نهج البلاغه
Amir al-Mu';minin, peace be upon him, said : Allah has not made it
obligatory on the ignorant to learn till He has made it obligatory on the learned to teach.
شرح و تفسير
مسئوليت سنگين دانشمندان
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته بسيار مهمى در مورد فراگيرى علوم اشاره كرده، مى فرمايد: «خداوند از افراد نادان پيمان نگرفته كه دنبال علم و دانش بروند، مگر اين كه قبل از آن از علما و دانشمندان پيمان گرفته كه به آن ها علم بياموزند»; (مَا أَخَذَ اللّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ
أَنْ يُعَلِّمُوا).
در بسيارى از كشورها در دنياى امروز تحصيل علم در حد قابل ملاحظه اى اجبارى است و چنانچه فرزندى متولد شود و مثلاً به سن شش سالگى برسد و نام او براى فراگرفتن علم در هيچ مدرسه اى نوشته نشده باشد پدر و مادر او مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت.
اين كار در دنياى ما كه توجه خاصى به علوم در آن مى شود چيز عجيبى نيست. مهم آن است كه حدود چهارده قرن پيش، اسلام نه تنها فراگيرى علم را فريضه شمرده بلكه بالاتر از آن، تعليم دادن را بر دانشمندان واجب كرده است و منطق عقل نيز همين را ايجاب مى كند. چگونه ممكن است بر افراد نادان فراگرفتن علم واجب باشد اما بر دانشمندان تعليم دادن واجب نباشد؟
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به دو پيمان الهى مى كند: پيمانى كه در درجه اول است پيمانى است كه از دانشمندان گرفته كه علم خود را كتمان نكنند و در اختيار مردم بگذارند، و پيمانى كه از افراد جاهل گرفته كه به دنبال تحصيل علم بروند. و اگر اين دو پيمان در جامعه انسانى لباس عمل به خود بپوشد، جهل و نادانى ريشه كن خواهد شد.
همان گونه كه در سند اين كلام حكيمانه اشاره شد، در احاديث اسلامى مطالب بسيارى در همين زمينه وارد شده است، ازجمله همان حديث امام صادق(عليه السلام)كه از جدش على(عليه السلام)نقل كرده و اين مطلب را به طور مشروح ترى بيان مى كند. مى فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَأْخُذْ عَلَى الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّى أَخَذَ عَلَى الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لاَِنَّ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْلِ; خداوند از جاهلان پيمانى براى طلب علم نگرفت تا اين كه از عالمان پيمان بذل علم گرفت زيرا علم، قبل از جهل است (و تا عالمى كه علمش را در اختيار بگذارد وجود نداشته باشد مكلف ساختن جاهلان به تحصيل علم مفهومى ندارد)».
درباره همين گفتار حكيمانه حديث جالبى از حسن بن عماره نقل شده كه مى گويد: روزى نزد «زهرى» رفتم ـ بعد از آن كه نقل حديث براى مردم را ترك گفته بود ـ و به او گفتم: احاديثى كه شنيده اى براى من بازگو، به من گفت: مگر تو نمى دانى كه من ديگر براى كسى حديث نقل نمى كنم؟! گفتم: به هر حال، يا تو براى من حديث بگو يا من براى تو حديث نقل مى كنم، گفت: تو حديث بگو!
گفتم: از على(عليه السلام) نقل شده كه مى فرمود: «ما أَخَذَ اللَّهُ عَلى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتّى أَخَذَ عَلى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا; خداوند از افراد نادان پيمان نگرفته كه دنبال علم و دانش بروند، مگر اين كه قبل از آن از علما و دانشمندان پيمان گرفته كه به آن ها علم بياموزند»! هنگامى كه اين حديث تكان دهنده را براى او خواندم، سكوت خود را شكست و گفت: اكنون بشنو تا براى تو بگويم. و در همان مجلس، چهل حديث براى من روايت كرد!
همين مطلب را كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه بيان كرده در حكمت 372 با تعبير ديگرى فرموده است آن جا كه قوام دين و دنيا را بر چهار اصل، استوار مى شمارد و اصل اول و دوم را اين قرار مى دهد: «عَالِم مُسْتَعْمِل عِلْمَهُ وَجَاهِل لايَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ; عالم و دانشمندى كه علم خود را به كار گيرد و غير عالمى كه از فراگيرى علم سرباز نزند».
