eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
973 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در بین ما خیلی زیاد مطرح بوده ولی الان متأسفانه از دست ما رفته است. 🔸 یک بخشی از اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و چینشی قرآن و حتی نحوه تعلق الفاظ به محتوا و کیفیت استخدام محتوا در قالب الفاظی خاص است که در این‌ها صدها نوع از ظرافت‌های ادبی مراعات شده است؛ 🔹 مثلا یکی از صنایع ادبی صنعت تقابل است. تقابل هم انواع دارد. تقابل در کلمه داریم، تقابل در جمله داریم؛ مثلا در ابتدای سوره هود فرمود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ يُؤْتِ كلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَه‏؛ و ديگر اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او روى كنيد تا شما را از بهره‏اى نيكو تا مدتى معين بهره‏مند سازد و به هر صاحب فضيلتى فضل او را عطا كند (هود، ۳). 🔸 در این آیه با یک «ثم» بین استغفار و توبه تفاوت گذاشت تا معلوم شود استغفار و توبه دو تا مسئله هستند. در این آیه شاید یک تقابل ادبی ارائه شده است. 🔹 این طرف فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ»، این دو را داشته باشید؛ آن طرف ترازو را ببینید که فرمود: «يمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى»، به تعبیری این می‌تواند جزای استغفار باشد، و دومی این است «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این جزای توبه است؛ یعنی توبه است که استعداد را به فعلیت می‌رساند. 🔸 اگر به فعلیت رسیدن تمام استعدادهایت را می خواهی باید تا آخرین حد توبه را بروی. اگر تمتع از نعمت‌ها را می‌خواهی، این کار از استغفار می‌آید و در واقع از استغفار شروع می‌شود. 🔹 همچنین شاید اگر توبه خواستید انجام دهید، باید از استغفار شروع کنید. استغفار هم باید با شرایط باشد، بعد توبه حاصل می شود. در نتیجه رسیدن به آثار استغفار که در قرآن بیان شده است مانند رسیدن به متاع دنیا و مال و فرزند و ازدیاد قوت و ... این‌ها خواص استغفار است. 🔸 منتهی کسی بیشتر می‌خواهد «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این برکات نتیجه توبه و بازگشت به خداست.‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
💠 آثار وسیع استغفار 🔻در قرآن برای هیچ چیزی مثل استغفار اینطور در ابعاد وسیع، خواص گفته نشده است؛ 🔸 مثلا در جایی می‌فرماید: با انجام استغفار ظاهراً و باطناً «يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيكُمْ مِدْرَارًا» (هود،۵۲) (باران آسمان بر شما فراوان نازل می‌کند.) 🔹 همچنین می‌فرماید با گفتن استغفار «وَيزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ»،(هود،۵۲) (و نیرویی بر نیرویتان می‌افزاید!) اکثر و چه بسا تمام مشکلات ما به دلیل ضعفی روحانی است که با گفتن استغفار تبدیل به قوت خواهد شد. این هم یک بخش است. 🔸 یکی دیگر از آثار استغفار را اینگونه بیان کرده اند: «وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ».(نوح،۱۲) (و شما را به مال بسیار و پسران متعدد مدد می فرماید.) 🔹 در وسائل الشیعه شما ببینید، خدمت حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌آمدند و برای فرزند دعا می‌خواستند، دستوراتی که حضرات داده‌اند، غالباً حاصل آن‌ها نوعی استغفار است. 🔸 ذکر یونسیه است که باز همان معنا را القا می‌کند. 🔹 در برخی آیات در مورد یکی دیگر از اثرات استغفار دارد که «وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا»،(نوح،۱۲) (و باغ‌های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا کند.) با توجه به اینکه «مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيءٍ حَي»، (انبیاء،۳۰) (هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم). 🔸 یعنی خداوند با استغفار زیاد همه مدل فراوانی به شما می‌دهد و به شما حیات می‌دهد.‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
💠 نسخه‌های مختلف استغفار 🔻 نسخه‌های استغفار متعدد است و در القاء اثر با هم فرق دارند ولی ما که هنوز به کوتاه‌ترین‌هایش مشغول نشده‌ایم، از اول به دنبال نسخ عالی‌تر گشتن، لزومی ندارد. 🔸 برای رسیدن به نسخه‌های عالی باید رزق باشد. این‌ها با هم متفاوت هستند. باید علم آن نصیب انسان شود، چینش و کیفیت گفتن آن هم متفاوت است. ‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
هدایت شده از مرکز تخصصی اخلاق
‌ ‌ 💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری 👤 ویژه طلاب پایه ۷ به بالا 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاقی: @AkhlaqHad ‌ ‌ ‌ ‌
الهادی
‌ ‌ 💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری 👤 ویژه
👆🏻 مهلت ثبت نام تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد... 💠 مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی (شعبه قم) تحت اشراف حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد ناصری و تولیت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔻کانال مرکز تخصصی اخلاق: 📿 @AkhlaqHad 📿 https://eitaa.com/joinchat/2568290440C3b3ebc2adc ‌ ‌
🔻 یکی از چیزهایی که انسان نیاز دارد استقامت (عدم انحراف) طبع است. گاهی حواس ظاهره [مثل گوش و چشم و...] درست است ولی [چون] باطن آن‌ها مشکل دارد حرفی را که شنیده است غیر استاندارد منتقل به نفس او می‌شود، یعنی برداشتش متفاوت از اراده متکلم می‌شود؛ 🔸 لذا بعضی اولیاء به بعضی راه نمی‌دادند یا حرف نمی‌زده‌اند، به خاطر این بوده که آن کسی که انحرافی در قوه‌ی درّاکه‌ی خود داشته باشد این سخن به ضرر او می‌شود؛ چون استفاده‌های بد می‌کند، یعنی برداشت بد می‌کند و شخصیت او کج شکل می‌گیرد.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گفت: «ره چنان رو که رهروان رفتند»، رهروان یعنی حضرات اهل بیت علیهم‌السلام که اسوه هستند و بعد از ایشان بزرگانی که در حوزه بودند. 🔸 در گذشته آنقدر این بزرگان ملتزم به توسل به آقا بقیةالله بودند که روزی بر آن‌ها نمی‌گذشته که این ارتباط ایجاد نشود و این ارتباط باقی نماند. 🔹 اگر غفلتی برایشان در ارتباط با حضرت بقیةالله روحی‌له‌الفداء حاصل می‌شد خیلی برایشان تلخ بود. خودشان را سرباز حضرت می‌دانستند، معتقد بودند سر سفرۀ حضرت نشسته‌اند. 🔸 فریب این چهار روز گذرای دنیا را نمی‌خورند و کلاه شیطان و غفلت سرشان نمی‌رفت. آن انس و الفت و ارتباط را داشتند. علاوه بر این که امام را هم حیّ و هم حاضر و هم عالم می‌دانستند و برکاتش را هم بردند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
الهادی
#کانال_واتساپ 💠 در پی تکمیل ظرفیت گروه یازدهم، گروه شماره ۱۲ نیز جهت عضویت اعضای جدید تشکیل شد: http
💠 در پی تکمیل ظرفیت گروه دوازدهم، گروه شماره ۱۳ نیز جهت عضویت اعضای جدید تشکیل شد: https://chat.whatsapp.com/Kvd1yAwIKgIJuwZjoJTjoN چنانچه از طریق لینک بالا موفق به عضویت نشدید، ابتدا شماره زیر را ذخیره کرده: 09338010649 (+98 ایران) سپس عدد ۱ را در واتساپ به این شماره ارسال کنید. (فقط در واتساپ پیام دهید) ‌ ‌
الهادی
#کانال_واتساپ 💠 در پی تکمیل ظرفیت گروه دوازدهم، گروه شماره ۱۳ نیز جهت عضویت اعضای جدید تشکیل شد: htt
🔘 لازم به یادآوری است که در این گروه‌ها پست جدیدی غیر از آنچه در اینجاست، منتشر نمی‌گردد و تشکیل آن صرفا جهت بازنشر مطالب در و بهره‌مندی افرادی است که تلگرام و ایتا ندارند.
🔻هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع، به دست وهابیت ملعون، تسلیت باد. ان شاء الله بزودی با فرج فرزندشان بهترین صحن و سراها را برای این بزرگواران بسازیم. اللهم عجل لولیک الفرج 🔺 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 روایات و تأییداتی که در مورد حضرت سلمان علیه‌السلام صادر شده، خیلی فوق‌العاده است. 🔸 واقعا اهل معرفت بوده است و درها برای او باز بوده است؛ بیخود اهل بیت علیهم‌السلام در مورد ایشان نفرمودند «مِنّا اهل البیت». 🔹 حالا شاید تنزل‌یافته‌ی «مِنَّا» راجع به دیگران از صحابه هم باشد، ولی برای شناخت حضرت سلمان (علیه السلام) حدّ متصور نیست. 🔸 اعجاز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بوده است که یک نفر را از ایران به عربستان بکشانند و تا این حد ارتقاء بدهند. 🔹 [شعر:] ما را نبی قبیله‌ی سلمان خطاب کرد... 🔸 همین‌طور که راه می‌رفت ابواب معارف و انتقال برای او آماده بود. گاهی انسان این‌گونه افراد را بشناسد اهل بیت علیهم‌السلام را بهتر و زودتر می‌شناسد که علوم سلمانی چگونه به او می‌رسید؟ 🔹 منظور علوم غیر عادی است نه علوم طبیعی. اطلاعاتی که او بر قضایای ماورائی داشت.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 درباره جریان حضرت سلیمان بن داوود یک فیلمی درست کرده بودند که من یک بخشی از آن را دیدم. در این فیلم خیلی حضرت را با عالم أجنه و بیماری‌ها درگیر کرده بودند. 🔸 در حالی که این‌طور نبوده است؛ اصلاً ایشان جناب آصف بن برخیا را که با یک چشم به هم زدن تخت بلقیس را جابجا کرد برای همین بخش به میان آوردند؛چون‌که حضرت سلیمان مقام وحیانی دارد؛ لذا باید لطیف و بالادست بماند و در این امور پایین دخالت نکند. 🔹 اما سازندگان این فیلم خیلی حضرت را در این امور وارد کردند. قرآن انتقال سریع تخت بلقیس را به جناب آصف مستند می‌کند. باب اینگونه کارها جدا است اما کار حضرت سلیمان علیه‌السلام این است که باید اتصال به وحی داشته باشد. 🔸 خود پیغمبر ما هم همین‌طور بوده است. در خیلی از جنگ‌ها می‌شد، حضرت می فرمودند: چه کسی است که برود شرّ این سگ‌ [دشمن] را دور کند بعد امیرالمؤمنین علیه السلام می‌آمدند، کسی دیگر نمی‌توانست این کار را بکند. خود پیامبر هم وارد نمی‌شدند؛ 🔹 علیرغم اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: در جنگ‌ها هر وقت کار برای ما سخت می شد، هرچه به رسول خدا صلی الله علیه و آله نزدیک‌تر می‌شدیم امنیت بیشتر بود. حضرت گاهی نزدیک‌ترین فرد به دشمن‌ بودند؛ اما شجاعت‌ها و به درک فرستادن نفوس این‌طوری، با امیرالمؤمنین علیه السلام بود. 🔸 این‌ها برای تناسب حِکَمی قضیه است که در عالم باطن و در ظاهر همه‌ی آن‌ها بر اساس حساب و دقت است. حالا این‌جا دیگران را تعریف کردن باب دیگری دارد، ولی یک قاعده است. قواعد آن تنوع هم دارد. بر اساس سلیقه و این‌ها نیست. باید انسان از یک زاویه‌ی آن به یک زاویه‌ی دیگر آن منتقل بشود. مورد به مورد جدا است.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 خداوند متعال خطاب به حضرت موسی و هارون می‌فرماید: «اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى... إِنَّني‏ مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى‌‏» (بروید به سوی فرعون که او سخت به راه طغیان شتافته است... هیچ نترسید که من با شما هستم، می‌شنوم و می‌بینم./طه، ۴۴ و ۴۶) 🔸 دیگر خدای متعال چطور خود را و احاطه‌ی خود را به بندگان خود بفهماند؟ «إِنَّني‏ مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى‏» دیگر صریح‌تر از این؟ ای کاش به این نکات و معارف توجه می‌شد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
💠 شرائط به نتیجه رسیدن توسلات 🔻 برای رفع همّ و غم‌ها و رسیدن به حوائج، هیچ راهی نزدیکتر از توسل به اهل بیت(علیهم السلام) نیست؛ اما ما گاهی مشکلمان دو تا است؛ یعنی می‌دانیم که توسل موثر است؛ اما نمی‌دانیم چقدر و چگونه باید متوسل باشیم تا نتیجه بگیریم؟ 🔸 مثل اینکه قرآن راجع به عسل فرمود «فِيهِ شِفَاءٌ للناس» (نحل، ۶۹). عسل شفا است. قرآن معنای شفا را می‌داند اما نحوه و میزان استفاده از آن برای نتیجه گرفتن به حسب افراد و مشکلاتشان و شرائط مختلف است. 🔹 توسل هم همینجور است، شفا است. توسل مساوی با حل قضایا و مشکلات است؛ اما بالاخره هر مشکلی وزنی دارد و به کیفیتی وارد زندگی افراد شده است. ورودش دلیلی داشته و رفعش هم حجمی دارد. 🔸 همۀ مشکلات مثل هم نیستند. حجم‌ها و سنگینی‌هایشان بر دوش انسان مساوی نیستند. لذا طبعاً باید توسلات برای درمان هم متفاوت باشد. پس کانال رسیدن به این نوع توسلی که درمان این کار باشد هم مهم است. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 در اصل اینکه گفته شود توسل مرده را زنده می‌کند تردیدی نیست اما راه ورود و کیفیت و میزان توسل مهم است. گاهی یک شرایطی مراعات نمی‌شود لذا نتیجه نمی‌دهد. 🔸 بعضی‌ها می‌گویند من زیر قُبه امام حسین علیه‌السلام که وعده دادند دعا در آنجا مستجاب است رفتم و دعا کردم اما مشکلم حل نشد و لذا احساس یأس به او دست می‌دهد؛ در حالیکه طبیعتاً وزن و علت مشکلات با هم متفاوت است. 🔹 برخی از مشکلات طول می‌کشد تا توسل آن‌ها را حل کند. روایات این باب باید دیده شود. 🔸 گاهی علت مشکلات مسائل حق و حقوقی است که از دیگران ضایع شده است این‌ها باید حل شود؛ یعنی حق و حقوقی که بر عهده مانده باید ادا شود. 🔹 گاهی قبل توسل استغفار می‌خواهد. دعا و توسل شرائط مختلفی دارد و چقدر زیاد اهل بیت علیهم‌السلام این مسائل را بیان کرده اند. (رک: وسائل الشيعة ج‏۷ ؛ ص۷۹) 🔸 گاهی یک تهیّأ و آمادگی‌هایی می‌خواهد تا آن توسل کارگر شود که اگر رعایت شد شخص متوسل برده و رفته است؛ اما اگر آن‌ها رعایت نشد گاهی یک عمر انسان سر یک مشکل می‌ماند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
🔻 یکی از اسرار و شاخه‌های طبایع و طبع در مساله ارتباط‌ها مطرح است. وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) -آن جهات معنوی و نورانی و خلقتی و همه‌ این‌ها درست- اما با امیرالمؤمنین (علیه السلام) یکی بودند «محمد (صلی الله علیه و آله) صاحب الجنة و أنا صاحب النار» این‌طوری می‌شود که تمام پایه‌های خلقت هم روی قواعد است. 🔸 دیدگاه‌های عجیبی در این زمینه است، حتی از روی قواعد، حالا معنویاتِ صِرف آن [به کنار] ولی علت ادامه‌ی در نسبت‌ها، رفاقت‌ها، باید روی قواعد هم جدا درست دربیاید. 🔹 حتی در ازدواج‌ها اگر روی قواعد باشد طبیعتاً راهکارهای درمانی خواهد داشت ولی بستگی دارد، این باب یک باب وسیعی است. 🔸 در موجودات، نفوس هم مختلف هستند؛ گاهی اصلاً دو تا پرنده را پیش هم می‌گذارند، بعضی پرنده‌ها این‌طوری هستند که بعد از مدتی رنگ‌های آن‌ها هم مثل هم می‌شود. این ممکن است. 🔹 گاهی جنس‌های افراد با هم مختلف است، مشکل ایجاد می‌شود. تا می‌آیند همدیگر را درک بکنند زمان می‌برد. 🔸 چطور می‌شود مختلف می‌شود؟! چطور می‌شود اصلاح می‌شود؟! این مسائل ابواب وسیعی است.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 اکنون این آیه از سوره حشر به ذهنم آمد که: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّـهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ»؛ (و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند پس خدا هم خودشان را از يادشان برد. (حشر، ۱۹)) 🔸 شما که خدا را فراموش می‌کنید، خدای متعال یک نوع خودفراموشی بر شما مسلط می‌کند، که یک نوع استدراج می‌شود و جنس استدراج اینطور است که به تعبیر امروز، انسان نمی‌فهمد از کدام زاویه لطمه خورده است. 🔹 «سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ» (ما به تدريج آن‌ها را از آن جا كه نمى‏دانند گرفتار خواهيم ساخت.(قلم، ۴۴)) 🔸 وقتی انسان گم می‌شود، اینگونه می‌شود، نمی‌داند از کدام سمت لطمه خورد. استدراج به چه دلیل آمد؟ چگونه آمد؟ 🔹 گاهی همین بیماری‌های پیچیده را قرآن در لایه‌های دیگر برای کسی که: «لمن کان له قلب» (برای کسی که دل بیدار دارد) ترجمه و باز می‌کند؛ مثلا می‌فرماید: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّـهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ» (مانند کسانی نباشد که خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را به خودفراموشی مبتلی نمود. حشر، ۱۹) 🔸 این فرد، متذکر بود، ولی آمد تذکرش را تبدیل به نسیان کرد. این فرد می‌توانست متوجه شود و متوجه باشد و متوجه بماند، اما نسیان را به جای تذکر قرار داد. خدای متعال کاری کرد که خودش را هم گم کند. 🔹 کلید برای یافتن خود در قرآن فراوان است. مهم این است که انسان جستجو کند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