نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان ک
👌تفاوت «لا»ی نفی جنس و «ما» شبیه «لیس»
تفاوت «لا رجلَ فی الدارِ» و «ما مِنْ رجلٍ فی الدارِ» (هیچ مردی در خانه نیست) چیست؟ هر دو تعبیر، نصّ در نفی جنس دارند چه فرقی بین این دو است.
جواب به زودی
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ>
در چنین جملاتی «أجمعین» میتواند حال باشد یا تأکید. بر اساس هر یک معنای عبارت تفاوت دارد.
اگر حال از «هم» بگیریم معنی چنین است: «اگر خدا بخواهد شما را یکباره و بدون اینکه متفرّق شوید هدایت میکند» «هداکم مجتمعین» و اگر تأکید «هم» بگیریم معنایش اینچنین میشود: «اگر خدا بخواهد همهی شما را هدایت میکند» در این صورت ممکن است هدایت یکی یکی باشد یا همگی با هم.
لذا موقع ترکیب جملاتی از این قبیل باید به معنایی که مدّ نظر متکلّم است توجّه کرد، نمیتوان بدون لحاظ منظور متکلّم، یک جمله را ترکیب و ترجمه کرد.مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌چنانچه «عسی» که از افعال مقاربه است به یک مصدر مؤول نسبت داده شود، و پیش از «عسی» مبتدا نباشد، در ترکیب مصدر مؤول ۴ وجه جائز است:
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ>
تفاوت «أکَلْنا مَعاً» و «أکَلنا جمیعاً»
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت این دو جمله در این است که «معاً» مفید اجتماع در حالت و زمان فعل است. یعنی: «ما با هم در یک زمان غذا خوردیم» ولی «جمیعاً» به معنای «کلّنا» است، یعنی: «همگی غذا خوردیم» لذا تفاوتی ندارد در یک زمان خورده باشند یا در دو زمان متفاوت.
نقش هر دو حال است.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام گزینه استتار ضمیر جائز است؟
ألف) زیدٌ یقوم هو
ب) إفعَل أنت
ج) نغتبط نحن
د) تشکُرُ أنت
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانیم یکی از معانی «باء» جاره الصاق است. مانند «مررت بزید»
در قرآن آیاتی را که «با» معنای الصاق میدهد، بررسی میکنیم.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌اقتران خبر با «فاء»
جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد...
۱. مبتدا و خبر متضمن معنای شرط و جواب باشند.
۲. مبتدا بر عمومیت دلالت کند.
۳. زمان خبر آینده باشد.
من یاتینی فانی اکرمه
ورود فاء در برخی موارد لازم و برخی موارد جائز است.
در ادامه بررسی میکنیم.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب تقدیری خبر در قرآن
خبر همچون مبتدا، سه نوع اعراب لفظی، تقدیری و محلی دارد.
لفظی: زید قائم. (زید ایستاده است)
تقدیری: هذا موسی. (این موسی است)
محلی: زید هذا. (زید این است)
در ادامه اعراب تقدیری خبر در قرآن را بررسی میکنیم
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#خبر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺علاوه بر فعل شبه فعل هم میتواند عامل باشد.
منظور از شبه فعل هر کلمه ای است که بویی از فعل داشته باشد، لذا اسم جامد مؤول به مشتق را هم شامل است.
با هم یک نگاهی به این بحث جالب داشته باشیم.
به نظر شما در «زید امامک ابوه» فاعل چیست؟
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فاعل
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺اقسام مبتدا
مبتدا همچون فاعل یا ظاهر است یا ضمیر
اسم ظاهر یا صریح است یا موول به صریح.
در ادامه مبتدای صریح و غیر صریح را بررسی میکنیم.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون
با توجّه به موصولات گزینهی خطا کدام است؟
ألف) أستمع إلی الصوت الجمیل الّذی یقرأ الآیات القرآنیة.
ب) ساعدنی الطالبان اللّذان ساعیان فی دروسها.
ج) العاقلات من یسعین فی تربیة أولادهنّ دائماً.
د) طالب العلم و الدّاعی إلی الخیر هما الّذین یرضی الله عنهما.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام «لو»
«لو» بر چند وجه است:
✅الف. مصدریه، مانند: <وَدُّوا لَو تُدْهِنُ>
(آنها دوست دارند نرمش نشان دهى تا آنها هم نرمش نشان دهند)
✅ب. تمنّی، مانند: <لَوْ أنّ لنا کرّةً فنکونَ مِن المؤمنینَ>
(ای کاش بازگشتی داشتیم تا جزء مؤمنین محسوب میشدیم)
✅ج. شرطیه، مانند: لَوْ إجتَهَدْتَ لنَجَحتَ.
(اگر تلاش کنی موفّق میشوی)
✅د. حرف عَرْض، مانند: لَوْ تَحَدَّثنا قلیلاً فتصیبَ خیراً
(چه میشد که کمی با ما صحبت میکردی، تا خیر ببینیم)
✅ح. «لو» تقلیل، حرفی است که عمل نمیکند و احتیاج به جواب ندارد.
أکثِرْ مِنْ ضروبِ البرِّ الإحسانَ و لو بالکلمةِ الطیبّةِ. (تا جایی که ممکن است که هر نوع کار خیر را زیاد انجام بده حتّی شده به کلمهای نیکو)
برخی از نحویون قائلند: هر شاهد مثالی که برای تقلیل اورده میشود صلاحیّت شرط واقع شدن را دارد و همچون «إن» شرطیه ای است که جوابش حذف شده است. تقدیر: و إنْ کانَ الإکثارُ بالکلمةِ. (هر چند آن کار زیاد کلمهی نیکو باشد)
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌اقتران خبر با «فاء» جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد... ۱
🌺موارد جوازی اقتران خبر با «فاء»
جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد...
۱. مبتدا و خبر متضمن معنای شرط و جواب باشند.
۲. مبتدا بر عمومیت دلالت کند.
۳. زمان خبر آینده باشد.
من یاتینی فانی اکرمه
ورود فاء در برخی موارد لازم و برخی موارد جائز است.
در ادامه موارد جواز را بررسی میکنیم. پیش از این موارد وجوب را بررسی کرده بودیم.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻خبر مشتق
همانطور که میدانید چنانچه خبر مشتق باشد، رفع به ضمیر یا اسم ظاهر میدهد، مانند: «زیدٌ قائم» و «زیدٌ قائمٌ أبوه» که فاعل «قائم» به ترتیب «هو» مستتر و «أب» است، حال اگر کلمه مشتق تبدیل به اسم علم شد، در حکم یک کلمه جامد است و دیگر همچون فعل عمل نمیکند. به تصویر نگاه کنید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻تفاوت «جلَستُ جِلسةً» و «جلستُ جلوساً» و «جَلَستُ جَلسَةً»
«جِلسةً» در جملهی اوّل مفعول مطلق نوعی است چون مصدر نوعی است. و «جلوساً» در جملهی دوّم مصدر اصلی است، لذا مفعول مطلق تأکیدی است، و در جملهی سوّم «جَلسَةً» مصدر مرّه است، لذا مفعول مطلق عددی است. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مفعول
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
✅
ناب ناب برای اهلش
تفاوت
هذا زیدٌ مُکلّمُنا أمسِ هذا زيدٌ مكلِّمَنا غداً
(این دیروز با ما صحبت کرد)(این فردا با ما صحبت خواهد کرد)
در جملهی اول «مکلمّنا» نعت زید است، توضیح اینکه اضافهی «مکلّم» به «نا» معنوی است و «مکلم» از «نا» کسب تعریف کرده است، لذا «مکلمنا» معرفه است و میتواند نعت معرفه قرار گیرد. علّت اینکه اضافه معنوی است اینکه زمان جمله گذشته است، لذا اسم فاعل شرط عمل خود را که زمان حال یا استقبال است، از دست داده است، و «نا» نمیتواند معمول «مکلِّم» قرار بگیرد، لذا اضافه معنوی است. امّا در جملهی دوّم، «مکلّمنا» اضافهی لفظی است. لذا «مکلّم» از «نا» کسب تعریف نکرده و نکره باقی مانده است. بنابراین نمیتواند نعت معرفه قرار گیرد. توضیح اینکه در دوّمی زمان جمله آینده است، لذا شرط زمان رعایت شده و «نا» معمول «مکلّم» است، لذا اضافه لفظی است.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نعت
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مراحل تبدیل جاء قاضی به جاء قاض
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻سؤال: شرط اسم «لا»ی نفی جنس، نکره بودن اسم و خبر است، با این حال شاهد این هستیم که این مثال در برخی کتب به کار رفته است: لا ضاربَ زیدٍ فی الدارِ. (هیچ زنندهی زیدی در خانه نیست) مگر در اضافه، مضاف از مضاف الیه کسب تعریف نمیکند، در اینجا هم «ضارب» که اسم «لا» است با اضافه به «زید» معرفه شده است، چه توجیهی برای این مثال دارید؟
👌👌هر گاه بین مبتدا و خبر مفرد، ضمیر منفصل مرفوعی فاصله اندازد، در ترکیب آن دو وجه جایز است:
الف. ضمیر منفصل را مبتدا و کلمه بعد را خبر آن، و کل مبتدا و خبر را، خبر مبتدای اول بدانیم.
ب. ضمیر منفصل را ضمیر فصل و بدون محل اعرابی و خبر را کلمه پس از آن بدانیم. در این صورت خبر کلمه اول، مفرد است.
به تصویر نگاه کنید
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هدایت شده از bayāt
سلام کتاب به دستم رسید, ممنونم مطالب واقعا کاربردی هستن
هدایت شده از زهرا خلیلیان
با سلام وتشکر کتاب بدستم رسیدمطالب عالی بود
وسوالی داشتم باتوجه به اینکه فرمودید کتاب چاپ جدید هست چاپ تابستان ۹۹ بود منطورتان همین بود
وسوال دیگر حل تمارین کتاب وصوت تدریس استاد هم هست ؟
هدایت شده از Z Heydari
سلام عليكم خيلي ممنونم بابت کتاب به دستم رسید
خیلی مطالب به صورت جذاب و عالی چیدمان شده مخصوصاً حکایات بسیار مفید و اجرا و پیاده سازی و معرفی کتب نحوی در قسمت مطالعه و پژوهش و... به جذابیت بیشتر کتاب افزوده فجزاکم الله خیرا کثیرا 💐💐💐
فقط اگر پاسخنامه تمارین کتاب بخش خود را امتحان کنید هم داخل كتاب یا یک کتاب مجزا بود خیلی عالی میشد
ممنون از تمامی زحمات شما
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌🏻سؤال: شرط اسم «لا»ی نفی جنس، نکره بودن اسم و خبر است، با این حال شاهد این هستیم که این مثال در برخ
جواب:
در لا ضاربَ زیدٍ فی الدارِ. (هیچ زنندهی زیدی در خانه نیست) «ضارب» با اینکه به «زید» اضافه شده، باز هم نکره است، چرا که اضافه «ضارب زید» لفظی است، و در اضافهی لفظی مضاف از مضاف الیه کسب تعریف یا تخصیص نمیکند، بلکه تنها مفید تخفیف است. فافهم
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب: در لا ضاربَ زیدٍ فی الدارِ. (هیچ زنندهی زیدی در خانه نیست) «ضارب» با اینکه به «زید» اضافه شد
👌سوال ناب برای اهل تحقیق
فائدهای اضافهی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافهی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافهی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالیکه شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار میرود.
<ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُمْ>
<إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ>
اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسمهای عامل همواره به صورت اضافه به کار نمیروند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار میرود.
کسانی که جواب دارند به پیوی ارسال کنند
😊جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#اصافه
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
الصمت أحياناً هو أفضل طريقة لتجعل الآخرين يعلمون بأنهم فعلوا شيئاً خطأً.
گاهی سکوت بهترین روش است تا به دیگران بفهمانیم کار اشتباهی انجام داده اند..
#عربی_نوشت
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب جمله خبریه
خبر سه قسم است:
1⃣مفرد: زید قائم
2⃣شبه جمله: زید فی الدار
3⃣جمله: زید یقوم
✍وقتی حرف از جمله خبری می آید، مثالهایی همچون «زید یضرب» به ذهن می آید که ساده است، در حالیکه جملات خبری اقسامی دارند که در تصویر مورد بررسی قرار گرفته شده است.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «زیدٌ سیراً» و «زیدٌ سیرٌ»
مطلب اختصاصی برای اساتید و اهل فن
تعبیر «زیدٌ سیرٌ» در حالت طبیعی جائز نیست، بلکه به صورت مجاز صحیح است، مثلاً زید همواره در حال حرکت و سیر و سفر است، لذا به جای استفاده از مضارع یا اسم فاعل از مصدر استفاده شده است تا بر این دلالت کند که زید یک جا قرار ندارد و همش در حال حرکت است. پس «زیدٌ سیرٌ» تنها در حالت مجاز صحیح است، امّا «سیراً» در «زیدٌ سیراً» در واقع جانشین فعل محذوف است که وجوباً حذف شده و اصلش چنین است: «زیدٌ یسیرُ سیراً» پس حالت رفع یک تعبیر مجازی است ولی حالت نصب یک تعبیر حقیقی است.
فرقهای دیگر بماند در نحو کاربردی آمده است
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#مفعول
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
چرا افعال ناقصه همچون کان و کاد نمیتوانند مفعول مطلق بگیرند؟
چرا نمیتوان گفت: «کان زید عالما کونا» ولی میتوان گفت: «ضربتُ زیداً ضرباً» ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9