eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
309 دنبال‌کننده
466 عکس
410 ویدیو
80 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک غذاها دو قسمند بعضی غذاها : ۱- مقوی و نشاط آورند ۲- زیان آورند همین طورند بعضی از : کتاب ها نشریات تعلیمات سخنان بعضی از سخنرانان برنامه های تلویزیون اینترنت رایانه و غیره که در تاثیر گذاری روی جامعه یکسان نیستند بعضی : مروج راستی و درستی اند محرک رشد نیکو کاری اند بهبود بخشند مصلح نگرش افرادبه جهان هستی اند ولی ولی بعضی : نا امید کننده اند تلخند مسمومند همانطوری که اگر کسی غذای سمی بخورد سریع و تند و با عجله دنبال خنثی کردن آثار سریع سم هستند همینطور هم باید سریع دنبال جلوگیری این موارد باشند : فیلم های مسموم قلم های مسموم در : کتاب ها مطبوعات و غیره شهید مطهری می فرماید : چون مسلمانیم و هر مسلمان مسئول سعادت برادران دینی خود هم هست همه باید مراقب یکدیگر از لحاظ افکار و اندیشه هایی که به مغز خود وارد می کنیم باشیم حکمت ها و اندرزها ۲۴۴ بعضی ها در جامعه مشغولند به پراکنده کردن : بذر های بد بینی در جامعه تفرقه در جامعه نفرت در جامعه لذا هیچ کس حق ندارد به نام آزادی و به بهانه آزادی این چند چیز را به جامعه تزریق کند : خرافات را موهومات را عقائد منحط و باطل را رهایی از هر گونه تعهد و تکلیف را به قول شهید مطهری که می فرمود : البته انسان می تواند آزاد زندگی کند و باید هم آزاد زندگی کند ولی ولی به شرط اینکه : انسانیت خود را حفظ کند یعنی از هر چیزی و هر قیدی می توان آزاد بود مگر از قید انسانیت حکمت ها و انددز ها ص ۱۰۶ الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک ولایت ولایت تقسیمات متعدد و متفاوتی دارد به یک اعتبار : ولایت دو قسم است : ۱- ولایت تکوینی ۲- ولایت تشریعی انبیاء و امام رضا و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین هم ولایت تکوینی دارند و هم ولایت تشریعی ولایت تکوینی : ---> یعنی تصرف در موجودات و امور تکوینی ---> این ولایت از آن الله تعالی است چون او برهمه چیز ولایت تکوینی دارد یعنی اینکه : ۱- همه موجودات تحت اراده و قدرت او قرار دارند ۲- به دست الله تعالی است : ۱- اصل پیدایش همه موجودات ۲- بقای همه موجودات ۳- تغییرات در موجودات الله تعالی مرتبه ای از ولایت تکوینی را به بعضی از بندگان خاص خودش هم اعطاء فرموده است لذا لذا معجزات و کرامات انبیاء و اولیاء علیهم السلام از آثار همین ولایت تکوینی است الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک در وسائل الشیعه باب استحباب الاستیلاد و تکثیر الاولاد ۱۴ روایت و در مستدرک الوسائل ۹ روایت و در کتب دیگر روایات دیگری بر 《 تکثیر نسل مسلمین 》آورده اند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که : فرزند زیاد کنید تا روزقیامت به وسیله شما به دیگر امت ها افتخار کنم اکثروا الولد اکاثر بکم الامم غداً وسائل الشیعه ج ۱۵ ص ۹۶ وفرمود : ••••فرزند بر در بهشت با حالت ناراحتی می ایستد به او می گویند : داخل بهشت شو می گوید : داخل بهشت نمی شوم مگر اینکه پدر و مادرم قبل از من داخل بهشت شوند در صحیفه عبد الله بن سنان آمده که : امام صادق علیه السلام فرمود که : مردی نزد پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم آمد و گفت : زیبایی و حسن زنی را می پسندم ولی او نازا است فرمود : با او ازدواج نکن چون حضرت یوسف علی نبینا و آله وعلیه السلام موقع ملاقات با برادرش از برادرش پرسید که : برادر تو بعد از من چطور توانستی با زنان ازدواج کنی ؟ جواب داد که : پدرم به من فرمان داد که : اگر می توانی فرزندانی داشته باشی که زمین را از تسبیح سنگین کنند ازدواج کن بعد امام صادق علیه السلام فرمودند : فردای همان روز مرد دیگری نزد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم آمدند و همین سوال را پرسیدند فرمودند : با زن سَوداء که فرزند زیاد می آورد ازدواج کن چون من در روز قیامت به فراوانی مسلمانان بر امت های دیگر تفاخر می کنم راوی پرسید : سوداء چیست ؟ فرمود : زن زشت منظر کافی ج ۵ ص۳۳۳ یعنی زن زشت بچه آور از زن زیبای نازا بهتر است الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک قطب راوندی نقل کرده که : حسن بصری گفته : فرزند چیز بدی است چون که : اگر زنده بماند انسان را رنج می دهد و اگر بمیرد انسان را غصه دار می کند این سخن حسن بصری به گوش امام سجاد علیه السلام رسید امام علیه السلام فرمود : حسن بصری دروغ گفته است فرزند بهترین چیز است اگر فرزند زنده بماند دعای حاضر و آماده است چون وجود و رفتار صالحش برای والدین دعا است و اگر بمیرد شفاعت کننده ای را جلو تر فرستاده است فقال علیه السلام : کذب والله تعالی نعم الشئ الولد ان عاش فدعّاءُ حاضر و ان مات فشفیع سابق مستدرک ج ۱۵ ص ۱۱۲ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود : فرزند جگر گوشه مومن است اگر قبل از پدر از دنیا برود شفاعت کننده پدر است و اگربعد ازپدر از دنیا برود و زنده باشد برای پدر طلب استغفار می کند پس الله تعالی او را می بخشد الولد کبد المومن ان مات قبله صار شفیعاً و ان مات بعده یستغفر الله تعالی له فیغفر له مستدرک ج۱۵ ص ۱۱۲ الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک در جامعه انسان نباید خفاش صفت باشد و در تاریکی های جهل و نادانی قدم بزند 《 برژنیسکی 》 سیاست مدار کهنه کار آمریکائی و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با روزنامه 《 وال استریت ژورنال 》گفته بود : از فکر کردن به حمله پیش دستانه علیه تاسیسات هسته ای ایران پرهیز کنید وگفتگوها با تهران را حفظ کنید بالاتر از همه اینکه : بازی طولانی مدتی را انجام دهید چون چون زمان آمارهای جمعیتی و تغیر شغلی در ایران به نفع رژیم کنونی نیست 《 دیوید باتزری 》 که یکی از خاخام های مطرح اسرائیل است در اجتماع هزاران زن صهیونیست در یک مراسم مذهبی از زنان خواسته که : دست کم ۱۲ فرزند به دنیا بیاورند واز اقدامات جلوگیری از بارداری استفاده نکنند وحتی بعد از ۴۰ سالگی هم برای به دنیا آوردن فرزند تلاش کنند و هر دختری که ازدواج می کند باید ۱۲ فرزند به دنیا بیاورد بعدش گفته که : دکترها دروغگو هستند حرف آنها را باور نکنید هر زنی که با من مشورت کرده و فرزندش را سقط نکرده است سالم ترین فرزند را داشته است یکی از خاخام های دیگراسرائیلی گفته که : شرط ورود هر زن مومن یهودی به بهشت ،به دنیا آوردن حد اقل ۸ فرزند است وهابی ها طبق حکم مفتی های خودشان باید چهار زن داشته باشند و تا می توانندفرزند به دنیا بیاورند اگر همینطور جلو برود جمعیت وهابی ها وصهیونیست ها چقدر زیاد خواهد شد ولی•••••• مجله مکتب اسلام الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اسلام عبارت است از : ۱- یک سلسله عقائد ۲- تعلیمات اخلاقی ۳- وظائف عملی عقائد اسلامی هم عبارتند از : توحید خالص نبوت امامت عدل معاد اخلاقیات اسلام عبارتند از : دستورات اخلاقی و عرفانی اما وظایف عملی : وظائف عملی دو قسمند : ۱- وظائف فردی ۲- وظائف اجتماعی جامعه درست نمی شود مگر اینکه افراد جامعه درست شوند هر کس که می خواهد جامعه درست شود باید خودش درست باشد چون جامعه با وجود افراد جامعه جامعه می شود وهمه کارها هم دست افراد جامعه است الله تعالی هم کارها را دست شما افراد جامعه گذاشته است اگر همه افراد جامعه : به خودشان تکانی بدهند به طرف خوبی ها بروند خودشان را از بدی ها دور سازند بدی ها را دور بریزند یقیناً جامعه درست می شود افسرده مباش اگر نه سنگی رهوار تر آی اگر نه لنگی گردی تو از این نمد فرو روب پا بر سر این نمط فرو کوب در رقص رونده چون فلک باش گو جمله راه پر خُنک باش همه ما به خوبی می توانیم بفهمیم که سر نوشت فرد یا جامعه از چه قرار است چون از راه نشانه ها و علامات به خوبی می توانیم پی به حال عاقبت افراد و جامعه ببریم و عاقبت حال جامعه را بفهمیم چون که : افکار و صفات خوب و پسندیده و بلند نشانه و علامت قطعی ارتفاع جامعه است کما اینکه : افکار و صفات بد و ناشایسته و پست نشانه قطعی انحطاط جامعه است در جامعه از ما کار خوب و پسندیده یا : ۱- صادر می شود ۲- صادر نمی شود هر کس در وجود خودش نشانه های کار های خوب و بزرگواری را یافت که خوشا به حالش و باید به این جامعه امید وار بود والا اگر در جامعه نشانه های کار های بد یافت شود اینجا تمام افراد جامعه باید کوشش و تلاش کنند تا مقدمات کارهای خوب را در خودشان ایجاد کنند و مشغول کار خوب کردن باشند الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک کما اینکه زلزله ها زمین را تکان می دهد و معمولاً هم خسارات زیادی را به بار می آورد همینطور هم چند چیز باعث لرزش جامعه و ایجاد خسارات زیاد در جامعه می شود : ۱- شهوت و هوی ۲- محنت و بلا تا کی باید : ۱- انسان را یا شهوت و هوی و یا محنت وبلا تکان دهد ؟ ۲- انسان مغلوب : هوای نفس و افکار پست و اخلاق زشت باشد ؟ در جامعه چند چیز است که از مواهب عالیه است : ۱- فکر و اندیشه صحیح ۲- فکر و اندیشه پاک ۳- همت بلند ۴- عزت نفس ۵- غیرت ۶- شجاعت استعداد مردم ایران خیلی بالا است ایرانی هادر استعداد کمتر از بقیه ملل جهان نبوده و نیستند چون چون در همه رشته ها در ایران مردان بزرگی وجود داشته ودارند هم در امارت و سلطنت هم در علم و ادب هم در فن و صنعت هم در هوش و فهم چون جامعه ایرانی : هم خوب و بد را می داند و هم راه عزت و ذلت را می داند ولی ولی فقط یک چیز در جامعه کم است آن هم عبارت است از : (( روح اجتماعی )) انسان دو روح دارد : ۱- روح انفرادی ۲- روح اجتماعی روح اجتماعی یعنی : ۱ - از ناحیه جان اتصال افراد به یک دیگر ۲- تک تک افراد جامعه باید : از مسرت دیگران مسرور گردند و از غم آنها غمگین گردند ۳- سوددیگران را سود خودشان بدانند وبد و زیان دیگران را زیان خودشان بدانند روح انفرادی ایرانی : خوب خوب است بیدار است حساس است روح اجتماعی ایرانی هم نباید سست و کم حس شود روح اجتماعی در افراد جامعه خیلی مهم است چون روح اجتماعی به منزله شیره و قوام کار است هر چه آب در ذرات خاکستر بریزید ومشت کنید و مالش دهید متاسفانه به هم نمی چسبد چرا؟ چون شیره خودش را از دست داده است ولی ولی اگر آب را در خاک رُس بریزید و مشت کنید و مالش دهید گِلی محکم به وجود می آید وساخته می شود که قابل استفاده های مفیدی است چرا ؟ چون که : خاک و ذرات خاک شیره ای دارد که همه را به هم می چسباند الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک اسلام چند چیز را : ۱- خوب میداند و به آن امر می کند ۲- بد می داند و از آن نهی می کند چند چیزی که خوب می داند و به آن امر می کند عبارتند از : هر چیزی که برای مردم و جامعه لازم باشد مثل : ایمان و نماز و روزه و زکات و حج و جهاد و صله رحم و امر به معروف و نهی از منکر و ادای امانت و سیر کردن گرسنه و پوشاندن برهنه و پرستاری از مریض و تربیت یتیم و نگه داری بیوه و مهربانی با فقراء و احترام پیر مردان و حسن معاشرت با مردم و مروت و زراعت و کرم و زراعت و خیاطی و نجاری و حدادی و بنایی و خبازی و طبابت و معلمی و تحصیل رزق و دفع ضرر و تقوی و خلوص نیت و غیره اسلام چند چیز را هم گناه می داند و از آنها نهی می کند مثل : شرک به الله تعالی را که این بررگترین گناهان است و به نص قران قابل بخشش نیست آدم کشی و ایذاء والدین و ربا خواری و خوردن مال یتیم و فرار از جنگ و دزدی و رشوه خواری و رشوه دادن و دروغ و خیانت و کم فروشی و زنا و شرب خمر و اکل میته و مردار و قمار و شهادت ناروا و اسراف و تبذیر و صرف پول در مورد بی خودی و کمک به ستم کاران و تکیه به ستم کاران و سوگند دروغ و بدعت گذاری و ندادن حق مردم و غیب گویی و جادو گری و شعبده بازی و غیبت و لعن کردن بی جا و غیره را الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک در جامعه مردم سه دسته اند : ۱- بعضی افراطی اند ۲- بعضی تفریطی اند ۳- بعضی در حد وسط و متوسطند افراطی : یعنی به هیچ اصل و مبدئی پای بند نیستند تفریطی : یعنی از نور علم و حقیقت دورند وسرگرم اوهام و خیالاتند بین این دو افراطی و تفریطی فرق است در جامعه یا اینکه افراطی و تفریطی : کمند و طبقه متوسط زیاد است زیادند و طبقه متوسط کم است در جامعه باید اکثریت جامعه متوسط و معتدل در عقل و دین باشند در جامعه طبقه متوسط به منزله ستون فقرات جامعه است اگر در جامعه اکثریت جامعه طبقه متوسط باشند تعادل جامعه حفظ می شود و طبقه متوسط می توانند هر دو دسته افراطی و تفریطی را هم با خود هماهنگ کنند ولی ولی اگر در جامعه طبقه متوسط کمتر باشد یعنی اینکه اگر کسانی که مومن هستند و همه چیز را می فهمند اگر کمتر باشند در این صورت تعادل و هماهنگی جامعه از بین می رود و مردم را دیندار خرافی ویا بی دین میکند و متدین خالص کم پیدا می شود الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک در جامعه طبقات متفاوتی وجود دارند باید بین همه این طبقات موجود در جامعه تعادل و هماهنگی از دو جهت وجود داشته باشد تا جامعه سر بلند باشد : ۱-از حیث مال دنیا ۲-از حیث عقائد دینی ازحیث مال دنیا مسئله معلوم است ومال دنیا داشتن شرط لازم نیست ولی ولی از حیث عقائد دینی مردم ما در این جامعه به دو دسته تقسیم شده اند : ۱-تغییر یافته گان ۲- تغییر نیافته گان تغییر یافته گان : کسانی هستند که چشم و گوششان باز شده مثلا جوان است و درس خوانده و به کشورهای خارج مسافرت کرده و یا با اشخاص آگاه و مطلع معاشرت کرده و در نتیجه : چشم و گوششان زیادی باز شده و انواع فکر ها و اندیشه ها در مغزشان پدید آمده ودر خیلی از امور مخصوصا امور دینی آنها را حیران و مردد ساخته است ۲- تغییر نیافتگان کسانی هستند که به همان حال سابق باقی مانده اند و در فکر و روحشان هیچ تغییری رخ نداده است و به نام دین حرف هائی میزنند و یخنانی می گویند و کارهائی می کنند که از دین نیست و چشم و گوش بسته اند امروزه مردم جامعه از دین : مطالب معقول می خواهند برای اصلاح اعمال و تهذیب نفس واخلاق دستورهای مفید می خواهند این دو دسته متاسفانه از احوال هم بی خبرند وگویی که از هم بیگانه هستند با هم ممزوج و محشور هستند ولی از هم بی خبرند مثلا در یک خانه ای : پسر ودختر جوان از دسته اول است ولی والدین از دسته دوم است وباز هم این دو دسته از احوال هم اطلاعی کامل ندارند بدن ها با هم محشور ند ولی افکار از هم دور و بیگانه است الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله تعالی علیه بر عموم تسلیت احکام سه دسته اند : ۱- احکام اولیه ۲- احکام ثانویه ۳- احکام حکومتی احکام اولی و ثانوی : ۱- کلی و دائمی هستند ۲- وظیفه مرجع تقلید است که فتوی صادر کند احکام حکومتی : ۱- در مصادیق است ۲- در چهار چوب حکم اولی و ثانوی است ۳- ولی فقیه صادر می کند ۴- مصلحت ، جمع مسلمین است ۵- بر فتوی مقدم است ولی فقیه دو شخصیت دارد : ۱- یک شخصیت حقیقی دارد ۲- یک شخصیت حقوقی دارد ولی فقیه بر اساس شخصیت : حقوقی که دارد : حکم صادر میکند حقیقی که دارد : باید تابع حکم حکومتی باشد اگر اگر ولی فقیه در یک مسئله ای ورود پیدا کرد و حکم صادر کرد بر همه مقلدین تمامی مراجع وبر خود تمامی مراجع و حتی بر خود ولی فقیه هم واجب است که به حکم ولایی عمل کنند الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد امام رضا علیه السلام مبارک الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم عقلاً مصلحت جمع بر مصلحت فرد مقدم است پس اگر از ولی فقیه حکمی صادر شود از مرجع تقلید بر خلاف آن حکمی صادر نمی شود حکم حکومتی : حکم اولی نیست حکم ثانوی نیست در قالب حکم اولی و ثانوی است باید در چهار چوب حکم اولی و ثانوی باشد لذا در جامعه باید یک نفر نظر بدهد تا جلو هرج و مرج گرفته شود ماهیت حکم حکومتی اینست که : اگر مرجع تقلید فتوایی داده باشد حکم ولی فقیه : ۱- موقتاً این فتوای مرجع تقلید را کنار می زند ۲- بر فتوای مرجع تقلید مقدم است مثلاً : میرزای شیرازی حکومت نداشت بنا بر قاعده نفی السبیل در مقابل قرارداد 《 تالبوت 》که امتیاز انحصاری تنباکو در ایران را به انگلیس می داد و باعث سلطه کفار بر مسلمین می شد لذا میرزای شیرازی حکم صادر کرد و فرمودند که : الیوم استعمال توتون و تنباکو بایِّ نحوِِ کانَ در حکم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و الشریف است تعبیر الیوم بیانگر این استکه : این حکم به خاطر یک مصلحت صادر شده است و موقتی است یعنی امروز این اتفاق افتاده است و حکم اولی استعمال توتون و تنباکو این است که حلال است ولی الان با قاعده نفی سبیل تضاد پیدا کرده است میرزای شیرازی می گوید : اهمیت قاعده نفی سبیل اهم از استعمال تنباکو است لذا می فرماید : الیوم استعمال توتون در حکم محاربه است این الیوم یعنی حکم موقتی و حکومتی است قاعده نفی سبیل هم از این آیه شریفه استفاده می شود که : لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلاً نساء ۱۴۴ الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی مرحوم امام خمینی رحمت الله الواسعه علیه بر عموم تسلیت باد امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه : 《 من قتل نفساً بغیر نفس 》 فرمود ند که : (( من اخرجها من ضلال الی هدی فقد احیاها ومناخرجهامن هدی الی ضلال فقد قتلها )) یکی از علماء می فرمود که : وقتی که الله تعالی از این آیه شریفه سخن می فرمود که : وقتی که ملائکه علیهم السلام گفتند که : (( سوره مبارکه بقره آیه 30. واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک )) الله تعالی در جواب ملائکه علیهم السلام فرمود : من مقدس نما لازم ندارم من می خواهم آدم خلق کنم الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اقسام حیات و زندگی : حیات مراحل مختلفی دارد که قران به آن اشاره فرموده است : ۱- حیات گیاهی : اعلموا انّ الله یحیی الارض بعد موتها ۲- حیات حیوانی : انّ الذی احیا ها لمحیی الموتی ۳- حیات فکری و اعتقادی و انسانی : اوَ من کان میتاً فاحییناه ۴- حیات جاودانی جهان دیگر و قیامت : یا لیتنی قدمت لحیاتی ۵- حیات و توانایی بی حد و انتها : هو الذی لا یموت الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم شخصی قاتل پدرش را نزد امام سجاد علیه السلام آورد و در خواست قصاص کرد قاتل اقرار هم کرده بود امام سجاد علیه السلام از ولیّ دم و وارث خواهش کرد که عفو کند و بگذرد ولی ولیّ دم گفت : این قاتل بر من حقی هم دارد امام سجاد علیه السلام پرسیدند : این قاتل بر تو چه حقی دارد ؟ جواب داد که : من کافر بودم این مرد قاتل اصول دین و اسلام را به من تلفین کرد و آموخت امام علیه السلام فرمود : این حقی است که با اولین و آخرین برابری می کند وارث از قصاص صرف نظر کرد و به دیه راضی شد بعد امام سجاد علیه السلام به قاتل فرمودند که : ثواب این درسی را که به او داده ای به من بده تا من دَین تو را بپردازم قاتل قبول نکرد بعد امام علیه السلام به ولی دم فرمود ند که : این مرد اگر چه فعلا قاتل است ولی بزرگترین خدمت را به تو کرده است که : تو را از مرگ دائمی و ابدی نجات داده است الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
سوره مبارکه بقره آیه 30. واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.»
سوره مبارکه بقره آیه 269. یوتی الحکمة من یشاء ومن یوت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا وما یذکر الا اولو الالباب (خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‌کنند، و) متذکر نمی‌گردند.
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم بدان که : علم دو قسم است : ۱- علم مقصود لذاته ۲- علم مقدمی علم مقصود لذاته : نوری قلبی است که آن را : علم باطنی یا علم حقیقت هم می نامند علم مقدمی : مقدمه عمل است که به وسیله آن نور حقیقت به دست می آید که آن را : علم ظاهر یا علم شریعت هم می نامند مجموعه این دو علم باطنی و ظاهری یا علم حقیقت و شریعت را 《 حکمت 》نامیده اند که : سوره مبارکه بقره آیه 269. یوتی الحکمة من یشاء ومن یوت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اقسام مردم و دنیا امام على عليه السّلام می فرماید: الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا . دنيا گذرگاه عبور است، نه جاى ماندن، و مردم در آن دو دسته اند: يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد. نهج البلاغه، حکمت ۱۳۳ الحمدلله رب العالمین https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم امام على عليه السّلام می فرماید: لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ . دوست، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتارى، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ. نهج البلاغه، حکمت ۱۳۴ الحمدلله رب العالمین https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم امام على عليه السّلام می فرماید: مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ . كسى را كه چهار چيز دادند، از چهار چيز محروم نباشد، با دعا از اجابت كردن، با توبه از پذيرفته شدند، با استغفار از آمرزش گناه، با شكرگزارى از فزونى نعمت ها. نهج البلاغه، حکمت ۱۳۵ الحمدلله رب العالمین https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم علل ازدواج نکردن جوانان : کشف حجاب اختلاط زن و مرد گسترش اسباب و وسائل تحریک جنسی ورود افکار غربی ورود آداب و رسوم غلط اجتماعی سخت تر شدن شرائط ازدواج در معرض خطر بودن خانواده ها تغایر بین اعتقادات دینی و جامعه و تحصیل و اشتغال دختران ارتباط زنان با نا محرم ها رسانه هائی که در جامعه وجود دارند و افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند سه جورند : ۱- یا دیداری اند ۲- یا شنیداری اند ۳- یا مکتوبی اند در جامعه دختر و پسر با خم رابطه و ارتباط دارند ارتباط و رابطه از نظر کارشناسان دو قسم است از نظر دین هم دو قسم است ولی دین دو قسم رابطه کارشناسان را قبول ندارد اقسام رابطه از نظر کارشناسان : ۱- ارتباط و رابطه سالم ۲- ناسالم اگر رابطه به نظر کارشناسان سالم باشد که اشکالی ندارد بحث و اشکال در ارتباط و رابطه ناسالم است این تقسیم تقسیم کارشناسان است ولی ولی دین این تقسیم را قبول ندارد دین می گوید : اگردر رابطه دختر و پسر این دو شرط باشد صحیح نیست و گناه است ۱- بدون هدف مشخصی باشد ۲- تعهد طرفینی باشد لذا علماء فتوی داده اند که : نگاه و صحبت کردن شهوت آمیز با غیر همسر حرام است توضیح المسائل مراجع ج ۲ ص ۴۸۴ نگاه کردن به غیر دست و صورت نامحرم حتی بدون قصد شهوت هم حرام است الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
سوره مبارکه نور آیه 32. وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است!
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یکی از کارهایی که در جامعه لازم و واجب است عبارت است از : خویشتن داری کردن خویشتن داری یعنی اینکه : ۱- هر کجا انسان به گناه می افتد از مجلس گناه دور شود و فرار کند ۲- نگاه و صحبت کردن را کنترل کند کما اینکه قال الله تعالی : سوره مبارکه نور آیه 33. ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله پس هر کس نیاز جنسی داردطبق آیات قرانی باید دو قدم بردارد : قدم اول عبارتست از : ازدواج کردن کما قال الله تعالی سوره مبارکه نور آیه 32. وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله قدم دوم عبارتست از : خویشتن داری کردن سوره مبارکه نور آیه 33. ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله پس طبق آیات قرانی اول : ازدواج بعداً خویشتن داری لذا اگر کسی اول به جای ازدواج کردن آمد و مشغول خویشتن داری شد و دست به خویشتن داری زد این بر خلاف آیه شریفه است چون چون که آیه شریفه قبل از خویشتن داری امر به ازدواج فرموده است آیه شریفه می فرماید که : ازدواج سبب رفع فقر است ازدواج سبب تولید فقر نیست ازدواج معامله کردن با الله تعالی است ازدواج عامل فقر نیست الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم فرق بین افراد متاهل و مجرد در این است که : ۱- انگیزه افراد متاهل برای تلاش کردن بیشتر است ۲- افراد متاهل هر شغلی را معمولاً می پذیرند ۳- اطرافیان انگیزه بیشتری در کمک کردن به افراد متاهل دارند ۴- پولی را که به دست می آورد بیخود و بیهوده خرج نمیکند به فکر پس انداز کردن هم هست در رزق و روزی الله تعالی ضمانت نکرده که : ۱- دفعهً بدهد بلکه تدریجی می دهد ۲-ضمانت نکرده که روزی را از جایی که انسان میخواهد برساند بلکه از هر کجا بخواهد می رساند لذا گاهی باید تغییر شغل بدهیم ۳- ضمانت نکرده که مقدار روزی در حدی باشد که ما و شما انتظار داریم لذا گاهی به اندازه کم و به اندازه رفع نیاز می دهد وباید با امکانات کم زندگی کنیم ۴- ضمانت نکرده که هر وقت ما و شما خواستیم بدهد لذا روزی دادن طبق دلخواه من و ما و شما نیست و قول نداده که قبل از زمان احتیاج بدهد الحمدلله رب العالمین خسروانی https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan