👌اعراب اسماء سته
همه میدانیم اعراب اسماء سته _ اب، اخ، حم، هن، ذو، حم _ به حرف است یعنی در حالت رفعی واو، نصبی الف و جری یآء است
اما این اعراب شرائطی دارد که در ادامه می آید.
✍️در کتاب نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌«لام» ابتدا
گاهی به اسم یا خبر «إنّ»، «لام» ابتداء متّصل میشود، تنها تأثیر «لام» ابتداء، تأکید مضمون جمله است.
1⃣<إِنَّ لَكَ لَـأَجْراً> (برای تو پاداشی است)
2⃣<إِنِّي لَغَفَّارٌ> (من بخشنده هستم)
در صورتی به اسم «إنّ» متّصل میشود که اسم «إنّ» مؤخّر باشد.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#مفعول
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌استثناء مفرغ در قرآن
چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد.
مثلاً در «ما جاء زید الا راکبا» «راکبا» حال از زید است یا در «ما زید الا راکب»، «راکب» خبر زید است. همچنین در «ما ضربته الا تادیبا»، «تادیبا» مفعول له است.
در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش ظرف و مفعول مطلق دارند.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تعدد خبر حروف مشبهة بالفعل
حروف مشبهة بالفعل همچون مبتدا میتوانند چندین خبر متنوع _ مفرد، جمله _ داشته باشند. مانند:
1️⃣ان ربی یقذف بالحق علام الغیوب
2️⃣اننی آنا الله لا اله الا انا
در متن مشاهده کنید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌸اعراب منادای مبنی
هرگاه منادای مفرد معرفه قبل از ورود به اسلوب ندا مبنی باشد، در اسلوب ندا نیز مبنی بر ضم خواهند شد، نظیر اسمای اشاره یا اسمای موصول، مثلاً گفته شود: «یا هذا»، «یا مَنْ أظهر الجمیل»، چون این کلمات از قبل مبنی بودهاند، مثل «هذا» یا «من» که مبنی بر سکوناند، اینگونه واژهها در اصطلاح مبنی بر ضم تقدیری خوانده میشوند؛ برای مثال، «هذا»: منادی مفرد معرفه، مبنیٌ علی الضمِّ المقدَّرِ في محلِ النصب؛ یا «مَنْ»: منادی مفرد معرفه، مبنیٌ علی الضم المقدر فی محلِ النصب.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#منادی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> مصدر «بتّلَ»، «تبتّل» است، چرا از مصدر باب تفعیل استفاده شده است؟ به عبارت دیگر آیه در صدد افاده چه معنایی است که به جای مصدر اصلی از جانشین مفعول مطلق استفاده کرده است؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> م
جواب
ناب ناب
گاهی برای دستیابی به توسّع از مصدر فعل دیگری استفاده میشود تا دو معنا به صورت هم زمان به دست آید: <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> در این آیه به جای «تبتّلاً» از «تبتیلاً» استفاده شده که مصدر باب «تفعیل» است. خب استفاده از «تبتیلا» بی هدف نبوده و حتماً غرضی در پی دارد. «تفعُّل» مفید تدریج و تکلّف است. مانند: تجرّعَ الدّواءَ. (دارو را جرعه جرعه نوشید) یا تمشّی (آهسته آهسته پپیاده رفت)
امّا «فعَّل» مفید تکثیر و مبالغه است: «کسرتُ القلمَ و کسَّرتُهُ» (قلم را تکه تکه کردم).
در این آیه هم چه بسا استفاده از دو مصدر متفاوت به خاطر جمع بین دو معنی باشد: تدریج و تکثیر. صیغه و ساختار آیه هم به این اشاره دارد: «تبتّلْ» که فعل اول آیه است یعنی انقطاع و بریدن به طرف خدا در عبادت. عبادت هم تدریجی است. یعنی کم کم باید نفس را به آن عادت دارد. امّا در مفعول مطلق از «تبتیلا» استفاده شده که بر تکثیر دلالت دارد. چینش فعل و مصدر به این ترتیب نشان دهندهی این است که عبادت ابتدائاً باید تدریجی باشد و در نهایت به کثرت بینجامد. این ترتیب یک توجیه تربیتی هم دارد. حال اگر جای مصدر و فعل عوض میشد و چنین گفته میشد: «بتِّلْ تبتُّلاً» این فائده را نداشت. یا اگر چنین گفته میشد: «تبتَّلْ تبتّلاً» دلالت بر تدریج نداشت و یا چنین: «بتِّلْ نفسَکَ إلیه تبتیلاً» تنها بر کثرت دلالت داشت و از تدریج خبری نبود. امّا چون دو معنی را اراده کرده از دو مصدر جدا استفاده شده است.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مفعول
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌آیا دو جارومجرور به یک عامل میتواند تعلق داشته باشد؟
هیچ دو حرف جر هم لفظ و هم معنی متعلق یک فعل قرار نمیگیرد، مگر در صورتی که بدل یا معطوف به جارومجرور باشد.
در ادامه بررسی میکنیم.
🌸در کتابهای «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز ترکیب یک آیه
(إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰارَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ)
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تفاوت «زید قائم» و «زید القائم»
خبر نکره و معرفه چه تاثیری در معنی دارد.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌بسیار کاربردی برای آزمون استخدامی، کنکور، طلاب و اساتید
خیلی از همراهان دنبال کتابی بودند، که پر از تست و تمرین و حل تمرین باشه و مطالب نحوی رو به صورت نموداری گفته باشد.
کتاب ترجمه و شرح نموداری هدایه این ویژگی رو داره.
جهت خرید به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«باء» زائده در خبر «ما»ی شبیه لیس
بر خبر «ما»ی شبیه به «لیس» اغلب «باء» زائد داخل میشود، حضور «باء» باعث تأکید نفی جمله میشود. در این صورت خبر مفرد و محلاً منصوب است. لذا خبر «لیس زید فی الدار» با «لیس زید بقائم» متفاوت است.
خبر اولی شبه جمله و دومی مفرد است
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 #اللهم_الا ان
🔹 یکی از اسلوب های شایع برای استثناء در کلام عرب، اسلوب «اللّهُمَّ إلّا» است.
🔸این اسلوب به منظور بیان ندرت استثناء و ضعف مطلب و مدعا به کار می رود، بنابر این دیگر مراد از «اللّهم» نداء نیست و نباید به «خدایا، پروردگارا» و امثال اینها #ترجمه شود.
🔸 به عبارت دیگر: عرب این اسلوب را زمانی به کار می برد که مدعایش در نهایت ضعف باشد به طوری که گویا برای بیان دلیل و مدعای خود از خداوند طلب یاری می کند.
🔹 مثال: «و لهذا صارَت لازمَةً بعدَ أن کانت جائزةً، اللّهمَّ إلّا أن یدلَّ دلیل علی قصد الاثباتِ» (مغنی).
یعنی: به همین دلیل دخول لام بعد از اینکه جایز بود، واجب می شود، مگر اینکه دلیلی بر قصد اثبات دلالت کند.
🔸 «امیل بدیع یعقوب» دربارۀ این اسلوب می نویسد: «[هذا الاسلوب] لِلدلالة على ندرة الاستثناء، كأنهم لندوره استظهروا باللّه لإثبات وجوده».
📚 ر.ک: موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، ص145.
#نحو
#اللهم
#استثناء
✅@arabbic
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌روش تأویل به مصدر
در تأویل به مصدر، مصدر مسند را به مسند الیه اضافه میکنیم در ادامه با چند مثال آن را توضیح میدهیم
تخفیف فوق العاده تا آخر شب
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌تفاوت <اذکُروا اللهَ کثیراً> و <فاذکُروا اللهَ قیاماً و قعوداً>
آیا منظور جملهی اول این است که: «شما که زیاد هستید خدا را یاد کنید» یا اینکه «شما خدا را در حالیکه خدا زیاد است، یاد کنید» طبق این دو معنی «کثیراً» ذات را توضیح داده است و حال است، در ترجمهی اول، «واو» و در ترجمهی دوّم، «الله» ذات است و «کثیراً» حال از یکی از این دو است. همانطور که مشاهده میشود هیچ یک از این دو ترجمه منظور خداوند نیست، بلکه میخواهد بگوید: «خدا را یاد کنید، این یاد کردن زیاد باشد»، «یاد کردن» حدث است نه ذات، لذا «کثیراً» ذکر را توضیح میدهد، بنابراین مفعول مطلق است. تقدیر: «اذکُروا اللهَ ذکراً کثیراً».
امّا در آیهی دوّم معنی چنین است: «یاد آوری کنید خدا را ایستاده و نشسته»، یادآوری ایستاده و نشسته است یا اشخاص هستند که ایستاده یا نشسته هستند. مسلّما اشخاص هستند که ایستاده و نشسته هستند، بنابراین «قیاماً» حال از «واو» است.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌الحاق «ما»ی کافه به حروف مشبهة بالفعل
گاهی به حروف مشبهه بالفعل «ما»ی کافه متصل شده و آنها را از تأثیر لفظی باز می دارد.
یعنی باعث میشود اسم و خبر حروف مشبة به اصل خود که مبتدا و خبر است، باز گردد.
«ان زیدا قایم» که با اتصال مای کافه میشود: انما زید قایم.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#حروف
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌علّت بناء بر ضمّ در مفرد معرفه (یا زید)
✍مخصوص اساتید
سبب بناء منادای مفرد معرفه بر ضمّ این است که اگر کسره بگیرد با منادای مضاف به «یاء» متکلّمی که «یاء»ش حذف شده و مکسور است، مشتبه میشود، مانند: «یا غلامِ» که در اصل «یا غلامی» بوده است به این آیه توجّه کنید: <قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ> که در اصل چنین است: «یا ربّی» و اگر مبنیّ بر فتح شود باز هم با منادای مضاف به «یاء» متکلّم که «یاء»ش تبدیل به «الف» شده و حذف شده و تنها فتحهاش باقی مانده، مشتبه میشود. مانند: «یا غلامَ» که در اصل «یا غلاما» بوده است، به این آیه توجّه کنید: <يَا بْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْيَتي> که اصلش «یا بن امّی» بوده است.
آخرین فرصت تخفیف تهیه نحو کاربردی تا فردا صبح
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺شرایط مبتدای وصفی
مبتدا دو قسم است: اسمی و وصفی
با هم شرایط مبتدای وصفی را بررسی می کنیم.
یکی از این شرایط وقوع وصف صرفی پس از نفی یا استفهام است:
نفی و استفهام ممکن است فعلی، حرفی یا اسمی باشد.
حرفی: ا قائم زید
اسمی: غیر قائم زید
فعلی لیس قائم زید
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
آخرین فرصت تخفیف تهیه نحو کاربردی تا نه صبح
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌متعلق جارومجرور
گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم جامد مؤول به مشتقّ میگویند.
اسم مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است.
به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است.
در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است.
«فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#متعلق
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز ترکیب یک حدیث
💬 أحمَقُ النّاس مَن أنکَر علیٰ غَیرِهِ رَذیلَةً و هُوَ مُقیمٌ علَیها!
احمق ترین مردم کسی است که عیبِ دیگران را زشت میشمارد، در حالی که خود آن عیب را داراست !
احمق: مبتدا
الناس: مضاف الیه
من: خبر، محلا مرفوع (موصوله)
انکر: فعل و فاعل
علی غیره: جارومجرور
رذیله: مفعول به
«انکر علی غیره رذیله» صله محلی از اعراب ندارد
و: حالیه
هو: مبتدا
مقیم: خبر
علیها: جارومجرور، متعلق به مقیم
هو مقیم علیها: جمله حالیه، محلات منصوب
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#متعلق
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
NoorHadith(1.5.1)noorsoft.apk
8.61M
نرم افزار بسیار کاربردی
جامع الاحادیث شیعه
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نائب فاعل
همه شنیده ایم در مواجهه با نیابت مفعول، جارومجرور، ظرف، مصدر، مفعول به بر سه تای دیگر مقدم است.
و اما بهتر است بگوییم باید دید در نظر متکلم کدام یک مهمتر است، یعنی متکلم در صدد القاء چه مطلبی است.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز ترکیب یک حدیث
امیرالمؤمنین عليه السلام:
أفضَلُ الشَّفاعاتِ أن يَشفَعَ بينَ اثنَينِ في نِكاحٍ حتّى يَجمَعَ شَملَهُما
بهترين وساطتها اين است كه ميان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود، تا سر و سامان بگيرند
🔹افضل: مبتدا
🔹الشفاعات: مضاف الیه
🔸ان: حرف مصدری
🔸یشفع: فعل و فاعل
🔹ان یشفع: تاویل به مصدر: خبر افضل
🔹بین: ظرف متعلق به یشفع
🔹اثنین: مضاف الیه
🔸فی نکاح: جارومجرور متعلق به یشفع
🔸حتی: حرف جر
🔹یجمع: فعل و فاعل، منصوب به «ان» مقدر
🔹شمل: مفعول به
🔸هما: مضاف الیه
🔸ان یجمع شملهما: تاویل به مصدر، مجرور به حتی
ميزان الحكمه جلد5 صفحه87
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻خبر مشتق
همانطور که میدانید چنانچه خبر مشتق باشد، رفع به ضمیر یا اسم ظاهر میدهد، مانند: «زیدٌ قائم» و «زیدٌ قائمٌ أبوه» که فاعل «قائم» به ترتیب «هو» مستتر و «أب» است، حال اگر کلمه مشتق تبدیل به اسم علم شد، در حکم یک کلمه جامد است و دیگر همچون فعل عمل نمیکند. به تصویر نگاه کنید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ناب ناب
سؤال
یکی از مسوغات ابتدا به نکره تقدیم شبه جمله خبری بر مبتدای نکره است، پرسشی که مطرح است اینکه ما سه نوع خبر داریم: مفرد، جمله و شبه جمله.
از میان این سه چرا تنها شبه جمله خبری مسوغ است؟ چرا تقدم خبر مفرد و جمله خبری مسوغ ابتدا به نکره نمیتوانند باشند؟
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9