⭕میشود به اجرای عدالت امیدوار شد
اینجا ایران است و این تصویری از تخریب ویلای یکی از وزرای دولت است که با حکم قوه قضائیه بدلیل ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شد.
موگرینی:از حسن روحانی تضمین گرفته ام که کشورش حتی با وجود خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید در توافق بماند!😳
ما باید تضمین میگرفتیم یا اونا؟!
حکمت۷۵ نهج البلاغه
قَالَ ( عليه السلام ) :
كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ .
درود خدا بر او فرمود:
هر چيز كه شمردني است پايان مي پذيرد، و هرچه را كه انتظار مي كشيدي، خواهد رسيد.
شرح و تفسير همه معدودها محدودند! اين گفتار حكيمانه هرچند با حكمت پيشين در يك عبارت ذكر نشده; ولى در واقع مكمل آن است.
نخست مى فرمايد: «هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد»; (كُلُّ مَعْدُود مُنْقَض).
اين اشاره به قانون كلى فلسفى است كه هرچيز تحت عدد در آيد محدود است و هرچه محدود است پايان پذير است و از آنجا كه عمر انسان ها تحت عدد قرار مى گيرند; مثلا مى گوييم: عمر شصت ساله، يا هشتاد ساله.
مفهومش اين است كه هر ساعتى كه بر انسان مى گذرد تدريجا از آن كاسته مى شود و اين سرمايه به سرعت رو به فنا مى رود و مهم اين است كه گذشتن و كاستن آن در اختيار ما نيست چه بخواهيم، چه نخواهيم به سرعت در حال عبور است.
آن گاه در ادامه مى فرمايد: «و آنچه مورد انتظار است سرانجام فرا مى رسد»; (وَكُلُّ مُتَوَقَّع آت).
منظور از «متوقَّع» امورى است كه به طور قطع مى دانيم در آينده رخ مى دهد; مانند مرگ و پايان زندگى و قيام قيامت.
اشاره به اين كه كسى كه به اين امور آگاه است بايد توجه داشته باشد كه روزى مرگ دامان او را مى گيرد و روزى در دادگاه عدل الهى حضور مى يابد.
به همين دليل در تفسير آيه شريفه (وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ) يقين را به مرگ تفسير كرده اند.
آنچه امام در دو جمله بالا بيان فرموده در واقع اشاره به دنياى فانى و گذاران است; دنيايى كه عمرش در برابر جهان آخرت بسيار ناچيز است، همان گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «مَا الدُّنْيَا فِي الاْخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ; عمر دنيا در برابر آخرت مانند اين است كه يكى از شما انگشت خود را در دريايى فرو كند (و سپس بيرون آورد) در اين حال نگاه كند ببيند چه اندازه از آب دريا بر انگشت او باقى مانده».
اين هشدارى است به همه دنيا طلبان و آنها كه به آخرت و زندگى جاويدان پشت كرده اند تا بدانند چه چيز به دست مى آوردند و چه چيز را از دست مى دهند.
💠 حدیث روز 💠
🌹 نگاه محبت آمیز
🔹نَظَرُ المُؤْمِنِ فى وَجْهِ أَخیهِ المُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّةِ وَ الْمحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ.
▫️نگاه مهرآمیز و با محبت مؤمن به چهره برادر مؤمنش عبادت است.
📚 تحف العقول، صفحه 282
هدایت شده از در محضر علامه مصباح یزدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽علامه #مصباح یزدی: اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر نعمت ولایت فقیه، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم
@mesbahbasir_com
💫شرطی از شروط استجاب دعا💫
حضرت امام صادق(ع)فرمود:عابدی از بنی اسرائیل سه سال پیوسته دعا میکرد تا خداوندبه او پسری عنایت کند؛ولی دعایش مستجاب نمیشد.
روزی عرض کرد:خدایا!
من از تو دورم که سخنم را نمیشنوی یا نزدیکی؛ولی جوابم را نمیدهی؟!
در خواب به او گفتند:سه سال است خدا را با زبانی که به فحش و ناسزا آلوده است میخوانی،اگر میخواهی دعایت مستجاب شود فحش و ناسزا را رها کن،از خدا بترس،قلبت را از آلودگی پاک کن و نیت خود را نیکو گردان.
حضرت صادق(ع)فرمود:او به دستورات عمل کرد،آنگاه خداوند دعای او را اجابت کرد و پسری به وی داد.
#حدیث_روز
پيامبر اکرم صلّي اللّه عليه و آله:
🔷رمضان ، رمضان ناميده شد؛ زيرا گناهان را مى سوزاند
ميزان الحكمه ، ح ۷۴۴۱
تماشاچی نداریم
شهید احسان قاسمیه دانشجوی ممتاز مهندسی برق دانشگاه کنیگزویل تگزاس و فرمانده گردان حضرت امیرالمؤمنین : در اسلام تماشاچی نداریم، همه مسلمانان باید به هر نحوی در صحنه نبرد بین حق و باطل شرکت کنند وگرنه خود نیز باطلند.
حکمت۷۵ نهج البلاغه
قَالَ ( عليه السلام ) :
إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا .
و درود خدا بر او فرمود:
حوادث اگر همانند يكديگر بودند،
آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابي مي كنند.
شرح و تفسير سالى كه نكوست...
امام(عليه السلام) در اينجا درس مهمى مى دهد كه براى همه مديران، بلكه همه رهروان راه حق كارگشاست.
مى فرمايد: «هنگامى كه كارها مشتبه شوند (و آينده روشن نباشد) آخرشان را بايد به اولشان سنجيد»; (إِنَّ الاُْمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا).
اشاره به اين كه هميشه آغاز و انجام كارها با يكديگر پيوند ناگسستنى دارند و در واقع شبيه علت و معلول اند، بنابراين اگر ما در چگونگى پايان كارى شك و ترديد داشتيم بايد ببينيم آغازش چگونه بوده است; هرگاه در مسير صحيح بوده عاقبت آن نيز چنين است و مطابق ضرب المثل فارسى: «سالى كه نكوست از بهارش پيداست» و اگر آغاز آن در مسير نادرستى قرار گرفته بايد بدانيم كه عاقبت آن نيز نادرست و خطرناك است و به گفته معروف: خشت اول چون نهد معمار كج *** تا ثريا مى رود ديوار كج! اين سخن پيام ديگرى نيز دارد و آن اين كه اگر مى خواهيم نتيجه هاى خوب و پربار از كارهاى خودمان بگيريم بايد در آغاز مراقب زيربناهاى آن باشيم.
تفاوت بناى مسجد قبا و مسجد ضرار در همين امر است كه اولى به مصداق (لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى) پايه صحيحى داشت و سرانجام به مضمون (فيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا) عبادتگاه مؤمنان شد و مسجد ضرار كه پايه آن بر اساس نفاق و كفر و شرك و تفرقه ميان مؤمنان بنا شده بود عاقبتش اين بود كه به دستور پيغمبر طعمه حريق شود.
قريب اين معنا در عهدنامه مالك اشتر نيز آمده است آنجا كه امام مى فرمايد: «اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ، فَإِنَّ الاُْمُورَ أَشْبَاهٌ; «با آنچه در گذشته واقع شده است نسبت به آنچه واقع نشده استدلال كن، زيرا امور جهان شبيه به يكديگرند».
مجموعه راه روشن
🔆 مکان جدید جلسات عمومی و رایگان شبهای ماه مبارک رمضان: بلوار سازمان آب، بلوار ارشاد؛ ارشاد 1 ، مسجد و مجتمع فرهنگی غدیر .
(خانمها و آقایان )
🕑 زمان : از همین امشب ( پنجشنبه ) رأس ساعت ۲۱:۴۵
💠 سخنرانان به ترتیب :
استاد حورایی ( موضوع : الفبای موفقیت )
استاد عدالتیان ( موضوع: باورهای الهام بخش )
💢روز اول ماه رمضان
#گلاب
امام صادق(ع):
«هركس با كف دست خود #گلاب بر روى خود بزند، در آن روز از خوارى و نادارى #ايمن مى ماند و هركس گلاب بر سر خود بزند، در آن سال از برسام ايمن مى ماند. پس هرگز اين سفارش ما را ترك نكنيد.»
#اعمال_مخصوصه ماه رمضان: روز اول كفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پريشانى نجات يابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام (برسام) ايمن شود
📚زاد العماد الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الخامس