نهج البلاغه
۲۳۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: زن و زندگي، همه اش دردسر است و زحمت بارتر اينكه از او چاره اي نيست.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Woman is evil, all in all;
and the worst of it is that one cannot do without her.
ت والاى انسانى به آنها بخشيده بر همه روشن است.
در عين حال مذمت هايى نيز درباره زنان در نهج البلاغه و ساير روايات اسلامى مى بينيم و اگر همه اينها را در كنار هم بگذاريم نتيجه اين مى شود كه گروهى از زنان مورد نكوهش اند و گروه ديگرى مورد ستايش و از آنجا كه از وجود زن براى گمراه كردن مردان در طول تاريخ استفاده ابزارى فراوانى شده در روايات اسلامى و نهج البلاغه به اين موضوع هشدار داده شده است.
اين سخن در ميان دانشمندان معروف است كه در هر پرونده جنايى پاى زنى در ميان است.
در حالى كه استفاده ابزارى از مردان كمتر شده است.
اين نكته نيز شايان توجه است كه بعضى از عبارات نهج البلاغه كه در نكوهش زنان است بعد از داستان جنگ جمل كه سردمدار آن يكى از همسران پيامبر بود، وارد شده، جنگى كه هفده هزار نفر از مسلمانان را به كشتن داد و شكاف عظيمى در صفوف مسلمانان ايجاد كرد.
دليل روشن اين مطلب خطبه ۸۰ نهج البلاغه است كه در طليعه آن آمده است «مِنْ خُطْبَة لَهُ(عليه السلام) بَعْدَ فَراغِهِ مِنْ حَرْبِ الْجَمَلِ، في ذَمِّ النِّساءِ بِبَيانِ نَقْصِهِنَّ; اين يكى از خطبه هاى امام(عليه السلام)است كه پس از جنگ جمل در نكوهش زنان ايراد فرموده است».
بنابراين هدف آن حضرت زنانى از آن قبيل بوده است.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
شرح و تفسير زنان تربيت نايافته امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به مشكلات موجود در گروهى از زنان اشاره كرده، مى فرمايد: «تمامى وجود زن شرّ است و بدترين چيزى كه در اوست اين كه از وجودش چاره اى نيست»; (أَلْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَشَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لاَبُدَّ مِنْهَا!).
روشن است كه منظور امام(عليه السلام) در اين كلام تمام زنان نيستند زيرا زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند كه پيامبر(صلى الله عليه وآله)، امام و ساير ائمه(عليهم السلام)براى آنها احترام فراوان قائل بودند.
حديث معروف رسول اكرم كه مى فرمود: «حُبِّبَ إلَىَّ مِنَ الدُّنْيا ثَلاثٌ: النِّساءُ وَالطّيبُ وَجُعِلَتْ قُرَّةُ عَيْني فِي الصَّلاةِ; سه چيز از دنياى شما محبوب من است: بوى خوش و زنان و نور چشمانم نماز است» شاهد گوياى اين مطلب است.
افزون بر اين قرآن مجيد بسيارى از زنان را مدح كرده است; مثلا مى فرمايد: «(مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّنْ ذَكَر أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ); هر كس كار شايسته اى انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالى كه مؤمن است به طور مسلّم او را حيات پاكيزه اى مى بخشيم; و پاداش آنها را مطابق بهترين اعمالى كه انجام مى دادند، خواهيم داد».
در حديث معروفى كه در تفسير نور الثقلين آمده مى خوانيم: هنگامى كه اسماء بنت عميس با همسرش جعفر بن ابى طالب از حبشه آمد بر زنان پيغمبر وارد شد و از آنها سؤال كرد: آيا چيزى از قرآن درباره اهميت زنان آمده است؟ آنها گفتند: نه.
اسماء بى درنگ نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله)آمد، عرض كرد: اى رسول خدا! زنان در نااميدى و خسارتند، فرمود: چرا؟ عرض كرد: زيرا درباره آنها خوبى هايى كه درباره مردان گفته مى شود ذكر نمى گردد! (براى رفع اشتباه او) اين آيه نازل شد: «(إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللهَ كَثِيراً وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُمْ مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً); به يقين مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع (فرمان خدا) و زنان مطيع (فرمان خدا)، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه (بسيار خدا را) ياد مى كنند خداوند براى همه آنان آمرزش و پاداش عظيمى فراهم ساخته است».
نيز قرآن بعضى از زنان را به عنوان الگو و اسوه حتى براى مردان قرار داده است: «(وَضَرَبَ اللهُ مَثَلا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِنْدَكَ بَيْتاً فِى الْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِى أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ); و خداوند براى مؤمنان به همسر فرعون مثل زده است در آن هنگام كه گفت پروردگارا نزد خود براى من خانه اى در بهشت بساز و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش و همچنين به مريم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه داشت، و ما از روح خود در آن دميديم او كلمات پروردگار خويش و كتاب هايش را تصديق كرد و از مطيعان (فرمان خدا) بود».
آرى اين دو زن فداكار و با ايمان و با تقوا در نوع خود سرمشق و اسوه اى براى مردان و زنان جهان شدند.
هر چند قرآن مجيد در كنار اين دو زن سخن از دو زن ديگر ناصالح مى گويد كه الگو براى كافران بوده اند: همسر نوح و همسر لوط كه در كنار دو پيغمبر مى زيستند; اما از نورانيت وجود آنها بهره نگرفتند و گمراه و همصدا با كافران شدند.
در اخبار اسلامى رواياتى كه دوست داشتن زنان را نشانه ايمان يا از اخلاق انبيا مى شمرد فراوان است; در حديثى از رسول خدا مى خوانيم: «كُلَّما ازْدادَ الْعَبْدُ إيماناً إزْدادَ حُبّاً لِلنِّساءِ; هر قدر بندگان خدا در ايمانشان افزوده شود محبت زنان در قلوب آنها فزونى مى يابد».
در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) آمده است: «مِنْ أخْلاقِ الاْنْبِياءِ حُبُّ النِّساءِ; يكى از اخلاق برجسته پيامبران محبت زنان است».
خدماتى كه اسلام به زنان كرده و آنان را از آن وضع جاهليت كه معامله انسان با آنها نمى شد، در آورده و شخصي
💙🍃
🍃🍁
📌محاسبات نجومی چهارشنبه 🍃🌺
⏳#چهارشنبه 16 آبان 1397 خورشیدی برابر با 28 صفر 1440 هجری قمری و 7 نوامبر 2018 میلادی
🚫 #قمر_در_عقرب 🚫
👌#رحلت_پیامبر_اکرم(ص)
👌#شهادت_امام_حسن_مجتبی(ع)
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_اقتصادی
📊انجام امور اقتصادی و تعاملات تجاری خرد و کلان احتیاط شود.
💭پلاک ؛ نامگذاری و تعویض نام(نوزاد ؛ اشخاص و اماکن و....)برندسازی احتیاط شود.
✒ثبت ؛ ثبت نام ؛ استخدام ؛ انعقاد قرارداد ؛ ثبت اسناد و امضاء احتیاط شود.
🚀استارت و شروع امور احتیاط شود.
✂گشایش ؛ تاسیس و راه اندازی احتیاط شود.
📋برگزاری همایش ؛ کنفرانس ؛ جلسات و نشستهای مختلف کاری بلامانع است.
👥همکاری ؛ مشارکت ؛ تعاون ؛ شریک گرفتن بااحتیاط انجام شود.
💰قرض گرفتن وام گرفتن نسیه گرفتن #حساب_دفتری داشتن بااحتیاط بلامانع است.
💰قرض دادن وام دادن نسیه دادن #بحساب_دفتری دادن مانعیت دارد.
💲اقدام برای #وصول_و_دریافت انواع مطالبات نامناسب است.
🔨طراحی ؛ ساخت و ساز و تعمیرات احتیاط شود.
🚐اثاث کشی و انواع نقل و انتقالات بااحتیاط انجام شود.
🚧حفاری چاه ؛ قنات ؛ تونل و کانال.... بااحتیاط بلامانع است.
🚜انجام امور کشاورزی ؛ دامداری ؛ پرورش ماهی ؛ طیور و صنایع مرتبط دقت شود.
😭فسخ انواع قراردادها(تجاری ؛ صنعتی ؛ کشاورزی ؛ علوم و فنون ؛ ورزش ؛ ازدواج ؛ مشارکت و.....)مانعیت ندارد.
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_اجتماعی
☎دیدار بزرگان و صاحب منصبان و پیگیری امور در اداره جات احتیاط شود.
🎪#دیدار_و_ملاقات_بیمار خوب است.
📚تعلیم ؛ تعلم ؛ تحقیق کلیه علوم و فنون عملی و نظری بااحتیاط بلامانع است.
👪در انجام امور بچه ها و خانواده دقت کنید.
😂تشویق لازم نیست امور مراقبتی را بیشتر کنید.
🎈جشن تولد ؛ تکلیف و....اشکال دارد.
🏃ورزش ؛ تفریح و گردش بااحتیاط انجام شود.
💝مصالحه ؛ آشتی کردن و صله ارحام(دید و بازدید خانوادگی و فامیلی)نیک است.
🚘مسافرت و زیارت احتیاط شود.
✈مهاجرت به خارج از کشور احتیاط شود.
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_دوستی_ازدواج
👥برقراری ارتباط ؛ دوستی ؛ صمیمیت ؛ تقاضای ازدواج و موارد دیگر....احتیاط شود.
📭دریافت و ارسال مکاتبات پیامهای خوش جایز ؛ انعکاسش خوب نیست.
🎁خرید هدیه و کادو و تقدیم آن مانعیت دارد.
💘خواستگاری رسمی شگون ندارد.
💍جشن(عقد ؛ نامزدی....)خوش یمن نیست.
💝ازدواج خوب نیست.
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_مجامعت_فرزندآوری
💔همبستری و همخوابگی بلامانع است.
👫مباشرت منتهی به #انعقاد_نطفه خوب نیست.
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_پزشگی_بهداشتی_آرایشی
💊کلیه امور درمانی ؛ پزشگی ؛ زیبایی #خون_دادن حجامت فصد بادکش ماساژ #روغن_مالی #زالو_درمانی تنقیه....با احتیاط اقدام کنید.
🔪جراحی ؛ بیهوشی ؛ بیحسی ؛ لیزر ..... بااحتیاط انجام شود.
😭ختنه اطفال خوب نیست.
🎂شروع ترک انواع اعتیاد و رفتن بمراکز ترک خوب نیست.
✂برای #اصلاح_مو ؛ آرایش ؛ ناخن گرفتن ؛ خالکوبی و تاتو.... خوب نیست.
🚿استحمام و غسل بلامانع ولی #نوره_کشیدن (رفع موهای زائد بدن با پودر بهداشتی)حنا سدر ....مانعیت دارد.
👗برای خریدن پارچه ، بریدن ، دوختن ، پوشیدن #لباس_نو و سایر اقلام پوششی روز مناسبی نیست.
🍁🌴🍁🌴
🔘#بخش_مذهبی_معنوی
🐐ذبح عقیقه #قربانی_نذری و قربانی رفع بلا ؛ بلامانع است.
💑 چله بری انجام نشود.
📖#استخاره خوب نیست.
🙏#کتابت_دعا(دعانویسی)مانعیت دارد.
🙏گرفتن ذکر ورد دعا برای موارد خاص از بزرگان و شروع آنها و #چله_نشینی خوب نیست اقدام نکنید.
💍#حکاکی_انگشتر ؛ سنگ ؛ فلزات و.... مانعیت دارد ولی فروش بلامانع است.
🙏#استغفار ؛ استغاثه ؛ انجام عبادات و اذکار فردی و شخصی نیک است.
🔹#ذکر امروز #یاحیّ_یاقیّوم ۱۰۰ مرتبه است.
🔸ذکر بعداز نماز صبح ۵۴۱ مرتبه #یامتعال است که موجب عزّت در دین میگردد .
🔹روز #چهارشنبه طبق روایات متعلق به #حضرت_امام_موسی_کاظم علیه السلام و #امام_رضا علیه السلام و #امام_جواد علیه السلام است.
نهج البلاغه
۲۳۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: هر كس تن به سستي دهد، حقوق را پايمال كند، و هر كس سخن چين را پيروي كند دوستي را به نابودي كشاند.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : He who is a sluggard loses
his rights and he who believes in the backbiter loses his friend.
