╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت55 ( 2 )
🔹 اقسام بردباری
✅ این شجاعت ریشه در ایمان و باورهای قلبی صحیح و عمیق دارد؛ ایمان به بهشت، ایمان به جهنّم، ایمان به نابودی و فناپذیری دنیا و ایمان به واقعیتی به نام مرگ. هر چقدر ایمان انسان به این امور بیشتر باشد، صبر او هم بیشتر است؛
🔻 لذا از نظر امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، اولین رکن از ارکان چهارگانه ایمان، صبر است؛ در حکمت ۳۱ می فرمایند: «ایمان بر چهار رکن استوار است: صبر و یقین ، عدل و جهاد.»
🔻اینکه در بین چهار رکن، صبر را اولویّت یا اوّلیت داده اند هم دلیل بر اهمیت فوق العاده صبر است، که حضرت آن را مثل سر برای بدن می دانند؛ در حکمت ۸۲ میخوانیم:
«الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَد؛ " نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است" ، « وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ »
" همچنان که جسد بدون سر خیری ندارد، ایمان بدون صبر هم خیری ندارد."
🔻با این توضیحات معلوم میشود انسان صبور هم اهل نجات است، که در خطبه ۷۶ فرمود:
«رَحِمَ اللهُ امْرَاً جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ» ؛ " خدا رحمت کند کسی را که صبر را مرکب نجات خود قرار دهد"
🔻 و هم سرمایه راحتی جاودان و پایدار اخروی است.
در خطبه ۱۹۳ درباره متّقین فرمود:
«صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَهً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَهً طَوِیلَهً»
" متّقین در دنیا و ایام زودگذر دنیا صبر کردند، در عوض آینده و آخرتی طولانی را به راحتی میگذرانند."
🔻و این یعنی پیروزی، نتیجه قطعی صبر است که در حکمت ۱۵۳ فرمود: «لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ» ؛
" امکان ندارد انسان صبور به پیروزی نرسد. "
🔻و هلاکت نتیجه قطعی جزع است، که در حکمت ۱۸۹ فرمود: « مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ »
" کسی را که صبر نجات ندهد، جزع و فزع او را هلاک خواهد کرد."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
Hanif.emamreza.babolharam.net.mp3
10.98M
|⇦•در طوس جلال كبريا ...
#روضه و توسل ویژۀ شهادت امام رضا علیه السلام به نفس حاج حنیف طاهری•ೋ
●•┄༻↷◈↶༺┄•●
#حضرت_امام_رضا_علیه_السلام:
❣️#حريص باشيد بر برآوردن حوائج مؤمنين و مؤمنات و #مسرور كردن آنان و دفع ناراحتىها از ايشان؛ كه عملى نزد خدا بعد از فرائض و واجبات خدا ؛ افضل از #خشنود كردن مؤمن نيست.
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۵)
📚 انتشارات عهدمانا
مردی به نام کعب الاحبار که یهودی زاده بود گفت : « بله ، هیچ اشکالی ندارد. »
ابوذر با عصبانیت گفت : « ای یهودی زاده ! آیا تو دین را به ما یاد می دهی ؟ »
عثمان او را فراخواند و گفت : « اعتراض های تو به من و یاران من بیش از اندازه شده و از این به بعد حق ماندن در مدینه را نداری و باید به شام بروی . »
به این صورت ابوذر به شام که تحت فرمانروایی معاویه بود تبعید شد. او در شام نیز از روش انتقادی خود دست برنداشت و افشاگری و ایستادن در برابر ستم را روش و سیره و سفارش پیامبر اسلام می دانست و از آن به امربه معروف و نهی از منکر یاد می کرد که در قرآن بدان سفارش شده است . تا اینکه معاویه از عثمان خواست او را به مدینه بازگرداند . در مدینه باز ابوذر به کار خود ادامه داد تا اینکه یک روز در جمع عثمان و یارانش ، خطاب به او گفت : « تو باید بیت المال را در راه درست هزینه می کردی و به دست بندگان خدا می رساندی ، امّا من از رسول خدا شنیدم که فرمود هرگاه دودمان عاص ، به سی نفر برسد ، مال خدا را از آن خود می دانند و بندگان خدا را غلام خود می شمارند. »
عثمان از حاضران ، درستی گفتهٔ ابوذر را پرسید ، آنها گفتند ما چنین مطلبی را نشنیده ایم ، اما ابوذر گفت : « من دروغ نمی گویم ؛ می خواهی باور کن و می خواهی نکن . »
عثمان کسی را به سراغ علی فرستاد . وقتی علی وارد شد ، عثمان موضوع را با او در میان گذاشت و گفت : « آیا تو چنین مطلبی را از قول پیامبر شنیده ای ؟ »
علی گفت : « قرابت من با پیامبر ، دلیل نمی شود که هر چه او گفته من شنیده باشم ، اما این را می دانم که ابوذر راست می گوید ؛ چرا که پیامبر دربارهٔ او به من فرمود : ابوذر یکی از راست گوترین مردم دنیاست. »
عثمان که نمی توانست ابوذر و انتقادهایش را تحمّل کند ، او را فتنه گری نامید که قصد سرنگونی حکومتش را دارد ؛ بنابراین ابوذر را به صحرای ربذه تبعید کرد . عثمان دستور داد که هیچ کس حق ندارد با ابوذر سخن بگوید یا برای بدرقهٔ او برود و مروان بن حکم را مراقب اجرای این حکم کرد.
↩️ ادامه دارد...
🔴 فریب دنیا
💠 مبادا آنچه مردم دنیا را فریفت شما را بفریبد که دنیا (دامی است مانند)سایه ای گسترده و کوتاه که تا سرانجامی روشن و معین (یعنی مرگ آدمیان را رها نمی کند.
📒 #نهج_البلاغه ، خطبه ۸۹ ، بند ۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۵۶ بخش ۱ تهیدستی و تنهایی.mp3
3.45M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت56 1⃣
⭕️ تهیدستی و تنهایی
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت56 ( 1 )
🔹 تهیدستی و تنهایی
💠 «الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ»
🔰 در حکمت ۵۶ امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند: " غنا و ثرتمندی در غربت، مانند در وطن بودن است و تهیدستی و فقر در وطن، غربت. "
🔸 عوامل غربت در نهجالبلاغه، ۴ چیز هستند:
1⃣ اول : از دست دادن دوستان
🔻مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۶۵ میفرمایند:
« فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ » ؛ " از دست دادن دوستان مایه غربت است. "
2⃣ دوم: نداشتن دوست شایسته
🔻که مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان مینویسند: «الغَریبُ مَن لَم یَکُن لَهُ حَبیب» ؛ " غریب واقعی کسی است که حبیب و دوستی ندارد. "
3⃣ سوم: قبر و مرگ و وحشت های مربوط به آن است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۵۷ می فرمایند:
« فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ وَ مَفْرَدِ غُرْبَةٍ »
" چه میشود بر میّت، در خانه تنهایی و منزل وحشت و غربت انفرادی و تنهایی "
4⃣ چهارم : فقر و تنگدستی است.
🔻که امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیرامون آن مطالب زیادی دارند؛ از جمله در حکمت ۳ میفرمایند:
« المُقِلُّ غَریبٌ فی بَلدَتِه » ؛ " انسان تنگدست در شهر خودش هم غریب است. "
🔻 یا در همان حکمت ۳ میفرمایند:
« الفَقرُ یُخرِسُ الفَطِنَ عَن حُجَّتِهِ » ؛ " فقر باعث می شود انسان فقیر، فقط به جرم اینکه فقیر است، حرف حساب و منطق و حجّت محکمش را هم کسی قبول نکند و حتی نشنود. "
🔻و نیز در اوج معرفی آثار منفی فقر، در حکمت ۱۶۳ میفرماید: « الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ » ؛ " فقر، مرگ بزرگترین است."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔸با نوای استاد فرهمند
🔸برای دوستان ارسال کنید تا در ثواب این زیارت شریک باشید.
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۶)
📚 انتشارات عهدمانا
کشیش گفت : « نهج البلاغه است ، سخنان و نامه های علی است . کتاب بسیار عجیبی است ، پر از مضامین بکر و راه گشا. »
سرگئی گفت : « لابد به من توصیه میکنی که آن را بخوانم . »
کشیش گفت : « حتماً ، کاری که پدرت باید در جوانی میکرد . مثل جرج جرداق که میگفت از دوازده سالگی مطالعهٔ نهج البلاغه را شروع کرده و هنوز هم ادامه می دهد. علی شخصیتی است مثل اقیانوس ؛ هرچه در عمق آن شنا کنی ، شگفتی هایش آشکارتر می شود. »
سرگئی پرسید : « اگر چنین است که شما میگویید ، پس چرا برخی کشورهای مسلمان که علی امام آنهاست ، عقب مانده اند ؟ »
کشیش گفت : « ملتها و دولتهای اسلامی مانند کسانی هستند که گنج گران بهایشان را دفن کرده اند یا اساساً از آن خبرندارند . گمان میکنم آنها هم علی را نمی شناسند . من هنگام مطالعهٔ این کتاب و چند کتاب دیگر ، به همین مسأله فکر می کردم . در آن دوران ، علی خلیفهٔ مسلمانان بود و مردی هم به نام معاویه خود را خلیفهٔ مسلمانان نامیده بود . هر دوی اینها ، داعیهٔ حکومت اسلامی داشتند ، اما علی کجا و معاویه کجا ! فکر کنم بیشتر رهبران کشورهای اسلامی ، حکومتشان از جنس حکومت معاویه باشد ، نه علی . اگر حاکمی از حاکمان مسلمان ، یک بار نهج البلاغه را با دقت می خواند و به آن عمل میکرد ، امروز روزگارشان این نبود که هست. »
سرگئی لبخند زد و گفت : « ما باید کم کم مراسم مسلمان شدن شما را فراهم کنیم پدر... ! » کشیش گفت : « ادیان الهی ، شکل ، قالب و پوستهٔ روح الهی هستند. مغز و درون آنها یکی است . در زمان علی دشمنانش و آنهایی که با او می جنگیدند ، از حافظان و مبلّغان قرآن و اسلام بودند و در عبادت و زهد و تقوا چنان بودند که زانوهایشان بر اثر سجده پینه بسته بود . آنها به نام همان اللّه ی با علی جنگیدند که علی به نام همان اللّه می خواست هدایتشان کند . »
سرگئی به کاغذهای روی میز اشاره کرد و پرسید : «ظاهراً مشغول یادداشت برداشتن از نهج البلاغه بودید ... »
↩️ ادامه دارد...
🔵 جایگاه حاکم اسلامی
💠 حاكم اسلامی، پاسبانِ خدا در زمين اوست.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۳۳۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۵۶ بخش ۲ آثار فقر و غنا.mp3
3.66M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت56 2⃣
⭕️ آثار فقر و غنا
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع