وَ قَالَ [عليه السلام] مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ.
💢 #بى_توجهى_به_بدى_بدكاران(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود
✍ خود را به بى خبرى نماياندن از بهترين كارهاى بزرگواران است.
📌 #حڪمـت_۲۲۲
📌#نــــهـــج_الــبـلاغــہ
🔶 @nahjolbalaghekhani🔶
پندهای مولا علی علیه السّلام
وَ قَالَ [عليه السلام] مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ. 💢 #بى_توجهى_
#بــهتــريــن_اعــمــال_ڪـريــمــان
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره آداب معاشرت اشاره كرده،
مى فرمايد: «يكى از باارزش ترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند (و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است)»; (مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ).
كمتر كسى است كه عيب پنهانى يا آشكارى نداشته باشد و كمتر دوستى پيدا مى شود كه درباره دوستش كار نامناسبى، هرچند به عنوان لغزش انجام ندهد. افراد بزرگوار و باشخصيت كسانى هستند كه عيوب پنهانى افراد را ناديده مى گيرند و از لغزش دوستان چشم پوشى
مى كنند و هرگز به رخ آنها نمى كشند. اين كار، اولاً سبب مى شود كه آبروى مسلمان محفوظ بماند; آبرويى كه ارزش آن به اندازه ارزش خون اوست. ثانياً سبب مى شود فرد خطاكار يا صاحب عيب جسور نگردد و از همه اينها گذشته سبب
مى شود رابطه مسلمان ها با يكديگر محفوظ بماند. در اسلام، غيبت از بزرگ ترين گناهان شمرده شده و اين همه تأكيد براى حفظ آبروى مسلمانان است.
اميرمؤمنان على(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر مخصوصاً بر اين معنا تكيه كرده،
مى فرمايد: «بايد دورترين رعايا نسبت به تو و مبغوض ترين آنها در نزد تو آنهايى باشند كه بيشتر در جستجوى عيوب مردمند، زيرا در (غالب) مردم عيوبى وجود دارد (كه از نظرها پنهان است و) والى از همه سزاوارتر است آنها را بپوشاند، بنابراين لازم است عيوبى را كه بر تو پنهان است آشكار نسازى».
از سويى ديگر مى دانيم خداوند ستار العيوب است و دوست دارد بندگانش نيز ستار العيوب باشند و تغافل يكى از طرق پوشاندن عيوب مردم است. در حديث معروفى نيز از امام موسى بن جعفر(عليه السلام) مى خوانيم: مردى خدمتش آمده، عرض كرد: فدايت شوم از يكى از برادران دينى كارى نقل كردند كه من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسيدم انكار كرد، در حالى كه جمعى از افراد موثق اين مطلب را از او نقل كرده اند، امام فرمود: «كَذِّبْ سَمْعَكَ وَبَصَرَكَ عَنْ أَخِيْكَ وَانْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسامَةً وَقالَ لَكَ قَوْلا فَصَدِّقْهُ وَكَذِّبْهُمْ، وَلا تُذِيْعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِيْنُهُ بِهِ وَتَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ، فَتَكُونَ مِنَ الَّذِيْنَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ; گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تكذيب كن، حتى اگر پنجاه نفر سوگند خوردند كه او كارى كرده و او بگويد نكرده ام از او بپذير و از آنها نپذير، هرگز چيزى كه مايه عيب و ننگ اوست و شخصيتش را از ميان مى برد در جامعه پخش مكن، كه از آنها خواهى بود كه خداوند درباره آنها فرموده: كسانى كه دوست مى دارند زشتى ها در ميان مؤمنان پخش شود عذاب دردناكى در دنيا و آخرت دارند».(1)
ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود در ذیل این گفتار حکیمانه چند شعر از «طاهر بن الحسین» شاعر معروف عرب آورده است، وى مى گوید:
وَیَکْفِیکَ مِنْ قَوْم شَواهِدُ أَمْرِهِمْ *** فَخُذْ صَفْوَهُمْ قَبْلَ امْتِحانِ الضَّمائِرِ
فَإنَّ امْتِحانَ الْقَوْمِ یُوحِشُ مِنْهُمْ *** وَما لَکَ إلاّ ما تَرى فِی الظَّواهِرِ
وَإنَّکَ إنْ کَشَفْتَ لَمْ تَرَ مُخْلِصاً *** وَأبْدى لَکَ التَّجْریبُ خُبْثَ السَّرائِرِ
براى شناخت هر جمعیتى به ظاهر کار آن ها قناعت کن. خالص آنها را برگزین پیش از آنکه ضمیر آنها را آزمایش کنى.
زیرا امتحان کردن اقوام (و جستوجوى بواطن آنها) سبب وحشت از آنها مى شود. تو تنها به آنچه در ظاهر مى بینى قناعت کن.
زیرا اگر اصرار بر کشف باطن افراد داشته باشى فرد خالص و مخلصى را نخواهى یافت و این کار آلودگى باطن بسیارى از افراد را بر تو آشکار مى سازد.
روشن است زندگى انسان ها بر خلاف کارهایى است که انجام مى دهند، هرگاه انسان بخواهد جزئیات زندگى دیگران را با کنجکاوى و دقت پیدا کند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد زندگى براى او تلخ خواهد شد و دوستانش از گرد او پراکنده مى شوند.
#تفسیر_حڪمت_۲۲۲
#نــــهـــج_الــبـلاغــہ
#ادامہ_دارد... ✍
♨️ @nahjolbalaghekhani♨️
ای علی!
اگر بگویم: تو از مسیح بالاتری، دینم نمی پذیرد! و اگر بگویم او از تو بالاتر است، وجدانم نمی پذیرد! نمیگویم تو خدا هستی!. ...پس خودت بگو به ما ای علی: توکیستی؟
(جرج جرداق مسیحی)
.
عاشقان حضرت حیدر کرار وارد شوند.
👇👇👇👇👇
@nahjolbalaghekhani
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹
( راه سعادت ، پايه هاى دين )
ابوعقيل مى گويد: روزى خدمت اميرالمؤمنين على (عليه السلام) بوديم حضرت فرمود: هر آينه اين امت بر هفتاد و سه فرقه پراكنده خواهند شد، سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست ، تمام فرقه ها گمراهند جز آن كس كه از من پيروى كند و از شيعيان من باشد لذا در روايت است كه روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به على بن ابيطالب (عليه السلام ) فرمود: اى على منُ تو، و دو فرزندت حسن و حسين ، و نه نفر از اولاد حسين پايه ها دين و استوانه هاى اسلام هستيم ، هر كس از ما پيروى كند نجات يابد و هر كس از فرمان ما سرپيچد راهش را به سوى آتش خواهد برد.
[ ۱۰۰۱ داستان از زندگانى امیرالمؤمنین على عليه السلام به نقل از؛ ( امالى شيخ مفيد ره). ]
☆ مَنْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه ☆
📢به کانال بپیوندید🌹↙️
@nahjolbalaghekhani
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹
پندهای مولا علی علیه السّلام
#بــهتــريــن_اعــمــال_ڪـريــمــان امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره آدا
در حدیث جالبى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است از امیرمؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «وَعَظِّموُا اقْدَارَکُم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِّىِ مِنَ الاُْمُورِ ... ولاَ تَکوُنوُا بَحَّاثِینَ عَمَّا غَابَ عَنْکُمْ، فَیَکْثُرُ عَائِبُکُمْ ... وتَکَرّموُا بِالتّعَامِى عَنِ الاِْسْتِقْصَاءِ; قدر و منزلت خود را با «تغافل» درباره امور پست و کوچک بالا برید ... و زیاده از امورى که پوشیده و پنهان است تجسس نکنید که عیب جویان شما زیاد مى شوند ... و با چشم برهم نهادن از دقت بیش از حد در جزئیات، بزرگوارى خود را ثابت کنید».(2)
از این حدیث و پاره اى دیگر از احادیث این نکته روشن مى شود که موارد تغافل مربوط به امور سرنوشت ساز زندگى یک انسان نیست، زیرا که در آنها دقت و جستوجو به یقین لازم است. این دستور منافاتى با مسئله امر به معروف و نهى از منکر ندارد، زیرا وظیفه امر به معروف و نهى از منکر مربوط به واجبات و محرمات است که از محدوده تغافل بیرون است.(3)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
پی نوشت:
📚 (1). بحارالانوار، ج 72، ص 214 .
📚 (2). بحارالانوار، ج 75، ص 64، ح 157 .
📚 (3). سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر از دعوات راوندى نقل مى کند که این کلام حکیمانه را با تفاوتى در کتاب خود آورده است به این صورت: «أشْرَفُ خِصالِ الکَرَم غَفْلَتُک عَمّا تَعْلَم». این تفاوت نشان مى دهد آن را از منبعى غیر از نهج البلاغه دریافت داشته است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 178)
#تفسیر_حڪمت_۲۲۲
#نــــهـــج_الــبـلاغــہ
📖 @nahjolbalaghekhani📖
🌹السلام علیک یا صاحب عصر وزمان یا مهدی عج🌹
جمعه زیباست اگر کینه زدل پاک شود
مرغ دل همســــفر طائر افـــلاک شود
جمعه زیباست اگر پنجره ها وا گردد
چشم ها منتظر یوسف زهرا گــــردد
جمعه زیباست اگر دوست کنارم باشد
جان نا قابل من هــدیه بـــــیارم باشد
جمعه زیباست اگر باب گنه بسته شود۰
عالم از بند شیاطین زمان رسته شود
جمعه زیباست اگر عشق فراهم گردد
آخرین حجت حق هادی راهم گردد
💢 @nahjolbalaghekhani💢
♻️ عاشق مولای غدیرم ♻️
🌴 حضرت آقا امیرالمومنین علی
علیه السلام در جنگ خندق، بر بزرگترین
دلاور آن زمان عمرو بن عبدود، پیروز شد
ولی بر خلاف رسم آن روزگار، اموال و
تجهیزات دشمن را به غنیمت نگرفت.
از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند :
"چرا زره قیمتی و بی نظیر عمرو بن عبدود
را از تنش در نیاوردی و غنیمت نگرفتی؟
امیرالمؤمنین سلام الله علیه پاسخ دادند :
"نمی خواستم با غنیمت گرفتن زره،
موجب هتک حرمت او شوم."
حضرت محمد صلی الله
علیه و آله و سلم فرمودند:
"اگر تمام اعمال مسلمانان تا روز قیامت
با اعمال علی مقایسه شود، برتری
با اعمال علی است."
خواهر "عمرو بن عبدود" وقتی متوجه شد
که امیرالمؤمنین سلام الله علیه ،
زره برادرش را غارت نکرده است گفت :
"بر مرگ برادرم گریه و زاری نمی کنم
چون او را انسانی کریم کشته است."
📔الفصول المختاره
(قرن چهارم)، صفحه۲۹۳
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴 یا فارِسَ الْحِجازِ اَدْرِکنی
یا اَبا صالِحُ الْمَهْدی اَدْرِکْنی 🌴
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الْـفَـرَج
عاشقان حضرت حیدر کرار وارد شوند.
👇👇👇👇👇
@nahjolbalaghekhani
♦️ #پاسخ_به_شبهات_وهابیت
چرا امام علی(ع) در برابر اهانت به حضرت زهرا(س) سکوت کرد؟
اگر حکومت حق امام بود، پس چرا اقدامی انجام ندادن؟
📌 #پـــاســـخ:
بهترین پاسخ را، خود امیرالمومنین در یک خطبه داده اند👇👇
امام در خطبه "شقشقیه" از این دو راهی دشوار و حساس و نیز انتخاب راه دوم چنین یاد میكند: "من ردای خلافت را رها ساختم، و دامن خود را از آن در پیچیدم (و كنار رفتم)، در حالی كه در این اندیشه فرو رفته بودم كه آیا با دست تنها (بدون یاور) بپاخیزم (و حق خود و مردم را بگیرم) و یا در این محیط پرخفقان و ظلمتی كه پدید آورده اند، صبر كنم؟ محیطی كه پیران را فرسوده، جوانان را پیر و مردان با ایمان را واپسین دم زندگی به رنج وا می دارد. (عاقبت) دیدم بردباری و صبر، به عقل و خِرَد نزدیك تر است، لذا شكیبایی ورزیدم، ولی به كسی می ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد،با چشم خود می دیدم میراثم را به غارت می برند".
امام به صبر خود در برابر انحراف خلافت اسلامی از مسیر اصلی خود به منظور حفظ اساسی اسلام در موارد دیگر نیز اشاره نموده است از آن جمله در آغاز خلافت عثمان كه رأی شورا به نفع عثمان تمام شد و قدرت به دست وی افتاد، امام رو به دیگر اعضای شورا كرد و فرمود: "خوب می دانید كه من از همه كس به خلافت شایسته ترم. به خدا سوگند تا هنگامی كه اوضاع مسلمین روبراه باشد و در هم نریزد، و به غیر از من به دیگری ستم نشود، هم چنان مدارا خواهم كرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 #نهج_البلاغه_خطبه ۳ و ۷۳
🍃 @nahjolbalaghekhani🍃