eitaa logo
کانال بزرگ نماز
26 دنبال‌کننده
158 عکس
42 ویدیو
4 فایل
« خوشا آنانکه دائم در نمازند » خدمات ما در این کانال: (۱) بارگزاری مطالبی پیرامون نماز (۲) بارگزاری برخی از احکام متفرقه ی نماز (۳) پاسخگوئی به سؤالات کاربران و اعضاء کانال با این آدرس: @banihashemi وابسته به پایگاه اینترنتی انهار
مشاهده در ایتا
دانلود
بنی هاشمی اعمال روز مباهله.m4a
14.33M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله سخنان بنی هاشمی پیرامون: (۱) بیان مناسبات امروز الــف: روز مباهله بـــ: روز خاتم بخشی علی (علیه السلام) (۲) اعمال روز مباهله زمان: ۱۴ دقیقه @anhar_ahkam
توجه به مذمت‌های سبک شمردن نماز یکی از عواملی که اهمیت نماز را برای نمازگزار بیشتر می‌کند، توجه به مذمت‌هایی است که دربارۀ سبک شمردن نماز آمده است. حماد بن عیسی گوید: روزی امام ششم حضرت امام صادق علیه السّلام به من فرمود: می‌توانی خوب نماز بخوانی؟ عرض کردم یا سیدی من کتاب نماز حریز را حفظ هستم. فرمود: بر تو باکی نیست. برخیز نماز بخوان. گوید: برابر آن حضرت رو به قبله ایستادم و تکبیر نماز گفتم و رکوع و سجود نمودم. فرمود: ای حماد خوب نماز نمی خوانی و چه اندازه بر مرد زشت است که شصت سالش شود و یک نماز کامل و تمام بر پا ندارد. حماد گوید پیش خود خوار شدم و عرض کردم قربانت نماز را به من بیاموز. امام صادق علیه السلام رو بقبله ایستاد، تمام قد و دو دست را تا ران پایین انداخت که انگشتانش به هم چسبیده بود و دو گام را به هم نزدیک کرد تا فاصله آنها سه انگشت گشاده شد و انگشتان پایش همه را برابر قبله نمود و منحرف نساخت. در حال خشوع و استکانت گفت: اللَّه اکبر. حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ را آرام خواند و به اندازه نفسی درنگ کرد و ایستاده گفت: اللَّه اکبر. سپس به رکوع رفت و دو کف خود را که انگشتانش باز بود از دو سر زانو پر کرد و زانو را عقب داد تا پشت او هموار شد که اگر قطره آبی یا روغنی بر آن می‌چکید، نمی لغزید؛ از بس پشتش هموار بود، و گردن کشید و چشم‌ها خوابانید. سه بار به آرامی فرمود: سبحان اللَّه ربی العظیم و بحمده. و به ایستادن برخاست و چون بر جا شد، گفت: سمع اللَّه لمن حمده. و همان ایستاده تکبیر گفت و دو دست را تا برابر رو بلند کرد و به سجده رفت و دو کف را که انگشتانش به هم چسبیده بود، میانه دو سر زانو برابر روی نهاد و سه بار گفت: سبحان ربی الاعلی و بحمده. و چیزی از اعضای بدن را بر هم نگذاشت و بر هشت عضو سجده کرد: پیشانی، دو کف، دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پاها که این هفت واجب است و سر بینی را بر زمین نهاد و این سنت (مستحب) است و همان ارغام است. سپس سر از سجده برداشت و چون بر جا نشست گفت: اللَّه اکبر و بر طرف چپ نشست و روی پای راستش را بر پشت پای چپش نهاد و گفت: أستغفر اللّه ربی و اتوب الیه. و همان نشسته باز تکبیر گفت و به سجده دوم رفت و همان گفت که در سجده اول گفته بود و در رکوع و سجود هیچ عضو تنش از هم کمک نگرفتند و دست‌ها را از زیر تن بیرون داده بود مانند پر، و دو ذراع (از آرنج تا مچ دست) را بر زمین نگذاشته بود. به همین روش دو رکعت نماز خواند و فرمود: ای حماد چنین نماز بخوان و رو بر مگردان و با دست و انگشت بازی مکن و به سوی راست و چپ آب دهن مینداز و نه پیش روی خود.
4_398865950557864510.mp3
3M
سخنان استاد رائفی پور پیرامون گوشزد کردن نماز توسط یکی از اصحاب روز عاشورا به آقا امام حسین (علیه السلام) زمان حدود ۶ دقیقه @namazekhob
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله برخی از آثار و برکات نماز شب: عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): عَلَيْكُمْ بِقِيَامِ اَللَّيْلِ فَإِنَّهُ دَأْبُ اَلصَّالِحِينَ قَبْلَكُمْ وَ إِنَّ قِيَامَ اَللَّيْلِ قُرْبَةٌ إِلَى اَللَّهِ وَ تَكْفِيرُ اَلسَّيِّئَاتِ وَ مَنْهَاةٌ عَنِ اَلْإِثْمِ وَ مَطْرَدَةُ اَلدَّاءِ عَنِ اَلْجَسَدِ. شب زنده داری كنید كه روشِ صالحانِ پیش از شماست و شب خیزی [برای عبادت]، وسیله تقرّب به خدا و دور شدن از گناهان و بخشیده شدن بدی ها و موجب دفع بیماری ها از بدن است. بحارالأنوار، ج۶۲، ص۲۶۷. @namazekhob
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله برخی از آثار و برکات نماز شب: عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): عَلَيْكُمْ بِقِيَامِ اَللَّيْلِ فَإِنَّهُ دَأْبُ اَلصَّالِحِينَ قَبْلَكُمْ وَ إِنَّ قِيَامَ اَللَّيْلِ قُرْبَةٌ إِلَى اَللَّهِ وَ تَكْفِيرُ اَلسَّيِّئَاتِ وَ مَنْهَاةٌ عَنِ اَلْإِثْمِ وَ مَطْرَدَةُ اَلدَّاءِ عَنِ اَلْجَسَدِ. شب زنده داری كنید كه روشِ صالحانِ پیش از شماست و شب خیزی [برای عبادت]، وسیله تقرّب به خدا و دور شدن از گناهان و بخشیده شدن بدی ها و موجب دفع بیماری ها از بدن است. بحارالأنوار، ج۶۲، ص۲۶۷. @namazekhob
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمةالله امـروز چـهـارشــنــبـــه ۶ شـهـریـور ۱۳۹۸ ۲۶ ذی الحجةالحرام۱۴۴۰ ۲۸ آگوست ۲۰۱۹ ــــــــــــــ پایگاه جامع قرآن کریم انهار http://quran.anhar.ir ــــــــــــــ مناسبتها http://monasebat.anhar.ir ــــــــــــــ @namazekhob
معنای حضور قلب "حضور قلب" یعنی انسان بداند مشغول چه کاری است و با توجه کامل آن را انجام دهد؛ یعنی فقط به کاری که انجام می‌دهد، توجه داشته باشد و نسبت به امور دیگر، بی توجه باشد. گفتنی است در روایات تعبیر "یعلم ما یقول فیهما": بداند درنماز چه می‌گوید و تعبیر "لم یحدث فیهما بشی من امور الدنیا": به کاری از امور دنیا در نمازش فکر نکند، وارد شده است.
راههای تحصیل حضور قلب باید توجه داشت که کسب حضور قلب مانند کسب یک مهارت، نیاز به تلاش دارد نه اینکه با ذکر و وردی انجام شود؛ و توقع حصول دفعی آن در هر شرایطی دور از واقعیت است. برخی از راه‌های تحصیل حضور قلب، الف. مهم ترین راه، درخواست از خداوند متعال است: "ربّ اجْعلنی مقیم الصلوة": ای پروردگار من، مرا برپا دارندۀ نماز گردان. ب. افزایش معرفت: فهم اهمیت نماز و توجه به آنچه در باب اهمیت نماز گفته شد، می‌تواند موجب حضور قلب بیشتر شود؛ چون کاری که برای انسان مهم باشد، انسان آن را با توجه بیشتر انجام می‌دهد، بلکه در هنگام کارهای دیگر هم حواسش به آن است؛ بنابراین اگر اهمیت نماز روشن شود، انسان در موقع کارهای دیگر هم، متوجه نماز خواهد بود: "خوشا آنان که دائم در نمازند! ". شاهدش همان است که در نماز، کارهایی که برای ما مهم است، حواسمان را پرت می‌کند و ما را به خود مشغول می‌کند. ج. ترک گناه: گناه کردن، ترک نمودن سِیر بندگی است. بنابراین کسی که از گناه پرهیز کند، همیشه در سِیر بندگی در حرکت است. در نتیجه، نماز هم ادامه سیر معمولی او خواهد بود و برای ورود به آن، نیاز به زحمت چندانی ندارد. د. برطرف کردن موجبات حواس پرتی، مثل بی نظمی اگر کارهای انسان منظم باشد، موقع نماز می‌داند که فعلاً تنها کارش نماز است. ولی وقتی نامنظم باشد، اگر خانه دار است، به فکر تهیه غذا و نوع آن و... است، و اگر دانش آموز است، فکر تکلیف و امتحان را می‌کند. یعنی بی نظمی انسان، راه را برای ورود شیطان باز می‌کند. رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا اشْتَغَلَ بِالصَّلَاةِ جَاءَهُ الشَّیْطَانُ وَ قَالَ لَهُ اذْکُرْ کَذَا اذْکُرْ کَذَا حَتَّی یُضِلَّ الرَّجُلَ أَنْ یَدْرِیَ کَمْ صَلَّی. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "هرگاه بنده مشغول نماز شود، شیطان نزد او می‌آید و به وی می‌گوید: فلان چیز را به خاطر بیاور، بَهمان چیز را به یاد بیاور، تا جایی که فرد یادش می‌رود چند رکعت خوانده است". از دیگر موجبات حواس پرتی، صحبت کردن با دیگران، مشاهده تلویزیون، خواندن اخبار و نظیر اینها چند لحظه قبل از نماز است؛ چون اگر نفس آدمی تا قبل از گفتن تکبیرةالاحرام مشغول این امور باشد، مشکل می‌تواند هنگام نماز، متوجه خدا گردد. ه. مراقبت مستمر در شبانه روز؛ یعنی مراقب باشیم کارهایی را که ممکن است مشغولیت فکری برایمان درست کند، انجام ندهیم، و به طور کلی از امور بیهوده و لغو رو ی گردان باشیم و آیات آغازین سوره مبارکه مؤمنون را از یاد نبریم که خداوند متعال فرموده است: "قد افلح المؤمنون، الذین هم فی صلواتهم خاشعون و الذین هم عن اللّغو معرضون". مشاهده بسیاری از برنامه‌های تلویزیون می‌تواند از نمونه‌های امور بیهوده و لغو شمرده شود. و. مقدمات نماز مانند وضو را با توجه انجام دادن. ز. توسل همیشگی و هنگام شروع نماز به امام زمان علیه السلام: "بکم تُقبَل الطاعة المفترضة". ح. انصراف قلب از غیر خدا به مجرد التفات؛ یعنی پرهیز از انصراف اختیاری. در مواردی که ذهن به صورت ناخودآگاه متوجه مطلبی می‌شود و به فکر و اندیشه در مورد آن مشغول می‌شود، به مجرد توجه و التفات، انسان اندیشه مذبور را قطع کند و به نماز برگردد. نقل است شخصی همیشه در عالم رؤیا، مسابقات فوتبال را در خواب می‌دید، نزد بزرگی آمد و چاره طلب نمود. آن بزرگ گفت: موقع خواب فلان ذکر را بگو تا از دیدن اینگونه خواب‌ها در امان بمانی. شخص مزبور پاسخ داد: آخِر امشب فینال است، نمی توانم از آن چشم پوشی کنم!!. در حال نماز، نماز گزار نباید به این فکر باشد که مطالب غیر نماز را به سرانجام برساند.
هدایت شده از کانال بزرگ نماز
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله پاداش ۱۰ مرتبه یا رب یا رب گفتن از آقا امام صادق (عليه السلام) روايت شده: «هر كه ده مرتبه: يا رَبِّ يا رَبِّ بگويد، به او گفته مى شود كه: لبّيك، حاجت تو چيست؟». محمد بن حمران  گفت: اسماعيل، پسر حضرت صادق عليه السلام، بيمار شد. پس حضرت صادق عليه السلام به او فرمود كه: «ده مرتبه يا رَبِّ يا رَبِّ بگو. پس به درستى كه هر كه اين را بگويد، ندا مى شود كه: لبّيك، حاجت تو چيست؟». امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «هر كه يا رَبِّ يا اللَّهُ يا رَبِّ يا اللَّهُ يا رَبِّ يا اللَّهُ: «اى پروردگار من! اى خداى من! اى پروردگار من! اى خداى من! اى پروردگار من!»، تا آنكه نفسش قطع شود، به او گفته شود كه: لبّيك، حاجت تو چيست؟». منبع:تحفة الأولياء (ترجمه أصول كافى)، ج۴، ص۴۱۴. @namazekhob