فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتی ای فرمانده دلتنگ ها
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
دانشجو و استاد عقبه کارشناسی دولت مدرن اند، اصلاحات از زمان هاشمی تا خاتمی تلاش وافری کرد جامعه مدنی رو بر روی #ایده_دانشگاه بناکند ولی نتوانست، جالب است #پزشکیان دانشگاه را گردن نمیگیرد. در مقابل نامزد دیگر بر #دولت_سایه بودن هر دانشگاه تاکید می کند. نخبگانی ترین ایده بعد از انقلاب اسلامی همین است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
لولوی اولی
(به بهانه بیانیه انتخاباتی دکتر داوری اردکانی ، تئوری ترس)
✍مجتبی رستمی کیا
▫️از منظر برخی از فیلسوفان ( به خصوص آن هایی که سنت گرایند) تضاد لازمه شکل گیری فلسفه است، کنش امتداد لاجرم نظر است و این نه تنها حُسن تلقی می شود که اگر فیلسوفی آن را نداشته باشد محل تأمل است.
▫️بر خلاف این همه، اردکانی معتقد است رأی به غیر پزشکیان، رای به « سوادها» و « اوهام» باطلی است که منجر به « نابودی ایران» می شود. از منظر وی امروز رأی ما در میانه « بودن» و « نبودن» است. و رأی به غیرپزشکیان « جنگ » و « ویرانی» ایران را در پی خواهد داشت.
▫️این نوع موضع گیری و بیانیه خوانی های شبِ امتحانی، مرا یاد طنزی انداخت که یکی از اساتید فلسفه در توضیح « هیولای اولی» برایمان گفت! و اینکه وقتی می خواسته برای فرزند نوجوانش ابهام هیولای اولی را توضیح دهد از عبارت « لولوی اولی» استفاده کرده است. استعاره " لولو" در " ترساندن" ملت ایران را دست کم نگیرید. امروز این استعاره ها هستند که زندگی ایرانیان را می سازد، بیش از دو دهه است که ایرانیان را از « لولوی اولی» ـ که مشخص نیست دقیقا چیست ـ ترسانده اند.
▫️لولوی اولی نه یک قاعده فلسفی بلکه برساخت استعارهای است که ظرفیت ملت ایران را دست کم گرفته و به جای صلح « ترس» نشانده و به عنوان فعل ضمن گفتاری « ناامیدی» را در قلب ملت ایران می کارد.
▫️از شما که فیلسوف محافظه کار و محتاط این سال های ایران بودید بعید بود! می خواستم مطلبم را با "هایدگر و ایدئولوژی" به پایان ببرم، حس کردم برای کسی که سال ها از سنت گرایی بریده و مشغول اغوای مدرنیته است علی القاعده فایده ای ندارد...
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
شما را از #نظرسنجی ها و #لولو نترسانند، کار جهادی و توکل فراموش نشود
این شایعات از جنگ احد تا الان بوده
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
این برای دوستانی که از احتمال جنگ میترسند
👇
همانطور که روحانی نتوانست جلوی ترامپ بایستد #پزشکیان هم نمی تواند، بهترین دفاع حمله است، #سازش احتمال جنگ را افزایش می دهد. #جلیلی استاد موازنه هست، حریف واقعی #ترامپ خواهد بود. برخی اوقات برای صلح باید جنگید.
✍ من در این لحظات دوباره تلگرام و اینستاگرامم را فعال کردم شما چطور؟!
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با استفاده از هوش مصنوعی صدای آقای رئیسی رو....
روحشان شاد
راهشان پر رهرو
لاجرم بر دل نشیند. پیداست که اين کار عاشقانه ساخته شده است.
#مثل_رئیسی
#انتخابات
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
دنبال مقصر نگردید.
چالش خیلی جدی تر از این حرف هاست، یکی از پیشران های موثر آینده نزدیک جمهوری اسلامی، #شکاف_قومیتی_اقلیتی است. و هیچ تفاوتی نمی کرد کدام نامزد جبهه انقلاب دور دومی می شد چرا که در صورتبندی این #گسل_قومی تغییر خاصی ایجاد نمی شد.
بیش از 60 درصد آراء پزشکیان مرهون این واقعیت است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
با عرض تبریک به رئیس جمهور منتخب، و ضمن تشکر از جناب آقای دکتر جلیلی و ضمن تشکر از همراهی مخاطبان محترم کانال رسانه نخبگان، از امروز کانال به فعالیت های عادی و روزمره خود بازخواهد گشت؛ از اینکه در این ایام همراهی کردید.
سپاسگزارم.
oi-op-14-parmigiani-overcoming-inequalities-final.pdf
848.9K
مقاله :
The Political Power of Economic Elites in Contemporary Western Democracies
قدرت سیاسی نخبگان اقتصادی در دموکراسی های غربی معاصر
🔸 به زبان انگلیسی
برای این روزهای ما بسیار مفید است
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
رسانهی نخبگان
مقاله : The Political Power of Economic Elites in Contemporary Western Democracies قدرت سیاسی نخبگان
چکیده:
▫️این مقاله از یک رویکرد چند رشته ای علوم اجتماعی برای تحلیل قدرت سیاسی نخبگان اقتصادی معاصر در حوزه سیاسی کشورهای دموکراتیک غربی استفاده می کند. نخبگان اقتصادی به عنوان ثروتمندترین اعضای جامعه تعریف می شوند که با دسترسی یا کنترل نامتناسب آنها به منابع اقتصادی و توانایی آنها در تبدیل آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به قدرت یا نفوذ مشخص می شود.
▫️این مقاله از مفاهیم کلاسیک قدرت ساختاری و ابزاری برای توضیح منابع تأثیر آنها در فرآیندهای تصمیم گیری دموکراتیک استفاده می کند. من ادعا می کنم که یک ویژگی قدرتمند و متمایز نخبگان در انسجام داخلی بالای آنها در دفاع استوار از منافعشان است. با اتصال جریانهای مختلف ادبیات، آگاهی نخبگان از قدرتشان در مبارزه سیاسی حول نابرابری و بازتوزیع را که به عنوان عنصری از انسجام تعبیر میشود، با برداشتهای نادرست از نابرابری از سوی شهروندان عادی مقایسه میکنم، که یافتهای رایج در تحقیقات اخیر درباره این موضوع است. .
▫️از این رو، من این شکاف شناختی بین شهروندان متوسط و نخبگان اقتصادی را به عنوان یک زاویه ابتکاری برای نگاه کردن به پازل کلاسیک نابرابری بالا همراه با تقاضای کم برای بازتوزیع پیشنهاد میکنم. این مقاله سپس ادبیات علوم سیاسی را در مورد توانایی ثروتمندان برای دستیابی به اهداف سیاسی خود و تأثیرگذاری بر روند قانونگذاری دموکراتیک بررسی می کند. سوگیری درآمد و ثروت در نمایندگی سیاسی به طور تجربی در ایالات متحده و در ابتدا در برخی از کشورهای اروپایی نشان داده شده است. یافتهها نشان میدهد که ترجیحات شهروندان عادی تأثیر کمی بر تغییرات سیاستی اعمال شده در بسیاری از دموکراسیهای بالغ غربی دارد. این مقاله به دقت توضیحات احتمالی ارائه شده برای این یافته مرتبط را بررسی می کند.
▫️در نهایت، من استدلال می کنم که نخبگان اقتصادی با ایجاد و تقویت نهادها و باورهایی که توزیع بسیار نابرابر منابع سیاسی و اقتصادی را شکل می دهند یا حفظ می کنند، یک هژمونی فرهنگی را تشکیل می دهند. به طور مؤثر، ثروتمندترین بخش جامعه توانسته است ایده های خود را از طریق یک رویکرد برنامه ریزی بلندمدت که مستلزم تشکیل شبکه هایی از سازمان های فرهنگی برای حفظ مشروعیت نابرابری است، تحمیل کند.
▫️وضعیت کنونی به شدت نابرابر این روند، همراه با یک سری اثرات بازخورد از تصمیمات سیاسی که به طور همزمان نابرابری را بیشتر کرده و افکار عمومی را در مورد اجتناب ناپذیر بودن آن تأیید کرده است، تسهیل شده است. سیاست هایی که نابرابری را از دهه 1970 به بعد افزایش داده اند، درک نابرابری را شکل داده اند و مقبولیت اجتماعی را پیرامون ایده آزادی فردی ایجاد کرده و هزینه های رفاهی دولت را مشروعیت می بخشند. این تغییر در نگرشهای عمومی فضای سیاستگذاری را برای نابرابری حتی بیشتر در مکانیزم چرخهای که شکستن آن بسیار سخت است، ممکن کرده است.
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍ مجتبی رستمیکیا
▫️یازده ساله بودم که عمر سیاسی من با انتخاب سید محمد خاتمی در 1376 آغاز شد، سیزده ساله بودم که ماجرای کوی دانشگاه رخ داد، در همین سال صیاد دل ها با وضعیت عجیبی درب منزلش ترور شد، 16 ساله بودم که پرونده هسته ای ما در شورای امنیت و آژانش مطرح شد و چه استرس هایی بهمان وارد نشد.
▪️18 ساله که شدم دکتر احمدی نژاد در یک رای تاریخی هاشمی رفسنجانی را از صحنه سیاسی ایران کنار راند و 22 ساله بودم که ماجرای فتنه 88 نقاب از چهره خود برداشت و در اوج خوشحالی، ماجرای خانه نشینی سال 91 دکتر پیش آمد، تو گویی تمام آرزوهای خود را بر باد رفته دیدیم.
▫️برای ما سخت بود سال 92، روحانی با « لولو هراسی» با یک رأی ناپلئونی رئیس جمهورمان شود و 8 سال ما را سرگرم برجام بدون فرجام کند، 96 ماجرای بنزین رخ داد و 98 یکی از تلخ ترین سال های زندگی من شد، تا مرز ناامیدی رفتم، حاج قاسم را ازمان گرفته بودند، 1400 رئیسی شهید آمد و هنوز طعم دوران خدمت او را نچشیده او را از دست دادیم و 1403 مسعود آمد و سعید در رقابت ناکام ماند.
▫️عمر 27 ساله سیاسی من محصولی از شکست ها و پیروزی هاست، ما در این مسیر پخته شدیم، ما این آیه را با گوشت و پوست خود لمس کرده ایم که « عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم» در اوج نا امیدی، امید خوابیده بود، به قول حاج قاسم: فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست؛ من عادت کرده ام زندگیم را در پس همه این شکست ها و پیروزی ها بسازم، تا مرز ناامیدی رفتم اما نا امید نشدم، پیروزی دکتر پزشکیان را نیز حمل بر یکی از این موقف ها می کنم و در پس آن خیرها و فرصت ها و الطاف خفیه ای می بینم که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می کنم:
1⃣مردم برای بیان صدای خود مکانيسم قانون اساسی را انتخاب کردند نه کف خیابان را، این به نوعی پاسداشت مبانی انقلاب اسلامی و امام راحل است
2⃣50 درصد آرا مقبولیت نظام را نشان داد، سرمایه اجتماعی نظام در حال بازسازی است.
3⃣ حاکمیت برای اولینبار رئیس جمهور قومی را تجربه می کند و این خود باعث کنترل گروه های تجزیه طلب کرد و ترک و اهل سنت خواهد شد
4⃣به واسطه همزبان بودن دکتر پزشکیان، ارتباط با کشورهای آذری زبان قفقاز و ترکیه بسیار تسهیل خواهد شد
5⃣ فرصت 4 ساله کار گفتمانی و تشکیلاتی در دولت سایه و تربیت نیرو بیشتر برایمان فراهم شده است
6⃣ گفتمان علم گرایی و برنامه محوری از اصلاح طلبان خارج و وارد جریان انقلاب شده است.
7⃣ با نفوذ در اطراف رئیس جمهور می توان به انشعاب یک شاخه اصلاح طلب عدالت خواه امیدوار بود ( گفتمان غالب اصلاحات شکسته خواهد شد)
8⃣ آزادی های مشروع همچون اینترنت و... نسل z را همراه تر خواهد کرد.
در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم
چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
12 روز اقامت و پذیرایی رایگان در حرم مطهر در اردوی دارالعلم آستان قدس رضوی ویژه اساتید و نخبگان
فرصت ثبت نام: 25 تیرماه
👇
https://panel.monh.ir/k/Mashhad2
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده #پست_مدرنیسم درباره #بازگشت_به_روستا شنیده اند؟
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
سوال:
سلام و احترام
عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری
عزاداریهایتان قبول
راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟
بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم...
نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت...
و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند.
عشق من روستای نصفجهان | تارنمای محسن رنانی
https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/
پاسخ:
سلام و احترام
عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند)
متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است
هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند.
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
#محسن_رنانی
روزی هزاران #تعزیه در این مملکت برگزار می شود، #تئاتر توسعه است، #تعزیه خیر
روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، #کنسرت توسعه است، #هیئت خیر
روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، #اعتراض_کف_خیابان توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر
✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر میرسد جناب #رنانی و امثالهم توسعه را #غرب_گرایی می پندارند
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
روحیّهی جهادی را بر روحیّهی تافتهی جدابافته بودن ترجیح بدهید. یکی از خطراتی که گریبان کسانی را که یک امتیازی دارند میگیرد، این است که احساس کنند تافتهی جدابافتهاند، احساس کنند یک سر و گردن از همه بالاترند؛ این خطر بزرگی است، این یک خطر شخصیّتی است، یک بیماریِ شخصیّتی است؛ نگذارید این بیماری در شما رشد بکند و راهش هم این است که کار جهادی و روحیّهی جهادی را در خودتان تقویت کنید. روحیّهی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفهی خود دانستن، همهی نیروها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّهی جهادی است. برای اینکه این روحیّهی جهادی در شما تقویت بشود، حضورتان در اردوهای جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف میشود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. درستان را بخوانید، پژوهشتان را بکنید، کارتان را بکنید، در اردوهای جهادی هم که در دورهی سال، چند هفتهای انسان را مشغول میکند شرکت کنید.۱۳۹۴/۰۷/۲۲
بیانات در دیدار شرکتکنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»
#اردوی_جهادی
هدایت شده از تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش هفتم
سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان
🔻 همانطور که اشاره شد معمولا نقطه اتصال جامعه و روحانیت یا منبری ها و مبلغین عزیز هستند و یا #بلاگر_طلبهها، در نتیجه جامعه از آشنایی با طیف گسترده دیگری از روحانیت محروم میماند.
🔻 #فقر_روایت و توصیف نخبگان
اساساً کسی متولی روایت حوزه و روایت نخبگان حوزه برای عموم جامعه و جامعه نخبگانی نیست، لذا برداشت از روحانیت محدود به چند چهره مشخص میماند که البته بیتردید در جای خود ارجمند و ارزشمند هستند.
🔻 مسئله فقط شناخت نخبگان حوزه نیست، بلکه مسئله #توصیف_نخبگان است. چه آنکه بسیاری از نخبگان را میشناسیم اما توصیف درستی از ظرفیتهای آنها نداریم. و بالاتر اینکه توان توصیف آنها را نیز نداریم. دراین یادداشت کوشیدم مسئله #توصیف_راهبردی را توضیح دهم:
https://eitaa.com/taalighat/1413
🔹 و بهعنوان مثال در این یادداشت کوشیدم نگاهی به ظرفیت آیتالله تحریری در تهران بیاندازم:
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔹 و دراین مجموعه یادداشتها موارد متعددی را متعرض شدم:
https://eitaa.com/taalighat/1418
🔹 حتی نیاز به معرفی جوانان حوزوی را بهعنوان یک مسئله مهم میدانم و در یادداشتی تلاش شد طیفی از نخبگان جوان و انقلابی حوزه (نسل جدید طلاب انقلابی) معرفی شوند:
https://eitaa.com/taalighat/1100
🔹 بهعنوان نمونه باز هم میتوان به موارد متعددی از نخبگانی که عموم جامعه و جامعه نخبگانی شناختی از آنها ندارند و حتی در خود حوزه نیز شاید آنچنان شناختهشده نباشند، اشاره کرد که یادداشتهای تفصیلی دیگری میطلبد تا یک به یک افرادی را نام ببریم و توصیف کنیم. مسئله اولاً افراد نیستند، بلکه مسئله زاویه دید ما به ظرفیتهای موجود است.
#حوزه_پساانقلاب
#توصیف_راهبردی
🆔@taalighat
تور تعالی و اردوی راهیان پیشرفت ( بررسی میدانی پیش نویس سند ملی میراث فرهنگی)
دیدار با استاد تخشیب ایران، جناب آقای توّابی
11 مردادماه، زنجان، منزل و کارگاه استاد
✍️ جناب آقای توابی عزیز که همه جمع ما را تحت تأثیر قرار داد، یکی از صدها هنرمند تراز انقلاب اسلامی است که بواسطه عدم توجه در آستانه مهاجرت از ایران قرار گرفته است؛ صوت زیر درد و دل های هنرمند نخبه ای است که در ترکیه و کشورهای خلیج فارس بیشتر از ایران او را می شناسند:
👇
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews