نهج البلاغه
۴۰۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلَاقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ .
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: هماهنگي در اخلاق و رسوم مردم، ايمن ماندن از دشمني و كينه هاي آنان است
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Nearness with people in
their manners brings about safety from their evil.
شرح و تفسير
هماهنگى معقول با مردم
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به يك نكته لطيف اجتماعى مى كند مى فرمايد: «هماهنگى با مردم در اخلاقشان سبب در امان بودن از كينه توزى و دشمنى آن هاست»; (مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلاَقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ).
شك نيست كه هر قوم و جمعيت بلكه هر انسانى صفات و اخلاق ويژه خود را دارد و به كسانى علاقه مند است كه در صفات و اخلاق با او هماهنگ باشند، به آداب و رسومش احترام بگذارند و مطابق خواسته هاى او عمل كنند. هماهنگى با مردم در اين امور ـ البته در مواردى كه برخلاف شرع و عقل نيست ـ سبب مى شود كه آن ها انسان را از خود بدانند و با او رابطه دوستى برقرار كنند و همين امر سبب امنيت از كينه توزى و دشمنى آن ها مى شود.
البته همان گونه كه اشاره شد منظور، هم رنگ جماعت شدن در زشتى و بدى ها و آداب و رسوم غلط و كارهاى خلاف شرع و عقل نيست چراكه نه شرع به ما چنين اجازه اى را مى دهد و نه عقل و خرد.
در روايات اسلامى عنوان ديگرى مطرح است كه با آنچه در اين كلام شريف آمده قريب المضمون مى باشد و آن مسأله مدارا با مردم است.
در احاديث فراوانى به مدارا كردن با مردم توصيه و بر آن تأكيد شده است ازجمله اميرمؤمنان على(عليه السلام)مى فرمايد: «دارِ النّاسَ تأمَنْ غوائِلَهُم و تَسْلَمْ مِن مَكايِدِهم; با مردم مدارا كن تا از دشمنى آن ها و كيد و مكرشان در امان باشى».[1]
مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى در جلد دوم بابى تحت عنوان «باب المداراة» مطرح كرده كه در ذيل آن روايات متعددى آورده است ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند: «ثَلاَثٌ مَنْ لَمْ يكُنَّ فِيهِ لَمْ يتِمَّ لَهُ عَمَلٌ وَرَعٌ يحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِى اللَّهِ وَ خُلُقٌ يدَارِى بِهِ النَّاسَ وَ حِلْمٌ يرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ; سه چيز است كه در هركس نباشد هيچ كارى از كارهاى او سامان نمى پذيرد: ورع و تقوايى كه او را از معصيت خدا بازدارد و اخلاقى كه او را به مدارا كردن با مردم وادارد و حلم و بردبارى اى كه جهل جاهلان را با آن از خود دور سازد».[2]
در حديث ديگرى از آن حضرت اين مسأله با تأكيد بيشترى عنوان شده است، مى فرمايد: «أَمَرَنِى رَبِّى بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِى بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ; پروردگارم مرا به مدارا كردن با مردم دستور داده همان گونه كه دستور به فرائض و واجبات داده است».[3]
و در حديث سومى باز هم تأكيد بيشترى در اين زمينه شده، مى فرمايد: «مُدَارَاةُ النَّاسِ نِصْفُ الاِْيمَانِ وَ الرِّفْقُ بِهِمْ نِصْفُ الْعَيشِ; مدارا كردن با مردم نصف ايمان است و رفاقت با آن ها نصف زندگى است».[4]
كلام امام(عليه السلام) درباره هماهنگى با اخلاق مردم و احاديث متعددى كه در بالا از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)درمورد مدارا كردن با خلق خدا و رفاقت با آن ها نقل كرديم نشانه روشنى از روح اجتماعى تعليمات اسلام است كه تا چه اندازه مسائل مختلف اخلاقى و روانى را براى هم زيستى مسالمت آميز با مردم مورد توجه قرار
داده است.
اين سخن را با حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام)پايان مى دهيم: «إِنَّ قَوْماً مِنَ النَّاسِ قَلَّتْ مُدَارَاتُهُمْ لِلنَّاسِ فَأُنِفُوا (فَنُفُوا) مِنْ قُرَيش وَ ايمُ اللَّهِ مَا كَانَ بِأَحْسَابِهِمْ بَأْسٌ وَ إِنَّ قَوْماً مِنْ غَيرِ قُرَيش حَسُنَت مُدَارَاتُهُمْ فَأُلْحِقُوا بِالْبَيتِ الرَّفِيعِ; گروهى از مردم مدارا كردنشان نسبت به ديگران كم و ضعيف بود و لذا از قبيله قريش نفى و طرد شدند و به خدا سوگند ازنظر حسب و نسب مشكلى نداشتند (مشكلشان عدم مدارا بود) و گروهى از غير قريش مدارا كردنشان خوب بود و ملحق به اين بيت رفيع شدند».[5]
بار ديگر تأكيد مى كنيم كه منظور از هماهنگى و مدارا با مردم اين نيست كه هم رنگ آن ها در خلاف كارى ها و معاصى و آلودگى شويم. به يقين كسى كه پايبند به موازين شرع باشد چنين فكرى به خود راه نمى دهد بلكه منظور هماهنگى و مدارا در امور مباح و چيزهايى است كه مورد علاقه آن ها و مشروع مى باشد.
------------------------------------------------------
[1]. غررالحكم، ح 10179.
[2]. كافى، ج 2، ص 116، ح 1.
[3]. همان، ص 117، ح 4.
[4]. همان، ح 5.
[5]. كافى، ج 2، ص 117، ح 6.
✳️ فضیلت شیعیان زمان غیبت
🔹عن النبی(ص): يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض.
🔻پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
ای علی!
عجیبترین مؤمنان که یقین ارزشمندی دارند؛
کسانی هستند که در آخرالزمان زندگی میکنند و پیامبر را ندیدهاند و حجت آنها نیز غایب است و به سیاهی روی سفیدی (نوشتهای) ایمان آوردهاند.
📚 منلایحضرهالفقیه، ج۴، ص۳۶۶
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💀تفریح یا مسابقه مرگ!
🚫به استناد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، یک ساعت مصرف قلیان، ۲۰۰ پُک دارد و بهطور طبیعی، حجم دود استنشاقی در کشیدن قلیان خیلی بیشتر از حجم دود استنشاقی در کشیدن سیگار است. کشیدن قلیان با لوله آب، دودی برابر ۵۹ عدد سیگار را تولید میکند.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔻حوادث فتنه شام (سوریه) قبل از ظهور:
1️⃣ منطقه شام و سوریه، عراق، فلسطین و عربستان؛ مرکز تحولات و رویدادهای مهمی خواهند بود. در آینده کشورهای مذکور در جغرافیایی عصر ظهور و در مثلث "مکه ـ کوفه ـ قدس" اتفاقاتی بسیار سریع و شگفت آور رخ خواهد داد که تاثیرات داخلی و منطقه ای و حتی جهانی خواهند گذاشت.
2️⃣ و از جمله این حوادث، فتنه منطقه شام و سوریه قبل از ظهور است که صحنه رویارویی، اختلاف بین رمحان (جریان اصهب و جریان ابقع)، حضور ترک ها و رومی ها خواهد بود که سرانجام منجر به قدرت رسیدن آخرین حاکم دمشق قبل از ظهور (سفیانی) خواهد گردید. سفیانی که توسط مثلث "روم، یهود و عرب" حمایت و پشتیبانی میشود ابتدا بر دمشق و سایر مناطق الکورالخمس مسلط میگردد و آنگاه بعد از پیروزی در جنگ قرقیسیا، عزم حمله به عراق را خواهد داشت.
3️⃣ ترتیب حوادث فتنه شام (سوریه) قبل از ظهور:
🔸 اختلاف و جنگ بین دو پرچم و دو تفکر در منطقه شام و سوریه (اختلف الرمحان بالشام)
🔹 رجفۀ (جنگ) در منطقه شام با کشته های فراوان (رجفۀ تکون بالشام یهلک فیها اکثر من مائۀ الف)
🔸 ورود ادوات نظامی و سلاح های پیشرفته به سوریه (اصحاب البراذین الشهب المحذوفۀ)
🔹 دخالت نظامیان پرچم های زرد رنگ در تحولات فتنه شام (الرایات الصفر تقبل من المغرب حتی تحل بالشام)
🔸 خسف دمشق در محور جابیه- حرستا در اثر زلزله یا حمله نظامی و ... (تخسف قریۀ من قری الشام تسمی الجابیۀ)
🔹 که نشانه آن، بخشی های از مسجد اموی دمشق، نیز فرو می ریزد (تسقط طائفۀ من مسجد دمشق الایمن)
🔸 ادعای استقلال کردها از حاکمیت منطقه شام و سوریه (مارقۀ تمرق من ناحیۀ الترک)
🔹 حمله ترک ها به مناطق کردنشین سوریه (سیقبل اخوان الترک حتی ینزلوا الجزیرۀ)
🔸 غربی ها که خود از اختلاف، قتل و چه بسا جنگ جهانی، رنج می برند (هرج الروم)
🔹 اما در آخرین مرحله، بخشی از غربی ها آمریکا و ... در دفاع از یهودیان اسرائیل به منطقه شام لشکرکشی نظامی کرده و وارد منطقه رمله در نزدیکی بیت المقدس در فلسطین می شوند (و ستقبل مارقۀ الروم حتی ینزلوا الرملۀ)
🔸 تسلط سفیانی (حاکم آینده دمشق در عصر ظهور) بر منطقه شام: البته وی نیز بیش از 15 ماه حکومت نخواهد کرد و سرانجام در جنگ با سپاه قدس امام مهدی، شکست خواهد خورد.
4️⃣ همچنین در این نوشتار برای اولین بار از شخصیت های تاثیرگذار در تحولات فتنه شام (اصهب و ابقع)، و نیز بازیگران داخلی، منطقه ای و بین المللی بحران سوریه قبل از ظهور رمزگشایی شده است.
🔗 ⬅️ متن کامل این مقاله از لینک زیر بخوانید: 👇
http://rajanews.com/node/315059
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
...:
💠 رهمنودهای مرحوم حضرت آیت الله محمّدتقی بهجت برای حل مشکلات :
1⃣ قرآن کوچکی را همیشه همراه داشته باشید.
2⃣ معوذتین (سوره های ناس و فلق) را بخوانید و تکرار نمایید.
3⃣ آیت الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید.
4⃣ چهار قل را بخوانید و تکرار کنید ، خصوصاً وقت خواب.
5⃣ در موقع اذان با صدای نسبتا بلند ، اذان بگویید.
6⃣ روزی 50 آیه از قرآن کریم با صدای نسبتا بلند بخوانید.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💢 حرف حساب
انتظار به فریادهای بلند «آقا بیا» نیست؛ به دلی است که برای حضرت میتپد و اخلاصی که میان زندگی جاری است و آقایی که خودش به دیدار منتظرانش میآید…
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
✂️ برشی از یک کتاب
#خدا_وسیله_یا_دنیا_وسیله
ما فکر می کنیم ایمان داشتن یعنی (باور داشتن) ؛ ایمان به معنای باور نیست ، ایمان یعنی عشق و گرایش ، ایمان یعنی《خواستن》.
ایمان به خدا یعنی خدا را خواستن ، یعنی (کمبود ما) خود خداست نه این که باور داشته باشیم خدا هست و سپس او را وسیله قرار بدهیم برای رسیدن به دنیا و نان و پوشاک و مسکن .
ما در زندگی هر چیزی را بخواهیم ، به همان (ایمان) داریم ؛ بنابراین ما در اوج دینداری مان ، خدا و پیر و پیغمبر را وسیله ای قرار می دهیم برای رسیدن به دنیا . در صورتی که خدا (دنیا) را وسیله قرار داده است برای رسیدن به خودش .
📚 کتاب اندیشه های پنهان ، علاء الدین اسکندری ، ص ۱۹
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
میلادی: Tuesday - 23 April 2019
قمری: الثلاثاء، 17 شعبان 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
📆 روزشمار:
▪️13 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان
▪️22 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام
▪️27 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️30 روز تا اولین شب قدر
▪️31 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
نهج البلاغه
۴۰۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِبَعْضِ مُخَاطِبِيهِ وَ قَدْ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ يُسْتَصْغَرُ مِثْلُهُ عَنْ قَوْلِ مِثْلِهَا لَقَدْ طِرْتَ شَكِيراً وَ هَدَرْتَ سَقْباً .
قال الرضي : و الشكير هاهنا أول ما ينبت من ريش الطائر قبل أن يقوي و يستحصف و السقب الصغير من الإبل و لا يهدر إلا بعد أن يستفحل .
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: (شخصي در حضور امام سخني بزرگتر از شان خود گفت، فرمود،) پر درنياورده پرواز كردي، و در خردسالي آواز بزرگان سر دادي (شكير، نخستين پرهايي است كه بر بال پرنده مي رويد قبل از آن كه قوي و محكم شود، و سقب، شتر خردسال است زيرا شتر بانگ در نياورد تا بالغ شود.)
نهج البلاغه
Someone uttered an expression above his position, then Amir
al-Mu'minin, peace be upon him, said to him : You have started flying soon after growing
feathers (shair) and commenced-grumbling before attaining youth (saqb). Al-Sayyid al-Radi says: Here "shakir" means the first feathers that grow on a
bird before it is strong enough to fly. And saqb means the young camel who does not grumble unless it becomes major.