eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
29.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
216 ویدیو
67 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون سطح: سخت نقش غیره در آیه زیر چیست؟ <ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه‏> (معبودى جز او براى شما ني
نقش غیره در آیه زیر چیست؟ <ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه‏> (معبودى جز او براى شما نيست‏) <ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه‏> «غیره»: نعت «اله» که از محل «اله» تبعیت کرده است، «اله» مبتداست که با من زایده لفظاً مجرور امّا محلاً مرفوع شده است. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت کاربردی اعراب نصب و تبعیّت در استثناء «ما حضرَ الطلّابُ إلّا زیدٌ» «ما حضَرَ الطلّابُ إلّا زیداً» 🎓🆔 @nahvekarbordi اعراب مستثنی چنانچه بر اساس تبعیّت و بدل از مستثنی منه باشد، نشان دهنده‌ی این است که مستثنی حتماً جزئی از مستثنی منه است، بر خلاف اعراب نصب. در اعراب نصب این احتمال وجود دارد که مستثنی جزئی از مستثنی منه باشد یا نباشد. لذا وقتی گفته می‌شود: «ما حضرَ الطلّابُ إلّا زیداً» احتمال دارد زید یکی از طلاب باشد یا جزو طلاب نباشد مثلاً دربان و یا نگهبان مدرسه باشد، که در صورت نبودن استثناء ما منقطع است. به همین خاطر است که هر گاه مستثنی از مستثنی منه تبعیّت کند و بدل واقع شود، استثناء حتماً متّصل است، امّا در صورتی‌که اعراب نصب بپذیرد احتمال دارد متّصل باشد یا منقطع. 🎓🆔 @nahvekarbordi 2. گاهی اعراب نصب نشان دهنده‌ی این است که مستثنی از نظر نوع و جنس از مستثنی منه دور است و یا اینکه دور نیست ما با اعراب نصب دادن درصدد دور کردن و کم اهمیّت جلوه دادن مستثنی هستیم. بر خلاف اعراب تبعیت که منظور چسباندن و یکی دانستن مستثنی و مستثنی منه است، بنابراین در عبارت «ما حضَرَ الناجحونَ إلّا زید» منصوب شدن «زید» نشان دهنده‌ی دور کردن یا دور نشان دادن زید از جمع انسان‌‌های موفّق است، امّا اعراب تبعی نشان دهنده‌ی این است که «زید» از دار و دسته‌ی افراد موفّق است. ولی هم اکنون جزء موفّق‌ها نیست. به عبارت دیگر عرب‌ها چنانچه بخواهند مستثنی را به مستثنی منه نزدیک کنند اعراب تبعی می‌دهند و چنانچه بخواهند دور کنند مستثنی را منصوب می‌کنند. پس «ما جائنی الطلّابُ إلّا زیدٌ» وقتی گفته می‌شود که بخواهی زید را جزئی از طلاب بدانی و «زیداً» زمانی گفته می‌شود که بخواهی «زید» را از طلاب خارج کنی. به عبارت دیگر در حالت نصب ممکن است «زید» حقیقتاً اسم و رسم طلّاب را داشته باشد ولی عملکردش مناسب با شأن طلّاب نیست، لذا با منصوب کردن به صورت مجازی او را از طالب بودن خارج می‌کنید. گویا وی با عملکرد ضعیف و خارج از شأن و شئون صنف طلاب هر چند اسمش طالب است ولی حقیقتاً نیست. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحو کاربردی مقدماتی جلسه 19 عطف بیان تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) 👌بنابر درخواست همراهان کانال تصمیم گرفته شد دروس در همین کانال به صورت معمول بارگزاری شود، اما نکات و تمارین بیشتر در نرم افزار تعالی بارگزاری شود👇 https://taalei-edu.ir/workshop/see/228 -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌یکی از معانی «علی» جاره، تعلیل است. «زرتک علی انک کریم» یعنی «زرتک لانک کریم» (به خاطر کرامتت به دیدارت آمدم) در این مثال «انک کریم» تأویل به مصدر رفته و مجرور علی است و جارومجرور متعلق به زرتک است. ادامه در تصویر ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه (لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ) هرگز به (حقيقت) نيكوكارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد؛ و آنچه انفاق مى‏كنيد، خداوند از آن آگاه است. ادامه در تصویر ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👓 سلام، در راستای معرفی کانالهای مفید، کانالی رو معرفی می‌کنم که دغدغه های طلبه ها رو میگه و خوبیش اینه کوتاه و موجز به اونا اشاره کرده، کلیپهاشم عالیه 👇👇👇👇 حتما عضو شید: https://eitaa.com/joinchat/948830228Cbc6a473c95
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحو کاربردی مقدماتی جلسه 20 تأکید تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) 👌بنابر اصرار همراهان کانال تصمیم گرفته شد دروس در همین کانال به صورت معمول بارگزاری شود، اما نکات و تمارین بیشتر در نرم افزار تعالی بارگزاری شود👇 https://taalei-edu.ir/workshop/see/228 -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌سؤال ناب برای اهلش 🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل می‌شوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر می‌گیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود. در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم‏> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی می‌دانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است. اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟ 🌺در کتابهای نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. ✍️جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌🏻حال ثابته همانطور که میدانید حال بر دو قسم است: منتقله و ثابته اصل در حال این است که مننتقله باشد، یعنی پایدار نباشد و پس از مدتی از بین برود، مانند: «جاءَ زیدٌ ضاحکاً» (زید خندان آمد) خندان بودن امر عارضی است که همیشگی نیست. با این اوقات برخی از حالها ثابتند، یعنی همیشگی هستند که در ادامه بررسی میکنیم. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نیابت حرکت از حرکت همانطور که میدانید ضمه علامت اصلی رفع، فتحه علامت اصلی نصب و کسره علامت اصلی جرّ است، امّا با این حال گاهی علامت اصلی، علامت اعراب قرار نمیگیرد، بلکه حرکت دیگری جانشین آن میشود که در ادامه بررسی میکنیم جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب تقدیری مبتدا در قرآن چنانچه مبتدا، اسم مقصور و یا مضاف به یآء متکلم باشد، اعرابش تقدیری است. 1⃣مقصور: موسی عندی ( موسی نزد من است) 2⃣مضاف به یآء: والدی عندی (پدرم نزد من است) اعراب رفع روی دال در تقدیر است. در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد ❇️جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحو کاربردی مقدماتی جلسه 20 تأکید تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز یک آیه ترکیب (إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰارَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ) ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. -نحو https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۵ درباره‌ی «لیغفر» کدام گزینه غلط است <لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ> ‏ الف. «لیغفر» متعلّق به یکن ب. «لیغفر» جارومجرور متعلّق به کان محذوف ج. «یغفر»: منصوب به أن مقدّر، محلی از اعراب ندارد. د. «أن یغفر»: مجرور به حرف جرّ سطح: سخت لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نایب فاعل یکی از کلماتی که نایب فاعل واقع میشود، جارومجرور، مصدر و ظرف است. با هم تفاوت نایب فاعلی که مجرور به حرف جر زاید و نایب فاعل مجرور به حرف جر اصلی را بررسی میکنیم. در ادامه نکات جالبی را بررسی میکنیم که برخیتون برای اولین بار میشنوید دغدغه درس نحو را با خواندن کتب نحو کاربردی برطرف کنید. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد
جواب در ضمیر شأن دنبال اسمی نباشید که ضمیر به آن برگردد بلکه ضمیر شأن به جمله بر می‌گردد، <إنَّهُ لا یُفلِحُ الکافرونَ> ، در این آیه «ه» به جمله‌ی «لا یفلح...» بر می‌گردد، یا در «هو زیدٌ الحاضرُ» هو به کل «زید الحاضر» بر می‌گردد و درصدد نشان دادن اهمیّت مطلبی است که بیان می‌کند. به همین علّت «هو أنا الحاضر» صحیح است، چرا که «هو» به کل «أنا الحاضر» بر می‌گردد، نه «أنا»، امّا «أنا هو الحاضرُ» صحیح نیست، چرا که اگر «أنا» به اسم ما بعدش برگردد، با کلام متناقضی مواجه هستیم، چرا که لازمه‌اش این می‌شود که شخص غایب، حاضرِ متکلم شود. صحیح جمله‌ی دوّم چنین است: «أنا أنا الحاضرُ»، به نمونه‌ی قرآنی توجّه کنید: <إِنِّي‏ أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين‏> <إِنَّهُ‏ أَنَا اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَكيمُ> لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام آیه خبر مفرد است؟ الف. كُنَّا في‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي‏ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى ج. ما كانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ د. ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّه سوال کاربردی کاربردی کاربردی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر مفرد است؟ الف. كُنَّا في‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْل
گزینه ب با در بالتی حرف زاید است، مجرور حرف زاید جاره، لفظا مجرور است ولی محلا منصوب است. وقتی من زاید شد، دیگر به متعلق نیازی ندارد. بر خلاف حرف جر اصلی که نیاز به متعلق دارید. بنابراین در سایر گزینه ها خبر شبه جمله است ولی در ب خبر مفرد است چرا که با زایده و قابل حذف است، گویی در جمله نیست. توضیح اینکه در ما جاء من احد فاعل احد است نه من احد یعنی چون من زاید است محسوب نمیشود و متعلق نیاز ندارد. لذا احد لفظا مجرور و محلا مرفوع است. بر خلاف زید فی الدار که فی حرف اصلی است و به متعلق نیاز دارد. در کدام آیه خبر مفرد است؟ الف. كُنَّا في‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي‏ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى ج. ما كانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ د. ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّه سوال کاربردی کاربردی کاربردی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
47.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحو کاربردی مقدماتی جلسه 21 عطف به حروف تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) 👌بنابر اصرار همراهان کانال تصمیم گرفته شد دروس در همین کانال به صورت معمول بارگزاری شود، اما نکات و تمارین بیشتر در نرم افزار تعالی بارگزاری شود👇 https://taalei-edu.ir/workshop/see/228 -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌سوال ناب برای اهل تحقیق فائده‌ای اضافه‌ی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافه‌ی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافه‌ی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالی‌که شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار می‌رود. <ما أَنْتَ بِتابِعٍ‏ قِبْلَتَهُمْ> <إِنَّكَ جامِعُ‏ النَّاسِ لِيَوْمٍ>‏ اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسم‌های عامل همواره به صورت اضافه به کار نمی‌روند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار می‌رود. کسانی که جواب دارند به پیوی ارسال کنند لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻تفاوت ضمیر شأن با سایر ضمایر هو زیدٌ قائمٌ هو زیدٌ 1. ضمیر شأن به ما بعد بر می‌گردد و این بر خلاف اصل است، زیرا اصل در ضمیر این است که به ما قبل بر گردد. 2. ضمیر شأن همیشه غایب است، و این بر خلاف سایر ضمایر است که گاهی برای متکلّم و مخاطب می‌آید. 3. ضمیر شأن همیشه مفرد است و تثنیه و جمع بسته نمی‌شود و این نیز بر خلاف سایر ضمایر است. 4. خبر ضمیر شأن هیچ گاه بر آن مقدّم نمی‌شود، و این بر خلاف اصل جواز تقدّم خبر بر مبتدا است. 5. در خبر ضمیر شأن لازم نیست ضمیری باشد که به ضمیر شأن برگردد و این بر خلاف اصلی است که می‌گوید: چنانچه خبر جمله باشد، باید مشتمل بر ضمیری باشد که به مبتدا برگردد.لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت الصاق و مصاحبت همانطور که میدانید یکی از معانی «باء» الصاق و معنای دیگر آن مصاحبت و همراهی است، الصاق یعنی چسبیدن، مصاحبت یعنی همراهی، سؤالی که مطرح است، بین این دو چه تفاوتی است؟ در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌استثناء مفرغ در قرآن ۲ چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد. در ادام
👌استثناء مفرغ در قرآن 3 چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد. در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش مفعول مطلق دارند. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نقش اسم پس از «خلا» و «عدا» چنانچه «خلا» بدون ما به کار رود، در حرف یا فعل بودن آن دو وجه است، هر کدام که انتخاب شود، اعراب اسم مزبور متفاوت میشود. ادامه را در تصویر مشاهده کنید: در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9