eitaa logo
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
9.1هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
751 ویدیو
44 فایل
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی امام جمعه شهرستان بروجرد 📌 اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه‌‌ها و همچنین مشاهده تولیدات رسانه‌ای روابط عمومی +۹۸۹۳۷۳۸۴۱۳۶۱
مشاهده در ایتا
دانلود
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی 📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هفتم 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ در آیه 82 سوره مائد
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ واژة «وحی» در اصل به معنای ارتباط اشاره‌ای و سریع و پنهانی است. حال چه ارتباط خوب یا بد باشد؛ در قرآن سخن خدا با پیامبران و نیز وسوسه شیطان در آیه 112 انعام وحی نامیده شده است. 2⃣ «شَیاطینَ» در آیة 112 جمع «شیطان» و مادة این واژه از «شطن» به معنای دور شدن یا از «شاط» به معنای سوختن از روی غضب است. بعدها به هر موجود نافرمان و سرکشی شیطان گفتند از‌این‌رو در قرآن شیاطین انسانی و شیاطین جنی آمده است. 3⃣ در ‌آیة 120 فرمود: ظاهر گناه و باطن آن را رها کنید، منظور از ظاهر گناه همان ترک عملی آن است و مقصود از باطن گناه فهم مقصود اصلی خداوند از آن و عمل به مقصود حقیقی او است مثلا وقتی بر یهود گرفتن ماهی را در شنبه ممنوع می‌کند می‌خواهد علاقه آنان را به مال دنیا قطع کند و این علاقه باطن آن گناه است. 4⃣ منظور از «دارُ السَّلامِ» در آیة 127 محلی است که آفتی فرد داخل در آن را تهدید نمی‌کند و از مرگ و بیماری و فقر و غم و اندوه در آن خبری نیست و این همان بهشت موعود است. 5⃣ آنچه در ‌آیة 128 دربارة تأثیر جنیان شیطانی بر انسان‌ها آمده، برخاسته از عملکرد پیشین خود انسان‌هاست؛ از همین رو در ‌آیة 129 سبب حاکمیت برخی جنیان بر انسان‌ها را گناهانی می‌داند که خود آنان اندوخته‌اند. 6⃣ در آیة 137 انعام، فعل«لِیرْدُوهُمْ» جمع مضارع مذکر غایب از مادة «ردی» از باب افعال است. «ردی» به معنای هلاک شدن است و «اردی» هلاک کردن معنا می‌دهد؛ بنابراین «لِیرْدُوهُمْ» اشاره به هلاک کردن مشرکان به سبب کفران نعمت است. 7⃣ کلمه «حَمُولَةً» در آیة 142 به معنای چارپایان بزرگ هستند که توان حمل بار را دارند، این واژه جمع است و مفرد ندارد. 8⃣ جمله: (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِه) در آیه 141 انعام، یعنی وقتی میوه و زراعتتان به ثمر نشست آن را استفاده کنید ولی روز چینش، حق آن را بپردازید؛ طبق روایات گزارش‌شده از اهل‌بیت از همان آغاز این آیه بر استحباب دلالت داشته و همان استحباب به حال خود باقی است و مستحب است هنگام برداشت، چیزی به مستمندان داده شود. 9⃣ در زبان عربی به هریک از نر و ماده زوج می‌گویند؛ پس «زواجٍ» در ‌آیة 143 یک فرد و نوع را در بر می‌گیرد؛ مانند نرها یا ماده‌ها؛ بنابراین بره، بز، شتر و ‌گاو ـ با محاسبة نر و مادة آنها ـ هشت زوج می‌شوند؛ نه چهار زوج. 🔟 واژة «هَلُمَّ» در ‌آیة 150 اسم فعل امر و به معنای «بیاورید» است که برای مفرد، تثنیه و جمع ـ بدون تغییر ـ ذکر می‌شود. ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) 📲 @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای روز نهم ماه مبارک رمضان 🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی 📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هشتم 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ واژة «وحی» در اصل به
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ در آیه 94 سوره اعراف «بَأْساءِ» و «ضَّرَّاءُ» آمده است، احتمالاً «بَأْساءِ» زیان‌های بدنی و جانی و «ضَّرَّاءُ» خسارت‌های مالی است؛ 2⃣ «مَكْرَ» در زبان عربی و قرآن به معنای نقشه‌کشی برای بازداشتن فرد یا گروهی از مقصود است؛ اگر هدف، بازداشتن از تحقق مقصود نیک باشد، باطل و فریبکاری است و اگر هدف، بازداشتن از کارهای باطل باشد، کاری پسندیده است «مَكْرَ» در ‌آیة 99 به همین معناست؛ 3⃣ آیه 116 در باره سحر ساحران دربار فرعون است که این جادوگران با نیرنگ خود ریسمان‌های مخصوصی درست کرده‌بودند که احتمالاً داخل آنها جیوه ریخته بودند تا در حرارت آفتاب به حرکت درآیند؛ 4⃣ در آیه 120 به بعد اشاره به تحول درونی ساحران فرعونی دارد آنان مؤمن‌شدن و در مقابل فرعون و شکنجه او که با اینکه مدعی خدایی بود ایستادند و همگی قطعه قطعه شدند و به مقام شهادت دست یافتند پس می‌شود به شرط توبه حقیقی مسیر صد ساله را چند ساعته طی کرد؛ 5⃣ در آیه 124 اعراف فرمود: (لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ‏) یعنی: سوگند مى‏خورم كه دستها و پاهاى شما را بطور مخالف یکدیگر قطع مى‏كنم؛ سپس همگى را به دار می اويزم؛ منظور آن است که یا دست راست و پای چپ و یا دست چپ و پای راست را می‌برد که تعادل انسان را بر هم می‌زند و او را ناتوان‌تر می‌کند؛ طبق روایات، فرعون با عملی کردن تهدیدات خود، آنان را قطعه‌قطعه کرد و به شاخه‌های درخت خرما آویخت؛ 6⃣ «سِنينَ» در ‌آیة 130 جمع «سَنَه» به معنای سال‌هاست و اگر پیش از آن واژۀ «أَخَذَ» و مشتقات آن ذکر شود، به معنای ایجاد خشک‌سالی است و در واقع این ترکیب یعنی «اخذ بالسنین» اصطلاح برای خشک‌سالی است. 7⃣ در آیه 131 می‌فرماید: (وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ‏) یعنی هرگاه وضع بدی بر فرعونیان وارد می‌گذشت آن را شانس بدی می‌دانستند که از حضرت موسی و اصحاب او به آنان رسده است در حالی که فال بد و خوب در اصل، پیوندی منطقی با حوادث ندارد و تنها آثار روانی برخاسته از خرافات دارد؛ به همین سبب میان فال بد و خوب، فرق وجود دارد و چون فال بد از نظر روانی به ناامیدی افراد می‌انجامد، در روایات گفته شده که به آن اعتنا نکنید؛ 8⃣ در ‌آیة 140 خطاب به بنی‌اسرائیل گفته شد: «خداوند شما را بر جهانیان برتری داد». با توجه به آیات فراوانی در سرزنش‌ آنان، منظور آن است که خداوند امکانات مادی و ابزارهای معنوی هدایتگر فراوانی به قوم یهود داد که مانند آن را به هیچ قومی نداده بود ولی ناسپاسی کردند؛ 9⃣ بر اساس آیه 143 اعراف خدا را نمی شود با چشم سر دید زیرا چیزی با چشم ظاهری قابل دیدن است که هم محدود و جسمانی باشد و چنین موجودی ناقص و مخلوق است و خدا مبرای از این اوصاف است؛ 🔟 واژۀ «أَلْواحٍ» در ‌آیة 145 جمع «لوح» به معنای آشکار شدن است و چون چوب، استخوان و برگ و پوست درخت و حیوان و فلز را به شکل صفحه در می‌آوردند و بر روی آن می‌نوشتند و نوشته‌ها معانی را برای بیننده آشکار می‌کرد، به هر صفحه‌ای که روی آن چیزی می‌نوشتند، «لوح» و «أَلْواحٍ» می‌گفتند. تورات نیز به شکل نوشته بر روی «أَلْواحٍ» فروفرستاده شده؛ ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) 📲 @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان 🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی 📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_نهم 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ در آیه 94 سوره اعراف
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ فعل «غَنِمْتُمْ» در آیۀ 41 سوره انفال، از نظر لغوی یعنی غنیمت و سودی که برده‌اید پس تنها به غنایم جنگی اختصاص ندارد و آنچه در جنگ بدر روی داده، زمینه‌ای برای ذکر حکم کلی خمس دربارۀ هر فایده و غنیمتی‌ است. افزون بر آن، روایات فراوانی از امامان شیعه بر لزوم خمس در همۀ فواید حاصله موجود است که مفسر آیه شمرده می‌شود؛ 2⃣ ظَلاَّمٍ» صیغۀ مبالغه به معنای بسیار ظلم‌کننده است. در آیۀ 51 می‌گوید: «خداوند بسیار ظلم‌کننده نیست». هدف آن نیست که او ظلم اندکی می‌کند؛ بلکه منظور آن است که اگر خداوند بی‌سبب مردم را در آتش جهنم اندازد، بسیار ستمکار خواهد بود. اما خداوند چنین نیست و کسی را بدون جرم، مجازات نخواهد کرد. 3⃣ " ريح" در آیه 47 سوره انفال ( وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُم ) به معنى باد است و این کلمه اشاره لطيفى به اين معنى است كه قوت و عظمت و جريان امور بر وفق مراد و مقصودتان از ميان خواهد رفت زيرا هميشه وزش بادها سبب حركت كشتى‏ها به سوى منزل مقصود بوده است، و در آن زمان كه تنها نيروى محرك كشتى وزش باد بود اين مطلب فوق العاده اهميت داشت. 4⃣ در آیه 52 انفال فرمود: لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ« یعنی مشکلاتی که در دنیا دامنگیر انسان می‌شود یا به سبب عدم مواجهه درست با طبیعت خدادادی است و یا به علت عدم توجه به خدا و دستورهای اوست. بنابر این می‌توان گفت بلای کرونا در هر حال برخاسته از کردار خود انسانها است. 5⃣ آیۀ 65 بردبار بودن مؤمنان و معرفت و درک آنان دربارۀ مبدأ و معاد را سبب غلبۀ یک مؤمن بر ده کافر می‌داند؛ ولی در آیۀ 66 بردباری سبب غلبۀ یک مؤمن بر دو کافر بیان می‌شود بنابراین مهم عقیده خود فرد است و رهبری زمینه ساز است پس ممکن است در جوار امام معصوم هم باشیم اما ایمانمان ضعیف‌تر هم بشود چون عمل به دستور مهم است. مانند خلفای سه‌گانه. 6⃣ خداوند از تعرض هر موجودی مصون و آسیب‌پذیری به او ناممکن است؛ بنابراین منظور از خیانت به خدا در آیۀ 71 کفر و اصرار در خاموش کردن نور خداوندی در میان مردم و نیرنگ برای رسیدن به این هدف پلید است. 7⃣ آیه 72 در مدح مهاجرین و انصار است و البته تنها تا زمان نزول خود اثبات می‌کند کسانی که به قصد قربت و در مسیر خداوند با مال و جان خود مجاهده و هجرت کرده‌اند، افراد نیکویی هستند؛ مشروط به آنکه تا آخر عمر خود با ایمان و عمل صالح باقی بمانند. پس این آیه دلالت بر خوبی خلفای سه‌گانه ندارد. 8⃣ برای واژۀ «إِلاًّ» که مادۀ اصلی آن «إلل» است، دو معنا گزارش شده: یکی پیمان و دیگری خویشاوندی 9⃣ جملۀ «وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ» در سوره توبه آیۀ 16 ـ با توجه به دانش مطلق و بی‌کران خداوند ـ یعنی هنوز علم خداوند به تحقق جهاد شما در خارج تعلق نگرفته؛ پس مراد از نفی علم خدا، نفی وجود معلوم او در ظرف خارج و عالم واقعیت است. 🔟 واژۀ «نَعيمٌ» در آیۀ 21 سوره توبه به معنای نعمت‌های فراوان و گسترده است؛ بنابراین «نَعيمٌ مُقيمٌ» به معنای نعمت‌های فراوان و جاودانه است. ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) 📲 @namaz_j_b
⚫️ حضرت خدیجه(س) نگاهت از غمی جانکاه می گفت ز صدها داغ با هر آه می گفت میان کوچه خالی بود جایت که زهرای تو «وا اُماه» می گفت 🏴 وفات ام المومنین، خانم خدیجه کبری(س) همسر با وفای آقا رسول الله(ص) بر تمامی مسلمین جهان تسلیت باد. ◾️ @namaz_j_b