... اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج ...
... اللَّهُــمَّ رَبَّ شَهْـرِ رَمَضَانَ ...
________________________
💠 ســی شــب مهــمانی خــدا
در مــــــاه مبــــــارک رمضـــــان
🔹 بـه کــلام |
حجةالاسلاموالمسلمین
ســــلطانیــــان (ازقمالمقدسه)
حجةالاسلاموالمسلمین
سیــــد عــــلی اصـــغر نمــــازی
🔹 بـا نـــوای |
حـــاج محـــمد روشــن ضمـــیر
حـــاج عـــــلی روشـــن ضمـــیر
🔸️زمـــــان |
...... از یکـشــــنبه
بــه مــدت سی شــب .....
..... مورخ ۹۸/۰۲/۱۵ ......
ســـاعــــت | ۲۲ .......
______________________
🔸️مکـــان |
.....شهرجدید/قلات خانی......
.....مسجد امام علی بن ابیطالب
علیه السلام ......
🔹هیـئت زینــبیون لارســـتان
هیــــئت امــــنا مســــجد امـــام
عــلی بــن ابیـطالب علیه السلام
# تلگـرام https://t.me/zainabiun
# اینســـتاگرام zainabiun
eitaa.com/zainabiun ایــتا#
Sapp.ir/zainabiun ســـروش#
#نسخه_عملی ۱
📌نشستن در مجلس #وعظ
🔅شخصی محضر حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) عرضه داشت: یابن رسول الله! گاه فكر گناه آنچنان مرا عذاب میدهد كه احساس میكنم آرام آرام به فعل گناه نزدیك میشوم. فرمود برای آنكه به فكر گناه مبتلا نشوی در جمع خوبان در مجلس وعظ باش.
گناه از فكر شروع میشود و در مجلس موعظه دائم به فكر انسان این تذكّر را میدهند كه گناه بد است لذا اگر كسی خودش را در معرض وعظ قرار دهد مسلّماً دائم از نفس خود مواظبت میكند.
✍درس اخلاق آیت الله قرهی
85/10/27
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مبلغ_مجازی
💠 طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن
جلسه دوم ،مبحث اول از کتاب
📗کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن شامل ۴بخش است:
بخش۱👈ایمان.
بخش۲👈توحید.
بخش۳👈نبوت.
بخش۴👈ولایت.
معاد را هم وعده دادند اما نرسیدند طرح کنند.
متعلقات ایمان, توحید ,نبوت, ولایت است ولی طبیعتاً باید خود ایمان رابشناسیم.
🔶شهید مطهری چند نسبت را در مورد ایمان مطرح کردند:
۱-نسبت ایمان با عمل :
که خود دارای دوقسمت است:
🔺عمل منهای ایمان که فرد رابه جایی نمیرساند و 🔺ایمان منهای عمل که ایمانی است که باخودش تعهد و مسئولیت و عمل نباشد در درون فرد میپوسد.
۲- نسبت ایمان باعلم
۳-نسبت ایمان باتعهدات اجتماعی.
ودر آخر از زبان قرآن برای فردی که چنین ایمانی داشته باشد بشارت هایی برایش هست.
...................................................
🔶تلاش و حرکت آدمی که فلسفه وجود اوست نقطه آغاز و سکوی پرشی دارد. آن سکوی پرش ایمان است.
🔸ایمان 👈یعنی پذیرش و پایبندی در چیزی که به تلاش میپردازید.
🌟بعضی اوقات انگار خون ایمان درعمل نیامده است🌟
جان کلام:
بدون ایمان هرحرکتی ناپایدار است ایمان است که حرکت ها و... رابانشاط و زنده میکند.
📖چرا قرآن اینقدر از ایمان و متعلقاتش بانگ زده است؟ 🤔
زیرا پرشگاه همه ی عمل هاست.
و انسان بدون سعی انسان نیست.
✅ انسانیت انسان در گرو عمل است و عمل در گرو ایمان است.
💠درقرآن از اعمال بی نشاط آدمهایی میگوید که ایمان ندارند:
هیچ چیز مانع نشده که ما از انفاق ها و... آنها راقبول نکنیم الا اینکه اینها کفر به خداو رسول دارند ولی به ظاهر مسلمانند.
آیه ۵۴ سوره توبه
🌟ایمان وقتی در عمل نباشد در آن نشاطی نیست وقتی کسالت و کراهت در عملی باشد این عمل مرده است.
🌟قران در سوره توبه آیه۴۲ :درخصوص جهاد میگوید: این افراد اگر "جهاد" چشم انداز نزدیکی داشته باشدمی آیند ولی اگر قرار است خیلی طول بکشد میگویند رهایش کنید.
🌟 ۴۷توبه:اینها اگر بیایند و باتو همراه شوند شمارا هم شل و ول میکنند.
🔺چه فرقی است میان رهبران الهی و سیاست مداران عالم:
رهبران الهی به راهی که می پیمایندازسوی خداایمان دارند, ولی سیاست مداران عالم ممکن است سخنان دلکشی داشته باشند ولی ایمان به قدر لازم ندارند.
💠شهید مطهری در مورد امام راحل میفرمایند من در امام۴ ایمان دیدم.
1⃣ایمان به هدف
2⃣ایمان به راه
3⃣ایمان به مردمش
4⃣ایمان به خدا
شهید مطهری:کسی که دست خدارا حس میکند و در راه خداگام برمیدارد خداهم برنصرتش می افزاید.
💠این آیه إن تَنصرالله ینصرکم ,بیشترین آیه است که رهبرمعظم انقلاببیان میکند.
رهبر باید اینگونه باشد.
✅عمل مومنانه کاری ندارد کسی میبیندیانه, خودش بانشاط انجام میدهد...
✍ ایراد شده در هیئت زینبیون لارستان
دوشنبه شب ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸
سیدعلی اصغر نمازی
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مبلغ_مجازی
💠طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن - مبحث اول ،جلسه سوم
✅حرف اول مقام معظم رهبری در این کتابِ شریف در حوزه ی ایمان، نسبت ایمان با عمل بود و به دو وجه رسیدیم:
۱-عمل منهای ایمان یک عمل مرده و بی سرانجام است.
۲-ایمان بدون عمل نیز یک شئ مرده است.
🔷ما میگوئیم ایمانی که در دل بماند میپوسد و میخشکد و ایمان هم عمل میخواهد.🔷
🔑جمله ی کلیدی:
کسی میتواند بگوید من به خدا مومن و معتقدم که زندگیِ او و متن واقعیت وجود او با کسی که منکرِ خداست تفاوت داشته باشد.
..................................................
❓چه تفاوتی ست بین کسی که ایمان دارد و کسی که ندارد وقتی عملشان متفاوت نباشد؟؟
👈 باید متن زندگیِ انسان تعیین کننده ی ایمان باشد و ظهور ایمان در اخلاق و در عمل و...نمایان شود.
❇ایمان 👈روح است و عمل👈کالبد است.
ایمان و عمل یک رابطه ی طرفینی است.
🔷عمل فرد خیلی وسیع هست.
در واقع کسی که اعمال اجتماعی،فردی،روحی روانی و اقتصادی،سیاسی،اخلاقی و...را تحت پوشش اسلام دربیاورد ،میشود به او گفت مؤمن.وگرنه مومن نیست.
💠آیه ی ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره ی آل عمران که اهل تقوا را میخواهد معرفی کند چند خصوصیت برایشان میگوید:
۱-اولین خصوصیت اطاعت است.
اهل ایمان دراین مورد ازهم سبقت میگیرند.
۲-خصوصیت بعدی انفاق است که از مؤمن جدا نمیشود،مانند هوا.
نمیشود گفت امروز هوا گرم است و نفس نمیکشم و مؤمن هم نمیشود که بگوید امروز وضع من خوب نیست و انفاق نمیکنم.
۳-مؤمن خشم خود را فرو میبرد و اهل گذشت است.
👈اطاعت از خدا همان اطاعت از رسول الله است.
❗️هستند کسانی که اگر مصداق عینی اطاعت معلوم نشود مدعی شوند که ما هم خدا را اطاعت میکنیم.
پس خدا شاخص مشخص میکند تا اطاعت معلوم شود.
✅دیدن زمان آمدن این آیه معنا را روشنتر میکند؛ کسانی که مقابل پیغمبر بودند ادعای بی دینی و بی اطاعتی نمیکردندو جبهه مقابل خودش را مومن میدانست و ادعاهای زیادی داشت.
❓چه چیزی مومنِ ادعایی را از مومن راستین جدا میکند؟؟
👈اطاعت ؛اطاعت از شاخص خدا و قانونی که از جانب خدا ابلاغ شده که اسمش رسول الله است.
💠در آخرِ آیه هم میگوید ؛ لعلکم ترحمون...
اطاعت کنید و عمل کنید تا مورد رحمت واقع شوید.
رحمت خدا وقتی است که ملتی به مسئولیت خود عمل کند.
💠ادامه آیه میفرماید: اطاعت تنها هم کافی نیست،مؤمن واقعی لنگان لنگان اطاعت نمیکند باید سبقت بگیرد.
قرآن میفرماید:
1⃣سرعت بگیرید. سٰارِعوا
2⃣سبقت بگیرید. سابقوا
3⃣منافسه بکنید در مغفرت(غفران یعنی التیام دادن و پرکردن یک خلا)
💠 با هرگناه جراحتی بر روح وارد میشود که نیاز به التیام دارد و عملی مداوم باید انجام شود تا غفران صورت بگیرد.
عقب افتادیم باید سرعت جبران کننده بگیریم و تلاش بکنیم.
💠ادامه آیه میفرماید:انفاق ؛در مالِ آن ها همیشه حقی معلوم است برای نیازمند و محروم...👈انفاق مخصوص افرادی نیست که دارا هستند؛بلکه همه باید انفاق کنند...
🌀کسانی که از فقر به آیت الله بهجت شکایت می کردند ایشان فرمودند بروید همان که دارید را انفاق کنید.
چاره فقرهم انفاق است.
در ادامه ⬅فرق زیبای انفاق و خرج کردن:
🔆هر خرج کردنی انفاق نیست.
انفاق خرجی است که یک خلاء را پرکند. بایدیک خلأ را پر کند تا بشود "انفاق".
انسان مومن ؛انسان هوشیاریست که بداندالان انفاق در چه مورد باید باشد.
💠آیه"مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ" از رزق باید انفاق کرد نه فقط از مال.
هرکسی رزقی و امکاناتی دارد مانند:پول ،عمر،فرزند،آبرو،توان جسمی ،علم ، هنر و...و وقتی انفاق است که خلائی را پر کنند.
💠"وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ "مومن کظم غیظ میکند...
درمان عصبانیت به قول آیت الله بهجت "ره" ذکر" لا اله الا الله"است...
💠"وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ " اهل عفو هستند... عفو هم زمانی است که طرف مقابل محکوم است که اشتباه کرده.
دسته بعدی آیات:
💠"أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ .مومنین تلاش کنند همدیگر را ببخشند.
👈بجای اینکه برای جنگیدن با دوستان بهانه می آورید برای جنگیدن با دشمنان بهانه هارا پنهان نکنید.
💠"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ"
👈مؤمن اهل خوف و خشیت است.
انسان مومن خود را در محضر ربوبیت احساس میکند و خودرادر برابر عظمت ذوالجلال حقیر میبیند.
💠"وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا "
👈اگر آیات خدابرایشان خوانده شود ایمانشان افزایش می یابد.
ایمان مثل یک بذر است رشد میکند ...
💠ان شاءالله دعای ۱۶صحیفه ی سجادیه را ضمیمه این مطلب مطالعه بفرمایید.💠
ماه مبارک رمضان ماهی برای اندیشیدن.
✍سید علی اصغر نمازی
مُـبلِـغِ مَجـٰازے
کانالی ،بصیرتی، تربیتی، فرهنگی،مذهبی،تاریخی و سیاسی
https://eitaa.com/namazi_313
#نکته_ها
⭕️درمان خودکامگی : مرگ اندیشی و معاد باوری ( قسمت اوّل )
از عوامل مهم در مهار خودكامگى، مرگانديشى و معادباورى است؛ اينكه انسان به كوچ كردن خويش از اين عالم بينديشد و بداند كه در وراى اين عالم، عالمى ديگر هست كه زندگى در آن جاودان است، و آنچه در اين عالم كسب كرده در آن عالم يابنده آن است. چنين فهمى، آدمى را از خودكامگى پاس مىدارد و هرگونه گردنفرازى و سركشى را مهار مىسازد. اميرمؤمنان على (ع) در نامه خويش به حضرت مجتبى (ع) اين حقيقت را چنين يادآور شده است :
«يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَکَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَکَ، وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَکَ، وَ لاَ يَأْتِيَکَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَکَ. وَإِيَّاکَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَى مِنْ إِخْلاَدِ أَهْلِ الدُّنْيَا إِلَيْهَا، وَتَكَالُبِهِمْ عَلَيْهَا.» نهج البلاغه ، نامۀ ۳۱
فرزند عزيزم! فراوان به ياد مرگ باش و ياد آنچه با آن برمىآيى و آنچه پس از مردن روى بدان مىنمايى، تا چون بر تو درآيد، سازِ خويش را آراسته باشى و كمر خود را بسته، و ناگهان نيايد و تو را مغلوب كند؛ و مبادا فريفته شوى كه بينى دنياداران به دنيا دل مىنهند، و بر سر دنيا بر يكديگر مىجهند.
#نکته_ها #نهج_البلاغه #خودکامگی #درمان #مرگ_اندیشی #معاد_باوری
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مبلغ_مجازی
... اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج ...
... اللَّهُــمَّ رَبَّ شَهْـرِ رَمَضَانَ ...
________________________
💠 مــراسم روضـــه و عـــزای
ام المؤمنـین ،، حضـرت خدیجة
الکبــــــری ســــلام الله علیـــــها
🔹 بـه کــلام |
حجةالاسلاموالمسلمین
سیــــد عــــلی اصـــغر نمــــازی
🔹 بـا نـــوای |
حـــاج بهـــــنام زارع(ازشیراز)
حــاج محــمد روشـــن ضمـــیر
حـــاج عــــلی روشـــن ضمـــیر
کربلایی امیر محمدی(ازشیراز)
🔸️زمـــــان |
...... چهارشــــنبه شــب
..... مورخ ۹۸/۰۲/٢۵ ......
ســـاعــــت | ۲۲ .......
______________________
🔸️مکـــان |
.....شهرجدید/قلات خانی......
.....مسجد امام علی بن ابیطالب
علیه السلام ......
🔹هیـئت زینــبیون لارســـتان
هیــــئت امــــنا مســــجد امـــام
عــلی بــن ابیـطالب علیه السلام
# تلگـرام https://t.me/zainabiun
# اینســـتاگرام zainabiun
eitaa.com/zainabiun ایــتا#
Sapp.ir/zainabiun ســـروش#
🌼 #اخلاق_بهشتی 🌼
♻️ "طاغوتی و غیر طاغوتی ندارد."
سال ۱۳۵۷ در سفری باهم به قم رفتیم
و قرار شد غروب با هم برگردیم تهران.
در بازگشت ، وقتی به تهران رسیدیم ، نیمه شب بود و خیابان ها خلوت.
از دروازه شمیران بالا آمدیم تا رسیدیم به یک چهار راه.
من از چراغ قرمز عبور کردم.
یک لحظه متوجه شدم که ایشان تکانی خوردند، اما چیزی نگفتند.
رسیدم به چراغ قرمز دوم وهمین کہ خواستم عبور کنم، آقای بهشتی گفتند: " آقای مروی! اگر از این چراغ هم عبور کنی ،دیگر نمی شود پشت سرت نماز خواند، زیرا عبور از چراغ قرمز اول گناه صغیره است و اصرار برآن ، کبیره و موجب سَلب عدالت از افراد می شود. ضمن اینکه من هم از ماشینت پیاده می شوم."
من که آن زمان جوان دو آتشه ای بودم ، گفتم: " آقا اینها قوانین طاغوتی است ، نباید به آنها عمل شود."
ایشان با جدیت جواب دادند:"اتفاقا انسانی ترین قوانین در دنیا ، همین قوانین راهنمایی ورانندگے است که برای حفظ جان من و تو وضع شده وطاغوتی و غیر طاغوتی ندارد."
📚کتاب او یک ملت بود. ص۴۷
نقل از: هـــادی مــــروے
#مبلغ_مجازی
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
...❤ اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج ❤ ...
________________________
💠 مـــراســم جشـــن میـــلاد
کـریــــم بــــن کـریـــم الامــــام
حســـن مجــــتبی علــیهالسلام
🔹 تلاوت قــرآن |
بــــرادر عــــلی باقـــری فـــــرد
🔸 بـه کـــلام |
حجةالاسلاموالمسلمین
سیــــد عـــلی اصــــغر نمــــازی
🔹 با نـــوای |
حــاج محـــمد روشـــن ضمـــیر
حــاج عـــــلی روشــــن ضمـــیر
حــاج نـــــــویـــــد تــــابـــــــش
🔸️زمـــــان |
..... سه شنبه شب ......
مورخ ۳۱ اردیبهشت ۹۸ .......
....... ســاعـــت | ۲۲ .......
____🎈____❤____🎈____
🔸️مکـــان |
..... شهرجدید ......
..... قلات خانی ، مسجد امــام
علیبن ابیطالب علیه السلام ......
🔹هیـــــئت زینــــبیون لارســـــتان
# تلگـرام https://t.me/zainabiun
# اینســـتاگرام zainabiun
eitaa.com/zainabiun ایــتا#
Sapp.ir/zainabiun ســـروش#
🔶 امام حسن عليه السلام:
🔶 إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ الناسِ فاجتَهِدْ أن لا يَعرِفَكَ ؛ فإنَّ أشقَى الأعراضِ بهِ مَعارِفُهُ
🔶 هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد
📚 ميزان الحكمه ج۶ ص۲۰۰
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مبلغ_مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📑نامه امیر المومنین امام علی (ع) رو به زبان امروزی بازنویسی کردن و از مردم میخوان اون رو بخونن و نویسنده رو حدس بزنند.
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مبلغ_مجازی
اگر بنا باشد که ماه مبارک [رمضان] بیاید و انسان سی روز گرسنگی و تشنگی و بیخوابی بکشد و مثلاً شبها تا دیر وقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزهای برای انسان اثر ندارد. اسلام که نمیخواهد مردم بیجهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزه گرفتن قرار است انسانها اصلاح شوند.
شهید استاد مرتضی مطهری
کتاب انسان کامل صفحه۲۸
🌼 eitaa.com/namazi_313
Ⓜ️ #مبلغ_مجازی
✍على بن أبي طالب آن وقتى كه تيغ بر فرقش فرود آمده و تا نزديك ابرويش شكافته است، اينطور حرف مىزند:
«وَ اللَّهِ ما فَجَأَنى مِنَ الْمَوْتِ واردٌ كَرِهْتُهُ اوْ طالِعٌ انْكَرْتُهُ، وَ ما كُنْتُ الَّا كَقارِبٍ وَرَدَ وَ طالِبٍ وَجَدَ» (نهج البلاغه، نامه ۲۳): به خدا قسم، مرگ ناگهانى و ضربت ناگهانىاى كه بر من خورد، يك ذره مورد كراهت من نيست. من افتخار مىكنم و آرزوى چنين روزى را داشتم. به خدا قسم، مثَل من مثَل آن عاشقى است كه
به معشوق خود رسيده باشد.
به قول شاعر:
ديدار يار غايب، دانى چه ذوق دارد ابرى كه در بيابان بر تشنهاى ببارد
مثَل من در حال اين ضربت خوردن مثَل همان مردمى است كه در شبهاى تاريك دنبال آب مىگردند و ناگهان به آب مىرسند.
من آنم!
دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند
استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص ۲۳
Ⓜ️ کانال #مبلغ_مجازی
🌼 eitaa.com/namazi_313