eitaa logo
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
638 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
239 فایل
اللّهم اجْعَلنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی.
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎙استاد حجة الاسلام دکتر احمدحسین شریفی 💎موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزه‌های علمیه و فراگیری علوم دینی 🔖تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰ 💠استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزه‌های علمیه پرداختند. ▫️در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزه‌های علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی ‍پرداختن به علوم و دانش‌های اسلامی و حوزوی اشاره شده است. 💠💎💠 الان نوبت ماست باید شتاب کرد در تا.... 💠http://go2l.ir/n6bSi 💠💠 💎💠💠 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خاطره شنیدنی از شیخناالاستاذ مرحوم استاد مدرس افغانی رضوان الله تعالی علیه، خاطره ای بسیار درس آموز به ویژه برای طلاب دنیای معاصر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا 🔳 فضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعَابِد از ظهور آیه شریفه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين»، به دست آمد که حقیقت فقه و تفقه در دین چیزی فراتر از فهم احکام عملی ظاهری است، بلکه این واژه دلالت بر إدراک حقیقت دین دارد. حال این معنای به دست آمده را با استمداد از روایات شریفه تقویت می کنیم. ▪️در روایتی حضرت کاظم (علیه السلام) تفقه در دین را بدین شکل تشریح فرمودند: «تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ؛ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا، وَ فَضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِبِ، وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِهِ، لَمْ يَرْضَ اللَّهُ لَهُ عَمَلا»؛ ▫️در دین خدا تفقه کنید؛ زيرا فقه كليد بصیرت و تمام عبادت، و سبب رسيدن بدرجات عالى و مراتب بزرگ در دين و دنيا است، ارزش فقيه نسبت به عابد مانند فضیلت خورشيد است نسبت به ستاره و هر كه فقاهت و فهم دين نداشته باشد، خداوند از عمل او راضی نمی شود. 📓تحف العقول، النص، ص۴۱۰ ◀️ کلام حضرت (علیه السلام) در این روایت شریفه با هیئت امر آغاز شده است که ظهور در وجوب دارد. و البته مأمور به در لسان مبارک آن حضرت: "تفقه در دین خداست"، نه مجرد تفقه. و از اینکه آن حضرت مأمور به را در قالب تفعّل بیان فرمود، (با لحاظ قاعده زیادة المبانی تدلّ علی زیادة المعانی)، به دست می آید که مکلفین برای إتیان مأتی به، باید اهتمام و جهد جدّی به کار گیرند. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ حال کسی که به این درجه نائل شده و فهم و بصیرتِ عمیق در حقیقت دین یافته، فقیهی می شود که فضل او بر عابد، كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِبِ است. ▫️در منابع متعدد ذیل ابواب راجع به معرفی فقیه آمده است که اصحاب خدمت أئمه معصومین (علیهم السلام) رفته و می پرسیدند: مردى هست كه با تلاش بسيار، راوی حديث شماست و آن را میان مردم بث و نشر داده و با دلها پيوند مى‏ دهد. شايد در كنار او عابدى باشد كه این روایت را نکند. از اين دو تن، كدام يك افضل است؟ آن حضرت می فرمایند: آن كه با تلاش بسيار، حديث ما را منتشر مى‏ كند و دلهاى شيعيان ما را با ايمان پيوند مى‏ دهد، «أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ» است. 📓بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏۱، ص ۷ ▫️این متفقه در دین برای شیطان سخت تر از عبادت هزار عابد است؛ «أَشَدُّ عَلَى‏ الشَّيْطَانِ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ عَابِدٍ». ▫️زیرا متفقه در دین، با اهتمام و مساعی بسیار در فهم حقیقت دین، در لحن قول و معاریض کلام معصومین (علیهم السلام) غور کرده است. حضرت صادق (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّا وَ اللَّهِ لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مِنْ شِيعَتِنَا فَقِيهاً حَتَّى يُلْحَنَ لَهُ فَيَعْرِفَ اللَّحْن‏»؛ به خدا قسم؛ ما کسی از شیعیان خود را فقیه نمی دانیم، مگر آنکه لحن سخن ما را بشناسد. با قسم جلاله ای که آن حضرت در کلامشان منعقد می فرمایند، حجتِ کلام تکمیل می شود که تنها کسی فقیه در حقیقت دین محسوب می شود که به لحن و باطن کلام معصوم معرفت یافته باشد. امور چنین فقیهی از جمله عبادیاتش مسبوق به معرفت است، «مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِي دِينٍ أَوْ قَالَ فِي دِينِهِ»؛ و این تفقه در دین خود برترین عبودیت نزد خداوند تبارک و تعالی است. از اینروست که در منابع این چنین آمده که اگر رکعتین صلاةِ عالم متفقه در دین را در یک کفه ترازو و "أَلْفِ رَكْعَةٍ يُصَلِّيهَا الْعَابِدُ" را در یک کفه دیگر بگذاریم، آن نماز فقیه افضل است. 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۱، ص ۲۱۳ 📓عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏۴، ص ۷۳ ▫️روز قيامت خداوند عزّ و جلّ عالم و عابد را مبعوث نموده و هر دو در مقابل حقّ مى ‏ايستند، به عابد گفته مى‏ شود: به بهشت برو و به عالم فرمان داده مى‏ شود بايست و به واسطه حسن تأديب و تربيتى كه مردم را نمودى آنها را شفاعت كن. 📓علل الشرائع، ج‏۲، ص۳۹۵ ⏪ بنابراین اولین کلید گشایش چشم حق بین، فهم در حقیقت دین است، نه اکتفا به ظاهر آن. تفهّمِ حقیقت دین یعنی غور در کلام امام و فهم معاریض کلام آن حضرات (علیهم السلام). بندگی و عبودیت انسان کامل نمی شود، مگر بواسطه تفقه در دین، فقه بر دنیا و آخرت انسان اثر می گذارد. از اینرو درجه و مرتبه متفقه در دین أفضل از عابد است. به این ترتیب مطلوب ما در این فقره ثابت و تایید شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
دوره ۱۶ جلسه‌ای دین فطری برای نوجوانان توسط استاد: میثم اخلاقی https://b2n.ir/h09614 این دوره عمومی برای نوجوانان دوره‌های متوسطه اول و دوم ارائه شده است. https://eitaa.com/dinefetri
🔳⚜️🔳⚜️ ⚜️ ا❁﷽❁ا سلام الله علی الباکین علی الحسین علیه السلام با عرض سلام و ادب وقت شما بزرگواران بخیر آنات شما معطر به عطر خوش صلوات بر حضرت مُحَمَّد و خاندان پاک و مطهر ایشان 🌻اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجّلْ فَرَجَهُمْ. ▪️ در کلام نورانی حضرت امام کاظم (علیه السلام) : «تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ؛ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا، وَ فَضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِبِ، وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِهِ، لَمْ يَرْضَ اللَّهُ لَهُ عَمَلا»؛ ▫️در دین خدا تفقه کنید؛ زيرا فقه كليد بصیرت و تمام عبادت، و سبب رسيدن بدرجات عالى و مراتب بزرگ در دين و دنيا است، ارزش فقيه نسبت به عابد مانند فضیلت خورشيد است نسبت به ستاره و هر كه فقاهت و فهم دين نداشته باشد، خداوند از عمل او راضی نمی شود. 📓تحف العقول، النص، ص۴۱۰ 🔳 🔳⚜️ 🔳⚜️🔳 🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨✨نماز حاجت روز پنجشنبه 🔸آیت‌الله بهجت قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». 🌕 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند. ✍️شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سید بن ‌طاووس : 🔹چهار رکعت (دو نماز دورکعتی): ❣️در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید ❣️❣️در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید ❣️❣️❣️در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید ❣️❣️❣️❣️در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید ❣️❣️❣️بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید ❣️❣️۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند ❣️و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. ✍️برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠ 🔸💐🔸💐🔸💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (سوره فاطر، آيه ۳۰) ✨ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (سوره شوری، آیه ۲۳) ا┄┄┅═✧❁ ✨ ❁✧═┅┄┄ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (أرواحنافداه) «شکور» است. «شکور» به معنای بسیار شکرگزار ، از اسماء الله الحسنی می باشد که در وجود مقدس ائمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور اتمّ و اکمل رسیده است؛ فلذا حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) ملقّب به این لقب می باشند؛ چنانکه در نصوص تصریح شده است: ▫️فإِنَّهُ الْهادِی الْمَهْدِی وَالْقآئِمُ الْمُهْتَدِی.. الصّابِرُ الشَّکُورُ (۱) : او هادی و مهدی، و قائم مهتدی (علیه السلام) است.. آن صابر شکرگزار . ✔️بدین معنا که حضرتشان در برابر بندگان و مؤمنینی که شکر نعمت ولایت را به جا آورده و سپاسگزار باشند، بسیار شکور بوده و در برابر عمل اندک و قلیل ایشان، پاداشی کثیر عطاء می فرمایند. ◀️همانطور که شریفه ۲۳ سوره مبارکه شوری،‌ «شکور» بودن ذات اقدس اله را در برابر بندگانی معرفی می نماید که أمر «مودّت فی القربی» و «اقتراف حسنة» را امتثال کرده باشند: یعنی آنان که شکر نعمت ولایت را با تسلیم شدن به اهل بیت (علیهم السلام) و تصدیق ایشان به جا آورند (۲)، بندگان شاکر خداوند به شمار می روند (۳) و از جانب حضرت ربّ شکور، پاداشی وافر داده می شوند (۴). چنانکه حضرت امام حسن العسکری (علیه السلام) در تفسیر ذیل شریفه ۱۷۲ سوره مبارکه بقره (۵) حقیقت معنای «شکر» را به اطاعت از موالیان امر (علیهم السلام) معنا نمودند: .. فَاشْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ بِطَاعَةِ مَنْ أَمَرَكُمْ بِطَاعَتِهِ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ خُلَفَائِهِمُ الطَّيِّبِينَ (۶). 🖋بنابراین بندگان به میزان شکر نعمت یعنی اطاعت از اوامر مولایشان حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه)، از «شکور» بودن مولایشان مستفیض شده و مورد فضل و عنایت حضرتشان قرار می گیرند. 📔منابع (۱). بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۹۰ (۲). الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۳۹۱ [عن ابی جعفر (علیه السلام): وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» فَإِنَّهُ التَّسْلِيمُ لَنَا، وَ الصِّدْقُ عَلَيْنَا، وَ لَا يَكْذِبُ عَلَيْنَا ] (۳). «..وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ»: و عده کمی از بندگان شاکر نعمت های خداوند هستند (سوره سبأ، آیه ۱۳) (۴).(سوره فاطر، آيه ۳۰) (۵).«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ» (سوره بقره،‌ آیه ١٧٢ ) (۶).التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۵۸۴