eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین تخفیف دارد👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺منصوب به نزع خافض اسم منصوبی است که عاملش لازم یا متعدی است و به دلیل حذف حرف جر، منصوب شده است. محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ‏ تَسْتَوِي‏ الظُّلُماتُ وَ النُّورُ> (بگو آيا نابينا و بينا يكسانند؟! يا ظلمتها و نور برابرند؟!)🌟 اعراب جمله هل تستوی الظلمات و النور چیست ؟🤔 الف) رفع، عطف به جمله مستأنفه قل. ب) رفع، عطف به یستوی. ج) بدون محل اعرابی، مستانفه. د) نصب، عطف به هل یستوی که مفعول قل است. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اضافه لفظی همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی. 🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر». 🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ. در ادامه با هم بررسی میکنیم. 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 تفاوت «أم» و «أو» برخی فکر می‌کنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار می‌روند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر می‌کنند، و در هر دو چنین جواب می‌دهند: «حضر زیدٌ» در حالی‌که چنین نیست. 🔸️هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است. 🔸️امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟» که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال می‌داند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمی‌داند، لذا با سؤال در صدد تعیین است. امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ منهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است. لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته می‌شود. بنابراین معنای «أ زیداً رأیتَ أو عمراً؟» یعنی: «أ أحدَها رأیتَ؟» (یکی از آن دو را دیدی؟) که جوابش با «لا» یا «نعم» است. امّا اگر گفته شود: «أ زیداً رأیتَ أم عمراً؟» یعنی «أیهما رأیتَ؟» (کدام یک از آن دو را دیدی؟) که جوابش با تعیین است و باید بگوییم: «زید» یا «عمر». نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقدیری و مبتدا. ج) مبتدا و معرب به حرف. د) معرب به حرکت نیابی و مبتدا. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقد
🌼 پاسخ: گزینه ب 🌺 اعراب کلا و کلتا «کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند 🔸️ تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند. 🔸️اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد. با هم بررسی میکنیم. 🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 [أجلسُ هنٰا وأفكّر بِلَحْن ضِحْكَتِكَ] می‌شینم‌ اینجا و به‌ لحنِ‌ خنده‌هات‌ فکر‌ می‌کنم. اجلس: فعل و فاعل هنا: مفعول فیه و: حالیه یا مستانفه افکر: فعل و فاعل بلحن: جارومجرور ضحکة: م. الیه ک: م. الیه افکر...: جمله حالیه و محلا منصوب 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 وجه تسمیه‌ی ضمیر «ضمیر» از «ضَمْر» گرفته شده است، «ضَمْر» در لغت چند معنی دارد: لاغر، باطن، پنهان. «أضمَرتُ الشیءَ» یعنی: «أخفیتُهُ» بر این اساس درباره‌ی وجه تسمیه ضمیر می‌توان چنین گفت: الف) ضمیر از معنای لاغر بودن گرفته شده است، چرا که اکثر ضمائر دو یا سه حرفی هستند، لذا همچون افراد لاغر هستند. ب) ضمیر از معنای پنهان بودن گرفته شده است، چرا که برخی از ضمائر پنهان و مستتر هستند. 👈 جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 مضاف الیه: مصدر مؤول همانطور که اسم ظاهر می تواند مضاف الیه واقع شود، اسم مؤول هم مضاف الیه واقع می شود. مانند: ضربتکَ قبلَ أن تضربنی (قبل از این که بزنی زدمت) در این مثال «أن تضربنی» مضاف الیه «قبلَ» است که تقدیرش چنین است: «قبل ضربک». 🌸 با هم آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم. ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺تفاوت و اشتراک «واو» و «حتی» عاطفه 🔸️اشتراک: «حتّی» همچون «واو» بر مطلق جمع بین معطوف و معطوف علیه دلالت دارد، لذا به هیچ وجه تعقیب یا ترتیب زمانی بین معطوف و معطوف علیه از آن برداشت نمی‌شود، لذا وقتی گفته می‌شود: قامَ القومُ حتّى زيدٌ (قوم ایستادند حتّی زید) احتمال دارد زید ابتدا ایستاده باشد یا قوم، بین ایستادن آنها فاصله باشد یا نباشد. بله همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، «حتّی» بر ترتیب ذهنی معطوف نسبت به معطوف علیه دلالت دارد ولی این ترتیب تنها در ذهن است نه در واقعیت. أدَّیتُ الفرائضَ الخمسَ حتّی المغربَ (نمازهای پنج گانه حتّی نماز مغرب را خواندم) وَفيتُ أركانَ كلِّ صلاةٍ حتى السُجودَ‏(تمام ارکان نماز را کامل به جا آوردم حتّی سجد‌ه‌ها) 🔸️تفاوت «حتّی» و «واو» عاطفه: در این است که در معطوف «حتّی» همواره باید جزء معطوف علیه باشد، لذا تنها در صورتی «قامَ القومُ حتّی زیدٌ» صحیح است، که «زید» جزئی از «قوم» باشد، بنابراین هیچ گاه گفته نمی‌شود: «قامَ زیدٌ حتّی بکرٌ». بر خلاف «واو» که جائز است معطوفش جزء معطوف علیه نباشد: «قامَ زیدٌ و بکرٌ» و «قامَ زیدٌ و القومُ». ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼بررسی آیاتی که اسم موصول و اسم استفهام مبتدا واقع شده است. 🌟نمونه نحو کاربردی عالی نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺اعراب مبتدا مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم. توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید. 👩‍🎓ظرفیت محدود ثبت نام کلاس های آف لاین نحو کاربردی و مبادی العربیة ۴ 👨‍🎓با یک بار خواندن استاد شوید 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼ناب ناب اولین بار بدل مباین همواره به قرینه‌ای نیاز دارد که مانع اشتباه با صفت شود. لذا از آنجا که همواره نمی‌توان از قرینه استفاده کرد، بهتر است میان بدل و مبدلٌ منه «بل» قرار داد، و بدل را تبدیل به معطوف کرد. نسخه قبل چاپ 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 تعدد حال در قرآن همانطور که می دانید حال همچون خبر و صفت می تواند متعدد باشد. 🌟تعدد خبر، مانند: زید قایم ضاحک 🌟تعدد نعت، مانند: رایت زیدا الضاحک العادل 🌟تعدد حال، مانند: رایت زیدا ضاحکا قائما در ادامه مثالهای قرآنی تعدد حال را بررسی می کنیم. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 عمل شبه فعل در فاعل و حرف جر زاید بر سر فاعل 🔸همانطور که میدانید شبه فعل همچون فعل عمل کرده و فاعل میگیرد. مانند: مررت بزید العالم ابوه(از کنار زیدی که پدرش عالم است گذشتم.) 🌟عالم در اَب عمل کرده و آن را به عنوان فاعل رفع داده است. 🔸گاهی حرف جر زاید بر سر فاعل آمده و آنرا لفظا مجرور میکند ولی محلا مرفوع است. مانند: ما جاء مِن احدُُ (احدی نزد من نیامد.) 🌟 احدُُ فاعل و محلا مرفوع است. بخشی ازکتاب نحو کاربردی عالی 😊 در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 استثناء مفرغ در قرآن چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد: 🔸️ما جاء الا زیدٌ 🔸️ما ضُرب الا زیدٌ 🔸️ما رایت الا زیداً در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش فاعل، نایب فاعل، مبتدا و خبر دارند. 🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌟<فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتىَ‏ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يجدُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا>🌟 🌺اعراب جمله لا یجدوا در این آیه چیست؟ الف) منصوب، معطوف به یحکموک ب) بدون محل اعرابی، معطوف یحکموک ج) بدون محل اعرابی، مستانفه د) مجزوم به لا نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
4_5767418093798165873.ogg
378.4K
نظر جالب یک کاربر درباره کتاب و دوره ها
4_5787683931344080609.ogg
234.2K
🌼جواب تست گزینه ب 🌟<فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتىَ‏ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يجدُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا>🌟 🌺اعراب لا یجدوا در این آیه چیست؟ الف) منصوب، معطوف به یحکموک ب) بدون محل اعرابی، معطوف یحکموک ج) بدون محل اعرابی، مستانفه د) مجزوم به لا نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 عامل در حال عامل در حال گاهی فعل و گاهی شبه فعل است. فعل به دو صورت ممکن است باشد: لفظی یا تقدیری در تصویر با هم بررسی می کنیم. سفارش👇 @ostad_shoo نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺حال حقیقی و حال سببی 🔸️حال حقیقی: جاء زید ضاحکا 🔸️حال سببی: حال زید ضاحکا ابوه بقیه مطالب در متن بالا قطره ای از کتاب نحو کاربردی عالی 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📚 نحو کاربردی مقدماتی، متوسطه، عالی آماده ارسال به کتابرسان و سپس کل کشور مطالب کانال یک صدم کتاب هم نیست.😊 سفارش👇 @ostad_shoo 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 تفاوت «زیدٌ کانَ کریمٌ» و «زید کانَ کریماً» و «زیدٌ کانَ کریمٍ» 🔸️در اولی کان زائده است و زید و کریم مبتدا و خبر هستند. 🔸️در دومی کان ناقصه است و زید مبتدا و هو مستتر اسم کان و کریما خبر کان است. 🔸️ در سومی نیز کان ناقصه است و کریم شبه جمله خبری و جارومجرور است: ک + ریم: زید مانند آهوست. 🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺اعراب مستثنی به «لیس» و «لا یکون» همانطور که میدانید «لیس» و «لا یکون» نیز میتوانند جزو ادات استثناء قرار گیرند، با هم بررسی میکنیم در این صورت مستثنی چیست و چه اعرابی میگیرد؟🤔 محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺علت استفاده از مصدر در حال چرا در قرآن به جای «ادعوه خائفین» فرموده: «ادعوه خوفا و طمعا»؟🤔 محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼ناب ناب 🔸️در صورتی‌که جایگاه نعت و منعوت جابجا شود ترکیب وصفی به معطوف و عطف بیان و یا بدل و مبدل منه تبدیل می‌شود، مانند: حضرَ بکرٌ الحمّال و أحمدُ العصّار و زیدٌ صديقك و عبدُ اللّه الخياطُ (بکر باربر و احمد روغن ساز و زیدی که دوستت است و عبدالله خیاط حاضر شدند). 🔸️حال اگر جای این دو عوض شود: حَضَرَ الحمّالُ بکرٌ و العصّارُ أحمد و صديقك زیدٌ و الخياط عبد اللّه(باربر یعنی بکر روغن ساز یعنی احمد، دوستت زید و خیّاط یعنی عبدالله، حاضر شدند). 🌟در جمله‌ی اول «حمال، عصار، صدیق، خیّاط» نعت هستند ولی در جمله‌ی دوم که جابه جا شده‌اند، «بکر، أحمد، زید، عبدالله» عطف بیان کلمات پیش از خود هستند. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺شروط مِن «زائده» زائده با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 در آیه زیر اعراب جمله یبشر....چیست؟ 🌟 قَيِّمًا لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَ يُبَشِّر الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا 🌟 الف) منصوب و معطوف ب) بدون محل اعرابی و معطوف ج) منصوب به ان مقدر د) مرفوع و مستانفه 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
پاکت های جدید ارسالی، متبرک به بسته های نمک‌ و شکلات از حرم رضوی🙏