eitaa logo
پندهای مولا علی علیه السّلام
2.9هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
742 ویدیو
22 فایل
🌾با پیوستن به ما، روزانه فرازهایی از کلام مولا را دریافت و مطالعه کنید. #کپی_آزاد راه ارتباط با ما👇👇 https://harfeto.timefriend.net/16262037587137
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔷 ارتباط مسئولین و مردم در کلام امیرالمومنین علیه السلام امام على عليه السلام ـ در نامه اش به مالك اشتر، آن گاه كه وى را به حكمرانى مصر گماشت: 🍁 بخشى از وقت خود را به كسانى اختصاص ده كه به تو نياز دارند تا خود، به كار ايشان پردازى. در مجلس عمومى با آنان بنشين و در آن مجلس نزد خداى آفريننده خويش فروتنى پيشه كن. سربازان و يارانت را كه به نگاهبانى و حراستت موظفند، از سر راه ايشان دور دار تا سخنگوى آنان بدون اضطراب با تو سخن گويد؛ كه من در موارد گوناگون از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «به پاكى ستوده نشود جامعه اى كه در آن ، حق ضعيف ، بدون اضطراب از نيرومند ستانده نشود» 📗 ،نامه 53 💟 @nahjolbalaghekhani
.🍃☀️🍃 🎀امام رضا عليه السلام : . 💚اَوَّلُ عِبادَةِ اللّه ِ، مَعرِفَتُهُ؛ . ☀️آغاز بندگى خدا، شناخت اوست. . 📚التوحيد، ص 34، ح 2. @nahjolbalaghekhani
💙 #امیرالمؤمنین_عليه_السلام: 💐 کسى كه به زوائد(چيزهاى كم اهمّيت) بپردازد، هدف مطلوب خود را از دست می‌دهد. 🌿 مَنِ اشتَغلَ بالفُضولِ فاتَهُ مِن مُهِمِّهِ المَأمولُ 📚 غررالحكم، ح 8633 💟 @nahjolbalaghekhani
۲۱۵ نهج البلاغہ وَ قَالَ [عليه السلام] الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ (اخلاقى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : ✍اختلاف نابود كننده انديشه است. @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛🍃🌼🍃💛 🌼 بر صورت نورانی مهدی بگوئید صلوات 🌼چون می بینی اورا نمی شناسی بگوئید صلوات 🌼 جهت خشنودی و سلامتی آن یوسف زهرا 🌼 بر ثانیه ثانیه تا ظهور ش بگوئید صلوات @nahjolbalaghekhani 💛🍃🌼🍃💛
🍃🌸 #کنترل_چشم #اخلاص 🔻ببینید چقدر ثواب گفته شده برای کسی که چشمش را از نامحرم بپوشاند. اگر به زمین نگاه کند، ثواب اعمال عبادی اهل زمین، برای آن است. به آسمان نگاه کند تسبیح و تقدیس ملائکه را برای او می نویسند. 🔸 این ها برای چیست؟ برای این است که یک نفر یاد بگیرد که در مدیریت چشم و نگاه، اخلاص را به گونه‌ای مراعات کند که بوی شهوت ندهد. مشکل ما گاهی این است که به خودمان یاد می‌ دهیم خوب آدم‌ هایی باشیم و مراعات هم نکنیم. این دوگانگی شخصیت خیلی بد است. اگر نوع نگاه ها‌ آلوده باشد، حرف خوب هم بزند. این خیلی بد است. این، بار را به منزل نمی‌ رساند. چیزی نصیب ما نمی‌ شود. 🔹 اگر هزار کتاب، بدانیم و بخوانیم و بنویسیم، به کار ما نمی‌ آید. باید درونمان یکدست، پاک و زلال و خدایی و از آلودگی‌ ها دور بشود، این اخلاص است. مسیر به سمت این، حرکت به سمت اخلاص است. ‌ ‌ @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای مولا علی علیه السّلام
#حڪـمـت ۲۱۵ نهج البلاغہ وَ قَالَ [عليه السلام] الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ #اختلاف_آفت_انديشه(ا
⚠️ : امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى و كوتاه و پرمعنا به يكى از عواقب سوء اختلاف اشاره مى كند و مى فرمايد: «اختلاف، تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند»; (الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ). همه مى دانيم اختلاف سرچشمه همه بدبختى هاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايه اتفاق. كلام حكيمانه بالا دو تفسير مى تواند داشته باشد: نخست اين كه گاه مى شود عده اى مى نشينند و بر سر موضوع مهمى تصميم گيرى مى كنند; ولى ناگهان فرد يا افرادى نظر مخالفى ابراز مى كنند و تصميم گيرى پيش گفته را به هم مى زنند و كار ابتر مى ماند. همان گونه كه در داستان جنگ صفين، على(عليه السلام) و جمعى از دوستان خبير و آگاه اصرار داشتند كه جنگ به مراحل نهايى رسيده و آن را تا پيروزى ادامه دهند و غائله را ختم كنند; ولى مخالفت افرادى ناآگاه و جاهل و بى خبر اين تصميم را بر هم زد و مسلمانان با عواقب بسيار دردناك آن روبرو شدند. تفسير ديگر اين كه اختلاف سبب مى شود كه رأى گيرى هيچ گاه به جايى نرسد و تدبيرها عقيم بماند. جمع ميان اين دو تفسير نيز مانعى ندارد كه اختلاف هم مانع از تصميم و تدبير باشد و هم اگر تدبير و تصميم صحيحى منعقد شد، آن را بر هم بزند. روشن است براى انجام هر كار مهمى احتياج به فكر و انديشه و تدبير و تصميم گيرى صحيح است و اين كار تنها در فضايى ممكن است كه اختلاف در آن نباشد، بلكه تمام كسانى كه در آن تصميم گيرى شركت دارند هدفشان رسيدن به نقطه واحد و حتى الامكان دور از هر گونه خطا و اشتباه باشد. اما گاه يك نغمه مخالف كه يا بدون مطالعه اظهار شده و يا از غرض و مرضى ناشى گشته مى تواند تمام تصميم ها و تدبيرها را به هم بريزد. گاهى نيز رئيس جمعيت بر حسب تدبير خود تصميمى مى گيرد; اما مخالفت بعضى از پيروان آن را عقيم مى كند چنان كه در داستان قلم و دوات كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در آخرين لحظات عمرش درخواست كرد آن را بياورند و فرمانى درباره جانشين خود كه قطعاً على بن ابى طالب(عليه السلام) بود بنويسد و آنچه را قبلاً گفته بود تأكيد كند، مخالفت يك نفر (خليفه دوم) سبب شد كه گروه ديگرى نيز نغمه خلاف سر دهند و جلوى اين كار گرفته و حتى به ساحت قدس پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) اهانت زشتى شود كه شرح آن در چندين جاى صحيح بخارى و كتب ديگر حديث و تاريخ آمده است.(1) در جنگ احد نیز همین حادثه شوم اتفاق افتاد; پیامبر(صلى الله علیه وآله) و جمعى از یاران اصرار داشتند مسلمانان در مدینه بمانند و در برابر دشمن از خود دفاع کنند، زیرا در آنجا بهتر مى شد دشمن را زمین گیر کرد; ولى گروهى از جوانان پرشور مخالفت کردند. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به احترام نظرات آنها لشکر اسلام را به بیرون و در کنار کوه احد آورد و سرانجام به سبب این موضوع و پاره اى از اسباب دیگر ضربه سختى بر پیکر لشکر اسلام وارد شد. در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ما اخْتَلَفَتْ أُمَّةٌ بَعْدَ نَبِیِّها إلاّ ظَهَرَ أهْلُ باطِلِها عَلى أهْلِ حَقِّها; هیچ امتى بعد از پیامبر خود اختلاف نکردند مگر این که اهل باطل بر اهل حق در میان آنها پیروز شدند».(2) در کلام حکیمانه شماره 179 نیز امام(علیه السلام) به این حقیقت اشاره فرموده بود که: «اللِّجاجَةُ تَسُلُّ الرَّاْىَ; لجاجت فکر و رأى انسان را نابود مى کند».(3) 🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂 📓(1). براى توضیح بیشتر و آگاهى از مصادر متعدد حدیث «دوات و قلم» به کتابى که به همین نام (حدیث دوات و قلم) نوشته شده، مراجعه کنید. 📓(2). کنزالعمّال بنا به نقل میزان الحکمة، ح 1898. 📓(3). سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر نهج البلاغه در ذیل این کلام حکیمانه آن را فقط از طرطوشى در کتاب سراج الملوک نقل کرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 174). مرحوم آمدى نیز در غررالحکم آن را با تفاوتى به این صورت «الْخِلافُ یَهْدِمُ الاْراءَ» آورده است. ۲۱۵ @nahjolbalaghekhani❗️
🌼 گاهی خداراصدابزن... بی آنکه بخواهی ازاوگله کنی بی آنکه بگویی چرا ای کاش... و بی آنکه نداشتن ها و نبودن ها را به او نسبت بدهی... گاهی خدا را به خاطر خدا بودنش صدا بزن @nahjolbalaghekhani 🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: 🌼 هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشي كرده كه پنداري تو را بخشيده است. 🌼 الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّي كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ. 🌼 Fear! Fear! By Allah, He has hidden your sins so much so as though He has forgiven 🌼 اشاره به ستارالعیوب بودن پروردگار دارد. خدا با رحمت واسعه اش گناهان پنهانی بندگان را آشکار نمیکند تا آبرویش نزد دوست و دشمن ریخته نشود شاید بیدار شوند به سوی خداوند بازگردند و از گناهان خویش توبه کنند و دست بردارند. اما بسیاری از این لطف سو استفاده میکنند و گمان میکنند یا گناهی نکردند و یا خدا بدون توبه آنها را مشمول عفو قرار داده است. امام در اینجا هشدار میدهد که مغرور نشوید و از این لطف و رحمت خداوند سو استفاده نکنید. 📚تفسیر خلاصه ای از تفسیر نهج البلاغه آیت الله مکارم پیام امام جلد دوازده ص186 @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁﷽❁ #یا_حسین_ع❤️ 🌹رویاے شریف عطرسیب اسٺ حرم تفسیرِدوسوره عجیب اسٺ حرم 🌹هم سوره ڪوثرسٺ و هم سوره قدر هرآیہ شفاسٺ پس طبیب اسٺ حرم #حرم_آرامشےداره_ڪه_تو_هیچ #جاےدنیا_نیسٺ💚 @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#انا_لله_وانا_الیه_راجعون #تسلیت_هموطن شهادت تعدادی از هموطنان را در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان تسلیت عرض میکنیم. #آجرک_الله_یاصاحب_الزمان_عج @nahjolbalaghekhani
عدل علوی در محیط خانواده عدالت تنها به مفهوم حکومت‌داری عادلانه ختم نمی‌شود، بلکه تک‌تک ما می‌توانیم از انوار عدل علی (ع) در زندگی روزمره خود نیز بهره بگیریم. مینا رسولی یک مشاور خانواده برایمان می‌گوید: «یکی از مصادیق رعایت عدل، عادلانه رفتار کردن با پدر و مادر است. رعایت نکردن حق پدر و مادر، ناعدالتی، بی‌حرمتی و کم‌لطفی به آن‌ها ظلم است که عاق والدین را در پی خواهد داشت. اسلام برای ارتباط دو سویه والدین و فرزندان وظایف متقابلی را در نظر گرفته است. در سوی دیگر عادلانه برخورد کردن با فرزندان از سوی والدین قرار دارد. از آموزه‌های دینی بر می‌آید که والدین در قبال فرزندان خود وظایفی دارند مانند: انتخاب نام نیک برای آنان، تربیت شایسته و نیکو، محبت کردن به آن‌ها و ... تأکید شده است که والدین بین فرزندانشان فرق نگذارند و عدالت را رعایت کنند. روزی پیامبر اکرم (ص) شخصی را دید که دو پسر داشت، یکی از آن‌ها را بوسید و دیگری را نبوسید. حضرت به او فرمود: چرا به هر دو یکسان مهربانی نکردی؟!» قسم سوم عدالت محوری در محیط خانواده و رفتار عادلانه با همسر است. این مشاور در تبیین این مهم توضیح می‌دهد: «عدالت خانوادگی در واقع رعایت کردن و ادای حقوق فقهی و اخلاقی هر یک از زن و شوهر نسبت به یکدیگر است. 🔘 @nahjolbalaghekhani🔘
🍃🌸🌼💓🌼🌸🍃 💓یا صاحب الزمان💓 🍃🌸صحبت از عشق است و 💔آه و ناله و چشم انتظاری 🍃🌼یابن الزهرا 💔کی به روی دیده غمبار ما پا می گذاری 💓اللهم عجل لولیک الفرج💓 @nahjolbalaghekhani 🍃🌸🌼💓🌼🌸🍃
"حضرت علی (علیه السلام ) فرمودند زمانى بر مردم خواهد آمد که چند گناه بزرگ و عمل زشت در بین آنها پدید مى آید. ۱.کارهاى زشت آشکار مى گردد و معمولى مى شود. ۲.پرده هاى عفت و شرم پاره مى گردد. ۳. زنا کارى و تجاوزهاى ناموسى علنى مى شود ۴.مالهاى یتیمان را حلال مى شمارند و مى خورند. ۵. ربا خوارى شیوع پیدا مى کند. ۶. در کیلو و وزنها، کم و کاست مى کنند. ۷.شراب را به اسم نبید حلال شمرده و مى خورند. ۸. رشوه را به عنوان هدیه و شیرینى مى گیرند. ۹. به نام امانت دارى خیانت مى نمایند. ۱۰. مردها خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مردها در مى آورند. 📚بحارالانوار 1001 داستان از زندگانی امام علی علیه السلام @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱۴ نهج البلاغہ وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ. (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او ، فرمود : ✍ كسى كه درخت شخصيت او نرم و بى عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است. @nahjolbalaghekhani
امام علی هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. 📚منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-1448 @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در لغت معنی تو را دیدم مترادف شده علی با عشـــــــــــــــق❤️ #حیدریون_وارد_شوند. 👇 @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای مولا علی علیه السّلام
#حکمت۲۱۴ نهج البلاغہ وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ. #نــرمـخـويـى
💠 ! امام(علیه السلام) در این کلام حکیمانه به نکته مهمى درباره جلب و جذب دوستان و یاران اشاره کرده، مى فرماید: «کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است»; (مَنْ لاَنَ عُودُهُ کَثُفَتْ(1) أَغْصَانُهُ(2)). «عود» به معناى چوب است; خواه از درخت جدا شده یا جزء درخت باشد و در اینجا به معناى ساقه درخت است. این سخن تعبیرى کنایى و لطیفى است و اشاره به این است که افراد متواضع و با محبت دوستان فراوانى را گرد خود جمع مى کنند و به عکسْ افراد خشن و غیر قابل انعطاف دوستان را از گرد خود پراکنده مى سازند. مى دانیم شاخه ها از کنار ساقه ها جوانه مى زند; ساقه اى که خشک و کم آب باشد شاخه هاى کمترى از آن مى روید و ساقه اى که نرم است، از گوشه و کنارش شاخه هاى فراوانى مى روید. نیز قسمت مهمى از درخت را آب تشکیل مى دهد و رطوبت از عوامل اصلى رویش گیاه است، در حالى که کمبود آب هم درخت را پژمرده مى کند و هم سبب مى شود شاخه هاى کمترى از آن بروید. انسان نیز به منزله درختى است که اگر نرمش از خود نشان بدهد و خشونت را کنار بگذارد و محبت را به جاى آن بنشاند افراد زیادى به سوى او جذب مى شوند در حالى که اگر خشن و انعطاف ناپذیر باشد، نزدیک ترین بستگان و خویشاوندان و دوستان نیز از او فاصله مى گیرند. این معنا در قرآن مجید ـ همان گونه که قبلاً نیز اشاره شده ـ درباره پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به صورت الگو بیان شده است. در آیه 159 سوره «آل عمران» مى خوانیم: «(فَبِمَا رَحْمَة مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ); به سبب رحمت الهى در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراکنده مى شدند». جاذبه اخلاقى پیغمبر اکرم و ائمه هدى(علیهم السلام) مصداق روشنى از این گفتار حکیمانه است. در حدیثى درباره پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «کانَ أکْرَمُ النّاسِ وَألْیَنُ النّاسِ ضَحّاکاً بَسّاماً; پیامبر(صلى الله علیه وآله) کریم ترین و نرمخوترین مردم، بسیار خنده رو و متبسم بود».(3) در نامه امام(علیه السلام) به محمد بن ابى بکر آمده است: «وَأَلِنْ لَهُمْ جَانِبَکَ وَابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَکَ; در برابر آنها متواضع باش و با چهره گشاده مردم را ملاقات کن». در حدیث دیگرى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ألا أُخْبِرُکُمْ بِمَنْ تَحْرِمُ عَلَیْهِ النّارُ غَداً; آیا به شما خبر دهم چه کسى آتش دوزخ در فرداى قیامت بر او حرام است؟». ۲۱۴ ...✍ ❣ @nahjolbalaghekhani
💎روزی حاکمی به وزیرش گفت: امروز بگو بهترین قسمت گوسفند را برایم کباب کنند و بیاورند. وزیر دستور داد خوراک زبان آوردند. چند روز بعد حاکم به وزیر گفت: امروز میخواهم بدترین قسمت گوسفند را برایم بیاوری و وزیر دستور داد باز هم خوراک زبان آوردند. حاکم با تعجب گفت: یک روز از تو بهترین خواستم و یک روز بدترین هر دو روز را زبان برایم آوردی چرا؟؟؟ وزیر گفت: "قربان بهترین دوست برای انسان زبان اوست و بدترین دشمن نیز باز هم زبان اوست" حواسمان باشد که: ﺑﺎ "ﺯباﻥ "ﻣﯿﺸود ﻣﺴﺨﺮﻩ کرد ﺑﺎﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺍﯾﺮﺍﺩﮔﺮﻓﺖ با ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮﺩ ﺑﺎﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺩﻝ ﺷﮑﺴﺖ با ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺩﻟﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺁﺑﺮﻭ ﺑﺮﺩ ﺑﺎ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺁﺑﺮﻭ ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺎﺯباﻥ ﻣﯿﺸود جدایی انداخت با زبان میشود آتش زد با زبان میشود آتش راخاموش کرد حواسمان به زبانمان باشد . 👇 @nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃امیرالکلام حضرت امام علی علیه السلام: 💠 الدَّهْرَ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ، فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلَا تَبْطَرْ ، وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ، فَبِكِلَيْهِمَا تُمْتَحَن ... 🌻روزگار یک روز بر تو است و یک روز برای تو، پس اگر بر وفق مرادِ تو بود خیلی شادی مکن و اگر علیه تو بود صبر کن، پس بدان که به هردوی آنها امتحان می شوی ... @nahjolbalaghekhani