جواب آزمون
گزینه «الف» تقدیر: «لکنْ أنا هو اللهُ ربّی». «لکنْ»: حرف استدراك، «أنا»: مبتدا، محلاً مرفوع، همزهی أنا جهت وصل به «لکن» حذف شده است، ، «هو»: ضمیر شأن، مبتدای دوّم»، «الله»: مبتدای سوم یا بدل از «هو»، «ربّی»: خبر الله.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
ترکیبآیاتقرآنکریم_v1.2.apk
2.33M
نرم افزار ترکیب قرآن
#فارسی
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون
کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟
«لا تمش فیالارض مرحاً.....».
الف) یَمقتُک النّاس
ب) یَمقتْک النّاس
ج) و تدعوَ إلیالتّواضع
د) تُجزَ جزاءً حسناً
جواب در پست بعد
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟ «لا تمش فیالارض مرحاً.....». الف) یَمقتُک النّاس
جواب آزمون: گزینه ب
«ب»، «لا تمش فیالارض مرحاً: با غرور در زمین راه مرو»، «الف»، «یمقُتک الناس: که مردم ازت بدشان میآید: فعل مضارع مرفوع است: جمله مستانفه و عیبی ندارد»، «ب»، «یمتقْک الناس: تا مردم از تو بدشان بیاید»، نمیتوان گفت: «إن لا تمش فیالارض مرحا یمقتک الناس: اگر با تکبّر بر روی زمین راه نروی، مردم از تو بدشان میآید»، «ج»، «و تدعوَ إلیالتواضع: همزمانی که مردم را دعوت به تواضع کنی»، یکی از موارد نصب فعل مضارع به «أن» مقدّر، وقوع بعد از «واو» معیت است، «د»، «تُجزَ جزاءً حسناً: تا به تو پاداش نیکو داده شود.»
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۸۲
در این عبارت چند صله وجود دارد؟
<هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً>
الف. ۱
ب. ۲
ج. ۳
د. ۴
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۲ در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَ
جواب آزمون 82
در این عبارت چند صله وجود دارد؟
<هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً>
گزینه ج
در این آیه دو موصول اسمی «الذی و من» و یک موصول حرفی «ان» است که در هر سه موصول جمله بعد آن، صله است و محلی از اعراب ندارد
«جعل، اراد، یذکر»
صله موصولات مزبور هستند.
موصولات اسمی یا حرفی هستند و هر دو نیاز به صله دارند.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون در جای خالی گزینهی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.»
الف) أبو، ذا
ب) أخُ، ذا
ج) أخا، ذي
د) أبُ، ذو
#آزمون ۸۳
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در جای خالی گزینهی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.» الف) أبو، ذا ب) أ
جواب آزمون
جواب «الف»،
«پدرت به صاحب حقّ، حقّش را ادا کرد»، «ابو: فاعل و مرفوع»، «ذا: مفعول و منصوب» است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا>
در این عبارت مفعول مطلق چیست؟
الف. کما بدأنا
ب. اول
ج. وعدا
د. علینا جانشین مفعول مطلق
ه. الف و ج
#آزمون ۸۵
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا> در این عبارت مفعول مطلق چیست؟ الف. کما بد
جواب آزمون
گزینه ه
در این ایه دو مفعول مطلق است
تقدیر: «نعيده إعادة كبدئنا أول خلق» (او را همانطور که در ابتدای خلقت شروع کردیم، بر میگردانیم، وعده ایست بر ما)
«وعداً» مفعول مطلق «وعدنا» مقدر است که مضمون جملهی قبل را تأکید کرده است. بنابراین تصوّر نشود «وعدا» مفعول مطلق تأکیدی «نعید» است. چرا که «کما بدأنا» مفعول مطلق «نعید» است در ثانی «وعداً» هم جنس «نعید» نیست.
کما بدأنا جانشین مفعول مطلق است که بر عاملش مقدم شده است.
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است:
«هو أنا الحاضرُ»
«أنا هو الحاضرُ»
جواب در پست بعد
❇️جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد
در ضمیر شأن دنبال اسمی نباشید که ضمیر به آن برگردد بلکه ضمیر شأن به جمله بر میگردد، <إنَّهُ لا یُفلِحُ الکافرونَ> ، در این آیه «ه» به جملهی «لا یفلح...» بر میگردد، یا در «هو زیدٌ الحاضرُ» هو به کل «زید الحاضر» بر میگردد و درصدد نشان دادن اهمیّت مطلبی است که بیان میکند. به همین علّت «هو أنا الحاضر» صحیح است، چرا که «هو» به کل «أنا الحاضر» بر میگردد، نه «أنا»، امّا «أنا هو الحاضرُ» صحیح نیست، چرا که اگر «أنا» به اسم ما بعدش برگردد، با کلام متناقضی مواجه هستیم، چرا که لازمهاش این میشود که شخص غایب، حاضرِ متکلم شود. صحیح جملهی دوّم چنین است: «أنا أنا الحاضرُ»، به نمونهی قرآنی توجّه کنید: <إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين> <إِنَّهُ أَنَا اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَكيمُ>
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9