eitaa logo
تصحیح قرائت نماز
99 دنبال‌کننده
137 عکس
105 ویدیو
6 فایل
قابل استفاده برای دانش آموزانی که به سن تکلیف رسیده اند و همه مکلفین قابل استفاده برای مبلغین و معلمین ارجمند #کپی از مطالب کانال #آزاد است ارتباط با ادمین @namaz_19
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💚 دانستنی های ذکر 💚 1⃣ در قرآن، واژه «تكبیر»، فقط یک بار مستقیم به كار رفته است و چند بار با کنایه : 🌸 «وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یكُنْ لَهُ شَرِیكٌ فِی الْمُلْكِ وَ لَمْ یكُنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِیراً. 📚 اسراء: آيه ۱۱۱. ( نيز ر. ک: بقره: آيه ۱۸۵، حج: آيه ۳۷ و مدّثّر: آيه ۳.) 🌸 و بگو: «ستایش، خدایى راى كه نه فرزندى گرفته و نه در جهاندارى، شریكى دارد و نه خوار بوده كه [نیاز به‏] دوستى داشته باشد» و او را بسیار بزرگ بشمار». 2⃣ «تكبیر»، در واقع، تجلّى جلال و جمال حضرت حق در دل ذاكر است. از این رو، هر چه جلال و جمال خداوند متعال، جلوه بیشترى در دل داشته باشد، ذكر زبانى كامل ‏تر خواهد بود. 3⃣ در اهمّیت این ذکر، همین بس که بزرگ‏ترین مصداق ذکر یعنى «نماز»، با تکبیر آغاز و با تکبیر، پایان مى‏ یابد. 4⃣ افزون بر این، از پیامبر خدا روایت شده که مى ‏فرمود: لِکلِّ شَی‏ءٍ صَفوَةٌ، وَصَفوَةُ الصَّلاةِ التَّکبیرَةُ الاولى. هر چیزى، خلاصه و گزیده ‏اى دارد و خلاصه نماز، نخستین تکبیر است. 📚 محمدی ری شهری ، نهج الذکر ، ج ۳ ، حدیث ۱۵۹۷. 🌸 این سخن، بدان معناست که توجّه به عظمت جلال و جمال الهى در آغاز نماز، عصاره و شهد نماز است که اگر همراه با جارى شدن ذکر تکبیر بر زبان نمازگزار تحقّق یابد، وى را در برابر خداوند متعال، خاضع و خاشع مى ‏سازد و زمینه حضور قلب در نماز را فراهم مى‏ سازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🍬 فواید ذکر هنگام و خواب و قضای حاجت 🍬 🍑 صلى الله عليه و آله: إن قالَ [العَبدُ] في أوَّلِ وُضوئِهِ: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»، طَهُرَت‏ أعضاؤُهُ كُلُّها مِنَ الذُّنوبِ. 🍑 صلى الله عليه و آله: هرگاه [بنده‏] در آغاز وضويش بگويد: «به نام خداوند مِهرگستر مهربان»، همه اعضايش از گناهان پاک مى‏ شود. 📚 بحار الأنوار ، ج ۸۰ ، ص ۳۱۶. 🍓 رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إذا قالَ العَبدُ عِندَ مَنامِهِ: «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ»، يَقولُ اللّهُ: مَلائِكَتِي! اكتُبوا بِالحَسَناتِ نَفَسَهُ إلَى الصَّباحِ. 🍓 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه بنده در هنگام خوابيدن بگويد: «به نام خداوند مهرْگستر مهربان»، خداوند مى‏ فرمايد: «فرشتگان من! نفَس‏هاى او را تا صبح، ثواب بنويسيد». 📚 بحار الأنوار ، ج ۹۲ ، ص ۲۵۸. 🍋 رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إذَا انكَشَفَ أحَدُكُم لِبَولٍ أو غَيرِ ذلِكَ، فَليَقُل: «بِاسمِ اللّهِ»؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَغُضُّ بَصَرَهُ. 🍋 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه يكى از شما براى ادرار كردن يا كار ديگرى، كشف عورت كرد، بگويد: «به نام خدا». در اين صورت، چشم خود را مى‏ بندد. 📚 بحار الأنوار ، ج ۸۰ ، ص ۱۷۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ چرا خداوند نماز را واجب نموده است؟ برای واجب شدن نماز علت هایی ذکر شده است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: 1⃣ جلوگیری از تحریف دین امام صادق علیه السلام : "اگر خداوند در فرستادن دین، تنها به فرستادن کتاب آسمانی اکتفا می‌کرد و عملی برای محافظت و یادآوری روزانۀ آن قرار نمیداد، حتما دین تحریف می گردید و به سرنوشتی دچار می‌شدند که ادیان گذشته گرفتار شدند؛ که دینشان از بین رفت و به عاقبتی دچار شدند که نبایست می‌شدند". 📚 علل الشرایع، ج2، ص317 2⃣ جلوگیری از فراموشی زحمت های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام صادق علیه السلام : "یکی از علت‌های واجب شدن نماز این است که خداوند می خواست مسلمانان هرگز یاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و کوشش‌های او برای اسلام را فراموش نکنند". چون در اذان واقامه و تشهد نماز نام پیامبر به میان آمده است. 📚 علل الشرایع ، ج2، ص317 👈 ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 🌷 تعقیبات نماز؛ سوره توحید 🌷 🏵 الإمام الصادق عليه السلام : مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلا يَدَع أن يَقرَأَ في دُبُرِ الفَريضَةِ بِ «قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ»، فَإِنَّهُ مَن قَرَأَها جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، وغَفَرَ لَهُ ولِوالِدَيهِ وما وَلَدا. 💚 عليه السلام: هر كس به خدا و روز آخرت ايمان دارد، خواندن «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را در پىِ نماز واجب وا نگذارد كه هر كس آن را بخواند، خداوند، خير دنيا و آخرت را برايش فراهم مى ‏آورد و او و پدر و مادرش و فرزندان آنها را مى‏ آمرزد. 📒 بحار الانوار؛ ج 86 ؛ ص 27
﷽ 🌷🌸 چرا مقابل آتش ، عکس و عبور انسان از مقابل نمازگزار کراهت دارد؟ 🌸🌷 💧 برخى عقايد كه توده مردم در مسائل مذهبى دارند ريشه ‏اى در جهالت دارد. وقتی جانماز درست مى ‏كنند، فكر مى ‏كنند آن را قشنگ ‏تر كند، عكس یک گنبد و بارگاهى روى آن، همان جا كه مى‏ خواهند سجده كنند مى‏ كشد. 💧 يا روى مُهرى كه مردم بر آن می كنند، عكس گنبد و بارگاه مى‏ كشد يا «اللَّه، محمد، على، فاطمه، حسن و حسين» مى ‏نويسد، يعنى حريم هايى را كه خود اسلام براى توحيد قائل شده براى اينكه مردم نلغزند حفظ نمى‏ كنند. 💠 چرا اسلام مى ‏گويد نماز مقابل چراغ يا آتش یا عکس و انسان مكروه است؟ براى اينكه وقتى چراغ يا آتش جلويت است عمل تو اندكى شباهت پيدا مى ‏كند به عمل كسى كه دارد آتش را تقديس مى ‏كند. 💠 براى اينكه آن حريم محفوظ بماند، همين صورت ظاهر- كه تو در مخيّله ‏ات هم تقديس آتش خطور نمى‏ كند- مكروه است و بهتر است نباشد. اگر عكسى مقابل روى تو هست، روى آن را بپوشان. 💎 اينها مسائلى است كه خودش فى حد ذاته شرک نيست ولى حريم توحيد را مى ‏شكند. توحيد يك مقدار حريم دارد. وقتى كه حريم توحيد شكسته شود كم كم مردم ندانسته وارد خود شرک مى ‏شوند. 💎 وقتى مدتى گذشت و عكسى در قبله بود، مى‏ گويند حالا كه عكسى اينجا هست چه بهتر كه عكس پيغمبر یا امیرالمؤمنین جلو نمازمان باشد، نمازمان بهتر مى ‏شود. كم كم [معتقد مى‏شوند كه‏] عكس على را از جلو نماز نبايد برداشت. به تدريج ديگر خدا فراموش مى‏ گردد و فقط على مى ‏شود. 🦋 به همین جهت مرحوم زمانی که به مشهد رفته بودند، به وعاظ مشهد خيلى صريح دستور مى‏ دادند، کسانی که به حرم مى‏ روند عَتَبه را ببوسند ولى پيشانى‏ شان را روى عتبه يا ضريح نگذارند، با اينكه اگر انسان پاى ضريح برود و صورت يا پيشانى‏ اش را به ضريح بچسباند قصد سجده كردن ندارد، ولى چون یک شباهتى به پيدا مى‏ كند 🦋 [گفته ‏اند اين كار را نكنيد.] چون سجده خدا، گذاشتن اين پيشانى است بر روى خاک و زمين، یک عملى كه كوچكترين شباهتى هم به آن دارد صورت نگيرد، يعنى اين حريم محفوظ بماند. وقتى كه اين حريمها محفوظ نماند كم كم منجر به شرک مى ‏شود. 📚 مجموعه‏ آثار استاد مطهرى ، ج‏ ۱۵ ، خلاصه ای از ص ۹۴۴ و ۹۴۵.