eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.2هزار عکس
12.1هزار ویدیو
369 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه ۲۴۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَي وَ إِنْ قَلَّ وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: از خدا بترس هر چند اندك، ميان خود و خدا پرده اي قرار ده هر چند نازك.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Fear Allah to some degree (even) though it be little; and set a curtain between you and Allah (even) though it be thin.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير تمام پرده‌ها را پاره مكن! امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه، افراد ضعيف الايمان را از پرده‌درى كامل برحذر مى‌دارد و مى‌فرمايد: «تقوا و پرهيزكارى پيشه كن، هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پرده‌اى قرار ده، هرچند نازك باشد»؛ (اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ). روشن است كه مخاطب در اين كلام حكمت‌آميز، اولياء الله و پاكان و نيكان وپرهيزكاران سطح بالا نيستند، بلكه مخاطب، توده‌هاى مردمند كه گاه لغزشى براى آن‌ها پيدا مى‌شود و به گناه نزديك شده و يا آلوده مى‌گردند. گاه در ميان آن‌ها كسانى يافت مى‌شوند كه همه پرده‌ها را پاره كرده و به اصطلاح، پل‌هاى پشت سر خويش را ويران مى‌سازند و رابطه خود را به كلى با خدا قطع مى‌كنند. امام علیه السلام به آن‌ها خطاب كرده، مى‌فرمايد: اگر لغزشى هم پيدا كرديد، پرده‌درى كامل نكنيد؛ لااقل بخشى از تقوا را حفظ كنيد كه اميد است شما را به سوى خدا بازگرداند و توفيق توبه كامل پيدا كرده از هرگونه گناه پاك شويد. تقوا مانند بسيارى از فضايل اخلاقى، داراى درجات متفاوتى است؛ گاه به‌قدرى والاست كه به سرحدّ عصمت مى‌رسد و گاه به اندازه تقواى بزرگانى مى‌رسد كه در درجات بعد از معصومين : قرار داشته‌اند؛ مانند سلمان‌ها وابوذرها و علماى راستين، و گاه به‌قدرى ضعيف مى‌شود كه صاحبش را بر لب پرتگاه قرار مى‌دهد. در قرآن مجيد به اين‌گونه افراد اشاره شده و در آيه ۱۰۲ سوره «توبه» مى‌خوانيم: «(وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلا صَالِحآ وَآخَرَ سَيِّئآ عَسَى اللهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ)؛ و گروهى ديگر، به گناهان خود اعتراف كردند وكار خوب و بد را به هم آميختند. اميد مى‌رود كه خدا توبه آن‌ها را بپذيرد. به يقين، خداوند آمرزنده و مهربان است!». واژه «سَتر» (پرده) درواقع كنايه از حاجب و مانعى است كه انسان را از طغيان باز مى‌دارد و جمله «وَإنْ رَقَّ» (هرچند نازك باشد) اشاره به ضعيف بودن اين حاجب و مانع است. مرحوم «مغنيه» در شرح نهج‌البلاغه خود در جلد ۴، صفحه ۳۶۱ مى‌گويد : «گفتار امام ۷ مخصوصاً براى زمان ما كه عوامل گناه و شهوت‌پرستى زياد شده است صادق است؛ آن‌ها كه دست كم اندكى از تقوا و ايمان داشته باشند همان مقدار إن‌شاءالله مايه نجاتشان مى‌شود. وى سپس به اين حديث معروف نبوى اشاره كرده كه مى‌فرمايد: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ عَلَى دِينِهِ مِثْلُ الْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرَةِ بِكَفِّه؛ زمانى بر مردم فرا مى‌رسد كه آن كس كه دين و ايمان خود را حفظ مى‌كند مانند كسى است كه شعله آتشى در كف دست خود نگاه داشته باشد». در حديث ديگرى آمده است: «لِلْعامِلِ مِنْكُمْ بِطاعَةِ اللهِ مِثْلُ أجْرِ خَمْسينَ فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الصَّحابَةِ مِثْلُ أجْرِ خَمْسينَ مِنّا أوْ مِنْهُمْ؟ قالَ: بَلْ مِنْكُمْ؛ كسانى كه در آن زمان اطاعت فرمان خدا مى‌كنند معادل پاداش پنجاه نفر به آن‌ها داده مى‌شود. يكى از صحابه عرضه داشت: پنجاه نفر از آن‌ها يا از ما؟ حضرت فرمود: از شما». در آيات قرآن مجيد اشاره‌هاى ديگرى نيز به امثال اين گروه شده است؛ از جمله در آيه ۳۱ سوره «نساء» مى‌خوانيم: «(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلا كَرِيمآ)؛ اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى‌شويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مى‌پوشانيم؛ و شما را در جايگاه خوبى وارد مى‌سازيم». همچنين در آيه ۳۲ سوره «نجم» مى‌خوانيم: «(الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الاِْثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ)؛ همانان كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت دورى مى‌كنند، جز گناهان صغيره (كه گاه آلوده آن مى‌شوند)؛ آمرزش پروردگار تو گسترده است». كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان راه خطا را مى‌رود لااقل بايد چنان باشد كه روى برگشت به درگاه خدا و تقاضاى عفو را داشته باشد و تمام پل‌ها را پشت سر خود ويران نسازد. به گفته شاعر : گرت هواست كه معشوق نگسلد پيوند نگاه دار سر رشته تا نگه دارد ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💢امام صادق(ع) کسی که بر مصیبت حضرت محسن(ع) نگرید را کرده اند... صحت دارد؟ 👇👇 سند این روایت شدیدا ضعیف است زیرا مجلسی(ره) آن را از افراد شدیدا بدنام نقل کرده است. سند این روایت اینگونه است: أَقُولُ رُوِيَ فِي بَعْضِ مُؤَلَّفَاتِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ وَ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ أَبِي شُعَيْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَيْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ 📚بحار الانوار، ج53، ص1 در اینجا دو تن از راویان که واسطه نقل هستند اتهامات سنگینی دارند و هر دو از پیشوایان فرقه منحرف نُصَیریه(علوی های سوریه و ترکیه) هستند که عقایدی شبیه علی اللهی ها دارند. این دو روای عبارتند از: 1 - محمد بن نصیر نمیری بصری 2 - حسین بن حمدان خصیبی درباره محمد بن نصیر نمیری بصری باید دانست که از کسانی بود که نخست به دروغ ادعا کرد که وکیل خاص امام عسکری(ع) است سپس ادعای نبوت کرد و همجنسبازی را حلال اعلام کرد و خود نیز به این کار اقدام کرد از این رو امام عسکری (ع) توقیعی (بیانیه ای) صادر کردند و او را به صورت علنی لعن فرمودند. 📚رجال الکشی، ص520 و 521 اما حسین بن حمدان خصیبی که کتاب الهدایة الکبری را نیز تالیف کرده است باید بدانیم که از نظر مذهبی منحرف بوده تا جایی که نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) درباره اش می فرماید: «كان فاسد المذهب» 📚رجال النجاشي ص : 67 وی از بنیانگذاران فرقه ضاله نُصَیریّه است که معتقد به نواب اربعه در عصر غیبت صغری نبودند و به جای آن بزرگواران به بابیت «محمد بن نُصَیر نُمَیری بصری» اعتقاد داشتند و به همین دلیل به نام «نُصَیریه» شناخته می شوند. تحقیقات درباره این فرقه که امروزه در سوریه به نام فرقه «علوی» شناخته می شود نشان می دهد دچار عقاید غالیانه و افراطی هستند و از جمله به تناسخ باور دارند. درباره شخصیت حسین بن حمدان و عقاید نُصَیریّه مقالات تحقیقی در اینترنت موجود است. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
شماره شایعه :2328 🔆متن شایعه: دستور حضرت امیرالمومنین علیه السلام برپوشیدن لباس سیاه تاهشتم ربیع الاول  حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه : روز نهم ربیع الاول روز درآوردن لباس سیاه است!!! 📚بحار الانوار (ط_بیروت)ج.۳۱ ص ۱۲۷ سفینه البحار . ج ۱.ص :۴۶۲ /سفیه البحار .ج ۴ .ص ۳۵۲" 🔆پاسخ شایعه : 1⃣این عبارت قسمتی از حدیث معروف «رفع القلم» در مورد نهم ربیع می باشد و هیچ ربطی به شهادت حضرت محسن (علیه السلام) ندارد، اما در متن شایعه این گونه القاء شده است که این حدیث در مورد عزاداری ایام محسنیه است.👇 http://yon.ir/rby01 2⃣تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن مشخص نیست و حتی با توجه به برخی گزارش‌ها و قراین تاریخی، برخی شهادت ایشان را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دانسته ‌اند، برگزاری مراسم های عزا به عنوان ایام محسنیه، نه در گذشته شیعه و نه توسط خود اهل بیت علیهم السلام سابقه نداشته و کاملا جدید است، @GhararGahShayeat http://yon.ir/rby02 3⃣مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی به صراحت  مخالفت خود با دهه سازی برای عزاداری اعلان کرده و آن را زمینه ساز رویگردانی مردم و کم رنگ شدن مراسم های اصلی می دانند. 👇 http://yon.ir/rfy03 http://yon.ir/rby04 4⃣روایت «رفع القلم» که قسمتی از آن در شایعه ذکر شده علاوه بر این که در منابع معتبر شیعی نیامده، از نظر سندی و متنی نامعتبر و مخالف با مسلمات قرانی و روایی است چرا که در آن آمده است که از نهم ربیع تا سه روز هر خطایی انجام شود ثبت نخواهد شد.👇 http://yon.ir/rby05 5⃣ در صورت معتبر بودن این روایت معنای آن این است که اگر کسی به صورت غیر عمدی مرتکب خطا شود خداوند او را می‌بخشد، نه این که بخشش برای ارتکاب گناه آگاهانه و از روی عمد باشد. 6⃣عده ای بر اساس این روایت روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل عمر بن خطاب جشن می گیرند، در حالی که ممکن است مراد از عمر در این روایت عمر به سعد باشد، بر اساس منابع معتبر شیعی و سنی قتل عمر بن خطاب در روزهای پایانی ذی‌الحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است. http://yon.ir/rby07 http://yon.ir/rby08 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🔸مسؤولان به وعده ها وفادار باشند حجت الاسلام : 🔹اگر قول و تعهدی دادیم باید به پیمان خود وفا کرده و به وعده های عمل کنیم، اگر مسؤولان وعده ای می دهند باید به قول خود وفادار باشند. 🔹پیامبر فرمود اگر کسی نماز بخواند و تصور کند که مسلمان است اما 3 ویژگی داشته باشد به شمار می رود، این نشانه ها شامل دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت است. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خاطره جالب و خنده دار #علامه_جعفری از فردی که فکر می کرد به درجات عالیه عرفان رسیده 😄😄👆 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi