09.شرح حکمت 4,قسمت نهم.mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت4
⭕️ ورع 1⃣
🔺تعریف ورع و نسبت آن با تقوا
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت نهم
🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه میفرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسه ی منظم و نظام مند ارائه گردد.
🔷 1. تعریف ورع:
ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد.
🔹1.1 نسبت ورع با تقوا:
نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد."
🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است:«وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ » «هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست».
🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست.
🔻حضرت امیر علیه السلام در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از 1. کوتاه کردن آرزوها 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما میرسد 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها». بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید.
🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزشهای بنیادین اخلاقی :
میدانیم که ارزش های اخلاقی ، هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهجالبلاغه چند موردش بیان شده است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰.mp3
3.11M
🔈 سهم امروز مطالعه #نهج_البلاغه
🌹 از حکمت ۱۷۸ تا حکمت ۱۹۰
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
📒 #حکمت178
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 لجاجت تدبير را سست می كند.
📒 #حکمت179
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 طمع ورزی بردگی هميشگی است.
📒 #حکمت180
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است.
📒 #حکمت181
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود. ( اين حكمت با شماره كلمه قصار ۴۷۱ در صفحه ۲۲۸ نيز آمده است)
📒 #حکمت182
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكی باطل باشد!
📒 #حکمت183
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم!
📒 #حکمت184
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است.
📒 #حکمت185
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد.
📒 #حکمت186
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كوچ كردن نزديك است.
📒 #حکمت187
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 هر كس كه با حق درآویزد ، نابود می گردد.
📒 #حکمت188
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد.
📒 #حکمت189
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند.
📒 #حکمت190
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰.mp3
2.06M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفتم «ازدواج با دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله»
🔻به محضر رسول خدا رسیدم آن بزرگوار با روی گشاده فرمودند: «با من کاری داشتی»؟ من از نزدیک بودن خویش با ایشان و توفیقاتم در پیش قدم شدن در اسلام و فداکاری و جهاد در راه خدا یاد کردم.
حضرت فرمودند: «یاعلی، تو در نظر من برتر از این ها هستی»!
عرض کردم: « ای رسول خدا، حال که این چنین لطفی در حق من دارید، آیا اجازه می دهید از دخترتان، فاطمه، خواستگاری کنم»؟
🔻ایشان فرمودند: «منتظر باش تا من نزد دخترم بروم و تقاضای تورا به او بگویم».
فاطمه سلام الله علیها به احترام پدر برخاست و عبای پدر را از دوشش گرفت و کفش هایش را از پا خارج کرد، آنگاه آب آورد تا پدر وضو بگیرند سپس پای وی را شست و درکنارش نشست.
🔸فرمودند: دخترم فاطمه من!
🔹فاطمه: در خدمت شما هستم ای رسول خدا.
🔸پدر : تو علی ابن ابیطالب را خوب می شناسی، از فضایل و سوابق او در اسلام آگاه هستی. از سوی دیگر، می دانی که من از خدای خود خواستم که بهترین و محبوبترین بندگانش را برای ازدواج با تو انتخاب کند.
🔻اکنون علی برای ازدواج با تو نزد من آمده و از تو خواستگاری کرده است. می خواهم بدانم نظر تو چیست؟
فاطمه با شنیدن سخنان پدر سکوت اختیار کرد؛ اما برخلاف خواستگاری های قبل آثار ناخشنودی در چهره او مشاهده نشد رسول خدا صلی الله علیه و آله از جای برخاستند و با خوش حالی فرمودند: الله اکبر! سکوت فاطمه نشانه رضایت اوست.
🔻در این هنگام جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت: «ای محمد، فاطمه را به همسری علی انتخاب کن که خداوند فاطمه را برای علی پسندیده است و علی را برای فاطمه».
رسول خدا به خواستگاری من جواب مثبت دادند و افتخار همسری فاطمه را نصیب من ساختند.
۱. امالی شیخ طوسی مجلس 2 صفحه 39
۲. بشارت المصطفی صفحه 262
۳. مناقب آل ابی طالب جلد 3 صفحه 350
📘 منبع : کتاب علی از زبان علی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شیعه در وقت احتضار
👌 بشارت امام صادق(علیه السّلام) برای لحظۀ مرگ شیعیان امیرالمومنین
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
10.شرح حکمت 4,قسمت دهم.mp3
2.85M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت4
⭕️ ورع 2⃣
🔺نسبت ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹شرح #حکمت4
🔴 قسمت دهم
🔹1.2.1 عفت:
اولین ارزش بنیادین اخلاقی که ورع با آن نسبت دارد عفت است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۹ نهج البلاغه بعد از شکایت مفصل از مردم زمانه خودشان و فساد فراگیر در آنها در پایان خطبه ی ۲۷ می فرماید: «ا قولا بغیر العمل؟» آیا شعار بدون عمل می دهید؟ «و عفة من غیر ورع»؟! و ادعای عفت و پاکدامنی می کنید در حالیکه ورع ندارید؟ و «طمع فی غیر حق»؟! و در چیزی که حق شما نیست طمع می کنید»؟!
🔻 باید تذکر بدهم که عبارت دقیق پایان خطبه ۲۹ همین است که عرض کردم "غفلتا" نیست "عفتا" است; یعنی نمیشه انسان ادعای عفت بکند در حالی که ورع ندارد دوری از محرمات ندارد.
🔹1.2.2 حیا:
نکته اخلاقی دیگری که با ورع نسبت خیلی مستقیم و مهمی دارد حیا است.
امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه حیا را ریشه ی ورع می دانند و می فرماید: «و من قل حیاءه قل ورعه» «کسی که حیا اش کم باشد ورعش کم است»
🔹1.2.3 مرگ قلب:
در همان حکمت ۳۴۹ امیرالمومنین علیه السلام کمی ورع را عامل مرگ قلب می داند و می فرماید: «و من قل ورعه مات قلبه». «کسی که ورعش (اجتنابش)از محرمات کم باشد قلبش می میرد».
🔻 به جهت اهمیت حکمت ۳۴۹ در بیان گامهای سقوط در جهنم در این بخش کل این حکمت را بیان کنیم. حضرت در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « و من کثر کلامه کثر خطاه » کسی که زیاد سخن بگوید طبیعتاً زیاد هم خطا می کند «و من کثر خطا او قل حیاءه» کسی که زیاد خطا کرد حیاء اش کم می شود و «من قل حیاءهو قل ورعه» کسی که حیا اش کم شد ورعش کم میشود و «من قل ورعه مات قلبه» کسی که ورعش کم شد قلبش می میرد «و من مات قلبه دخل النار» کسی که قلبش بمیرد داخل جهنم خواهد شد»!
به خدا پناه می بریم از این سقوط.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹(1).mp3
3.76M
🔈نهج البلاغه گویا
سهم مطالعاتی روزانه
🌹از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹🌹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد،
و بنده نعمتی به دست نياورد جز آن كه نعمتی از دست بدهد، و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم، و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند!
📒 #حکمت191
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای.
📒 #حکمت192
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 دلهارا روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی، زيرا اگر دل را به اجبار به كاری واداری كور می گردد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت193
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند، (اگر صبر كنی بهتر است.) يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: (اگر عفو كنی خوب است.)
📒 #حکمت194
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 (در سر راه از كنار مزبله ای عبور می كرد) و درود خدا بر او فرمود: اين همان است كه بخيلان به آن بخل می ورزند.
(و در روايت ديگري نقل شد كه) اين چيزی است كه ديروز بر سر آن رقابت می كرديد!
📒 #حکمت195
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 مالی كه نابودی آن تو را پند می دهد، از دست نرفته است.
📒 #حکمت196
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 اين دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روی بياوريد.
📒 #حکمت197
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 (وقتی شنيد كه خوارج می گويند، حكومت فقط از آن خداست)فرمود: سخن حقی است كه از آن اراده باطل دارند.
📒 #حکمت198
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💠 (در تعريف جمع اوباش، فرمود) آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند سود دهند (از امام پرسيدند چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم، اما چه سودی در پراكندگی آنان است فرمود:) صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهای خود باز می گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، بنا به ساختن ساختمان، و بافنده به كارگاه بافندگی، و نانوا به نانوایی روی می آورد.
📒 #حکمت199
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی