#امیرالمومنین
🔻 یک وقتی راجع به کیفیت ورود طلحه و زبیر محضر امیرالمؤمنین علیهالسلام صحبت شد و اینکه وقتی اینها رسیدند، حضرت چراغ بیتالمال را خاموش کردند.
🔸 عرض کردم شاید دیگری هم در طول تاریخ اینکار را کرده باشد یا بکند یا بخواهد در این سبک این شیرینکاری را بکند ولی هر کسی باشد نود و نه گوشه این کیسه او سوراخ است و یک گوشهاش را میخواهد ببندد.
🔹 امیرالمؤمنین علیهالسلام کیسه او سالم بود، اگر این را هم خاموش میکردند، این کیسه سوراخ نداشت. کیسههای بقیه سوراخ است، حتی اگر چراغ بیتالمال را خاموش کنند. انواع مشکلات دیگر هست.
🔸 در این جایگاه باید بررسیهای صحیحتری کرد. نه اینکه فقط یک چراغ خاموش کردن باشد؛ این چراغ خاموش کردن را ممکن است کسی بکند ولی امیر المومنین علیه السلام کسی است که چراغ را هم خاموش میکند و هیچ روزنه خروجی دیگر هم نگذاشته است. هیچ میلی به یمین و شمال از جهت دقیق مالی و حسابی و حسابرسی ندارد، آن هم با این موجودی.
🔹 یک وقتی یک نفری میخواهد زندگیاش را ساماندهی کند، ورودی زندگیاش امروزه مثلاً چهارصد هزار تومان یا پانصدهزار تومان است، خروجیاش هم چهارصد هزار تومان یا پانصدهزار تومان است. اما در آن زمان، ورودی گاهی به صورت کلان از کشورهای مختلف برای امیرالمؤمنین علیه السلام میآمد، خروجیاش هم باید گاهی به آخر قبائل فلان برسد که فقرایی نباشند که شب را گرسنه باشند. [با این همه گردش مالی، باز حساب و کتاب حضرت خیلی دقیق و موشکافانه بود]
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
🔻 گاهی اتفاقهایی برای ما در طی روزگار افتاده، نه برای فرد، برای جوامع ما اتفاقاتی افتاده، که شبیه به آن است که میگویند: شخصی وارد شهری شد که اهل شهر به دلیلی از نسلهای قبل تمام موهای سر و صورتشان ریخته بود.
🔸 یک نفر مو داشت و از بیرون وارد شهر شد، همه به او میخندیدند و او را به هم نشان میدادند که نگاه کنید این چه قیافهای دارد. اصلاً قیافه او برای آنها غیر قابل تصور بود. حالا قیافه این فرد استاندارد بود، ولی برای اینها غیر قابل تصور بود. چون از بیماری که در شهر و نفوسشان وارد شده بود، خبر نداشتند.
🔹 برای ما هم گاهی اینطور میشود. بیماریهای روحی گاهی بر ما در طی زمان عارض میشود و به کجیها عادت که میکنیم هیچ، برای ما قواعد هم میشود. این است که باید منتظر بمانیم و آن کسی[امام زمان علیه السلام] که دین مستقیم را میآورد فکر کنیم که کأنّه دینی جدید آورده است.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#صلوات
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
🔻 ما حق نداریم نسبت به اصحاب و خواص اهلبیت علیهمالسلام، حتی اگر بعضی از آنها روایاتی هم داشته باشد، وارد این قضایا (نقاط ضعف و خطاهایشان) شویم. حق نداریم قبل از اینکه بخشهای مثبت اینها و فدارکاریهای تمام ابعاد زندگیشان را مورد بررسی قرار دهیم، مستقیم روی قسمتی از قصور یا تقصیر آنها بیاییم.
🔸 ما هنوز برای شناختن اصحاب اصحابِ اصحاب امیرالمؤمنین علیهالسلام فاصله داریم که با اینها آشنا شویم. آنوقت آیا مجازیم نسبت به اینکه [حضرت در مورد یکی از اصحاب خاصشان نقطه ضعفی را بیان کردند وارد شویم؟]
🔹 یک وقت یک فرمایشی را در یک جمعی که نمیدانیم چه کسانی بودند و چرا گفته شده؟ ما بخواهیم با استانداردها و میزان خودمان آن را بسنجیم. چه برداشتی میکنیم؟ چه بهرهای میبریم؟ چه استفادهای میکنیم؟
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توجه
🔻 چقدر در تنهایی انسان وقتی به یاد اهلبیت میافتد، قلبش عکسالعمل نشان میدهد؟! چقدر مراقبهاش زیاد میشود؟! چقدر توجهش به آن سمت میرود؟! چقدر وقتهایی که شیطان بر پشت نفس سوار میشود، چه در غضبش، چه در شهوتش، چه در دنیاطلبیاش...
🔸 وقتی به حرم میرود یا وقتی به یاد اهلبیت علیهمالسلام میافتد، چقدر یکدفعه منصرف میشود؟ اصلاً جایگاهی میماند. اینها عقب افتادگیهای ماست که نتوانستهایم خودمان را دقیقاً با استانداردهای خدایی وِفق بدهیم و درک محضر کنیم.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توهم #ولایت
🔻 نوع برداشتهای ما در این زمان، خیالی است. فهم ما از پای این منبر و آن منبر و کمی از این کتاب و کمی از آن کتاب تشرفات، برای ما یک ساختار معرفتی نسبت به امام زمان درست میکند که احتیاج به اصلاحیه دارد، منتها گاهی موفق نمیشویم اصلاحیههایش را بزنیم و نوع نگاه و نگرش ما معیوب است و کج میشود.
🔸 نوع ساختار ما و ساختارِ نگرشی ما به ولایت و به شخصیت امام، وقتی کج شد، گاهی کج میماند. کتابهای دیگر را هم که میخوانیم حتی مطالب مستقیم آنها به دل ما نمینشیند و مطالب کج آنها به دل ما مینشیند.
🔹 میگوییم من از اینجایش خوشم آمد و از [اینجاش خوشم نیامد] اینها بر فرضی است که ساختاری مستقیم و صحیح و هندسی و مورد تأیید خدا و رسول در معارف اهلبیت و در معرفت امام ساخته باشیم.
🔸 زیاد پیش میآید که گاهی چون ساختارمان از ابتدا نسبت به امامشناسی کج میشود، بعد به مطالب کج جذب میشود و خروجیهایش هم کج میشود. ساختار کج، ورودی کج، خروجی کج. منتها گاهی کجی آن و انحرافهای آنِ آنقدر ضعیف است که جامعه متوجه نیست و نفوسی را هم به سمت ما سوق میدهد ولی ما جایی نداریم [که خودمان را برای تشخیص کجیهایمان] عرضه کنیم و از محضر امام علیهالسلام دوریم.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توسل #امام_زمان
🔻 انسان میتواند یک ساعت هم در مورد امام زمان علیه السلام صحبت کند. ولی آن چیزی که نسبت به ارتباط انسان با امام زمان علیهالسلام و اهلبیت علیهمالسلام به انسان معدل میدهد این است که این اعتقاد، چقدر در تنهاییهایش و در عملکردهایش و در حضورش و در مراقبهاش و در توجهاتش سرایت کرده؟!
🔸 در این که وقتی نام حضرت را میشنود چقدر دلش به یاد حضرت میافتد و ادای احترام میکند؟! آن لقبی که از حضرت برده میشود و همه به پا میخیزند، فقط برای یک یاد بوده است.
🔹 در زمان امام رضا علیهالسلام خود حضرت بلند شدند و دست به سرشان گذاشتند. به عظمتِ روحی امام زمان علیهالسلام که هنوز به دنیا نیامده بودند ولی خب از نظر آنها فرقی نمیکند، چون مقام نورانیت امام هست. فرزند حضرت است، بعد به دنیا میآید، اما امام رضا علیهالسلام که عالمِ آل محمد صلیالله علیه و آله هستند، وقتی از آن بزرگوار یاد میکنند، بلند میشوند و احتراماً اینطور میکنند.
🔸 آنوقت ببینید ما چقدر قضایا را تنزل میبینیم تا با خیالات خودمان سازگار شود و بتوانیم به زندگیمان و بازیِ زندگی ادامه بدهیم.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#تشرف #امام_زمان
🔻 ما راحتیم و از ما راحتتر هم شاید باشد. کسانی هم که مثلاً در بخش تشرفات یک خیال دارد. میگوید صبح به نانوایی میروم، در صف نانوایی حضرت را میبینم، حضرت میفرمایند: کجا میخواهی بروی؟ میگویم: میخواهم بروم کلهپاچه بخرم. میفرمایند: با هم میرویم یک کلهپاچه میخوریم. بعد هم میروم میگویم که من حضرت را دیدم. همه میگویند: بهبه، چهچه. تمام شد.
🔸 بعضیها اینقدر در باب ولایت و یا در باب تشرفات فکر محدودی دارند. حالا کمی پایینتر، یا کمی بالاتر، کمی مصداقش این طرفتر یا آن طرفتر است. ولی هرچه وارد همین قضیه وارد میشویم، میبینیم که ابواب دیگری در معارف و مخاطبت و مجالست باز میشود.
🔹 کافی است بعضی از تشرفات را بخواهید درست بررسی کنید، میبینید چه دقائقی در آن بوده است. چه صدماتی میخوردند. چه خون دلها به اینخاطر به قلب رفته است.
🔸 ولی آن کسی که خیالبافی میکند، شاید هم هیچوقت نرسد ولی تمام «ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» (این نهايت فهم آنهاست (نجم ۳۰)). این تمام درکش از امام زمان علیهالسلام این است که...
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 همین حالا هم بعضی از آقایان نقل میکند که: فلانی داشته میرفته، گفته است که اگر تو حضرتی رویت را برگردان. یک نفر رویش را برگرداند و دوباره گفت: اگر تو حضرتی رویت را آنطرف کن. دوباره این کار را کرده است!
🔸 مگر مسخره بازی است؟ یعنی چه که حضرت رویش را برگرداند یا برنگرداند. ولی اینها این را زیبا نقل میکنند، نه کأنّه مقامی، معنویتی، حسابی، کتابی و نظمی نیاز دارد. یک چیزهایی جزئی است.
🔹 خب آنها راحت با قضیه برخورد میکنند، چون که ذهنشان، برداشتشان و خیالاتشان، محدود و محصور است. یک تشرفی را شنیده و یک چیزی هم خیال کرده ولی همین فرد میخواهد رشد کند. ببینید چند سال باید برود تا زمینههای خاکستری برایش باز شود. تازه خاکستری است، تا برسد به نور.
🔸 ببینید چقدر باید در این نشیب و فرازها برود تا کمی شرح صدر پیدا کند، امامشناسیاش تقویت شود و امام را - نه از جهت لقلقه لسان، از جهت باور باطنی - حیّ بداند، عالم بداند، حاضر هم بداند. آن زمان چقدر فرق میکند. در عملکرد چقدر فرق میکند، در تنهاییاش چقدر تفاوت دارد.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#غض_بصر #کنترل_چشم
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir