eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
446 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ اطلاعیه ۲: امکان ثبت‌نام مجازی در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ثبت‌نام حضوری و مجازی در سایت sahwa.ir (امکان ثبت‌نام مجازی برای خواهران گرامی برقرار است) تذکر: مزایای شرکت در دوره تنها برای پذیرفته‌شدگان حضوری است. ✨مدرســــــه‌تابســـــتانه‌اقتصــــــــاداســـلامـــی✨ 🆔 @HSIE1402
رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی به بیان چرایی اهمیت سیاست تثبیت اقتصادی پرداخت. https://www.ibena.ir/000dpW 💠 @najvaeqtesad
خاکی که خونت ریخت بر آن می‌توان خورد. در مذهبی که خاک و خون خوردن حرام است. هذا مَوضِعُ کَرب وَ بَلاء ،قفوا ولاترحلوا اِنزِلوا ، هاهنا والله مناخ رکابنا ، هاهُنا وَاللهِ مَحَطُ رِحالِنا وَ مَسفَکُ دِمائِنا ، وَهاهنا والله قتل رجالنا و هاهنا والله ذبح اطفالنا و هاهنا والله تزار قبورنا (هاهُنا مَحَل قُبورِنا) وَ هاهُنا وَاللهِ مَحَلُّ سَبیِ حَریمِنا ، بِهذا التربه وعدنی (حَدَثَنی) جَدی رَسولِ الله صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَاله (و لا خلف لقوله)
مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی در سال 1398 (شماره مسلسل 16929)، پیش بینی کرده بود که با حذف ارز 4200 (ارز ترجیحی)، قیمت مرغ در سال 99 به 20 هزار تومان، قیمت گوشت قرمز به 97 هزار تومان و قیمت تخم مرغ به 16 هزار تومان برسد، اما مسئله ای که وجود دارد این محاسبات در فضایی انتزاعی و با فرض ثبات نرخ ارز نیمایی سال 98 (11200) انجام شده است. حال آنکه تجربه حذف ارز 4200 نشان داد که به علت افزایش تقاضا در بازار نیما و انحصاری بودن عرضه ارز در اقتصاد ایران، این موضوع خود یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ارز بوده و در نتیجه عملا حذف ارز ترجیحی در مورد کالاهایی که سهم عمده ای از واردات را تشکیل می دهند مانند شکر، برنج، نهاده های دامی و ... خود مهمترین عامل افزایش نرخ ارز در طی این سال ها بوده است. امروز نیز این مرکز و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی اصلی پژوهشی مجلس شورای اسلامی به دنبال حذف ارز 28500 است. هشدار میدهیم که در صورت اقدام به حذف ارز 28500، نرخ ارز با افزایش قیمت نزدیک به دوبرابری مواجه شده و دوباره شوک تورمی شدیدی گربانگیر کشور می شود. بدیهی است با حذف ارز 28500، باید منتظر مرغ 180 هزاری، گوشت نزدیک به یک میلیونی و و تخم مرغ کیلویی 150 هزاری بود. https://eitaa.com/omidizanlo
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در اقتصادی که از ناحیه ازدیاد نقدینگی و به تبع آن فشار تقاضا گرفتار تورم شده باشد، از فرش تا لوازم خانگی و مواد غذایی به فروش اقساطی گذاشته نمی‌شود. این بساط فروش اقساطی که می‌بینید، نشانه وفور کالا و کمبود پول دست مردم است. همه چیز به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و دلاری فروشی مواد اولیه تولید، گران شده و مردم قدرت خرید ندارند. عامل تورم، تقاضای مازاد مردم نیست. بفهمید، اگر منافع‌تان رخصت می‌دهد... @syjebraily
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
اقتصاد اسلامی! 👈گفته می‌شه در اقتصاد تفاوت و جدایی خاصی در نگرش اسلامی و سرمایه‌داری وجود نداره! 👈در
به عنوان مثال 1⃣در مباحث تأمین اجتماعی، نظام سرمایه‌داری به بحث خانواده و قداست آن یا اهمیت عفاف و پاکی و طهارت نسل و نیز تربیت انسان‌های مؤمن و موحد کاری ندارد. از این رو، اهمیتی که اسلام برای خانواده قائل است هرگز در این مباحث دیده نشده است. 2⃣در بحث زکات نظر اسلام این نیست که پولی به زور قانون از کسی گرفته شود و به دیگری داده شود؛ بلکه باید در آن قصد قربت وجود داشته باشد وگرنه فرد به تکلیف الهی عمل نکرده است. در مصرف نیز آیات قرآن معمولاً به مباحث توحیدی و لزوم شکر ختم می‌شود. رزق را به عنوان یک هدیه الهی مطرح می‌کند. ⏪ به‌طور کلی اقتصاد بدون معنویت محال است که اقتصاد اسلامی باشد؛ چرا که اصل و اساس در اسلام معنویت است و حتی عدالت نیز بعد از معنویت است. 🔰این نظام باید به‌گونه‌ای طراحی شود که این تولید، توزیع و مصرف، هم موجب رفاه بشود، هم منجر به فراموشی یاد خدا نشود و هم عدالت محقق شود. 🔺نظامی که در آن سؤال اصلی مصرف‌کننده یا تولیدکننده این است که چگونه مصرف یا تولید کند که حداکثر مطلوبیت یا سود برایش حاصل شود با نظامی که در آن افراد چنین نگاه می‌کنند که هر رفتاری علاوه بر اینکه موجب تأمین نیازهای مادی می‌شود، باید موجب تحقق اهداف معنوی و اجتماعی نیز بشود، تفاوت دارد و نتایج این دو نظام یکسان نخواهد بود. 📍یکی از اشتباهاتی که در اسلامی‌سازی اقتصاد مطرح می‌شود این است که وقتی حرف از مباحث معنوی زده می‌شود، می‌گویند ما در اقتصاد به دنبال این مسائل نیستیم؛ درحالی‌که چنین چیزی درمورد نظام سرمایه‌درای که از ابتدا مبنای آن خدا و معنویت نبوده صحیح است، اما در اسلام نمی‌تواند چنین چیزی صحیح باشد. ✅ در اسلام، اقتصاد هدف نیست؛ بلکه وسیله‌ای برای اهداف معنوی است. با این نگاه، حتماً نظام اقتصاد اسلامی با نظام اقتصاد سرمایه‌داری متفاوت خواهد بود. 💠 @najvaeqtesad
___________________________ 📚 معرفی کتاب 🔸 در «نامیرا» است که می‌فهمی بخشی از انبوه مردمی که به امام نوشتند حضور امام را برای *منافع شخصی* خود می‌خواستند. 🔸 امضاها به خاطر درد دین نبود بلکه برای طایفه‌ای سؤال این بود که چرا معاویه *شام را برتر از کوفه* دانسته است. 🔸 وقتی که ابن‌زیاد سر کیسه را شل کرد و از *بیت‌المال* بخشید، دیگر آمدن فایده‌ای برای این قوم نداشت. ____________________________ 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حذف حروف الفبای عربی توسط گشت ارشاد دولت ترکیه اگر این کارها را در ایران با فروشگاه‌هایی بکنند که اسمشان را با حروف انگلیسی نوشته‌اند، خودتان می‌دانید چه بلبشویی راه بیندازند! براساس قانون ممنوعیت به‌ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه: «به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسـلام و معـارف و فرهنـگ اسلامی، دستگاه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی کشور و سـازمانهـا، شرکتها و مؤسسات دولتی و کلیه شرکتهـایی کـه شـمول قـوانین و مقررات عمومی بر آنها مسـتلزم ذکـر نـام اسـت و تمـامی شـرکتهـا، سازمانها و نهادهای مذکور در بنـد (د) تبصـره (22) قـانون برنامـه دوم توسعه موظفند از به کار بردن کلمات و واژه‌های بیگانه در گـزارشهـا و مکاتبات، سخنرانیها، مصاحبه‌های رسـمی خـودداری کننـد و همچنـین استفاده از این واژه‌ها بر روی کلیه تولیدات داخلـی اعـم از بخـشهـای دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه می‌شود ممنوع است.» 🆔 @DrSaeedi
‼️ اطلاعیه ۳: تمدید مهلت ثبت‌نام تاریخ ثبت‌نام (حضوری و مجازی) تا سه‌شنبه ۳ مرداد تمدید شد. ثبت‌نام در سایت sahwa.ir ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســـلامـــی✨ 🆔 @HSIE1402
روضه جون غلام اباعبدالله بروم سراغ ولیّ بزرگی از اولیاء خدا، انسان برتر عالم وجود، تا ببینید دعایش چه می کند! امام حسین(علیه السلام) غلام سیاهی دارد که «جون» نام دارد. می گویند روز عاشورا وقتی اصحاب رفتند و شهید شدند، جون دید که همه رفته اند و نوبت به او نرسیده است. آمد خدمت امام حسین(علیه السلام) و گفت: اجازه می دهید میدان بروم؟ حضرت به او فرمود: «أنْتَ فِی إذْنٍ مِنّی یَا جُوْن»؛ تو برو! تو مرخصی! تو در راحتی ها با ما بودی، خودت را به این بلاهای ما مبتلا نکن. ما گرفتار شده ‎ایم، تو خودت را به گرفتاری های ما گرفتار نکن. می نویسند: «فَوَقَعَ جُوْنُ عَلَی قَدَمَیْ أبی عَبْدالله(علیه السلام)». اینجا بود که جون دیگر تحمل نیاورد و خود را به روی پاهای حسین(علیه السلام) انداخت و شروع کرد به بوسیدن پاهای حضرت. گفت: «یَابْنَ رَسُولِ الله»، درست است که من بدبو هستم؛ دارای شخصیت خانوادگی نیستم؛ رویم سیاه است؛ این ها همه درست است، اما بیا بر من منّت بگذار، اجازه بده من خوشبو و رو سفید شوم... بعد دیگر تحمل نیاورد و گفت: «وَ اللهِ لَا اُفَارِقُکُم»؛ به خدا قسم دست از شما برنمی ‎دارم، «حَتَّی مَا اختَلَطَ دَمِیَ الأسْوَدَ بدمَائِکُم»، تا اینکه این خون سیاهم را به خون های شما آمیخته کنم. در مقاتل دارد: «فَأذنَ لَهُ الحُسَینُ (علیه السلام)»، حسین به او اجازه داد. جون به میدان رفت و جنگید تا به روی زمین افتاد. اما مگر می تواند به خودش اجازه بدهد که آقایش را صدا کند و بگوید «یا اباعبدالله»؟ من کجا، حسین کجا؟ طولی نکشید که دید سرش را یکی دارد از روی زمین بلند می کند. ابی عبدالله سرِ جون را بر دامان خود گرفت. می نویسند: «فَتَبَسَّمَ جُوْن»؛ این غلام سیاه لبخندی زد. می نویسندامام حسین(علیه السلام) صورت به صورت جون گذاشت. اینجا امام دعای حسین(علیه السلام) شروع شد: «اللَّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ طَیِّبْ رِیحَهُ وَ احْشُرْهُ مَعَ الْأَبْرَارِ»؛ خدا! روسفیدش کن... می خواهم بگویم یا حسین، امشب یک چنین دعایی هم برای ما می کنی؟...
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش نخست 🔸 رؤسای چهار انجمن روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای به رئیس قوه‌ی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بی‌حجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روان‌شناسی برای برچسب‌زدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روان‌شناسی و روان‌پزشکی دانسته‌اند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجهه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی کشور را در جهان مخدوش می‌سازد. این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روان‌شناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی دانسته‌اند. پیش از این نیز یکی از اساتید روان‌شناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر می‌افتد. 🔺 این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزاره‌های علم روان‌شناسی جدید بیان می‌شود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهم‌ترین انجمن‌های علمی روان‌پزشکی و روان‌شناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همه‌ی روان‌شناسان و روان‌پزشکان دانشگاهی به شمار می‌روند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کرده‌اند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار می‌رود. ♨️ خودیت و فردیت سرچشمه‌ی تأکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانه‌ی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روان‌شناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوب‌شده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب می‌شوند. او می‌گفت وقتی ما در جامعه رشد می‌کنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخش‌هایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعه‌پذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعی‌مان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطه‌ی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواسته‌ها به ایجاد تعارض می‌انجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمی‌میرند. آنها زنده دفن می‌شوند! و بعدها به شکل صورت‌های زشت‌تری بیرون می‌زنند. کام‌های مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده می‌شوند اما باز از میان نمی‌روند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی می‌مانند و متدرجاً انباشته و فشرده می‌گردند. وا زدن، طرد و حبس کام‌ها چنانچه به‌تکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس می‌سازد و نظم و آرامش روانی را برهم می‌زند. کام‌هایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد می‌آیند دسته دسته فشرده و فروبسته می‌گردند و روان را جریحه‌دار می‌کنند. این جریحه‌های روانی را کمپلکس یا عقده می‌خوانند! 🔺 ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواسته‌های خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر می‌خواهید دچار آسیب و عقده‌ی روانی نشوید خواسته‌های خود را سرکوب نکنید و به همه خواسته‌های پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همه‌ی خواسته‌های شما مشروع و تأمین‌کردنی است مگر آنکه با خواسته‌های دیگران ناسازگار باشد! ✅ انسانم آرزوست این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزش‌های انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همه‌ی کارها و خواسته‌های انسان خوب و ضروری تلقی شدند؛ زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقده‌ای می‌کنند، مگر آنکه به خواسته‌های دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقده‌ای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبال‌کردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است. 🔺 این نویسندگان در همین نامه آورده‌اند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخاب‌های فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی است». 🔻 به این نویسندگان گوشزد می‌کنیم: اخلاقی که شما از آن یاد می‌کنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر می‌اندازد. بی‌شک این نظریه بزرگ‌ترین است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیم‌القامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر می‌برد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد. @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش دوم 🔺 این نظریه به وضوح با محکم‌ترین آموزه‌ی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران می‌کند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمی‌گذارد. 🔺 این نظریه انواع لذت‌جویی‌ها و هوس‌رانی‌ها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواسته‌ها نمی‌دهد و او را در برابر ناکامی‌ها مقاوم نمی‌سازد. انسان در این نگاه به‌دنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهم‌آوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغه‌آفرین در این جهان می‌افتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار می‌گیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواسته‌های خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد. ✅ کدام کرامت؟ این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آورده‌اند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوس‌های خود شکست می‌خورد و اسیر خواسته‌های نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی می‌کند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسان‌های دارای عزم و پراراده‌ای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواسته‌های پست خود فایق آیند. ⁉️ اکنون چند سؤال از دانش روان‌شناسی می‌پرسیم: ➖ آیا روان‌شناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟ ➖ آیا دانشی مانند روان‌شناسی نباید دغدغه‌مند مقام خلیفة‌اللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟ ➖ آیا انسانی که موضوع علم روان‌شناسی است موجودی نهایتاً با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «للّه» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام می‌گیرد؟ ➖ روان‌شناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل می‌کند چه برخوردی دارد؟ ➖ آیا از منظر روان‌شناسی، انسان‌ها وظیفه‌ای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟ ✅ بگذریم... بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روان‌شان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادی‌های اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟ برخلاف نظر مدعیان دانش روان‌شناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بی‌حجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربده‌کشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت می‌کند نه برهنگی و بی‌حیایی و پرده‌دری. ✅ ما کافریم! بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه می‌داریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزش‌های الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتاً مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی می‌دانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام می‌داریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود می‌آوریم. ✅ لکم دینکم و لی دین. @Manahejj