#میرزا_حبیب_خراسانی
🔻مرحوم میرزا حبیب خراسانی یک جریانی با ملک الشعرای صبوری که شاعر آستان قدس رضوی بوده دارند. ملک الشعرا شاعر بسیار چیره دست و قوی و مرید میرزا حبیب خراسانی بوده است. ملک الشعرا یک روز صبح یک غزلی را میگوید و دیدن میرزا حبیب خراسانی می آید. ملک الشعرا درب منزل میرزا حبیب را میزند، خادم ایشان پشت در می آید و میگوید: آقا دیشب نخوابیده بودند و الآن استراحت کردهاند. ملک الشعرا میگوید این شعر را خدمتشان بدهید. وقتی که میرزا حبیب از خواب بیدار میشود، خادمشان به ایشان میگوید: ملک الشعرا آمد و شما خواب بودید، این شعر را برای شما گفته و رفته است. ایشان اول شعر ملک الشعرا را می خواند و بعد به همان وزن یک شعری در جواب ملک الشعراء می سراید. شعر ملک الشعرا نسبت به استادش جناب میرزا حبیب این بود:
این چه می بود از چه ساغر ریخت ساقی در گلویم
کز سر مستی گذشت از هر دو عالم های و هویم
نقش من از من سِتُردی عقل و هوشم جمله بردی
باز میگویی چه خوردی آنچه کردی در سبویم
دوش با پیر مغان گفتم چو در میخانه رفتم
یا کدویم پر کن از می یا بزن بشکن کدویم*
من که در میخانه مستم داده جام می به دستم
ساقی بزم الستم شاهد لاتقنطویم
من ز خود مأیوس بودم، در غم و افسوس بودم
داد امید عفو و رحمت مژده لاتیاسویم
یک قدم رفتم به کویش آب بردارم ز جویش
گِل فراوان پای سست افتادم و بُرد آب جویم
گر نگویم سوزدم دل ور بگویم سوزدم لب
رازها دارم چه فرمایی بگویم یا نگویم
آب از او خاک از او تخم بد یا پاک از او
من چه دارم چیستم تا تلخ یا شیرین برویم
*(در گذشته از این کدوهای کوچک درست میکردند و برای آب همراهشان بوده است. آب را نگه میداشته و بسیار هم بیوزن و سبک بوده است)
ادامه دارد...
•┈┈••✾••✾••┈┈•
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸گپ: Gap.im/nasery_ir
🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir
🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
در غم و تشویش چندم تا نیابد ز او گزندم
گر ببرد بند بندم شکر گوید مو به مویم
پیشوای اهل عرفان (میرزا حبیب را میگوید)، قبله ارباب ایقان
آن که همچون موج طوفان غرقه در اشعار اویم
آن طبیب مستمندان، آن حبیب دردمندان
آن که گریان کرد و خنداند سالها از خلق و خویم
چون که وصلش راز گویم خنده بگشاید دهانم
چون ز هجرش بازگویم گریه میگیرد گلویم
در صبویم ریخت یک دریا ز آب رحمت خود
تا نگویی می نگنجد در دل تنگ صبویم
من به خاک کوی او اول سر طاعت سپردم
گر از او گم گشتهام گم گشته در آن خاک کویم
او مرا گم کرده و من خویشتن را در ره او
او ز من فارق ولی من خویش را در جستجویم
گفتگوی مهر او از دل فراموشم نگشته
میرود عمری و من باز در این گفتگویم
او مرا در هر طریقت رهنمای کفر و دین شد
میدهد گر غسل تعمیدم* بباید یا وضویم
گر مرا بر لب زند شیرینتر از قند و نباتم
ور مرا هرگز نمیخواهد زند بر لب لبویم
*غسل تعمید یکى از آداب مذهب مسیحیان است و مدّعى هستند که پیش از مسیح نیز وجود داشته است و این عمل درباره هرکس انجام گیرد سبب پاکى از گناه و وقف نفس در راه خدمت و طاعت خدامى باشد.
(دیوان میرزا حبیب خراسانی، ص 21)
ادامه دارد...
#توسل
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
الهادی
ادامه مطلب قبل... در غم و تشویش چندم تا نیابد ز او گزندم گر ببرد بند بندم شکر گوید مو به مویم پیشو
ادامه مطلب قبل...
🔻جواب میرزا حبیب خراسانی به شعر ملک الشعراء صبوری:
ساقیا اکنون که از خم ریختی می تا گلویم
سرنگون کن در قدح و ز خود تهی کن چون سبویم
چون به ساغر جان سپردم نقش خویش از خویش بردم
از دل و جان پاک مُردم باز در خم کن فرویم
تا برآیم بار دیگر منشأ آثار دیگر
نشأی سرشار دیگر یابی اندر گفتگویم
مردهام را زنده بینی، گریهام را خنده بینی
تا ابد تابنده بینی از در میخانه رویم
چشمه آب حیاتم ساری اندر کائناتم
زندگی بخش مواتم تیرگی را شستشویم
دل ز اسرار معانی جوششی دارد نهانی
یا بگو ای یار جانی یا بهل تا من بگویم
(دیوان میرزا حبیب خراسانی، ص23)
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
نقش من گر گشت فانی،گم مکن خود را تو جانی
چند گویی چون فلانی، از حماقت کو کدویم
چشمه آب حیاتم ساری اندر کائناتم
زندگی بخش مواتم با پلیدیها عدویم
از غم هستی هلاکم، نیستی را جامه چاکم
تار و پود آمد به خاکم خاک میباید رفویم
آبم اندر خاک شد گم در پی یک خوشه گندم
واجب اکنون شد تیمّم نیست ممکن چون وضویم
سینه شد کوه حرایم، بزم دل خلوت سرایم
شد دگرگون روی و رایم، شد دگرگون رنگ و بویم
بستدم از خود خودی را، نقش زشتی و بدی را
نام دیوی و ددی را،گشت دیگرگونه خویم
در سر افتاده است شوری، کو زبان تا با صبوری
شرح این هجران و دوری، باز گوید مو به مویم
(دیوان میرزا حبیب خراسانی، ص24)
•┈┈••✾••✾••┈┈•
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸گپ: Gap.im/nasery_ir
🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir
🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir
* #رمضان
🔻برکت ماه مبارک برای بعضی این است که پرونده های گذشته را پاک میکند.
🔸همين روزه ها برایشان در این بخش خيلی مؤثر قرار میگيرد و پرونده های گذشته را پاک میکند.
خداي متعال از رحمت و مغفرت خودش پرونده های گذشته شان را می بخشد. برای اينها قدم به قدم کيفيت تذکر در ماه مبارک بالا می آيد.
🔹اينها به خود ماه مبارک رمضان می رسند ولی اين غير از درک ليله القدر است.
•┈┈••✾••✾••┈┈•
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸گپ: Gap.im/nasery_ir
🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir
🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir
🔻گفتاری مهم از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در مورد لزوم پرهیز از شخصیت خیالی.
🔹شما می توانید برای مطالعه گفتار فوق به لینک زیر مراجعه نمایید:👇👇👇
http://bonyadhad.ir/11791
🔻موضوع آب در قرآن بسیار جای کار دارد. خداوند در قرآن کریم میفرماید:
وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کلَّ شَيْءٍ حَي(و هر چيز زندهاى را از آب پديد آوردیم (انبیاء، آیه 30))
همچنین میفرماید:
وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء(و عرش او بر آب بود. (هود، آیه 7))
بعضی روایات «ماء» را به علم تفسير کرده اند.( توحيد صدوق، ص 319)
ممکن است هر عالَمی به اقتضای خودش باشد؛ در دنيا «آب» همان مايع سيّال است و در عالَم معنا و باطن، علم و حيات است.
خيلی موضوعات قرآنی در اين زمينه (راجع به آب) هست؛ به امام زمان عليه السلام نیز تعبير شده است:
قُلْ أَ رَأَيْتُم إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيکمْ بِماءٍ مَعين ( بگو: «به من خبر دهيد اگر آبهاى (سرزمين) شما در زمين فرو رود، چه كسى مى تواند آب جارى و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!» (ملک: 30))
«ماء معين» حضرت بقيةاللّه علیه السلام هستند.( البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص: 448)
موضوع «آب» موضوع بسیار جذّاب و زیبایی است.
•┈┈••✾••✾••┈┈•
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸گپ: Gap.im/nasery_ir
🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir
🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 ضرورت و آثار استاد اخلاق
🔺 @nasery_ir