🌼ناب ناب اولین بار
بدل مباین همواره به قرینهای نیاز دارد که مانع اشتباه با صفت شود. لذا از آنجا که همواره نمیتوان از قرینه استفاده کرد، بهتر است میان بدل و مبدلٌ منه «بل» قرار داد، و بدل را تبدیل به معطوف کرد.
#بدل
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼نقش عذاب اول چیست؟
رَأَوْا ما يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السَّاعَة
(وعده الهى را با چشم خود ببينند: يا عذاب اين دنيا، يا عذاب قيامت!)
الف) بدل
ب) معطوف
ج) نعت
د) مفعول به دوم
#آزمون
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺عامل رفع نائب فاعل
عامل رفع نائب فاعل همچون فاعل، میتواند فعل و شبه فعل باشد.
1⃣ فعل: زید یضرب اخوه
2⃣ شبه فعل: زید مضروب اخوه
به تصویر نگاه کنید.
✍جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#نایب_فاعل
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺مخصوص مدح و ذم
نعم الرجل زید (چه خوب مردیست زید)
همانطور که میدانید در افعال مدح و ذم، کلمه ای است، با عنوان مخصوص به مدح یا ذمّ. نقش این کلمه چیست؟ 🤔
با هم بررسی میکنیم:
زید مخصوص نعم است.
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تفاوت ذهبت بزید و اذهبت زیدا
🔸 اکثر ادباء معتقدند که از نظر معنایی تفاوتی بین «ذهبت بزید» و «أذهبت زیداً» نیست، إلا آنکه یکی با حرف جرِ «باء» و دیگری با هیئت باب إفعال متعدی شده است. هر دو هم به یکمعنا هستند، یعنی هر دو رفتن مفعولبه را میفهمانند اما هیچیک در مورد رفتن فاعل چیزی نمیگویند. یعنی امکان دارد فاعل با زید رفته باشد و امکان دارد که با او راهی نشده باشد.
🔹 از سوی دیگر، برخی مانند سهیلی (از نحویون اندلس) و مبرّد (از نحویون بصره) معتقدند که بین این دو تعدیه تفاوت وجود دارد، یعنی بین تعدیه با باء و تعدیه با باب افعال.
🔹 اینها عقیده دارند که «باء» در جملاتی نظیر «ذهبت بزید» به معنای «مع» است و معنای مصاحبت را میفهماند. لذا دلالت بر متّصفبودن فاعل و مفعول به فعل (که در اینجا آن مقصود همان ذهاب است) میکند.
🔸 به همین جهت، «أذهبت زیداً» بدین معناست که «زید را روانه کردم». اما معنای «ذهبت بزید» این است که «او را به همراه بردم» یعنی خودم هم با زید رفتم.
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 اضافه لفظی
همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی.
🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر».
🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ.
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟
الف) تمکن
ب) تنکیر
ج) عوض
د) مقابله از نون جمع مذکر
سفارش دوره یا کتاب « هزار و صد تست کاربردی » 👈@ostad_shoo
با کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
☘️🌸
☘️🌸🌸
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر سفارش دوره یا کتاب
امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو دلیل:
1. این تنوین قبل از حذف «یاء» در کلمه موجود بوده که آمدنش طبق قواعد صرفی سبب حذف «یاء» شده است.
قاضیٌ قاضِیُنْ قاضٍ
ضمّه بر «ِیاء» سنگین است، با حذف ضمّه، دو حرف ساکن دار کنار هم قرار گرفته و التقای ساکنین پیش می آید. با حذف «یاء»، «نون» باقی میماند.
2. این تنوین در حالت نصبی با یاء جمع می شود، مانند: «رأیتُ قاضیاً»، پس این تنوین، تمکین است، چون اگر برای تعويض باشد، نباید با معوّض عنه جمع شود. چرا که جمع عوض و معوض صحیح نیست.
سفارش دوره یا کتاب « هزار و صد تست کاربردی » 👈@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی عالی ۲ زیر چاپ
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«بل» اضراب در جملات مثبت
همانطور که میدانید «بل» مفید اضراب از حکم سابق است و ما قبل خود را مسکوت گذاشته و حکم را برای معطوف ثابت میکند، مانند:
«سافرَ زیدٌ بل بکرٌ» که مسافرت برای «بکر» ثابت شده و نسبت به مسافرت زید، مسکوت است، یعنی ممکن است مسافرت رفته باشد یا نه.
حال چنانچه پیش از «بل»، «لا» به کار رود، حکم نسبت به ما قبلِ «بل» از مسکوت بودن در آمده و صریحاً نفی میشود، مانند:
أسابیعُ الشهرِ ثلاثةٌ لا بل أربعةٌ (هفتههای ماه سه تاست نه چهار تا)
در این مثال با وجود «لا»، سه هفته بودن ماه صریحاً نفی شده و چهار هفته بودن ثابت شده است.
یا در مثال اول اگر گفته شود: «سافرَ زیدٌ لا بل بکرٌ» یعنی زید مسافرت نکرد بلکه بکر مسافرت کرد.
مطالب کانال یک صدم مطالب کتاب است.😊
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9