🔷🔶🔹اینو خودمم نفهمیدم هر کس جواب داد، به ابن جنی هم جوابشو بگه😂
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) إنْ تُکرموهما یُکرِماکما
ب) إن أکرَمتُماهم یکرمونَکما
ج) إن أکرَمُوهما یُکرماهم
د) إن تُکرِمِنَّهما یُکرِماکِ
در کمتر از ۴۰ روز به ادبیات عرب مسلط شوید
👇اینم دوره عالی. اگرم پیشرفته خواستی بیا اینجا👇
🔷🔶تفاوت حال و نعت
پرسشی که در مقایسهی حال و نعت به ذهن خطور میکند این است که این دو چه تفاوتی با هم دارند، به عبارت دیگر «جاءَ زیدٌ الضاحکُ» با «جاءَ زیدٌ ضاحکاً» چه تفاوتی دارد؟
1. معنای «جاء زیدٌ ضاحکاً» این است که «زید» هنگام آمدن خندان است امّا وقتی گفته میشود: «جاءَ زیدٌ الضاحکُ» معنای جمله این نیست که زید هنگام آمدن خندان است بلکه ممکن است خیلی قبل چنین صفتی را داشته است.
و یا معنای «أقبَلَ الرجلُ الحافظُ» این است که «مردی که دارای صفت حفظ است، آمد» امّا وقتی میگوییم: «أقبَلَ الرجلُ حافظاً» معنایش این است که مرد هنگام آمدنش حافظ بود لذا چه بسا قبل آمدن چنین صفتی را نداشته است.
و یا معنای «هذا الفَرَسُ السابقُ» این نیست که اسب همین الان و در حین اشاره، مشغول مسابقه است. بلکه ممکن است الان در طویلهاش باشد، ولی «هذا الفرَسُ سابقاً» تنها در جایی گفته میشود که اسب در لحظهی اشاره مشغول مسابقه باشد.
بنابراین معنای حال با حدث پیش از خود گره خورده و با از بین رفتن حدث، حال هم از بین میرود ولی نعت چنین نیست. تنها کار صفت این است که با قرار گرفتن در کنار موصوف، همچون یک اسم میشوند و ارتباطی با حدث موجود در جمله ندارد. به عبارت دیگر وقتی گفته میشود: «جاءَ زیدٌ الضاحکُ» ضاحک هیچ ارتباطی با حدث ندارد و تنها زید تعریف و تخصیص خورده و از غیر ضاحک جدا کرده است، گویی از «زید» و «ضاحک» یک کلمه اراده شده که فاعل است.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
در کمتر از ۴۰ روز به ادبیات عرب مسلط شوید
لینک خرید هر چهار کتاب 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
✅دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🔷🔶🔹اینو خودمم نفهمیدم هر کس جواب داد، به ابن جنی هم جوابشو بگه😂 کدام گزینه اشتباه است؟ الف) إنْ تُ
486.3K
📌گزینهی «الف»
ضمیر «کما» در با «تکرمونَ» مطابقت ندارد: «اگر آنها را اکرام کنید، اکرامتان میکنند»، چنانچه فعل شرط ماضی و جواب شرط مضارع باشد، جواب شرط میتواند مجزوم یا مرفوع باشد، لذا گزینهی «ب»، «ج»، «د» صحیح است.
در کمتر از ۴۰ روز به ادبیات عرب مسلط شوید
کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف به مناسبت میلاد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🔷🔶استثناء مفرغ در قرآن
چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد:
🔸ما جاء الا زیدٌ
🔸ما ضُرب الا زیدٌ
🔸ما رایت الا زیداً
در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش فاعل، نایب فاعل، مبتدا و خبر دارند.
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
#استتثنا
لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
📌تقدیم معمول خبر بر افعال ناقصه جایز است.
به تصویر بالا نگاه کنید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
با شرکت در این دوره تا عید نوروز به نحو مسلط شوید
کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف به مناسبت میلاد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
📌اعراب کلا و کلتا
«کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند
🔸️ تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند.
🔸️اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد.
با هم بررسی میکنیم.
🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.
لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف به مناسبت دهه فجر 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🤔 یک تست ضد حال 🤫
با توجه به نعت، کدام مورد صحیح نیست؟
الف) جاءنی زیدٌ العالیةُ دارهُ
ب) جاءنی رجلٌ العالی الیومَ صوتُهُ
ج) جاءنی زیدٌ الناصرُ الیومَ امّهُ
د) جاءتنی إمرئتانِ قائمٌ فی الدارِ جاریتهما
جوابها رو دایرکت کنید
@ostad_shoo
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
😉 #تست_آسان
عیّن الصحیح للفراغ فی تبدیل الحال جملۀً الی الحال مفردۀً:
«خرجت التلمیذات من الصّفِّ و هُنّ یتکلّمن باللغۀ العربیّۀ»
«خرجت التلمیذات من الصفّ ... باللغۀ العربیۀ».
الف) متکلّماتٍ
ب) متکلِّمین
ج) و هنّ تتکلّمُ
د) و هنّ متکلّماتٌ
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف به مناسبت دهه فجر 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😉 #تست_آسان عیّن الصحیح للفراغ فی تبدیل الحال جملۀً الی الحال مفردۀً: «خرجت التلمیذات من الصّف
521.6K
📌 گزینه الف
✅ حتما صوت را گوش دهید
📌یک تست عالی 🤫
عیّن الخطأ:
الف) البرد شدیدٌ اللیلة
ب) العصفورُ مغرّدٌ فَوقَ الغصون
ج) الضیوف یکونون فی الغرفة
د) الطالبُ جالسٌ علی المنضدة
✍جوابها رو دایرکت کنید
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد تخفیف به مناسبت دهه فجر 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌یک تست عالی 🤫 عیّن الخطأ: الف) البرد شدیدٌ اللیلة ب) العصفورُ مغرّدٌ فَوقَ الغصون
430.5K
✍گزینهی «ج»
زیرا متعلق «فی الغرفة»، «یکونون» از افعال عموم است که باید حذف گردد. هر گاه خبر دلالت بر وجود و بودن محض داشته باشد، حذفش لازم است. ترجمهی عبارات به ترتیب: «سرما امشب شدید است»، «گنجشک بالای شاخهها میخواند»، «مهمانها در اتاق هستند»، «دانش آموز روی میز نشسته است». 🌟
🌼 یک تست سخت
نقش «الذین آمنوا» در آیه زیر چیست؟
<يهْدِى إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئنُّ قُلُوبُهُم> (هر كس را كه به سوى او بازگردد، به سوى خود هدایت مىنمايد. همان كسانى كه ايمان آورده اند)
الف. بدل
ب. مبتدا
ج. صله «من»
د. تأکید
#آزمون
گوشه ای از مطالب نحو کاربردی عالی.😏
🌸👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296