نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ما هو الصحیح؟ الف) لا یَرجو الناسُ بالآخرۀِ الا المؤمنین منهم. ب) لایَخافُ اللهَ إلا الصادقین.
422.2K
الف
اسلاید بالا حتما ملاحظه شود
عیّن الصحیحَ
الف) جئنا و هوَ
ب) سافَرَ أخوکَ و الصبحُ
ج) سافرتُ و أخوک
د) جِئنا و إیّاهُ
👨🎓👩🎓برا اونایی که میگفتن تست سخت بفرس
سلاطین پی وی جواب بفرستن
کسانی که میدونن با جواب صحیح و زیبا بیان کنند با صوت خودشون در کانال قرار میدم، به شرطیکه طولانی نشه و بیان خوب و واضح باشد، اگر قرار ندادم گله نکنن
دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
یک سوال آسان
در کدام گزینه مفعول مطلق نوعی وجود دارد؟
الف) وقف التّلامیذ بعد لعبهم قرب الجدار وقوفاً لیستریحوا!
ب) لی طالبتان تُرتّلان القرآن ترتیلاً یؤثّر فی قلوبنا!
ج) انتصر المجاهدون فی ساحة المعرکة انتصاراً!
د) ابتسمت الطفلة عندما شاهدت ابتسامۀ أخیها الکبیر.
🤔😘، جوابها را دایرکت کنید
@ostad_sho
دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
یک سوال آسان در کدام گزینه مفعول مطلق نوعی وجود دارد؟ الف) وقف التّلامیذ بعد لعبهم قرب الجدار وقو
مفعول مطلق نوعی همواره اضافه میشود و یا صفت میگیرد، مانند: «ضربت ضرباً شدیداً یا ضربَ الأمیر» توجه داشته باشید صفت همواره اسم نیست، گاهی یک جمله صفت مفعول مطلق واقع میشود، در تصویر توضیح داده شده است
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
یک سوال آسان در کدام گزینه مفعول مطلق نوعی وجود دارد؟ الف) وقف التّلامیذ بعد لعبهم قرب الجدار وقو
636.1K
گزینه ب
برای حل تست بالا به اسلاید بالا حتما نگاه کنید
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
عیّن الخطأ للفراغ:
فی المدارس تنعقد مراسیم متعدّدة إلّا ....لتکریم التّلامیذ المجدّین!
الف) جلساتٍ
ب) حفلۀً
ج) محافلاً
د) مراسیمَ
🤔😘 جوابها را دایرکت کنید
@ostad_sho
موسوعه صرف نحو الاعراب بدیع یعقوب.pdf
24.92M
📘 #معرفی_کتاب ناب
☑️ #موسوعة_النحو_و_الصرف_و_الإعراب:
🔸این کتاب از آثار ارزنده ادبى استاد معاصر دكتر اميل بديع يعقوب (متولد 1950م) است كه به زبان عربى و به ترتيب الفبايى نوشته شده است.
🔹اين اثر در واقع فرهنگنامه روشمندى است كه با زبان رساى امروزى نوشته شده و بهسهولت، مطالب صرف و نحو عربى را توضيح داده و همراه با شواهد شعرى و قرآنى گرد هم آورده و در دسترس علاقهمندان قرار داده است.
🔸مخاطبان اين اثر، متخصصان نيستند، بلكه جوانان و پژوهشگران دنياى معاصر در زمينه زبان و ادبيات عربى هستند.
🔹اين اثر را مىتوان مرجعى كامل، سودمند و منظم براى دسترسىهاى فورى به مباحث صرفى و نحوى شمرد و لذا برای تجزیه و ترکیب، منبعی مناسب می باشد.
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه تدریس
استاد ایرانی
بحث بدل
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
تقدیم خبر «لا»ی نفی جنس بر اسمش چه فائدهای دارد؟
مخصوص محققین
حتما میدانید که در صورت تقدیم خبر «لا» بر اسمش «لا» اهمال میشود و از طرفی لازم است با اسم دیگری تکرار شود.
«لا فی الصفِّ طالبٌ و لا طالبةٌ» با این حال تقدیم خبر تنها یک جابجایی نیست بلکه از نظر معنایی نیز جمله تحت تأثیر قرار میگیرد.
وقتی میگوییم: «لا طالبَ فی الصفِّ» معنایش نفی هر دانش آموزی از کلاس است بدون اینکه به جای دیگر متعرّض شود، امّا در صورت تقدیم خبر: «لا فی الصفِّ طالبٌ» معنی چنین میشود: در کلاس هیچ دانش آموزی نیست امّا در غیر کلاس هست.
حال این مطلب را در قرآن تطبیق کنیم، چرا در یک جا اسم «لا» را بلافاصله پس از «لا»ی نفی آورده است: <لا ریبَ فیهِ> و در یکجا میان «لا» و اسمش فاصله انداخته است: <لا فیها غولٌ> (در آن شراب تباهی عقل نیست) در جواب چنین میگوییم: در جملهی اول هدف نفی هر گونه شکّی است و اثبات اینکه قرآن حقّ است و آن گونه که کفّار تصوّر میکنند در آن هیچ باطلی نیست، حال چنانچه اینگونه میگفت: «لا فیهِ ریبٌ» معنای پیشین برداشت نمیشد بلکه چنین تصوّر میشد که: در این کتاب شکّی نیست، ولی خدا کتاب دیگری هم دارد که شکّ و ریب در آن راه دارد.
حال به این آیه توجّه کنید و با آیهی قبل مقایسه کنید: <لا فیها غولٌ> تقدیم خبر بر اسم معنی را تغییر داده و ثابت میکند شرابهای دیگری هم هست که چنین ویژگی را ندارند، بنابراین عبارت مزبور تعریضی بر شرابهای دنیایی است، یعنی این شراب بر خلاف شرابهای دیگر است که عقل را فاسد میکند. به عبارت دیگر معنای «لا فیها غولٌ» این است: در شراب اخروی آن چیزی که در سایر جاها هست که مایهی عیب و نقص هست وجود ندارد.
بنابراین وقتی میگوییم «لا عیبَ فی الدّارِ» معنایش نفی هر گونه نقص از خانه است، امّا وقتی میگوییم: «لا فی الدّارِ عیبٌ» معنایش این است که خانههای دیگری هم وجود دارند که معیوب هستند و این خانه بر آنها برتری دارد.
یا وقتی میگوییم: «لا ضعفَ فیک» معنایش این است که تو ضعفی ندارد و به سایر افراد هم کاری ندارد امّا وقتی میگوییم: «لا فیکَ ضعفٌ و لا خورٌ» معنای دیگرش این است که تو هیچ ضعفی نداری ولی اشخاص دیگری هستند که چنین ضعفی دارند.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
ما هی انواع المفاعیل فی الجملۀ التالیۀ علی الترتیب؟
«ربِّ شکراً لِلّه الّذی أنعَمَنا بِنِعَم وافرۀ»
الف) مفعول مطلق، مفعول به، مفعول به
ب) مفعول مطلق، مفعول له، مفعول به
ج) مفعول به، مفعول مطلق، مفعول به
د) مفعول به، مفعول مطلق، مفعول به با واسطه
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816