در آيات و روايات متعددى شديداً از كتمان علم نهى شده است كه مفهومش اين است كه عالم بايد علم خود را در اختيار ديگران بگذارد و به افراد ناآگاه اطلاع دهد. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «كاتِمُ العِلْمِ يَلْعَنُه كُلُّ شَىء حتّى الحوتُ فِى البَحرِ وَالطَّيرُ فى السَّماءِ; عالمى كه علم خود را مكتوم دارد همه چيز، او را لعنت مى كنند حتى ماهيان دريا و مرغان هوا».
نكته
آموزش كدام علم واجب است؟
اين سؤال در ذيل كلام امام(عليه السلام) مطرح مى شود كه خداوند براى تعليم كدام علم از علما پيمان گرفته پيش از آن كه از جاهلان فراگرفتن آن را پيمان گرفته باشد؟
شك نيست كه علوم اعتقادى و واجبات و محرمات و اخلاق اسلامى نخستين علومى است كه پيمان تعليم آن از عالمان و پيمان فراگيرى آن از جاهلان گرفته شده است.
اما علوم ديگر كه قوام جامعه و نظام اجتماع بر آن استوار است مانند علم طب و علوم مربوط به صنايع و كشاورزى و دامدارى و سياست و تدبير مُدُن و علوم مربوط به جنگ و مبارزه با دشمنان، از علومى است كه فقها تصريح كرده اند كه فراگرفتن آن واجب كفايى است و اگر من به الكفاية (به مقدار كافى) نباشد واجب عينى
مى گردد. بنابراين در هر دو صورت لازم است عالمانِ اين علوم به تعليم گروهى از ناآگاهان بپردازند تا جامعه اسلامى از اين جهت فقير و ناتوان نگردد و نظام دين و دنيا به هم نريزد.
در عصر ما، كشورهاى صنعتى بزرگ به سبب نياز ديگران به صنايع آن ها، خواسته ها و افكار و فرهنگ خويش را به آن ها تحميل مى كنند و سعى در اسارت ديگران از طريق پيشرفت هاى علمى خود دارند، به همين دليل بر مسلمانان لازم است كه در ميدان اين علوم سبقت جويند و لااقل خود را به ديگران برسانند تا از قيد اسارت آنان رهايى يابند.
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔶🔸امام حسین عليه السلام:
خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) گردان
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي
فرازی از دعای عرفه
🔹 گاهی ما یک چیزی را از خدا میخواهیم و یک شرایطی را از خدا طلب میکنیم که برایمان خوب نیست یا به مصلحت ما نیست، اما اینقدر اصرار میکنیم که خدا به ما می دهد.
🔹 وقتی خدا آن را به ما داد، میبینیم که شرایط ما برای گناهنکردن، خیلی سخت شده؛ یعنی در فضایی قرار گرفتهایم که نمیتوانیم از عهدۀ امتحاناتِ آن فضا، بر بیاییم...
🔹 مثل اهلبیت علیهم السلام دعا کنیم: خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) کن «أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي» البته خودمان هم باید فکر کنیم و برنامهریزی کنیم اما از خدا بخواهیم که برای ما تدبیر کند...
🔹 برخی از خواستههایمان را چون به مصلحت ما نیست، خدا به ما نمیدهد، اما در برخی موارد هم خدا به خاطر اصرار خودمان به ما میدهد، آن وقت در شرایطی قرار میگیریم که میبینیم امتحاناتش سخت است و از عهدۀ آن بر نمیآییم و دچار خطا و گناه میشویم!
علیرضا پناهیان
@Afsaran_ir
⭕️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
هر بار که نماز بهجا میآوری، ملتفت باش که چیزی به دست آوری و مطلبی بفهمی که قبلا آن را نمیفهمیدی.
تلاوت سورهها و آیات قرآن هم همینگونه است؛ یعنی در هر دفعه چیزی به دست بیاور، غیر از آنچه قبلا به دست آورده بودی.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
💢فتنهگرانی که نجومی بگیر شدهاند!
🔹🔸بسیاری از فتنهگران محکوم سال 1388 به صورت چراغ خاموش وارد مناصب اجرایی شدهاند و حقوقهای نجومی هم دریافت میکنند.
♦️«علیاکبر عربمازار» از گردانندگان اصلی ستاد انتخاباتی میرحسینموسوی و از نزدیکترین مشاوران و دوستان وی که در جریان فتنه ۸۸ به واسطه اقدامات ضد امنیتی دستگیر و بعد از محاکمه به پنج سال زندان محکوم شد، عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشور است و ماهی 17 میلیون تومان حقوق دریافت میکند.
♦️«علیرضا سیاسیراد» عضو دیگر هیئتمدیره صندوق بازنشستگی است که با دریافتی ماهانه بیش از ۱۷ میلیون تومان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان به شمار میآید.
♦️«کمالالدین پیرمؤذن» برادر نورالدین پیرمؤذن نماینده اصلاحطلب مجلس ششم، که در حال حاضر جزو براندازان است در آمریکا سکونت دارد و رابطه صمیمیای میان آنهاست که ماهانه بیش از ۱۸ میلیون تومان دریافتی دارد. گفتنی است وی رئیس ستاد انتخاباتی میرحسینموسوی در اردبیل بوده است.
🔻به #خبرگزاریمردمیعَمّار بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
@adminpress 👈: تحریریه
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
💢وقتی از وقاحت اصلاح طلبان و #آشنا ها میگویبم از چه حرف میزنیم
♦️بعد از شش سال رقصاندن مردم در خیابانها با امید دلار هزارتومانی، گره زدن حل مشکل آب خوردن ملت به برجام؛ آن باغ سیب و گلابی آن آفتاب تابان، آن ابر شتابان آن نوجوان رعنا تبدیل شده به قوز بالا قوز که اندازه قبل از برجام حتی نمیتوانیم نفت صادر کنیم و دائم تحقیر هم میشویم.
♦️بعد از به باد دادن 19 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی و تحمیل #خسارت_محض به کشور حالا برای غنی سازی سه و خرده ای درصد پز میدهند، بجای اینکه محاکمه شوند بر مسند محاکمه گری نشسته و به دلواپسانی که دلواپس همین روزها بودند، با وقاحت تمام متلک پرانی هم میکنند!
🆔 @amarha
هدایت شده از فراجناحی
⭕️ لیبی کشوری با توان موشکی و هسته ای بالا بود و بیشترین منابع نفتی قاره آفریقا رو در اختیار داشت...
1. لیبی رو تحریم کردن و گفتند مذاکره هسته ای کنیم
2. مذاکره هسته ای کردند و کل توان هسته ای لیبی از دست رفت
3. آمریکا بازی درآورد و از توافق هسته ای با لیبی خارج شد
4. بعد از خروج آمریکا از توافق تحریم ها شدت بیشتری گرفت
5. قذافی به دامن اروپا پناه برد و توافق مالی کردند و کانال مالی زدند
6. اقتصاد لیبی تحت سیطره اروپا کاملا ورشکست و نابود شد
7. اروپا بعد نابودی اقتصاد لیبی از توافق خارج شد و اموال لیبی رو مصادره کرد
8. مردم که بشدت تحت فشار مالی بودن برای اعتراض به سیاست دولت قذافی به خیابان آمدند (بهار عربی)
9. نیروهای وابسته آمریکایی وارد جریان اعتراض مردمی شدند و جریان رو در دست گرفتن، اروپا هم با بمباران هوایی، ارتش لیبی را در هم شکست.
10. قذافی سرنگون شد و لیبی بصورت غیر رسمی تجزیه و قسمتی از آن هم تحت سلطه داعش قرار گرفت ، اکنون نفت لیبی با کمترین قیمت در اختیار شرکتهای آمریکایی و اروپایی است.
چه #سناریوی_آشنایی!!
.
#تکرار_نمی_کنیم
Join👇
🆔 @farajenahi
❣کانال سیاسی، اعتقادی #فراجناحی👆
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کلیپ تصویری:
✅ روایتی شنیدنی درباره کمال کورسل شهید فرانسوی دفاع مقدس که با دعای کمیل امیرالمؤمنین شیعه شد.
🔹حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@mahdavi_arfae
┗━━━🍂━━