eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24هزار عکس
11.9هزار ویدیو
368 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰. «و اطاعت و فرمانبردارى (از امام مسلمين) را براى (تعظيم و تحكيم) مقام امامت قرار داد»؛ (وَالطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلاِْمَامَةِ). به يقين آنچه سبب تقويت امامتِ امامان و حاكميتِ حاكمان مى‌شود همكارى و هماهنگى مردم است. اگر اطاعت و همكارى مردم نباشد نظام امامت نيز به هم مى‌ريزد، ازاين‌رو در مسائل مربوط به حكومت اسلامى نيز مى‌گوييم : حمايت مردم و آراى ملت از اساسى‌ترين پايه‌هاى حكومت است، زيرا امامى مى‌تواند نظام امت را برقرار كند كه مبسوط اليد باشد و مبسوط اليد بودن جز از طريق همكارى مردمى حاصل نمى‌شود. در بخش چهارم خطبه ۳۴ مطالب بيشترى در اين زمينه آمده است؛ آن‌جا كه امام علیه السلام مى‌فرمايد: «اى مردم! من حقى بر شما دارم شما نيز بر من حقى داريد؛ اما حق شما بر من اين است كه از خيرخواهى و خدمت به شما دريغ نورزم وبيت‌المال را به نفع شما به‌طور كامل به كار گيرم و شما را تعليم دهم تا از جهل ونادانى رهايى يابيد و تربيت كنم تا فراگيريد و آگاه شويد و اما حق من بر شما اين است كه بر بيعت خويش وفادار باشيد و در آشكار و نهان خيرخواهى را در حق من به جا آوريد. هر زمان شما را براى انجام كارى بخوانم اجابت كنيد و هر وقت به شما فرمان دهم اطاعت نماييد». نكته آيا حق داريم از فلسفه احكام سؤال كنيم؟ بعضى از فرق مسلمين عقيده دارند احكام الله معلل بالاغراض نيست؛ يعنى لزومى ندارد آنچه خدا امر كرده داراى فلسفه‌اى باشد و آنچه را نهى كرده داراى مفسده‌اى. آن‌ها درواقع حكيم بودن خدا را زير سؤال مى‌برند و توجه ندارند كه اگر احكام تابع مصالح و مفاسد نباشد ترجيح بدون مرجح لازم مى‌آيد و اساسآ اين سخن برخلاف آيات زيادى از قرآن است كه براى نماز و روزه و حج وقصاص و امثال آن فلسفه‌هايى ذكر كرده است. به يقين آنچه را خدا امر فرموده داراى فوايد مادى يا معنوى يا هر دو بوده و آنچه را نهى كرده مفاسدى اينچنين داشته است.نه‌تنهااحكام الهى،احكام وقوانينى نيزكه درعرف عقلا وضع مى‌شود همه از اين قبيل است؛ گاهى هفته‌ها و ماه‌ها درباره مصلحت و مفسده يك قانون مطالعه و بررسى مى‌كنند تا بتوانند حكمى را در عرف خودشان وضع كنند. آيات مربوط به حلال كردن طيبات و حرام كردم خبائث همگى شاهد بر اين است كه قبلاً طيب و خبيثى وجود دارد كه به سبب آن حكم الهى مطابق آن صادر مى‌شود. تنها تفاوتى كه ميان احكام الهى و احكام عرفى است اين است كه احكام عرفى چه بسا بر اساس مصالح و مفاسدى وضع مى‌شود كه نتوانسته‌اند تمام جوانب آن را بررسى كنند و به همين دليل پس از مدتى ممكن است خلاف آن كشف شود؛ ولى احكام الهى چنين نيست، علم بى‌پايان خداوند سبب مى‌شود كه احكام بر اساس رعايت تمام جوانب مصالح و مفاسد وضع شود و هرگز خلافى در آن نخواهد بود. بعضى نيز معتقدند گرچه احكام داراى مصالح و مفاسدى است؛ ولى ما نبايد به سراغ آن‌ها برويم، بايد مطيع فرمان باشيم؛ آن‌جا كه امر شده انجام دهيم وآن‌جا كه نهى شده خوددارى كنيم و مطلقآ به سراغ فلسفه احكام نبايد رفت. ولى اين نيز برخلاف آياتى است كه ما را تشويق به فهم مصالح و مفاسد احكام مى‌كند و همچنين برخلاف رواياتى است ـ مانند آنچه در بالا آمد ـ كه ائمه هدى: مصالح احكام را مشروحاً بيان كرده‌اند و نيز بعضى از اصحاب خدمت امامان : مى‌رسيدند و فلسفه پاره‌اى از احكام را مى‌پرسيدند. هرگز هيچ امامى آن‌ها را نهى از اين سؤالات نكرد و اين دليل بر آن است كه مردم حق دارند از فلسفه احكام سؤال كنند و پاسخ بشنوند. منتها در اين‌ جا دو نكته مهم باقى مى‌ماند و آن اين است كه اولاً بيان فلسفه احكام چه فايده‌اى دارد؟ پاسخ اين سؤال روشن است؛ انسان هنگامى كه به منافع نماز و روزه و امثال آن آگاه مى‌شود، شوق بيشترى براى انجام دادن آن در خود مى‌يابد و هنگامى كه مثلاً مفاسد بى‌ شمار شرب خمر را مى‌شنود، نفرت بيشترى از آن پيدا مى‌كند. درست مانند دستورات طبيب كه وقتى براى بيمارش فوايد دارو را ذكر كند بيمار با شوق بيشترى دارو را مصرف كرده و تلخى احتمالى آن را تحمل مى‌كند. از اين‌جا مى‌توان استفاده كرد كه آگاهى بر فلسفه احكام مى‌تواند فقيه را در مسير استنباط حكم كمك كند. ثانياً: معناى آگاهى بر فلسفه احكام اين نيست كه ما همواره مقيد به آن باشيم وبگوييم چون مثلاً فلسفه دو ركعت بودن نماز صبح و سه ركعت بودن نماز مغرب را نمى‌دانيم بنابراين آن را انجام نمى‌دهيم. ما بايد گوش بر امر و چشم بر فرمان داشته باشيم چه فلسفه احكام را بدانيم يا ندانيم؛ ولى تا آن‌جا كه بدانيم به اطاعت راسخ ما كمك مى‌كند. اين نكته نيز شايان توجه است كه فلسفه‌ها و مصالح و مفاسد احكام غالباً جنبه حكمت دارد نه علّت؛ يعنى در غالب موارد، ممكن است حاكم باشد. مثلاً نوشيدن يك قطره شراب ممكن است هيچ‌كدام از آن مفاسد را نداشته باشد ولى به هر حال حرام است، بنابراين افراط در اين مسئله كه ما فلسفه‌هاى احكام را وسيله‌اى قرار دهيم بر
اى محدود كردن حكم يا توسعه آن به جايى كه ادله شامل آن نمى‌شود، كار نادرستى است. به تعبير ديگر پذيرفتن فلسفه احكام يا مقاصد الشريعة به معناى اين نيست كه ما به دنبال قياسات ظنى برويم و حلال و حرام‌هايى از اين طريق درست كنيم. تنها در صورتى مى‌توان حكم را به‌وسيله فلسفه احكام توسعه داد يا محدود كرد كه به صورت علت در متن كتاب و سنت ذكر شده باشد؛ مثلاً بفرمايد: «لا تَشْرَبُوا الْخَمْرَ لاَِنَّهُ مُسْكِرٌ مُفْسِدٌ لِلْعَقْلِ» از اين تعبير مى‌توانيم هرچيزى را كه مسكر وموجب فساد عقل است تحريم كنيم. در حديثى از امام كاظم علیه السلام مى‌خوانيم: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يُحَرِّمِ الْخَمْرَ لاِسْمِهَا وَلَكِنَّهُ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا فَمَا كَانَ عَاقِبَتُهُ عَاقِبَةَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ؛ خداوند شراب را به دليل نام آن تحريم نكرد، بلكه تحريم آن به‌واسطه آثار آن بود، بنابراين هرچيزى كه عاقبت آن عاقبت شراب باشد آن هم به منزله شراب است».
