eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
569 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
═❁✨❈[﷽]❈✨❁ ✋.السّلام علیک یا امیرالمومنین فاضفنی یا مولای و اجرنی... یکشنبه های علوی 🌴 ۱۴۰ 📚 صرفه جویی و پرهیز از اسراف: 🌟 و درود خدا بر امیرالمؤمنین علیه السلام ، فرمود: 💠هر گاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد، به او صرفه‌جویی و حسن تدبیر عطا کند و از بی‌ ‌تدبیری و اسراف دورش سازد. (غررالحکم) مقام معظم رهبری: اسراف همان کاری را با کشور می‌کند که دشمن می‌خواهد! من آنها (همه) را به قناعت، به صرفه‌جویی و به اسراف نکردن دعوت می‌کنم. اسراف، حرام است(۱۳۷۷/۱/۱) یکصد و چهلمین هفته نهج‌البلاغه خوانی* 📋.خواندن خطبه ۲۰۹ - ۲۰۸- ۲۰۷ - ۲۰۶(با موضوعات: روش استفاده از دنیا، ضرورت حفظ امامت...) *ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇 امام علی النقی علیه السلام و،شهدا و همچنین شهدا غزه و شهید نواب صفوی و همرزمانش لطفاً ذکر صلوات و حمد و سوره تقدیم شود💐 https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
هدایت شده از محتوی خطبه ها
اقسام راویان حدیث/ بخش چهارم دوم- اشتباه كار دوم كسى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چيزى را به اشتباه شنيده امّا سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است و با توهّم چيزى را گرفته 🔹🔶امّا از روى عمد دروغ نمى گويد آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل مى كند و مى گويد من از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آن را شنيده ام. اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعى پنداشته ❌از او نمى پذيرفتند خودش هم اگر آگاهى مى يافت كه اشتباه كرده آن را رها مى كرد. خطبه ۲۱۰/۲
هدایت شده از محتوی خطبه ها
اقسام راویان حدیث/ بخش پنجم سوّم- ناآگاهانى كه حديث شناس نيستند: و سومى شخصى كه شنيده پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به چيزى امر فرمود. (امّا) سپس از آن نهى كرد و او نمى داند، يا شنيد كه چيزى را نهى كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهى ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولى ناسخ را نمى داند. اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش مى كند، و اگر مسلمانان نيز مى دانستند روايت او نسخ شده، آن را ترك مى كردند. خطبه ۲۱۰/۲
هدایت شده از محتوی خطبه ها
اقسام راویان حدیث/ بخش ششم چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آن كه نه به خدا دروغ مى بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت مى دهد. دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم دشمن دارد. ⬅️⬅️ در آنچه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شنيده اشتباه نكرده بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است و آن چنان كه شنيده بدون كم و كاست نقل مى كند. پس او ناسخ را دانسته و به آن عمل كرده و منسوخ را فهميده و از آن دورى جسته 👌👌خاص و عام، محكم و متشابه، را شناخته، هر كدام را در جاى خويش قرار داده است. خطبه ۲۱۰/۲
هدایت شده از محتوی خطبه ها
اقسام اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم/بخش دوم همه ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چنان نبودند كه از او چيزى بپرسند و معناى واقعى آن را درخواست كنند تا آنجا كه عدّه اى دوست داشتند عربى بيابانى يا سؤال كننده اى از آن حضرت چيزى بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند⁉️ 💚 امّا من هر چه از خاطرم مى گذشت مى پرسيدم و حفظ مى كردم. پس اين است علل اختلاف رواياتى كه در ميان مردم وجود دارد، و علل اختلاف روايات در نقل حديث. خطبه ۲۱۰/۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ | 💠حجت الاسلام عالی نقطه قوت شیعه امیر المؤمنین @ostad_aali110
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : 🔥💥اسراف، نعمت فراوان را نابود مي سازد. الاسرافُ يُفنِي الجَزيلَ. غررالحكم، صفحه 15 https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
هدایت شده از محتوی خطبه ها
پس از جنگ بصره بر علاء بن زياد وارد شد كه از ياران امام بود. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: روش استفاده از دنيا با اين خانه🏛 وسيع در دنيا چه مى كنى در حالى كه در آخرت به آن نيازمندترى. آرى اگر بخواهى مى توانى با همين خانه به آخرت برسى در اين خانه وسيع مهمانان را پذيرايى كنى به خويشاوندان با نيكوكارى بپيوندى و حقوقى كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانى 🔹 پس آنگاه تو با همين خانه وسيع به آخرت نيز مى توانى پرداخت. ۲۰۹/۱ @nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 170 امام(علیه السلام) فرمود: ترک گناه از تقاضاى توبه آسان تر است این نکته دلایل زیادى دارد: زیرا از یک سو ممکن است 1⃣انسان پس از ارتکاب گناه توفیق توبه نیابد و از دنیا برود به خصوص اگر توبه را به تأخیر بیندازد آن گونه که سیره بسیارى از غافلان است. 2⃣از سوى دیگر توبه شرایط زیادى دارد پشیمانى قطعى از گناه و تصمیم بر ترک در آینده و پرداخت حق الناس و قضاى عبادات و پرداختن و کفاره اگر عملى است که داراى قضا و کفاره بوده مانند ترک روزه واجب و جبران کردن خطاهاى گذشته با اعمال صالح آینده، زیرا در قرآن مجید کرارا بعد از جمله «تابُوا» واژه «اَصْلَحُوا» ذکر شده است 3⃣از همه اینها گذشته گناه رسوباتى در روح انسان از خود بجاى مى گذارد که برطرف ساختن آن بسیار مشکل است و درست به این مى ماند که به کسى بگویند مراقب باش بدنت مجروح نشود و دست و پایت نشکند. او بگوید مهم نیست اگر مجروح شد مداوا مى کنم و اگر شکست به شکسته بند مراجعه مى نمایم در حالى که بعد از مداواى جراحات و جبران استخوان هاى شکسته آثارى از آن در ظاهر یا در باطن باقى مى ماند که گاه تا آخر عمر همراه انسان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا