eitaa logo
الهادی
22هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
996 ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
الهادی
باسلام اگر قصد دارید مطالب کانال الهادی را از طریق قابلیت وضعیت واتس‌اپ و یا استوری اینستاگرام، به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید و در ثواب نشر معارف سهیم شوید، می‌توانید با عضویت در کانال @nasery_story از طرح‌های مناسب استوری استفاده کنید.
الهادی
👆🏻نمونه طرح‌ها به مناسبت عید فطر
هدایت شده از الهادی
🔻ان شاءالله عيد سعيد فطر بر همه‌ی شما مبارک ومقبول باشد. اميدوارم که در اين ماه پر خير و برکت، آن قدر ذخيره اندوخته باشيد که بتوانيد يک سال با لطف خدا حرکت کنيد. 🔺 @nasery_ir
* 🔻سفارش حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان: 🔸اگر می خواهید ماه مبارک رمضان بعدی بیشتر بهره ببرید باید از همین الان شروع کنید... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 برتری جویی شیطان 🔻 طغيان و حرکت اوليه شيطان نيز از همین علو و برتری جویی شروع شد. وقتی شيطان به حضرت آدم عليه السلام سجده نکرد، خداوند به او فرمود: «يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَک أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيدَي أَسْتَکبَرْتَ أَمْ کنْتَ مِنَ الْعالِينَ؛ چه چيزي مانع سجده کردنت بر آدم شد؟ تکبر ورزيدي يا از عالين هستي؟» (عالين افراد بلند مرتبه‌اي‌ هستند که شأن آن‌ها رفيع‌تر از آن است که بر آدم عليه السلام سجده کنند.) 🔸 از پاسخي که شيطان داد، معلوم شد که اراده علو و برتري جوئي و گردن فرازي دارد، گفت: «أَنَا خَيرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ؛ من از او بهترم، مرا از آتش آفريدي و او را از گِل. صاد/۷۵» 🔹 او ادعاي مقام بلندي را داشت که از شأن او بسيار بالاتر بود و آن مقام اهل بيت عصمت و وحي عليهم السلام است و در واقع، پايش را از گليمش درازتر کرده است. 🔸 طبق اصل «تلک الدار الاخرة نجعلها للذين لايريدون علواً في الارض و لا فسادا» خداوند شيطان را راند و به او فرمود: «فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّک رَجِيمٌ وَ إِنَّ عَلَيک لَعْنَتِي إِلي‏ يوْمِ الدِّينِ؛ پس، از اين درگاه بيرون شو که تو رانده شده‏ اي و همانا لعنت من تا روز رستاخيز بر تو خواهد بود.صاد/۷۷»‌ ‌ ادامه دارد... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 💠اهمیت برتری جویی 🔻 از ديگر مصاديق بارز اين آيه شريفه، فرعون و قارون هستند که برتري‌جو و مفسد بودند. مسئله استعلا و برتري‏ جويي خود يکي از مصاديق فساد در زمين است، ولي اهميت فوق‌العاده آن سبب شده است که به طور خاص نيز مطرح شود. 🔸 بنابر تفسير مرحوم علامه طباطبائي در تفسیر شریف المیزان منظور از علوّ و گردن‌فرازي، استعلا و استکبار ورزيدن بر بندگان خداست و منظور از فسادانگيزي اين است که خواستار گناهان و نافرماني خدا باشند؛ چون خداي تعالي بر اساس آنچه فطرت و خلقت آنان اقتضا دارد، انسان‌ها را به شرايعش مکلف فرموده است. 🔹 فطرت انسان چيزي را مي‌طلبد که موافق با نظام اَتَم و احسن در حيات زميني انسان‌هاست. پس هر معصيتي، بي‌واسطه يا با واسطه در فساد اين زندگي اثر دارد؛ همچنان که قرآن کريم مي‏فرمايد: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کسَبَتْ أَيدِي النَّاسِ لِیَذیقَهُم بَعضَ الَّذی عَمِلوا لَعلَّهُم یَرجِعُون؛ به سبب اعمال زشتی که مردم به دست خود انجام دادند در خشکی و دریا فساد وتباهی نمودار شده است [تا خداوند کیفر] برخی از آنچه را انجام داده اند به آنان بچشاند، باشد که [از گناه وطغیان] برگردند. روم/۴۱» 🔸 از اينجا روشن مي‏شود که علوّخواهي يکي از مصاديق فسادخواهي است و علت ذکر شدن علوّخواهي و برتري‌جويي، اين است که عنايت بيشتر بر اين مصداق است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 مصادیق مختلف برتری جویی 🔻 آنچه مايه بدبختي، هلاکت و نابودي فرعون و قارون شد، همان استکبار و برتری‌جويي بود. البته مصاديق کوچک‌تر را نيز مي‌توان يافت. در روايات به طور خاص بر اين مسئله تکيه شده است؛ 🔸 در حديثي، اميرمؤمنان علي عليه السلام هنگام ذکر اين آيه، به يکي از مصاديق کوچک آن اشاره فرموده است: «ان الرجل ليعجبه ان يکون شراک نعله اجود من شراک نعل صاحبه فيدخل تحتها؛ گاه می‌شود که انسان از اين لذت می‌برد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد و به همين خاطر، داخل اين آيه می‌شود. سعد السعود، ص۸۸ و مجمع البیان ذیل آیه» چرا که اين هم شاخه کوچکي از برتري‏جويي است و با اين مثال حضرت، حکم مصاديق بزرگ‌تر به مفهوم اولويت مشخص مي‌شود. 🔹 اين برتری‌جويي خلاف عبوديتي است که طريق اصلي بندگي است. خداي متعال انسان‌ها را به عنوان خليفه و برگزيده آفريد و اين خلافت، فقط با عبوديت حاصل مي‌شود؛ چون در عبوديت، کانالِ ربوبيت وجود دارد. 🔸 حق تعالي اراده نداشته که شيطنت در عالم توسعه پيدا کند، منتها شيطان و ايادي شيطان -که نفس آدمي است- در مقابل ربوبيت حق تعالي و عبوديتي که او مي‌خواست، جبهه‌گيري کرد و بنا شد هر کسي که مي‌خواهد به باطن عبوديت يعني ربوبيت برسد، ايادي شيطان را کنار بزند و به ارتقا برسد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