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حجت الاسلام عالی: امام زمان در میان ما است، کافی است رو به او کنیم 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از کانون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایالت کالیفرنیای آمریکا در آتش میسوزد مردم به وحشت افتاده زجه زنان از خانه های خود میگریزند اما خبری از سوپر من،مرد عنکبوتی،هالک و دیگر قهرمانان هالیوود که جهان را نجات میدادند نیست، قهرمانان پوشالی و دروغینی که سینمای دروغ ساز هالیوود برای مردم دنیا ساختند و ایشان را در توهم آمریکای قدرتمند و ثروتمند به خواب حماقت فرو بردند. شهر پارادیس(بهشت) آمریکایی بطور کامل سوخت تا برای عاقلان اشارتی باشد از بهشت خیالی آمریکا. مردمان قهرمان ساز آمریکا که مردان قوی فیلمها از بین ایشان بر می خیزند و جهان سراسر در ظلم را نجات میدهند اکنون فقط نظاره گر بی خانمانی اهالی پاردایس هستند و هیچ. اما در سرزمین من بدون داشتن مردان آهنین هالیوودی، در زمان زلزله و سیل و بلا، همان مردمان مفلوک فیلم های هالیوود، خود پهلوانانه از متن جامعه برخاسته با حداقل امکان خود به یاری مردم میشتابند. مردمان سرزمین من در زمان ظلم و فقر و بلا و جنگ و تحریم بزرگ مردانی چون همت،باقری،بابایی،تهرانی مقدم،شهریاری،احمدی روشن،حججی،سلیمانی و... را برای سرزمین و مردمشان پروریدند. بهشت معنوی سرزمینم لشکر لشکر از مردان خدا : سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان، فاطمیون افغانستان، حشد الشعبی و بدریون عراق، زینبیون پاکستان و انصار الله یمن را به جهانیان برای اقامه ی توحید و عدل هدیه کرده است. هالیوود رسانه ی شیطان است و به روش شیطان مردم را با اوهام مشغول داشته است در حالیکه دین اسلام رسانه الهی مردم را با واقعیت به راه راست رهنمون میکند. کدام چشم و دل است که بتواند بین وهم و واقعیت تشخیص دهد و راه به سقوط یا صعود برد؟
✨آغاز هفته 🌷 #وحدت بر همه 🔹 مسلمین جهان 💐مبارکباد . 🌸اللهم صلی علی محمد وال محمد وعجل فرجهم 🌸
هدایت شده از دریچه
🔴 اینجا انسانیت وجود ندارد . 👁🗨 @tribun_siyasi
💠 فرزند استاد علی صفایی حائری تعریف میکند: " ایشون قائل به خرید اسباب‌بازی نبودن. میگفتن: بچه باید یاد بگیره اسباب‌بازی رو #خودش بسازه، باید بتونه با جهان خارج #ارتباط برقرار کنه و #نیازش رو برآورده کنه. دختر باید یاد بگیره خودش با پارچه‌های اضافیِ خونه برای خودش عروسک درست کنه." ✅😍 استدلالشون هم این بود که وقتی عروسک‌های اروپایی با موهای بور و چشم‌های رنگی بهش میدی به خود به‌خود این #فرهنگ توی باورش رسوخ می‌کنه و از طرفی هم تفکرش #مصنوعی میشه!😞 👯 در حالی که وقتی خودش دست به کار بشه، هم ناچاره برای رسیدن به هدفش #فکر کنه و هم در اثر نیازی که احساس می‌کنه از خودش #خلاقیت نشون میده. 😍😍 اینجوری استعدادهای بچه به جریان میفته و رشد می‌کنه؛ نه این که هر چی خواست آماده و بدون معطلی در اختیارش باشه. 🛍 ✅حجة الاسلام موسی صفایی حائری، فرزند مرحوم استاد شیخ علی صفایی حائری 📚 منبع: رد پای نور - جلد ۳ - ص ۱۰۳
💠 بازخوانی روایات پیرامون وحدت مسلمین 🔻اميرالمؤمنين علي(ع): هميشه همراه جمعيتهاي بزرگ باشيد كه دست خدا با جماعت است و از پراكندگي بپرهيزيد كه انسان تك و تنها بهرة شيطان است، چونانكه گوسفند تنها طعمة گرگ». دوازدهم ربیع الاول به روایت اهل‌سنت، سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و آغاز هفته وحدت مبارک باد ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
امام خمینی(ره) در دوران جوانی در حرم امام رضا(ع) از عارف بالله شیخ حسنعلی نخودکی(ره) علم کیمیا طلب می‌کند و مرحوم نخودکی دستورالعملی به امام می‌دهد. فرمودند: از علم کیمیا بهتر است، و آن دستور این است! بعد از نمازهای واجب: ١ . یک بار آیهْ ‌الکرسی «آیه اول تا هوالعلی‌العظیم» را می‌خوانی ٢. پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه‌زهرا (س) را می‌گویی ٣. سپس سه بار سوره توحید «قل‌هوالله احد» را می‌خوانی ٣. بعد سه بار صلوات می‌فرستی «اللهم صل علی محمد و آل محمد» ٤.سپس سه بار آیه دوم و سوم مبارکه طلاق: «و من یتق‌الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب، و من یتوکل علی‌الله فهو حسبه ان‌الله بالغ امره قدجعل الله لکل شئی قدرا» را می‌خوانی، که این از کیمیا برایت بهتر است. حضرت امام(ره) می‌فرمایند: من تا به امروز به صورت مستمر و دائم به این دستور عمل نمودم و هرچه دارم از برکت عمل به این دستور است ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
▪️ امکان پرداخت آنلاین کمک‌های نقدی به مردم مظلوم #یمن توسط وب سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری فراهم شده است👇 🔘 leader.ir/fa/monies 🆘 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 🌏🌕تقویم نجومی اسلامی🌕🌍 ✴️ چهارشنبه 👈 30 آبان ماه ۱۳۹۷ 👈 21 نوامبر ۲۰۱۸ 👈13 ربیع الاول ۱۴۴۰ .فردا تقارن روز نحس ماه و هفته هست و صدقه اول صبح لازمه ✅ این روز روز مناسبی برای شروع به ساخت و ساز و خرید طلا و جواهرات و امثال ان نیک است ❤️ فرزند حاصل از در این چهارشنبه شب حاکمی از حاکمان شریعت، یا عالمی ازعالمان شریعت گردد. ⚫️ طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، موجب بلای ناگهانیست. 🔴 یا 👈 ( کلا در روزهای چهارشنبه در روایاتی منع شده) ⚪️ چهارشنبه برای (رفع موهای بدن با نوره) در برخی روایات نهی شده. 👈اما از فواید نوره: نوره کشیدن موجب درمان بیماریهای پوستی میشود. 🔵 چهارشنبه برای ، روز مناسبی نیست و تاثیر خوبی بر شخص ندارد. 👕 چهارشنبه برای بریدن، دوختن ، خریدن و پوشیدن روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن لقمه ی بزرگ یا وسیله و چارپایان بزرگ نصیب شخص شود. ✴️️ وقت در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه که موجب عزّت در دین میگردد . 💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به و و و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌸ززندگیتون متعالی🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۲۵۳- وَ كَانَ ( عليه السلام ) يَقُولُ أَحْلِفُوا الظَّالِمَ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَي
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: آنگاه كه خواستيد ستمكاري را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد از حول و قوت خدا بيزار است زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاري، در كيفر او شتاب شود، اما اگر در سوگند خود بگويد (به خدايي كه جز او خدايي نيست) در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگي ياد كرد.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, used to say : If you want an oppressor to take an oath ask im to swear like this that he is out of Allah's might and His power, because if he swears falsely in this way he will be quickly punished, while if he swears by Allah who is wuch that there is mo god but He, he will not be quickly punished since he is expressing the Unity of Allah, the Sublime.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير سوگند سريع التأثير امام علیه السلام در اين گفتار نورانى دستورى درباره سوگندهاى مؤثر در برابر كارهايى كه ظالمى مرتكب شده مى‌دهد و مى‌فرمايد: «هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين‌گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان كار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد) اما اگر چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست (اين كار را نكرده‌ام) در كيفرش تعجيل نمى‌شود، زيرا خدا را به يگانگى ستوده است»؛ (أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى). از اين سخن امام علیه السلام روشن مى‌شود كه تعبيرات سوگندها بسيار متفاوت است؛ تعبيرهايى كه مدح و ثناى الهى در آن است سبب تعجيل عقوبت نمى‌شود اما تعبيرات خشنى كه بر ضد آن باشد، عقوبت را تعجيل مى‌كند. در حديث معروفى كه در كتب مختلف آمده مى‌خوانيم: شخصى نزد منصور، خليفه عباسى از امام صادق علیه السلام بدگويى كرد. منصور به دنبال حضرت فرستاد وهنگامى كه امام علیه السلام حضور پيدا كرد عرض كرد: فلان كس درباره شما چنين وچنان مى‌گويد. امام علیه السلام فرمود: چنين چيزى دروغ است؛ اما بدگويى‌كننده گفت: دروغ نيست و واقعيت دارد. امام علیه السلام او را به برائت از حول و قوه الهى اگر دروغ‌گو باشد قسم داد. او همين سوگند را ياد كرد و هنوز گفتارش تمام نشده بود كه فلج شد و مانند قطعه گوشتى بى‌جان به روى زمين افتاد! پاى او را گرفتند و كشان‌كشان از مجلس بيرون بردند و امام صادق ۷ از اين توطئه رهايى يافت. در رخداد ديگرى مى‌خوانيم كه منصور دوانيقى به امام صادق علیه السلام عرض كرد : يكى از ياران شما به نام «معلى بن خنيس» مردم را به سوى شما فرا مى‌خواند و(براى خروج كردن) اموالى ذخيره مى‌كند. امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند چنين چيزى نبوده است. منصور گفت: من كسى را كه چنين خبرى داده نزد شما حاضر مى‌كنم. و سپس آن مرد را حاضر كرد. امام علیه السلام رو به آن فرد كرده فرمود: قسم مى‌خورى؟ عرض كرد: آرى؛ سپس گفت: «وَاللهِ الَّذى لا إلهَ إلّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ كه او اين كار را كرده است». امام علیه السلام فرمود: تو خداوند را با اوصاف جلالش مى‌ستايى و او به همين سبب تو را مجازات نمى‌كند. اين‌گونه كه من مى‌گويم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ وَأَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَقُوَّتِي (كه تو اين سخن را گفته‌اى)» آن مرد اين‌گونه قسم خورد. هنوز كلامش تمام نشده بود كه بر زمين افتاد و مرد. منصور گفت: بعد از اين، كلام هيچ سخن‌چينى را درباره تو نخواهم پذيرفت. نكته سوگند به برائت از خداوند و پيامبر صلی الله علیه وآله مرحوم صاحب جواهر در كتاب «الأيْمان» مسئله‌اى آورده كه حاصلش اين است: سوگند به برائت از خداوند سبحان و پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله نه‌تنها منعقد نمى‌شود و كفاره‌اى در مخالفت آن نيست، بلكه نفس اين سوگند حرام است هرچند گوينده در گفتارش صادق باشد. سپس به احاديثى استناد مى‌كند، از جمله حديث نبوى كه مى‌فرمايد: «مَنْ قالَ إنّى بَرِىءٌ مِنْ دينِ الاْسْلامِ فَإنْ كانَ كاذِبآ فَهُوَ كَما قالَ وَإنْ كانَ صادِقآ لَمْ يَعِدْ إلَى الاْسْلامِ سالِمآ؛ كسى كه بگويد: «من از آيين اسلام بيزارم اگر دروغ گفته باشم يا همان‌گونه است كه گفته‌ام» و اگر راست گفته و بيزارى جسته هرگز به اسلام باز نمى‌گردد». در حديث ديگرى از يونس بن حيان (صحيح يونس بن ظبيان است) نقل مى‌كند كه امام صادق علیه السلام به من فرمود: «يَا يُونُسُ لا تَحْلِفْ بِالْبَرَاءَةِ مِنَّا فَإِنَّهُ مَنْ حَلَفَ بِالْبَرَاءَةِ مِنَّا صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً فَقَدْ بَرِئَ مِنَّا؛ اى يونس! قسم به برائت از ما مخور، زيرا اگر كسى چنين قسمى ياد كند، صادق باشد يا كاذب، از ما بيزار خواهد شد». سپس مى‌افزايد: ولى از كلام اميرمؤمنان علیه السلام در نهج‌البلاغه (حكمت مورد بحث) استفاده مى‌شود كه ظالم را مى‌توان به اين كيفيت قسم داد و حتى از فعل امام صادق علیه السلام و قسم دادن شخص سعايت‌كننده به اين كيفيت در برابر منصور دوانيقى بر مى‌آيد كه اين‌گونه سوگند در چنين مواردى مانعى ندارد. وى در پايان مى‌گويد: ولى من كسى از اصحاب را نديدم كه به چنين حديثى فتوا بدهد، هرچند عنوان باب در وسائل نشان مى‌دهد كه او معتقد است ظالم را مى‌توان به برائت از حول و قوه الهى سوگند داد. سپس در پايان اين سخن مى‌گويد: احتياط اين است كه اين كار جز درمورد مهدورالدم، ترك شود. البته از بعضى كلمات بزرگا
نى كه قبل از مرحوم صاحب جواهر بوده‌اند استفاده مى‌شود كه به اين روايات فتوا داده‌اند؛ مانند مرحوم فاضل هندى در كشف اللثام در بحث جواز «تغليظ قسم» (در مسائل قضايى) و نيز خود صاحب جواهر در بحث قضا تعبيرى دارد كه از آن، تمايل به اين فتوا استفاده مى‌شود. مهم آن است كه در اين‌جا چند مسئله از هم جدا نشده است : نخست اين‌كه آيا مى‌توان بدون هيچ قيد و شرطى چنين قسمى خورد؟ كه كسى بگويد: والله من از دين محمد صلی الله علیه و آله «العياذ بالله» بيزارم. قطعا چنين سخنى كفر است و حرام بودن آن جاى ترديد نيست؛ حتى اگر سوگند او دروغ هم باشد گناه بزرگى مرتكب شده است. ديگر اين‌كه به صورت قضيه شرطيه براى اثبات مدعاى خود بگويد: والله از خدا و رسولش برىء باشم اگر چنين كارى را كرده باشم. اگر چنين شخصى راست مى‌گويد و اين كار را نكرده دليلى بر حرام بودن سوگند او نيست. آرى اگر او در گفتارش دروغگو باشد قطعآ قسم حرامى خورده و ممكن است كافر نيز شده باشد. صورت سوم اين است كه قسم ياد كند براى انجام كارى و بگويد: من به اين وعده خود وفا مى‌كنم. اگر نكنم از حول و قوه الهى و دين محمد ۹ بيزار باشم. اين قسم قطعآ منعقد نمى‌شود و اگر مخالفت كند نيز كفاره‌اى ـ طبق قواعد مقرره باب قسم كه تنها بايد به نام خداوند سوگند ياد كرد ـ ندارد. دليل روشنى بر حرام بودن قسمت دوم و سوم نداريم، زيرا گوينده آن هرگز نمى‌گويد: من از دين اسلام يا از خداوند متعال بيزارم بلكه براى تأكيد بر گفته خود به اين‌كه تخلفى وجود ندارد چنين سخنى را مى‌گويد، مثل اين‌كه بعضى از عوام مردم براى تأكيد بر سخنانشان مى‌گويند: بى‌ايمان از دنيا بروم، دشمن خدا و پيغمبر ۹ باشم اگر چنين سخنى را گفته باشم. مگر اين‌كه گفته شود: اين تعبير نيز خالى از نوعى اهانت نيست و شايد به همين دليل بر حرمت آن، ادعاى اجماع شده است (در صورتى كه حرمت شامل تمام اين اقسام شود). در اين‌جا نكته ديگرى است و آن اين‌كه اگر بدانيم بعضى از اين‌گونه قسم‌ها سبب تعجيل عقوبت مى‌شود و ممكن است به زندگى فرد پايان دهد آيا جايز است او را به چنين سوگندى قسم دهيم، هرچند باعث مرگ او شود؟ ظاهر كلام امام اميرالمؤمنين علیه السلام كه در بالا آمد اين است كه هر ظالمى را مى‌توان چنين سوگندى داد. (و هرچه باشد از ناحيه خود اوست) ولى تعبير بعضى از فقها اين است كه تنها مهدور الدم را مى‌توان چنين سوگند داد و از آن‌جا كه تعجيل عقوبت مرگ، هميشه حاصل نيست بلكه ممكن است عقوبت‌هاى ديگرى در كار باشد حكم به تحريم چنين سوگندى درباره غير مهدورالدم، خالى از اشكال نيست و اگر يقين به هلاكت باشد اجراى آن در غير مهدورالدم اشكال دارد و كلام حضرت علیه السلام را در اين صورت مى‌توان بر ظالمان مهدورالدم حمل كرد. توضيح بيشتر در اين زمينه را بايد در كتب فقهى بررسى كرد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
▪️ امکان پرداخت آنلاین کمک‌های نقدی به مردم مظلوم #یمن توسط وب سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری فراهم شده است👇 🔘 leader.ir/fa/monies 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از جهان نیوز
📣کارشناس‌سازمان ملل: 🔸۲۲ میلیون نفر در یمن به غذا دسترسی ندارند. 🔹بیماری وبا میلیون‌ها نفر از شهروندان یمن را تهدید می‌کند. @jahaannews 📱ایتا eitaa.com/jahaannews 📱سروش sapp.ir/jahaannews 📱بله ble.im/Jahaannews1
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕ یکی از مذاکره کنندگان ارشد در قضیه #FATF به دلیل حضور در کنسولگری آمریکا در #دبی و تقاضای #تابعیت ممنوع الخروج شده است؛ 🔻وقتی از در و دیوار این دولت هرچند وقت یکبار #جاسوس دستگیر میشود باید هم برای جامعه طبیعی شده باشد و دیگر آنچنان واکنشی در قبال این خبرها از خود نشان ندهد!! ✍مهدی قاسم زاده 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕️ "نصیری احمدآبادی" همراه ظریف در تمام جلسات بررسی در مجلس حضور داشت 👤ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به درخواست تابعیت آمریکای "نصیری احمدآبادی" رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد: 🔻متاسفانه یکی از افراد سینه‌چاک که در جلسات غیرعلنی مجلس و کمیسیون‌ها از FATF و بسیار حمایت می‌کرد، همین شخص بود. 🔻ببینید بحث نفوذ به کجا رسیده که شخصی در این پست و مقام حساس که برای تصویب FATF و CFT سنگ تمام می‌گذارد، اکنون درخواست تابعیت از کشور آمریکا را دارد. 🔻این شخص یکی از کارشناسانی بود که همیشه به همراه ظریف در مجلس حضور می‌یافت تا با اهرم کارشناسی، نمایندگان را برای تصویب FATF و CFT مجاب کند؛ وای به حال نمایندگانی که با ریسمان این شخص به چاه رفتند. 🔻گفتنی است روز گذشته یک مقام آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس ‌مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع‌الخروج شد. 🔻گویا دلیل ممنوع‌الخروج شدن "میثم نصیری احمدآبادی" این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده است. 🔻گفتنی است، فرد یاد شده مسئولیت پیگیری و پیاده‌سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را برعهده ‌دارد. 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh 🔜
🔸پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند : مومنان برادرند، برخی از آنها حاجت‌های برخی دیگر را برآورده می‌سازند پس خداوند به خاطر این کار حاجت‌های ایشان را در روز قیامت برآورده می‌سازد. 💠 @samtekhoda3
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢انقلاب اسلامی برای به چه نیاز دارد؟ 1.بنیان فکری ۲.مدیریت و ساختار ۳.هنر و خلاقیت این فیلم نماد بخشی از هیاتهای مذهبی از اثرگذاری و تربیت است 👆
🔸 💠 هفته وحدت 🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) : إسْمَعُوا وَأطِيعُوا لِمَنْ وَلّاهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الإسْلامِ؛ 🔹 از حاكمان الهى اطاعت كنيد و گوش بفرمان باشيد زيرا اطاعت از رهبرى مايه « وحدت اُمت اسلام » است. 📚 امالى مفيد، ج 1 ص 14 ح 2 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ایشون نه آخونده، نه ایرانیه و نه مسلمون! 👈 دکتر «کریس هیور» یک محقق مسیحی و انگلیسیه؛ توضیحاتش در مورد امام زمان (ع) و ظهور باور نکردنی ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi