حضرت صاحب الزمان امام مهدى علیه السلام:
"ما اُرغِمَ أنفُ الشَّیطانِ بِشَى ءٍ مِثلِ الصَّلاةِ"
"هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاک نمى مالد".
چرا در نهضت امام حسین علیه السّلام،
نماز جماعت در ميدان جنگ اقامه شد؟
در جواب اين سؤال بايد گفت كه:
اولاً: خود نوعي تبليغ بود كه حضرت، عملاً نشان دادند و عملاً عظمت نماز را به جهانيان فهماند.
ثانياً: مؤمنين در انجام وظايف خود كه موجبات تبليغ دين اسلام است؛ تظاهر كرده و از پنهان كردن آن خودداري كنند. امام حسين (علیه السّلام) نه تنها در ظهر عاشورا به نماز ايستاد و با اين عمل درس و پيام اهتمام به امر نماز را به گوش انسانها رسانيد، بلكه در آخرين لحظات عمر شريفش در حالي كه روي خاك گرم كربلا افتاده بود و بدن مباركش پر از جراحات و زخمهاي متعدد بود و لبهاي مباركش خشك و جگرش از تشنگي ميسوخت، باز هم اين مصائب، حضرت را به خود مشغول نكرده و درهمان حال هم به مناجات با خدا و راز و نياز با معشوق و معبود مشغول بود و ميگفت: «صبراً علي قضائك يا رب، لا اِله َ سِواك، يا غياثَ المستغيثين»
تعریف و اهمییت تعقیب نماز
(تعقیب عبارت است از اینکه نمازگزار) پس از ادای نماز به دعا، ذکر، تلاوت قرآن و اموری از این قبیل همچون تفکر در عظمت خداوند، گریه از ترس او به خاطر اشتیاق به او، بپردازد. و تعقیب از مستحبات مؤکد است و منافع و آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد.
مسعدة بن صدقه از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمودند:
"پدرم درباره آیات"فإذا فرغت فانصب و إلی ربک فارغب"، میفرمود:
"هنگامی که نماز را به جا آوردی و از انجام آن فارغ شدی پس از نماز سلام، با همان حال نشسته خود را به دعا کردن درباره امور دنیا و آخرت مشغول ساز (و به زحمت انداز) و چون از دعا فارغ شدی به سوی خداوند عزوجل توجه کن که نمازت را قبول کند"".
از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمودند:
"خداوند نمازها را در بهترین زمانهای شبانه روز بر شما واجب نموده است. پس (از فرصت استفاده کنید) و نیازهای خود را پس از نمازهای واجب از خداوند درخواست نمایید".
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
"هر کس نماز واجبی را برای خدا به جای آورد، پس از آن دعای مستجابی خواهد داشت"
تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها افضل تعقیبات است.
🌼امام صادق علیه السلام فرمودند: تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عز وجل فرموده است: "خدا را بسیار یاد کنید".
🌸امام باقر علیه السلام فرمودند:
"خداوند در مقام ستایش، به چیزی برتر از تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها ستایش نشده است و اگر از این تسبیح چیزی برتر بود پیامبر صلی الله علیه و آله همان رابه فاطمه سلام الله علیها می بخشیدند".
🌻اباخالد میگوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند:
"گفتن تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها در هر روز پس از هر نمازی نزد من از هزار رکعت نماز مستحبی در هر روز محبوب تر است".
🌷اباهارون میگوید امام صادق علیه السلام خطاب به من فرمودند:
"ما تسبیح فاطمه سلام الله علیها را همچون نماز به فرزندانمان توصیه میکنیم، پس تو هم حتماً به گفتن آن مقید باش، چرا که هر کس خود را ملزم به این تسبیح کند روی شقاوت را نمی بیند".
🌺امام باقر علیه السلام فرمودند:
" هرکس تسبیح فاطمه سلام الله علیها را بگوید و پس از آن استغفار کند، بخشیده میشود. تسبیح فاطمه سلام الله علیها در مقام گفتن، صد مرتبه است ولی در میزان عمل، هزار بار به حساب میآید و شیطان را میراند و موجب خوشنودی خداوند رحمان میشود".
هدایت شده از کانال بزرگ احکام بانوان
@dars_akhlaq 1...mp3
14.78M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
سخنان حجةالإسلام و المسلمین رفیعی پیرامون: بیماریهای روحی #قسمت_اول
مدت حدود ۳۱ دقیقه
@banevan
هدایت شده از کانال بزرگ احکام بانوان
@dars_akhlaq 2.mp3
14.68M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
سخنان حجةالإسلام و المسلمین رفیعی پیرامون: بیماریهای روحی #قسمت_دوم
مدت حدود ۳۰ دقیقه
@banevan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#اوقات_و_مكانهاي تسبيح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
اوقات مختلف و مكانهاي زيادي براي تسبيح حضرت ياد شده كه برخي از آنها عبارتند از:
۱- بعد از نمازهاي واجب
۲- بعد از نمازهای مستحبی
۳- هنگام خوابیدن،
۴- پس از نمازهاي استغاثه به حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
۵- پس از نماز زيارت حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
۶- پس از نماز زيارت آقا أميرالمؤمنين علی (علیه آلاف التحیه و الثناء)
۷- پس از نماز حضرت وليعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مسجد صاحب الزمان جمكران
۸- قبل از زيارت حضرت معصومه (علیهاالسّلام) در قم به گونه اي كه سبحان الله قبل از الحمدلله گفته ميشود.
ــــــــــــــ
کانال نماز انهار
@namaze_anhar
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#فضیلت_وثواب_نمازجعفرطیار
نماز جعفر طیّار هدیهای از سوی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به جعفر بن ابیطالب است. زمانیکه جعفر در روز فتح خیبر، از «حبشه» به «مدینه» آمد، رسول خدا به استقبال او رفت و پیشانى او را بوسید آنگاه رو به مردم کرد و فرمود. نمیدانم به کدام یک از ایندو خوشحالی کنم، به فتح خیبر یا به برگشتن پسر عمویم جعفر؟ سپس این نماز را به او آموختند و فرمودند: «اگر توانستى این نماز را هر روز، و اگر نتوانستى هر هفته، و اگر نتوانستى هر ماه، و اگر نتوانستى هر سال، و اگر نتوانستى در عمر خود یک بار این نماز را بخوان. اگر این نماز را خواندى، خداوند گناهان بزرگ و کوچک، قدیم و جدید و گناه عمدى و اشتباهى تو را مىبخشد.
آقا امام باقر (علیه السلام) فرمود: «در هر رکعت از نماز جعفر، هفتاد و پنج بار تسبیحات گفته مىشود که هر کدام چهار تسبیح است و جمعاً در هر رکعت، سیصد تسبیح مىشود، و رویهم هزار و دویست تسبیح در چهار رکعت گفته مىشود، و خداوند عزّ و جلّ آنها را مضاعف مىسازد (و چنانکه وعده فرموده در برابر هر حسنه ده حسنه پاداش عطا میفرماید) به پاداش آنها براى آن شخص، دوازده هزار حسنه منظور مىکنند که هر حسنه از آن در ارزش و گرانى قدر، مانند کوه احد و بزرگتر از آن است.
آقا امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «کسی که نماز جعفر را بخواند اگر گناه او به عدد ریگهاى درهم فشرده بیابان و به اندازه کفهاى دریا باشد، خداوند همه آنها را مىبخشد.
🔹بهترین وقت خواندن نماز جعفر، ظهر روز جمعه است، ولی در هر روز و هر ساعتی از شبانه روز میشود آنرا خواند.
🔹چگونگی نماز جعفر طیار:
این نماز چهار ركعت است كه دو سلام دارد (دو تا دو ركعتی)در هر ركعتی حمد و سوره می خواند، سپس پانزده مرتبه می گوید: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر»
و همین تسبیح را ده مرتبه در ركوع و هم چنین ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن تسبیحات را می گوید.
پس در هر ركعتی هفتاد و پنج مرتبه و مجموع آنها (در تمام چهار ركعت) سیصد تسبیح می شود.
حال اگر كسی می خواهد نماز جعفر را بخواند، اما فرصت كافی برای گفتن تمام سیصد مرتبه ذكر تسبیحات اربعه را ندارد، می تواند به همان مقدار كه فرصت دارد بخواند و مابقی را پس از اتمام نماز، در هر حالتی كه بود، به امید ثواب بخواند و اگر اصلا وقت برای گفتن تسبیحات اربعه ندارد، می تواند دو نماز دو ركعتی به نیت جعفر بخواند و ذكرهای تسبیحات اربعه را بعد از نماز در حال راه رفتن و یا در محیط كار به امید ثواب بگوید و یا اگر فرصتش به مقداری است كه فقط می تواند دو ركعت از نماز را به صورت كامل بخواند می تواند آن دو ركعت را خوانده و بعد كه فرصت پیدا كرد دو ركعت دیگر را بخواند. حال اگر تسبیحات اربعه را فراموش كرد بخواند، در صورتی كه محلش نگذشته باشد باید آن را به جا آورد، اما اگر محل آن گذشته، نمازش صحیح است، ولی باید بعد از نماز هر مقداری را كه فراموش كرد به امید ثواب قضا كند.
ــــــــــــــ
کانال نماز انهار
http://eitaa.com/namaze_anhar
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#چگونگی_خواندن_نمازجعفرطیار
در روایات، سه روش برای خواندن نماز جعفر طیار بیان شده است که به هر روشی خوانده شود کفایت میکند هر چند روش اول مشهورتر است.
✅روش اول
چهار رکعت نماز – دو تا دو رکعتی - خوانده شود که در رکعت اول، بعد از تکبیرة الاحرام، سوره حمد و سپس سوره «زلزال» خوانده شود و بعد پانزده مرتبه گفته شود: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» سپس به رکوع رفته ده بار همین ذکر، تکرار گردد و سر از رکوع بر داشته ده بار این ذکر را بگوید، آنگاه به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار نموده، سپس سر از سجده بر داشته در حال نشسته ده بار آن ذکر گفته شود، دوباره به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار کند و سر از سجده بر دارد در حالت نشسته ده بار دیگر آن ذکر را گفته سپس بلند شده و رکعت دوم را شروع کرده و در آن حمد و سپس سوره «عادیات» را خوانده، و قبل از رکوع پانزده مرتبه همان ذکر را تکرار کرده، آنگاه قنوت گفته بعد به رکوع رفته ده بار آن ذکر را گفته سپس سر از رکوع بر داشته ده بار ذکر را بگوید، آنگاه به سجده رفته همانند رکعت اول در دو سجده و پس از سر برداشتن از هر سجده ذکر را ده بار گفته پس از آن تشهد خوانده و نماز را سلام داده و بعد دو
رکعت دیگر را با تکبیرةالاحرام آغاز نموده که در رکعت اول – از دو رکعت دوم - بعد از حمد، سوره «نصر» و در رکعت دوم – از دو رکعت دوم – بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده شود و مانند دو رکعت اول ذکرها را بعد از اتمام سوره قبل از رکوع و هنگام رکوع بعد از رکوع، در حال سجده، بعد از هر سجده به همان ترتیب و تعداد بگوید و نماز را با تشهد و سلام به اتمام رساند.
✅روش دوم
روش دوم مانند روش اول است تنها فرقش این است که در هر چهار رکعت بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده میشود.
✅روش سوم
در این روش، مانند روش دوم در هر چهار رکعت بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده میشود، اما نوع ذکر و محل گفتن ذکر اندکی با دو روش قبلی متفاوت است و آن اینکه نماز با تکبیرة الاحرام شروع میشود، آنگاه قبل از خواندن حمد، پانزده مرتبه گفته میشود: «اللَّهُ أَکْبَرُ» و «سُبْحَانَ اللَّهِ» و «الْحَمْدُ لِلَّهِ» و «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» سپس حمد و سوره – قل هو الله احد – خوانده میشود بعد از اتمام سوره بدون گفتن ذکر به رکوع رفته، و مانند دو روش دیگر در رکوع و بعد از رکوع، در سجود و بعد از سجود همین ذکری که قبل از حمد گفته شد ده بار تکرار میشود و به همین روش و ترتیب در رکعت دوم و سوم و چهارم عمل میگردد و نماز به صورت دو تا دو رکعتی خوانده بشود و به اتمام برسد.
در روایتی از حسن بن محبوب نقل شده است که در سجده آخر نماز جعفر طیار بگویید: «یَا مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ یَا مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ یَا مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ یَا مَنْ أَحْصى کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ یَا ذَا النِّعْمَةِ وَ الطَّوْلِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْفَضْلِ یَا ذَا الْقُدْرَةِ وَ الْکَرَمِ أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْلَى وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا (به جای کذا و کذا) حاجت خود را بگویید.
ــــــــــــــ
کانال نماز انهار
http://eitaa.com/namaze_anhar
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#ده_اثر_مهم برای نماز
پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم در یک روایت نورانی ده اثر برای نماز بیان کرده اند که هر کدام به تنهایی بسیار مهم و ارزشمند است.
پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:
"الصلاة عمود الدین و فیها عشر خصال: زین الوجه و نور القلب وراحة البدن و انس القبور و منزل الرحمة و مصباح السعادة و ثقل المیزان مرضات الرب و ثمن الجنة و حجاب من النار؛
نماز ستون دین است. و در آن برای نمازگزار ده خصلت و ویژگی است: صورت را زیبا میکند، قلب را نورانی میکند، راحتی بدن است، مونس قبر است، سبب نزول رحمت است، چراغ سعادت و خوشبختی است، موجب سنگینی میزان اعمال است، موجب رضایت پروردگار است، بهای بهشت است و حجاب و مانعی میان نمازگزار و آتش جهنم است".
#منبع: المواعظ العددیة، ص۵۴۰.
ــــــــــــــ
کانال نماز انهار
@namaze_anhar
هدایت شده از « گلستان اخلاق »
#دست_به_دامن_آقاأباالفضل_العباس_شویم
#یاأباالفضل 😭
روحانی مسئول مشاوره به زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر خاطره جالبی دارد:
🔸حدود ۲۳ سال پیش جوانی که تازه به تهران آمده بوده در یک کبابی مشغول کار میشود، شبی پس از تمام شدن کار، صاحب کبابی دخل آن روز را جمع میکند و میرود در بالکن مغازه تا استراحت کند. درآمد آن روز کبابی، شاگرد جوان را وسوسه میکند و در جریان سرقت پولها، صاحب مغازه به قتل میرسد. او متواری میشود؛ اما مدتی بعد، دستگیرش میکنند و به اینجا منتقل میشود.
🔸حکم قصاص جوان صادر می شود، اما اجرای آن حدود ۱۸-۱۷ سال به طول میانجامد؛ میگویند شاگرد جوان در طول این مدت حسابی تغییر کرده بود و به قول معروف پوست انداخته و اصلاح شده بود. آنقدر تغییر کرده بود که همه زندانیها قلبا دوستش داشتند.
🔸پس از این ۱۸-۱۷ سال، خانواده مقتول که آذری بودند، برای اجرای حکم میآیند؛ همسر مقتول و سه دختر و ۷ پسرش آمدند و در دفتر نشستند، فضا سنگین بود و من با مقدمهچینی و شرح احوالات فعلی قاتل، از اولیای دم خواستم که از قصاص صرفنظر کنند. همسر مقتول گفت: " من قصاص را به پسر بزرگم واگذار کردهام" و پسر بزرگ هم گفت که قصاص به کوچکترین برادرمان واگذار شده است. بههرحال برادر کوچکتر هم زیر بار نرفت و گفت :"اگر همه برادر و خواهرهایم هم از قصاص بگذرند، من از قصاص نمیگذرم؛ زمانی که پدرم به قتل رسید من خیلی بچه بودم و این سالها، یتیم بودم و واقعاً سختی کشیدم."
🔸بههرحال روی اجرای حکم مصر بود. با خودم گفتم شاید اگر خود زندانی بیاید و با آنها روبهرو شود، چیزی بگوید که دلشان به رحم بیاید، بنابراین گفتم زندانی را بیاورند. یادم هست هوا بهشدت سرد بود و قاتل هم تنها یک پیراهن نازک تنش بود؛ وقتی آمد رفت کنار شوفاژ کوچکی که در گوشه اتاق بود ایستاد به او گفتم اگر درخواستی داری بگو؛. او هم آرام رو به من کرد و گفت:"درخواستی ندارم."
🔸وقت کم بود و چاره دیگری نبود. مادر و یکی از دختران در دفتر ماندند و ۹ برادر و خواهر دیگر برای اجرای حکم وارد محوطه اجرای احکام شدند. جالب بود که مادرشان موقع خروج فرزندانش از دفتر به آنها گفت که اگر از قصاص صرفنظر کنند شیرش را حلالشان نمیکند. بههرحال شاگرد قاتل، پای چوبه ایستاد همهچیز آماده اجرای حکم بود که در لحظه آخر او با همان آرامشش رو به اولیای دم کرد و گفت: "من یک خواسته دارم" من که منتظر چنین فرصتی بودم گفتم دست نگه دارید تا آخرین خواستهاش را هم بگوید.
🔸 شاگرد قاتل، گفت: "۱۸ سال است که حکم قصاص من اجرا نشده و شما این مدت را تحمل کردهاید، حالا تنها ۹ روز تا محرم باقیمانده و تا تاسوعا، ۱۸ روز. میخواهم از شما خواهش کنم اگر امکان دارد علاوه بر این ۱۸ سال، ۱۸ روز دیگر هم به من فرصت بدهید. *من سالهاست که سهمیه قند هر سالم را جمع میکنم و روز تاسوعا به نیت حضرت عباس (علیه السلام)، شربت نذری به زندانیهای عزادار میدهم. امسال هم سهمیه قندم را جمع کردهام، اگر بگذارید من شربت امسالم را هم به نیت حضرت ابوالفضل (علیه السلام) بدهم، هیچ خواسته دیگری ندارم.*
🔸 حرف او که تمام شد فضا عوض شد. یکدفعه دیدم *پسر کوچک مقتول منقلب شد، رویش را برگرداند و با بغض گفت من با ابوالفضل (علیه السلام) درنمیافتم*؛ من قصاص نمیکنم. برادرها و خواهرهای دیگرش هم با چشمان اشکبار به یکدیگر نگاه کردند و هیچکس حاضر به اجرای حکم قصاص نشد.
🔸 وقتی از محل اجرای حکم به دفتر برگشتند، مادرشان گفت چه شد قصاص کردید؟ پسر بزرگ مقتول ماجرا را برای مادرش تعریف کرد. مادرشان هم به گریه افتاد و گفت به خدا اگر قصاص میکردید شیرم را حلالتان نمیکردم. *خلاصه ماجرا با اسم حضرت عباس (علیه السلام) ختم به خیر شد و دل ۱۱ نفر با نام مبارک ایشان نرم شد و از خون قاتل پدرشان گذشتند.*
قربون اسم قشنگت یاعباس
قربون ادبت یاعباس
اسمت هم حتی قاتل رو از مرگ نجات میده.
مگه میشه به ما بیچاره ها نگاه نکنی.
#اگر_دلتان_شکست
#التماس_دعا
http://eitaa.com/moballeghinedin
معنای سجدۀ شکر و فلسفه آن
امام رضا علیه السّلام و علیه آلاف التحیه ک الثناء فرمودند:
"سجده بعد از هر نماز واجب لازم است تا بنده بتواند به این وسیله از خداوند عز و جل به خاطر توفیقی که به اوداده، سپاسگزاری کند و در آن حداقل سه مرتبه "شکراً لله" بگوید".
راوی گوید: به حضرت عرض کردم: "شکراً لله" به چه معنا است و منظور از آن چیست؟ فرمودند:
" منظور این است که بنده میگوید: خدا را با این سجده، بر توفیق خدمت گزاریش و توفیق به جا آوردن دستورش سپاس میگویم. (سپس حضرت فرمودند): سپاسگزاری و شکر موجب فزونی میشود و اگر درنماز نقصان یا تقصیری باشد که با انجام نافله جبران نشده (نمی شود) با این سجده کامل میشود".
معنای حضور قلب در نماز
"حضور قلب" یعنی انسان بداند مشغول چه کاری است و با توجه کامل آن را انجام دهد؛ یعنی فقط به کاری که انجام میدهد، توجه داشته باشد و نسبت به امور دیگر، بی توجه باشد. گفتنی است در روایات تعبیر "یعلم ما یقول فیهما": بداند درنماز چه میگوید و تعبیر "لم یحدث فیهما بشی من امور الدنیا": به کاری از امور دنیا در نمازش فکر نکند، وارد شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
💢نماز ظهر عاشورا
در ظهر روز عاشورا بعد از آنکه ابوثمامه، وقت نماز ظهر را یادآوری کرد، امام حسین (علیهالسّلام) به همراه یارانش نماز را به صورتنماز خوف خواندند
💢برگذاری نماز ظهر عاشورا
پس از یادآوری ابوثمامه، امام حسین (علیهالسّلام) به همراه یارانش نماز را به صورت نماز خوف خواند. (۱ ؛ ۲ ؛ ۳ ؛ ۴ ؛ ۵ ؛ ۶)
💢نماز خوف
گفتنی است که نماز خوف نمازی است که در جنگ و در شدت و سختی که نمیتوان نماز را با تمام شرایط و به طور کامل به جا آورد، خوانده میشود. کیفیت آن به صورت جماعت، طبق آیه ۱۰۲سوره نساء و روایات فقهی، بدینگونه است که رزمندگان مسلمان دو دسته میشوند: یک دسته در برابر دشمن قرار میگیرند و به دفاع میپردازند و دستهای دیگر (در نماز دو رکعتی) رکعت اول را با امام جماعت میخوانند امام در رکعت دوم قیام را طولانی میکند و رزمندگان رکعت دوم را به سرعت میخوانند و پس از فراغ از نماز جای گروه مدافع را میگیرند. گروه مدافع رکعت اول نماز را با رکعت دوم نماز امام میخوانند و رکعت دوم را خود به جای میآورند. طبق روایتی از امام صادق (علیهالسّلام) پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در جنگ ذات الرقاع نماز خوف را به همین کیفیت خواند: صلی النبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) باصحابه فی غزوة ذات الرقاع صلاة الخوف، ففرق اصحابه فرقتین، فاقام فرقة بازاء العدو، وفرقة خلفه، فکبر وکبروا، فقرا وانصتوا ورکع ورکعوا، وسجد وسجدوا، ثم استمر رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قائما وصلوا لانفسهم رکعة ثم سلم بعضهم علی بعض ثم خرجوا الی اصحابهم فقاموا بازاء العدو وجاء اصحابهم فقاموا خلف رسول الله (صلیالله علیهوآلهوسلّم) فکبر وکبروا، وقرا فانصتوا، ورکع فرکعوا وسجد فسجدوا، ثم جلس رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فتشهد ثم سلم علیهم فقاموا ثم قضوا لانفسهم رکعة، ثم سلم بعضهم علی بعض، وقد قال الله لنبیه صلی الله علیه وآله: «وَاِذَا کُنتَ فِیهِمْ فَاَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَکَ وَلْیَاْخُذُواْ اَسْلِحَتَهُمْ فَاِذَا سَجَدُواْ فَلْیَکُونُواْ مِن وَرَآئِکُمْ وَلْتَاْتِ طَآئِفَةٌ اُخْرَی لَمْ یُصَلُّواْ فَلْیُصَلُّواْ مَعَکَ وَلْیَاْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَاَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ اَسْلِحَتِکُمْ وَاَمْتِعَتِکُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُم مَّیْلَةً وَاحِدَةً. (۷ ؛ ۸ ؛ ۹)
💢دفاع یاران امام هنگام نماز
سید بن طاووس چگونگی نماز حضرت را به صورت نسبتا مفصل چنین آورده است:
وقت نماز ظهر فرار رسید. امام حسین (علیهالسّلام) به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی امر فرمود که با نیمی از یاران، جلوی امام و نمازگزاران بایستند (و مراقب دشمن باشند). سپس امام با نیم دیگر، نماز خوف خواند. تیری از جانب دشمن به سوی امام حسین (علیهالسّلام) پرتاب شد. سعید بن عبدالله جلو آمد (و خود را هدف آن قرار داد). او پیوسته با بدنش امام حسین (علیهالسّلام) را از تیرهای دشمن حفظ میکرد. (تا پایان نماز آنقدر تیر بر بدن او خورد) تا اینکه بر زمین افتاد و گفت: «خداوندا، ایشان را لعنت کن همچنان که قوم عاد و ثمود را لعنت کردی. بارالها سلام مرا به پیامبرت برسان و درد و رنج زخمی که دیدهام به او ابلاغ کن. همانا من در یاری خاندان پیامبرت پاداش تو را خواستارم». سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد. رضوان خدا بر او باد. هنگام شهادت او غیر از زخمهای شمشیر و نیزه سیزده تیر پیکان به بدنش اصابت کرده بود. (۱۰)
(طبق گزارش دیگری شهادت سعید بن عبدالله بعد از نماز بوده است. بر اساس این گزارش بعد از نماز ظهر، جنگ شدت یافت و دشمن به حسین (علیهالسّلام) نزدیک شد و درگیری به امام حسین (علیهالسّلام) رسید. سعید بن عبدالله (و به قولی شخصی حنفی غیر از سعید) در جلوی امام (علیهالسّلام) قرار گرفت و در حالی که پیشاپیش امام حسین (علیهالسّلام) ایستاده بود، از هر طرف هدف تیرهای کوفیان قرار گرفت و همواره او را با تیر میزدند تا اینکه بر زمین افتاد. (۱۱)
اما طبری نامی از سعید بن عبدالله نمیبرد و فقط میگوید: شخصی حنفی خود را سپر امام قرار داد. (۱۲)
💢 پانویس
۱. تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۴۱.
۲. انساب الاشراف، ج۳، ص۱۹۵.
۳. الارشاد، ج۲، ص۱۰۵.
۴. الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۶۵.
۵. مثیر الاحزان، ص۶۵.
۶. مقتل الحسین، ج۲، ص۲۰.
۷. سوره نساء، آیه۱۰۲.
۸. وسائل الشیعه، ج۵، ص۴۷۹، ابواب صلاة الخوف و المطاردة، باب ۲، ح۱.
۹. وسائل الشیعه، ج۵، ص۴۷۹، ابواب صلاة الخوف و المطاردة، باب ۲، ح۲ تا ۸.
۱۰. الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۶۵.
۱۱. انساب الاشراف، ج۳، ص۱۹۶.
۱۲. تاریخ الامم و المل.
http://eitaa.com/namazekhob
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
💢معرفی ابوثمامه صائدی، شهید کربلاء
💢 او از شخصيت هاى برجسته شيعه و از ياران اميرالمؤمنين على(عليه السلام) بود و در جنگ ها با آن حضرت شركت مى كرد، پس از آن حضرت از ياران امام حسن مجتبى(عليه السلام) گرديد، وى پس از مرگ معاويه، از جمله دعوت كنندگان امام حسين (عليه السلام) به كوفه بود. و چون مسلم بن عقيل وارد كوفه شد او به دليل آنكه در شناخت سلاح خبره بود، مسئول خريد و جمع آورى اسلحه شد؛ هنگامى كه ابن زياد، هانى بن عروة را دستگير نمود، او با سپاه تحت فرمانش، دارالاماره را محاصره كرد.
پس از تسلط ابن زياد بر اوضاع و شهادت مسلم بن عقيل (عليه السلام) وى مدتى مخفى شد و سرانجام به اتفاق «نافع بن هلال» در اثناى راه به امام حسين (عليه السلام) ملحق شد.
ايشان در ظهر روز عاشورا به محضر امام (عليه السلام) آمد و عرض كرد: اى اباعبدالله! جانم به فدايت، مى بينم اين گروه به تو نزديك شده اند. به خدا سوگند! پيش از تو، من بايد كشته شوم! ولى دوست دارم چون خداوند را ملاقات مى كنم، اين آخرين نماز را ـ كه وقتش رسيده است ـ با تو خوانده باشم.
امام(عليه السلام) سر به سوى آسمان برداشت و فرمود:
«ذَكَّرْتَ الصَّلاةَ، جَعَلَكَ اللّهُ مِنَ الْمُصَلِّينَ الذّاكِرينَ! نَعَمْ، هذا أَوَّلُ وَقْتِها»؛ (نماز را به يادآوردى، خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد. آرى، اكنون وقت فضيلت نماز است).
ابوثمامه صائدى آخرين نمازش را پشت سر امام شهيدان بجا آورد، به آن حضرت عرض كرد: «يا اباعبدالله! من تصميم گرفته ام كه به يارانم ملحق شوم و خوش ندارم كه زنده باشم و شما را تنها و كشته ببينم».
امام اجازه داد و فرمود: «ما نيز به زودى به شما ملحق خواهيم شد».
او پس از اين به ميدان شتافت و سخت به كارزار مشغول شد تا آنكه در اثر جراحات زياد به زمين درغلطيد و پسر عمويش «قيس بن عبدالله صائدى» كه با وى عداوتى ديرينه داشت و در سپاه ابن سعد بود، او را به شهادت رساند. (۱ ؛ ۲)
💢پی نوشت:
(۱). ابصارالعين، ص ۶۹ و ۷۰
و رجوع شود به: تاريخ طبرى، ج۴، ص۳۳۶ و كامل ابن اثير، ج۴، ص۷۰.
(۲). کتاب: «عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها»، ص۴۷۱.
http://eitaa.com/namazekhob
هدایت شده از کانال بزرگ احکام آقایان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
ذکر توسل به آقا باب الحوائج ابوالفضل العباس علیه السلام.
{ این ذکر مجرب است}
پس از خواندن دو رکعت نماز و هدیه کردن آن به آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و خواندن تسبیحات نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها با وضو رو به قبله بنشین و ۱۳۳ مرتبه بگو «یا کاشِفَ الْکَربِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ اِکشِف کَربي بِحَقِ اَخیکَ الْحُسَینِ علیهالسلام»
📚 العباس (تأليف علامه مقرم) ، ص ۱۴۸.
@anhar_ahkam
هدایت شده از کانال بزرگ احکام آقایان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
ذکر توسل به آقا باب الحوائج ابوالفضل العباس علیه السلام.
{ این ذکر مجرب است}
پس از خواندن دو رکعت نماز و هدیه کردن آن به آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و خواندن تسبیحات نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها با وضو رو به قبله بنشین و ۱۳۳ مرتبه بگو «یا کاشِفَ الْکَربِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ اِکشِف کَربي بِحَقِ اَخیکَ الْحُسَینِ علیهالسلام»
📚 العباس (تأليف علامه مقرم) ، ص ۱۴۸.
@anhar_ahkam
نشانههای قبولی نماز
از کجا بفهمیم که نماز ما قبول شده یا نه؟
امام صادق علیه السلام فرمودند:
"من أحب أن یعلم اقبلت صلاته أم لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاء والمنکر فبقدر ما منعته قبلت منه"؛ [۱]
"کسی که دوست دارد بداند که نماز او مورد پذیرش خدای بزرگ قرار گرفته یا نه، ببیند آیا نماز او را از فحشا و منکر و بدیها باز میدارد؟"
بنابراین، از نمازش به اندازه ای که او را از فحشا و منکر باز میدارد پذیرفته شده است.
----------
[۱]: بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۱۹۸؛ البرهان، ج ۴، ص ۳۲۲.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#راههای_تحصیل حضور قلب
باید توجه داشت که کسب حضور قلب مانند کسب یک مهارت، نیاز به تلاش دارد نه اینکه با ذکر و وردی انجام شود؛ و توقع حصول دفعی آن در هر شرایطی دور از واقعیت است.
الف. مهم ترین راه درخواست از خداوند متعال است.
"ربّ اجْعلنی مقیم الصلوة": "ای پروردگار من، مرا برپا دارندۀ نماز گردان".
ب. افزایش معرفت: فهم اهمیت نماز و توجه به آنچه در باب اهمیت نماز گفته شد، میتواند موجب حضور قلب بیشتر شود؛ چون کاری که برای انسان مهم باشد، انسان آن را با توجه بیشتر انجام میدهد، بلکه در هنگام کارهای دیگر هم حواسش به آن است؛ بنابراین اگر اهمیت نماز روشن شود، انسان در موقع کارهای دیگر هم، متوجه نماز خواهد بود:
"خوشا آنان که دائم در نمازند! ".
شاهدش همان است که در نماز، کارهایی که برای ما مهم است، حواسمان را پرت میکند و ما را به خود مشغول میکند.
ج. ترک گناه: گناه کردن، ترک نمودن سیر بندگی است. بنابراین کسی که از گناه پرهیز کند، همیشه در سیر بندگی در حرکت است. در نتیجه، نماز هم ادامه سیر معمولی او خواهد بود و برای ورود به آن، نیاز به زحمت چندانی ندارد. د. برطرف کردن موجبات حواس پرتی، مثل بی نظمی اگر کارهای انسان منظم باشد، موقع نماز میداند که فعلاً تنها کارش نماز است. ولی وقتی نامنظم باشد، اگر روحانی است، موقع نماز به فکر تهیه مطلب برای منبر خویش است، و اگر خانه دار است، به فکر تهیه غذا و نوع آن و... است، و اگر دانش آموز است، فکر تکلیف و امتحان را میکند. یعنی بی نظمی انسان، راه را برای ورود شیطان باز میکند.
رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله "أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا اشْتَغَلَ بِالصَّلَاةِ جَاءَهُ الشَّیْطَانُ وَ قَالَ لَهُ اذْکُرْ کَذَا اذْکُرْ کَذَا حَتَّی یُضِلَّ الرَّجُلَ أَنْ یَدْرِیَ کَمْ صَلَّی!
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "هرگاه بنده مشغول نماز شود، شیطان نزد او میآید و به وی میگوید: فلان چیز را به خاطر بیاور، بَهمان چیز را به یاد بیاور، تا جایی که فرد یادش میرود چند رکعت خوانده است".
از دیگر موجبات حواس پرتی، صحبت کردن با دیگران، مشاهده تلویزیون، خواندن اخبار و نظیر اینها چند لحظه قبل از نماز است؛ چون اگر نفس آدمی تا قبل از گفتن تکبیرةالاحرام مشغول این امور باشد، مشکل میتواند هنگام نماز متوجه خدا گردد.
ه. مراقبت مستمر در شبانه روز؛ یعنی مراقب باشیم کارهایی را که ممکن است مشغولیت فکری برایمان درست کند، انجام ندهیم، و به طور کلی از امور بیهوده و لغو رو ی گردان باشیم و آیات آغازین سوره مبارکه مؤمنون را از یاد نبریم که خداوند متعال فرموده است: "قد افلح المؤمنون، الذین هم فی صلواتهم خاشعون و الذین هم عن اللّغو معرضون". مشاهده بسیاری از برنامههای تلویزیون میتواند از نمونههای امور بیهوده و لغو شمرده شود.
و. مقدمات نماز مانند وضو را با توجه انجام دادن.
ز. توسل همیشگی و هنگام شروع نماز به امام زمان علیه السلام: "بکم تُقبَل الطاعة المفترضة".
ح. انصراف قلب از غیر خدا به مجرد التفات؛ یعنی پرهیز از انصراف اختیاری. در مواردی که ذهن به صورت ناخودآگاه متوجه مطلبی میشود و به فکر و اندیشه در مورد آن مشغول میشود، به مجرد توجه و التفات، انسان اندیشه مذبور را قطع کند و به نماز برگردد.
#منبع: بحارالأنوار؛ ج۸۱، ص ۲۵۹.