شرح و تفسير نه سستى و نه پيروى از سخن چين امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به دو خصلت بد و آثار منفى آنها اشاره كرده مى فرمايد: «آن كس كه از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى سازد و كسى كه از سخن چين پيروى كند دوستان خود را از دست خواهد داد»; (مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ، وَمَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ).
توانى از ماده «ونى» (بر وزن رمى) به معناى سستى كردن است.
منظور امام(عليه السلام) از اطاعت «توانى» آن است كه انسان در كارهاى خود تنبلى كند و امورى را كه لازم است به موقع انجام گيرد انجام ندهد و تدبير و مديريت صحيح در كارهاى خود نداشته باشد.
روشن است كه سستى در انجام كارها در موقع مناسب سبب تراكم آنها مى گردد و تراكم آنها سبب ضايع شدن بخشى از آن مى شود.
به يقين چنين كسى هم حق خالق را ضايع مى كند و هم حق مخلوق را كه ساده ترين نمونه آن كاهل بودن در نماز است; كسى كه نماز را به تأخير مى اندازد بسيار مى شود كه آن را ضايع مى كند.
در مورد حقوق مخلوق نيز همين گونه است; مثلاً شخصى كارمند يا اجير كسى شده كه امورى را براى او انجام دهد.
اگر تنبلى بر وجود او مستولى شود، به وقت سر كار نيايد، تا آخر وقت كار نكند و در اثناى وقت سستى به خرج دهد، حق كسانى را كه او را استخدام كرده اند ضايع خواهد كرد.
حتى افراد سست و تنبل، حق حيواناتى را كه در اختيار او هستند و از آنها بهره بردارى مى كند ضايع مى سازد; به موقع به آنها استراحت نمى دهد، غذا و آب نمى رساند، مراقبت هاى لازم را انجام نمى دهد و در نتيجه حق آنها ضايع مى شود.
منظور از «واشى» افراد سخن چين است كه براى بر هم زدن رابطه دوستان، خواه به منظور حسادت باشد يا به دليل ديگر، نقطه ضعف هايى را از اين دوست به آن دوست منتقل مى كنند و بالعكس و در نتيجه آن دو را به يكدگر بدبين و از هم جدا مى سازند.
ممكن است هر دو دوست نقطه ضعف هايى داشته باشند و آنچه سخن چين مى گويد مطابق واقع باشد و يا اين كه دوستى درباره دوستش لغزشى پيدا كند و سخن نامناسبى در غياب او بگويد; ولى نقل كردن اين عيوب يا لغزش ها براى دوست ديگر كه سبب سردى آنها مى شود حرام و گناه است و اگر دروغ و تهمت باشد گناه مضاعفى خواهد بود.
قرآن مجيد نيز پيامبر(صلى الله عليه وآله) را از گوش دادن به گفتار سخن چينان و عيب جويان نهى كرده خطاب به رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «(وَلاَ تُطِعْ كُلَّ حَلاَّف مَّهِين * هَمَّاز مَّشَّاء بِنَمِيم); و از كسى كه سوگند ياد مى كند و پست است اطاعت مكن.
كسى كه عيب جو و سخن چين است».
رابطه اين دو جمله (مَنْ أطاعَ التَّواني ...
وَمَنْ أطاعَ الْواشي...) از اين نظر است كه هر دو مربوط به رعايت حقوق است و انجام هر دو سبب تضييع حقوق مى گردد.
اين دو موضوع در روايات ديگر معصومان(عليهم السلام) نيز بازتاب گسترده اى دارد.
رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در يكى از دعاهايش از چند چيز به خدا پناه مى برد: از غم و اندوه و ناتوانى و تنبلى، عرضه مى دارد: «اللّهُمَّ إنّي أعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ».
در حديثى از امام اميرمؤمنان كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «مَنْ أطاعَ التَّواني أحاطَتْ بِهِ النَّدامَةُ; كسى كه از سستى پيروى كند پشيمانى از هر سو او را احاطه خواهد كرد».
در حديثى از امام باقر(عليه السلام) آمده است: «إيّاكَ وَالتَّواني فيما لا عُذْرَ لَكَ فيهِ فَإلَيْهِ يَلْجَأُ النّادِمُونَ; از سستى كردن در آنجا كه عذرى ندارى بپرهيز كه پناه گاه پشيمان ها است».
در حديث ديگرى كه در كتاب كافى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل شده مى خوانيم: «إِنَّ الاَْشْيَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقْرَ; هنگامى كه اشياء با يكدگر ازدواج كردند تنبلى و ناتوانى نيز به هم پيوستند و فرزند آنها فقر بود».
شاعر عرب نيز اين مضمون لطيف را در شعر زيباى خود منعكس كرده است مى گويد: إنَّ التَّواني أَنْكَحَ الْعَجْزَ بِنْتَهُ *** وَساقَ إلَيْها حينَ زَوَّجَها مَهْراً فِراشاً وَطيئاً ثُمَّ قالَ لَها: إتّكي *** قُصاراهُما لابُدَّ اَنْ يَلِدَا الْفَقْرا سستى و تنبلى دخترش را به ازدواج «عجز» در آورد و هنگامى كه اقدام به ازدواج او كرد، مهرى براى او فرستاد.
(آن مهر عبارت از) بسترى آماده بود و به دخترش گفت: بر آن تكيه كن و نتيجه كار آن دو اين مى شود كه فرزندى به نام فقر به بار آورند.
در مورد سخن چينى نيز روايات فراوانى وارد شده و نسبت به آن هشدار شديدى در اين روايات ديده مى شود.
در حديثى كه در غررالحكم از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل شده مى فرمايد: «إيّاكَ وَالنَّمِيمَةِ فَإنَّها تَزْرَعُ الضَّغينَةَ وَتُبْعِدُ عَنِ اللهِ وَالنّاسِ; از سخن چينى بپرهيز كه بذر عداوت مى افشاند و انسان را از خدا و مردم دور مى سازد».
د
ر حديث ديگرى كه از امام صادق(عليه السلام) در پاسخ نامه «نجاشى» والى اهواز نوشته و «شهيد ثانى» در كتاب الغيبة آن را مسنداً نقل كرده، آمده است: «إِيَّاكَ وَالسُّعَاةَ وَأَهْلَ النَّمَائِمِ فَلاَ يَلْتَزِقَنَّ بِكَ أَحَدٌ مِنْهُمْ وَلاَ يَرَاكَ اللَّهُ يَوْماً وَلاَ لَيْلَةً وَأَنْتَ تَقْبَلُ مِنْهُمْ صَرْفاً وَلاَ عَدْلاً فَيَسْخَطَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَيَهْتِكَ سِتْرَكَ; از سخن چينان و اهل نميمه بپرهيز.
نبايد احدى از آنها به دستگاه تو راه يابند و مبادا خداوند تو را روز يا شبى ببيند كه از آنها سخنى مى پذيرى كه سبب مى شود بر تو خشمگين شود و پرده تو را بدرد».
اين سخن را با حديث پر از تأكيدى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم كه فرمود: «أَ لاَ أُنَبِّئُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِيمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الاَْحِبَّةِ الْبَاغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَايِبَ; آيا بدترين افراد شما را به شما معرفى نكنم؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا.
فرمود: آنهايى كه پيوسته سخن چينى مى كنند و در ميان دوستان جدايى مى افكنند و براى بى گناهان عيب مى تراشند».
بسيار مى شود كه دوستان پى به خيانت سخن چين مى برند و با هم صلح و آشتى مى كنند و در اين ميان سخن چين بدبخت شرمسار مى شود و به گفته سعدى:
كنند اين و آن خوش دگر باره دل ***
وى اندر ميان شوربخت و خجل
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔵عزای پیامبر صلی الله علیه و آله و بی تابی ها
═════ ೋღ▪️ღೋ════
#نهج_البلاغه
✨عَلى قَبْرِ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وآله ساعَةَ دَفْنِهِ : إِنّ الصَّبْرَ لَجَمِیلٌ إِلاَّ عَنْکَ، وَإِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِیحٌ إِلاَّ عَلَیْکَ، وَإِنَّ الْمُصابَ بِکَ لَجَلِیلٌ، وَإِنَّهُ قَبْلَکَ وَبَعْدَکَ لَجَلَلٌ.✨
💠امام علیه السلام هنگامى که مى خواست رسول خدا صلی الله علیه وآله را به خاک بسپارد در کنار قبر آن حضرت چنین عرضه داشت : صبر و شکیبایى زیباست ولى نه درباره تو و جزع و بى تابى زشت است اما نه بر فراق تو.
