوند عهد و پیمانی كه با نام او شكل می‏گیرد با رحمت خود مایه آسایش بندگان، و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حریم أمن آن روی بیاورند. پس فساد، خیانت، فریب، در عهد و پیمان راه ندارد. مبادا قراردادی را امضاء كنی كه در آن برای دغلكاری و فریب راه‏هایی وجود دارد، و پس از محكم كاری و دقّت در قرار داد نامه، دست از بهانه جویی بردار، مبادا مشكلات پیمانی كه بر عهده‏ات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پیمان شكنی وا دارد، زیرا شكیبایی تو در مشكلات پیمان‏ها كه امید پیروزی در آینده را به همراه دارد، بهتر از پیمان شكنی است كه از كیفر آن می‏ترسی، و در دنیا و آخرت نمی‏توانی پاسخ گوی پیمان شكنی باشی. 12 هشدارها اوّل- هشدار از خون ناحق از خونریزی بپرهیز، و از خون ناحق پروا كن، كه هیچ چیز همانند خون ناحق كیفر الهی را نزدیك مجازات را بزرگ نمی‏كند، و نابودی نعمت‏ها را سرعت نمی‏بخشد و زوال حكومت را نزدیك نمی‏گرداند، و روز قیامت خدای سبحان قبل از رسیدگی اعمال بندگان، نسبت به خون‏های ناحق ریخته شده داوری خواهد كرد، پس با ریختن خونی حرام، حكومت خود را تقویت مكن. زیرا خون ناحق، پایه‏های حكومت را سست، و پست می‏كند و بنیاد آن را بر كنده به دیگری منتقل سازد، و تو، نه در نزد من، و نه در پیشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت چرا كه ك
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
ی كردن نماز، مردم را بپراكن و نه آن كه آن را تباه سازی، زیرا در میان مردم، بیمار یا صاحب حاجتی وجود
یفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست. اگر به خطا خون كسی ریختی، یا تازیانه یا شمشیر، یا دستت دچار تند روی شد،- كه گاه مشتی سبب كشتن كسی می‏گردد، چه رسد به بیش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد. دوّم- هشدار از خود پسندی مبادا هرگز دچار خود پسندی گردی و به خوبی‏های خود اطمینان كنی، و ستایش را دوست داشته باشی، كه اینها همه از بهترین فرصت‏های شیطان برای هجوم آوردن به توست، و كردار نیك، نیكوكاران را نابود سازد. سوّم- هشدار از منّت گذاری مبادا هرگز با خدمت‏هایی كه انجام دادی بر مردم منّت گذاری، یا آنچه را انجام داده‏ای بزرگ بشماری، یا مردم را وعده‏ای داده، سپس خلف وعده نمایی منّت نهادن، پاداش نیكوكاری را از بین می‏برد، و كاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر می‏انگیزاند كه خدای بزرگ فرمود: «دشمنی بزرگ نزد خدا آن كه بگویید و عمل نكنید» چهارم- هشدار از شتابزدگی مبادا هرگز در كاری كه وقت آن فرا نرسیده شتاب كنی، یا كاری كه وقت آن رسیده سستی ورزی، و یا در چیزی كه (حقیقت آن) روشن نیست ستیزه جویی نمایی و یا در كارهای واضح و آشكار كوتاهی كنی تلاش كن تا هر كاری را در جای خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهی. پنجم- هشدار از امتیاز خواهی مبادا هرگز در آنچه كه با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی از اموری كه بر همه روشن است، غفلت كنی، زیرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئولی، و به زودی پرده از كارها یك سو رود، و انتقام ستمدیده را از تو باز می‏گیرند. باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندی زبانت را در اختیار خود گیر، و با پرهیز از شتابزدگی، و فروخوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت، و بازگشت به سوی خدا. آنچه بر تو لازم است آن كه حكومت‏های دادگستر پیشین، سنّت‏های با ارزش گذشتگان، روش‏های پسندیده رفتگان، و آثار پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و واجباتی كه در كتاب خداست، را همواره به یاد آوری، و به آنچه ما عمل كرده‏ایم پیروی كنی، و برای پیروی از فرامین این عهد نامه‏ای كه برای تو نوشته‏ام، و با آن حجّت را بر تو تمام كرده‏ام، تلاش كن، زیرا اگر نفس سركشی كرد و بر تو چیره شد عذری نزد من نداشته باشی. از خداوند بزرگ، با رحمت گسترده، و قدرت برترش در انجام تمام خواسته‏ها، درخواست می‏كنیم كه به آنچه موجب خشنودی اوست ما و تو را موفّق فرماید، كه نزد او و خلق او، دارای عذری روشن باشیم، برخوردار از ستایش بندگان، یادگار نیك در شهرها، رسیدن به همه نعمت‏ها، و كرامت‏ها بوده، و اینكه پایان عمر من و تو را به شهادت و رستگاری ختم فرماید، كه همانا ما به سوی او باز می‏گردیم. با درود به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و اهل بیت پاكیزه و پاك او، درودی فراوان و پیوسته. با درود.
نامه 054-به طلحه و زبیر پاسخ به ادعاهای سران جمل پس از یاد خدا و درود! شما می دانید گرچه پنهان می دارید. كه من برای حكومت در پی مردم نرفته، آنان به سوی من آمدند، و من قول بیعت نداده تا آنكه آنان با من بیعت كردند، و شما دو نفر از كسانی بودید كه مرا خواستید و بیعت كردید. همانا بیعت عموم مردم با من نه از ترس قدرتی مسلط بود، و نه برای به دست آوردن متاع دنیا، اگر شما دو نفر از روی میل و انتخاب بیعت كردید تا دیرنشده باز گردید، و در پیشگاه خدا توبه كنید، و اگر در دل با اكراه بیعت كردید خود دانید، زیرا این شما بودید كه مرا در حكومت بر خویش راه دادید، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانی را پنهان داشتید. به جان خودم سوگند! شما از سایر مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقیده و پنهان كاری نیستید، اگر در آغاز بیعت كنار می رفتید آسان تر بود كه بیعت كنید و سپس به بهانه سر باز زنید. شما پنداشته اید كه من كشنده عثمان می باشم، بیایید تا مردم مدینه بین من و شما داوری كنند، آنان كه نه به طرفداری من برخاستند نه شما، سپس هر كدام به اندازه جرمی كه در آن حادثه داشته، مسوولیت آنرا پذیرا باشد. ای دو پیرمرد، از آن چه در اندیشه دارید باز گردید، هم اكنون بزرگترین مسئله شما عار است، پیش از آنكه عار و آتش خشم پروردگار دامنگیرتان گردد. با درود. @nahjolbalaghe5
نامه 055-به معاویه اندرز دادن به دشمن پس از یاد خدا و درود! همانا خداوند سبحان دنیا را برای آخرت قرار داده، و مردم را در دنیا به آزمایش گذاشت، تا روشن شود كدام یك نیكوكارتر است، ما را برای دنیا نیافریده اند، و تنها برای دنیا به تلاش فرمان داده نشدیم، به دنیا آمدیم تا در آن آزمایش گردیم. و همانا خداوند مرا به تو، و تو را با من آزموده، و یكی از ما را بر دیگری حجت قرار داد، تو با تفسیر دروغین قرآن به دنیا روی آوردی، و چیزی از من درخواست می كنی كه دست و زبانم هرگز به آن نیالود (قتل عثمان) تو و مردم شام، آن دروغ را ساختید و به من تهمت زدید تا آگاهان شما مردم ناآگاه را، و ایستادگان شما زمینگیرشدگان را بر ضد من تحریك می كنند. معاویه! از خدا بترس! و با شیطانی كه مهار تو را می كشد، درآویز، و به سوی آخرت كه راه من و تو است باز گرد، و بترس از خدا كه بزودی با بلایی كوبنده ریشه ات را بركند، و نسل تو را قطع نماید. همانا برای تو به خدا سوگند می خورم، سوگندی كه بر آن وفا دارم، اگر روزگار من و تو را در یكجا گرد آورد، هم چنان بر سر راه تو خواهم ماند. (تا خدا میان ما داوری كند و او بهترین داوران است.) @nahjolbalaghe5
🔰 ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مصادف با و بر همه ی زنان و مادران سرزمینم، خصوصا مادران و همسران شهدای گرانقدر تبریک عرض مینمایم امیدوارم امروز حاجت🌸 دل پاک ومهربانتون🌸 با زیباترین🌸 حکمتهای خدا یکی گردد🌸 @nahjolbalaghe5
🌼🌿 🌿 . •[🌟]• 😍🌟 ✨دربیشہ‌ات‌جز‌شیر‌پیدا‌میشود؟ نہ ✨جز‌تو‌کسی‌ام‌ابیها‌میشود؟ نہ ✨وقتۍدرخشنده‌ترین‌خورشید‌عشقی ✨نام‌کسی‌غیر‌از‌تـو‌زهرا‌‌میشود ؟ نہ 🌸°•. •[ @nahjolbalaghe5 ]• . 🌿 🌼🌿
نامه 056-به شریح بن هانی اخلاق فرماندهی در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فریبكاری دنیا بر نفس خویش بیمناك باش، و هیچگاه از دنیا ایمن مباش، بدان اگر برای چیزهایی كه دوست می داری، یا آنچه را كه خوشایند تو نیست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زیانهای فراوانی خواهند كشید، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خویش شكننده و حاكم باش. @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه 056-به شریح بن هانی اخلاق فرماندهی در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فریبكاری دنیا بر نفس خویش بیمناك باش، و هیچگاه از دنیا ایمن مباش، بدان اگر برای چیزهایی كه دوست می داری، یا آنچه را كه خوشایند تو نیست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زیانهای فراوانی خواهند كشید، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خویش شكننده و حاكم باش. @nahjolbalaghe5
🔻معادل صد سال عبادت🔻 🌷بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌷 ⭕️ آیت الله مصباح یزدی : شناسایی و انجام وظیفه در روزهای باقی مانده تا انتخا بات می تواند ارزشی ‌بیش ‌از صدها سال‌ عبادت‌ داشته ‌باشد.