مصیبت وفات تو بسیار سنگین و هر مصیبتى پیش از تو و بعد از تو در برابر آن کوچک و حقیر است.
📘 #حکمت ۲۹۲
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از رایحه ی احکام «تخصصی»
4_6028546315779047976.mp3
11.75M
🌺🌺🌺🌺🌺
🌴روضه_امام_مجتبی_علیه_السلام🌴😭😭😭😭😭
#امام_حسن_علیه_السلام
#حجت_الاسلام_میرزا_محمدی
#ماه_صفر
کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
#پاسخ_شبهات
💢 شهادت یا رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله!؟
#بررسی_اسناد
✅کتابهای سیره و حدیث #مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:
ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است.
📚المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶
شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت.
📚المقنعه شیخ مفید ص۴۵۶ و منتهی المطلب حلی ج۲ص۸۸۷
علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند.
📚منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷
در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر ص در مدینه مسموم درگذشت.
📚جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳
شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت.
📚تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴
بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار #قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است.
📚السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹
حاکم نیشابور #کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.
📚المستدرک. ج۳ص۶۰
ابن مسعود #کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است.
📚السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲
رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه #شهید میشود.
📚بصائر الدرجات ص۱۴۸
و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.
📚من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از محمد حسین رجبی دوانی
وقایع_روزهای_پایانی_عمر_شریف_پیامبر.mp3
3.91M
#صوت
🚦وقایع روزهای پایانی عمر شریف #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه ایام رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
📲 @rajabidavani
📜 #متن
🚦وقایع روزهای پایانی عمر شریف #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
#بخش_اول
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
📍رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس از حجة الوداع و اعلام ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه به عنوان جانشین خود، به مدینه بازگشتند. ماه محرم و ماه صفر بود که حال ایشان دگرگون شد و پیامبر خدا به سبب بدحالی، گاهی اوقات در خانه بستری میشدند و قادر به اقامه نماز جماعت نبودند.
📍تا اینکه در اواسط ماه صفر، رسول خدا اعلام فرمود همه ی کسانی که در مکه قادرند سلاح در دست بگیرند برای رفتن به ماموریتی که انتقام جنگ موته و شهادت سرداران بزرگ اسلام در آن جنگ است آماده حرکت بشوند.
📍ایشان، ناحیه ای به نام جرف در بیرون از مدینه را به عنوان اردوگاه این سپاه تعیین کردند و جوانی به نام اسامة بن زید را به فرماندهی این سپاه منصوب کردند و بنا به نقلی، جز ده نفر از بنی هاشم که استثناء شده بودند همه باید در این لشکر حضور پیدا می کردند.
📍چرا پیامبر خدا در این ایام و بیماری خود اقدام به اعزام چنین سپاهی می کند، اگر که دشمن حمله ور شده بود و حضرت برای دفاع لشکر اعزام میکردند جای بحثی نبود، اما پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می گوید که ما می خواهیم انتقام جنگ موته را بگیریم، ولی چرا این همه تعجیل در این قضیه می شود؟
📍آنچه مسلم است و بزرگان علمای شیعه به آن معتقد هستند، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چون ارتحال خود را نزدیک می دید، برای محکم کاری در امر خلافت و جانشینی بلافصل امیرالمومنین علیه السلام این تدبیر را اندیشیدند.
📍ایشان با توجه به علم و آگاهی که از دشمنی ها و حساسیت های بسیاری از اصحاب نسبت به مولای متقیان علیه السلام دارند و اینکه می دانند این افراد نمی توانند رهبری او را برتابند، می خواهد آن ها را به این ماموریت اعزام کند و در غیاب آن ها که به این ماموریت رفتند، رسول خدا رحلت می کند و امیرالمومنین علیه السلام که در غدیر معرفی شده است و برای او بیعت گرفته شده در جای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قرار خواهد گرفت و مسلمانان که از ماموریت موته برگردند، درعمل انجام شده قرار می گیرند و نمی توانند با رهبری امیرالمومنین علیه السلام مقابله و منازعه ای داشته باشند. لذا این سپاه را حضرت اعزام می کند...
#ادامه_دارد ....