eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
309 دنبال‌کننده
466 عکس
410 ویدیو
80 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم مائده آیه ۹۰ یا ایها الذین آمنوا انما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون منظور از : در زمان بت پرستان سنگ هایی در اطراف کعبه نصب کرده بودند که شکل و صورت خاصی نداشت و آنها را نُصُب می نامیدند در مقابل آنها قربانی می‌کردند و خون قربانی را به آنها می‌مالیدند منظور از ازلام : جمع زلم است ازلام نوع خاصی از بخت آزمایی بود به این شکل که : ۱۰ نفر با هم شرط بندی می‌کردند و حیوانی را می خریدند و ذبح می‌کردند بعد ۱۰ چوب تیر آماده می کردند که : روی ۷ عدد از تیرها عنوان برنده می نوشتند و روی ۳ عدد از تیرها عنوان بازنده می‌نوشتند بعد تیرها را در کیسه مخصوصی می‌ریختند و به صورت قرعه کشی آنها را به نام یک یک از آنها بیرون و در می‌آوردند ۷ چوب برنده به نام هر کسی می‌افتاد سهمی از گوشت بر می‌داشت و چیزی در مقابل و برابر آن نمی‌پرداخت ولی ۳ نفر که تیرهای بازنده را بر داشته بودند باید هر کدام یک سوم قیمت حیوان را بدهند بدون اینکه سهمی از گوشت داشته باشند این چوب ‌های تیر را ازلام می‌دانستند که آمد و این‌ها را کرد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
نصر من‌الله و فتح قریب
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم در این بی غم نباشد و گر باشد بنی آدم نباشد در : بعضی ها در مبتلا به سختی ها و دشواری های هستند وجود سختی در جامعه : نیست اسلامی نیست نیست نیست بلکه گاهی علت و ریشه تمام ها و گرفتاری ها ناشی از : ۱- سوء خودمان است ۲- سوء رفتار دیگران است پس غرب و اروپا را بهشت برین نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث درتفسیر المیزان ۶
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 🪴بیا تا مونسِ هم یارِ هم هم باشیم انیسِ جانِ غم فرسوده بی خارِ هم باشیم. 🍀«شب آید شمعِ هم گردیم و بهرِ یکدگر گردیم شود چون روز و پا به هم در کارِ هم باشیم»🍀 🍀«دوایِ هم شفایِ هم برایِ هم فدایِ هم هم هم جانانِ هم دلدارِ هم باشیم»🍀 🍀«به هم یک تن شویم ویک دل ویکرنگ و یک پیشه سری در کارِ هم آریم و دوش بارِ هم باشیم»🍀 🍀«به جمعیت پناه آریم از بادِ پریشانی اگر غفلت کند آهنگِ ما هشیار هم باشیم»🍀 🍀«جمالِ یکدگر گردیم و عیبِ یکدگر پوشیم و جُبّه و و دستارِ هم باشیم»🍀 🍀« هم شادیِ هم هم هم گردیم یکدگر را چاره و ناچارِ هم باشیم»🍀 🍀«یکی گردیم در و در و در و و پا یک کرده خدمتکارِ هم باشیم»🍀 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج ۱۰ موضوع در قوانین در فصول در کفایه
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 رهائی خواهی از سیلاب اندوه قدم بر جای باید بود چون کوه گر از هر باد چون بیدی بلرزی اگر کوهی شوی کاهی نیرزی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 حکومت اصطلاحا یعنی : تصرف دلیل حاکم در قلیل محکوم : ۱ - گاهی حکومت به نحو توسعه است یعنی دلیل دایره محکوم را توسعه می‌دهد مثل : اکرم العالم به المتقی عالم یا مثل : الخمر حرام به الفقاع خمر ۲ - گاهی حکومت به نحو است یعنی دلیل حاکم دایره دلیل محکوم را کوچک می‌کند مثل : اِذا شَکَکتَ اِبنِ عَلَی الاَکثَر یا مثل : لا شَکَّ لِکَثیرِ الشَّک الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث درتفسیر المیزان ۵
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 💞به محمد(ص)سبب خلقت دنیا 🌸به محبت که نمود هدیه به دلها صلوات 💞به (ع)شیر خدا آن شه مردان جهان 🌸به وجودی همه پر گشته زتقوی صلوات 💞به تمامی ؛فاطمه(س)آن دخت نبی 🌸به همه حجب وحیا،عصمت صلوات 💞به کرامت به درایت به صبوری (ع) 🌸به کریمی که دهد حاجت دلها صلوات 💞به (ع)خون خدا آن شه مظلوم وغریب 🌸به شهیدی که غمش شد به دل ما صلوات 💞به سجودی که نمود آن شه (ع)خدا 🌸به عبادت که نمود حضرت حق را صلوات 💞به شکافنده هر علم و به باقر،به خرد 🌸به شعوری که نمود حل معما صلوات 💞به علمدارتشیع ،به صداقت به صفا 🌸به امام جعفرصادق(ع) همه ازما صلوات 💞به نشاننده خشم،کاظم(ع) محبوس واسیر 🌸به نه تسلیم شده بر ظلم وستمها صلوات 💞به غریبی که غم ازدل ببرد غربت او 🌸به رضا(ع)آن که ستاند غم دل را صلوات 💞به نهم اختر آسمان امامت ،به تقی(ع) 🌸به جوادو همه جود کرم ها صلوات 💞به نقی(ع)هادی ما درره رستگاری ودین 🌸به هدایتگر ما درره عقبا صلوات 💞به امامی که حسن،عسکری است نام خوشش 🌸به ابا حجت حق،شاه نه پیدا صلوات 💞به وجودخوش آن مهدی(عج) پنهان زنظر 🌸به عدالت که نماید همه برپا صلوات الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۷ اقوال و نظرات و ادله در نیاز و عدم نیاز به علم رجال : در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم دلیل : چون احکام شرعی بر علم رجال متوقف است وقتی که می‌خواهد احکام را استنباط کند باید به حالات راویان حدیث عالم باشد اگر مجتهد عالم به علم رجال نباشد نمی‌تواند احکام شرعی را از دلیل‌های مخصوص استخراج کند ۲ - قول دوم که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز نداریم دلیل : چون احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند و عمده روایاتی که مجتهد می‌خواهد از آنها در استنباط احکام استفاده کند در کتب اربعه موجود است لذا به علم رجال نیازی نداریم ۳ - قول سوم که می‌فرماید : تفصیل می‌دهیم یعنی می‌گوییم بعضی از جاها به علم رجال نیاز داریم و بعضی از جاها نیاز نداریم دلیل : چون در مقام عمل مشهور روایات دو قسمت می شوند یعنی مشهور به بعضی از روایات عمل کرده‌اند و به بعضی عمل نکرده‌اند در روایاتی که به آن عمل کرده‌اند ما به علم رجال نیاز نداریم ولی در روایاتی که مشهور به آن عمل نکرده‌اند نیاز به علم رجال داریم ۴ - قول چهارم که نظر است می‌فرماید که : ما تفصیل می‌دهیم و می‌گوییم که : ما قائل به سلب کلی نیستیم ما نمی‌گوییم که اصلاً به رجال نیاز نداریم بلکه می‌گوییم : بعضی از جاها به علم نیاز داریم دلیل : چون مجتهد در استنباط احکام شرعی ناچار است که به علم رجال مراجعه کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱ - ۱ ۲ - یا ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - بین شرط و عدم المانع ۱ - علت : تامه آن است که در او جمیع اجزا علت فراهم باشد یعنی : هر چیزی که در تحقق معلول دخیل است را دارد و هر چیزی را که مخل است را ندارد یعنی : هم مقتضی هم شرط هم عدم المانع هم معدّ همه را دارد و معلوم است که : وقتی علت تامه آمد تحقق معلول حتمی و غیر قابل تخلف است و اگر علت تامه نباشد تحقق معلول محال است یعنی : یلزم من وجوده وجود المعلول و من عدمه عدمه ۲ - سبب یا مقتضی : سبب یا مقتضی آن است که : من شأنه التاثیر یعنی : گذاری از آن او ست ولی به شرط‌ها و شروط‌ها که اگر شروط باشند تاثیر می‌گذارد و الا فلا مثلاً : مقتضی و احراق است ولی مشروط به اینکه مماس با جسم قابل اشتعال هم باشد یا مثلاً : شمشیر برنده است به شرط اینکه تند و تیز هم باشد ۳ - شرط : شرط آن است که : خودش نیست و اگر مقتضی و سبب بخواهد در وجود مقتضا اثر بگذارد باید این شرط باشد مثل : مماس بودن نار با فرش 《 شرط یا مقدمه 》 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱ - ۲ ۲ - یا ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - بین شرط و عدم المانع ۴ - عدم المانع : عدم المانع آن است که : نبودنش یکی از اجزا علت تامه است مانع : مانع امری است که : اگر آمد جلو تاثیر مقتضی را می‌گیرد عدم المانع امریست که : نیامدنش یکی از اجزا علت تامه است مثل : رطوبت فرش که مانع از احراق فرش است و باید از سر برداشته شود ۵ - : مُعدّ آن است که : نه خودش است و نه شرط التاثیر است نقش معد : تنها نقش معد این است که : علت را به معلول نزدیک می‌کند و زمینه را برای تاثیر علت فراهم می‌کند مثل : کاری که زارع و انجام می‌دهد که را در دل خاک پنهان می‌کند ولی ایجاد زرع کار زارع نیست و الله تعالی با اسبابش است که فرمود : ا انتم تضرعونه ام نحن الزارعون شرط و عدم المانع : فرق و عدم المانع عبارت است از اینکه : ۱- شرط امر است و عدم المانع امر است ۲ - شرط وجودش معتبر است و عدمش معتبر است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۸ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۱ - حجیت خبر ثقه : ۱ - خبر ثقه یعنی : خبر راوی هایی که عقلا به خبر او اعتماد می‌کنند ۲ - از یک طرف ادله اربعه دلالت می‌کند بر اینکه : عمل به غیر علم حرام است از طرف دیگر بعضی از ظن ها حجت هستند مثل : ظواهر و ظنونی که مفید اطمینان هستند و خبر واحد منبع عظیم فقهی مجتهد در استنباط احکام است لذا مجتهد نیاز زیادی به دارد سه دلیل باعث می‌شود که خبر واحد با شرایط خاص خودش حجت قطعی باشد : ۱ - کتاب تمام احکام فقهی را بیان نکرده‌اند ۲ - هم خیلی کم است ۳ - هم قدرت کشف احکام را ندارد چون عقل به ادله ای که باعث جعل احکام شده است احاطه ندارد هر کجا که بین و حکم ملازمه باشد عقل است مثل : ۱ - حکم عقل به وجود ملازمه بین و وجوب ذی المقدمه مثل : وجوب حج و به مکه ۲ - حکم عقل به وجود ملازمه بین وجوب یک چیز و حرمت ضدّ آن مثل : وجوب و حرمت ترک نماز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۹ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۱ - حجیت خبر ثقه : در حجیت واحد ۵ نظر است که به نظر مصنف نظر سوم قوی‌ترین نظریات است ۱- راوی ۲ - راوی ۳ - بودن خبر ۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر ۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر ۱ - عدالت راوی : عدالت راوی یعنی خبر واحد عادل حجت است ۲ - وثاقت راوی : وثاقت راوی یعنی خبر واحد ثقه حجت است پس ما به علم رجال نیاز داریم چون علم رجال حالات راویان مثل عدالت و وثاقت را بیان می‌کند و مجتهد : ۱ - می‌تواند راوی عادل و ثقه را تشخیص دهد ۲ - می‌تواند روایتی که قابلیت استدلال را دارد از روایتی که قابلیت استدلال را ندارد تشخیص دهد ۳ - وثوق الصدور بودن خبر : یعنی خبر واحد وثوق الصدور حجت است یعنی اگر ما وثوق به صدور روایت داشته باشیم کافی است هر چند وثاقت راوی را ندانیم پس اینجا هم به علم رجال نیاز داریم چون علم رجال از احوال راویان موجود در سند خبر بحث می‌کند ۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر : یعنی خبر واحدی حجت است که : ۱ - راوی ثقه باشد ۲ - خبر راوی موجب اطمینان باشد زمانی خبر راوی موجب اطمینان است که : راوی ضابط باشد یعنی هر چه از امام علیه السلام صادر شده به نسل بعدی منتقل کند چون اگر راوی ثقه باشد ولی ضابط نباشد : ۱ - بعضی از کلمات و جملات را حذف می‌کند ۲ - بعضی از کلمات و جملات را نقل به معنا می‌کند ۳ - باعث اضطراب در حدیث و تعارض در اخبار می‌شود ۴ - نقل به معنا کردن تمام مقصود امام علیه السلام را نمی‌رساند پس اینجا ما به علم رجال نیاز داریم تا : از احوال راویان موجود در سند خبر آگاه شویم پس مجتهد به علم رجال نیاز دارد و باید برای ویژگی های راویان به علم رجال رجوع کند ۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر : اقسام خبر : ۱ - ۲ - ۳ - ۱ - ممدوح به اخباری که روات آن مورد مدح و ستایش قرار گرفته‌اند اخبار ممدوح می‌گویند ۲ - خبر مهمل : به اخبار کسانی که مورد مدح و ستایش قرار گرفته‌اند و تضعیفی از اصحاب در حق آنان وارد نشده‌ است خبر می‌گویند قدما هم به اخبار راویان ممدوح و هم به اخبار راویان مهمل عمل می‌کردند ولی به اخبار راویانی که مطعون و مورد طعن اصحاب بودند عمل نمی‌کردند و آنها را رد می‌کردند پس کتاب‌هایی که سند و طریق آنها مورد طعن نیست این کتابها نزد علمای ما مورد اعتبار است و روایات راویان آنها هم مورد قبول است البته در صورتی که : ۱ - مورد طعن علمای رجال واقع نشده باشند ۲ - قرینه‌ای بر ردّ و عدم پذیرش روایت آنها در میان نباشد پس اینجا هم در شناسایی راویان ممدوح و مهمل و مدعون به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 امنیـت در خـــــواب ✍از امـام صـادق (ع)نقـــــل شـده است: هـر کـس هنگامی که میخـواهد بخـوابد و پـهلـو بـر بستـر مینهد 👈🏻 ابـتـدا تسبیـح حضـرت‌فـاطمـه(ص)بگـوید 👈🏻وبعـد از آن آیه‌الکرسي را قـرائـت نمـاید، 🌻از همـه خطـرات محفـوظ خـواهـد بود. امـام بـاقـر (ع)نیـز در ایـن بـاره فـرموده است: 🌻هـر کـس هنـگام خـواب بـی‌تابی وتـرس بـه سـراغش بیاید، وقتی که وارد رختخوابش میشـود سـورهـای نـاس و فـݪق و آیـةالکرسی را قرائـت نمـاید. 🔹پیـامـبر(ص)فـرموده است: هـر کـس آیـةالکرسی را هنگام خواب بخـوانداهل خانه و همسایگانش را در امنیت قرار میدهد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📚المحاسن ،ج۲،ص۳۶۷ 📚مکارم الاخلاق ،ص۲۸۸ 📚بحار الانوار،ج۸۹،ص۲۶۹ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۰ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۲ - دلیل دوم علما برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از : دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه وقتی که در اخبار وجود داشته باشد برای حل مشکل و ترجیح یکی بر دیگری ائمه علیهم السلام در اخبار علاجیه مثل عمر ابن حنظله فرموده‌اند که : به راوی یعنی اعدل و افقه و اصدق و اورع ر جوع کنید هر کدام از اخبار که این صفات را داشتند بپذیرید و به دیگری توجه نکنید اینجا تنها احراز و به دست آوردن صفات راوی عبارت از : مراجعه کردن ما به علم رجال پس ما به علم رجال نیاز داریم ان قلت : روایت از امام صادق علیه السلام در صفات قاضی است ولی بحث ما در صفات راوی است پس این روایت به درد ما نمی‌خورد قلنا که : اولا ً : بله روایت عمر بن در باره صفات است ولی ما صفات قاضی در این حدیث را به صفات راوی تعمیم می‌دهیم چرا ؟ چون که در زمان علیه السلام : ۱ - قضات راوی حدیث هم بودند ۲ - و اجتهاد آسان بود بنابراین بین استنباط کردن و نقل حدیث کردن فرقی وجود نداشت ثانیا : فقط مقوله عمر بن حنظله از اخبار علاجیه نیست بلکه غیر از مقبوله عمر بن حنظله روایات دیگری هم داریم که آنها می‌گویند : در اخبار متعارض ملاک ترجیح خبر عبارت از این استکه : ما باید به صفات راوی رجوع کنیم و حرفی از صفات قاضی نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بحث از مایه و است امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و درک محضر ایشان یک است و نیاز به سرمایه دارد سرمایه عبارت است از : صالح بعضی نمی‌خواهند محضرش را کنند بعضی می‌خواهند شما جزء کدام گروهید؟ آنها یی که می‌خواهند : یا از می‌روند یا در راهند شما چطور؟ آنهایی که از بیراهه می روند هیچ وقت محضرش را درک نمی کنند آنهایی که در راهند باید بدانند که درک ایشان عبارت است از : کردن با ایشان دادن به ایشان پیدا کردن به ایشان زدن و درد دل کردن با ایشان آیت الله و آیت الله می کردند و می فرمودند که : برای نزدیک شدن به ولی الله روزی یک ساعت با ایشان کنید ایشان امام ما است با او حرف بزنید و درد دل کنید زیارت آل بخوانید امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند : هر گاه خواستید به ما توجه کنید زیارت آل یاسین بخوانید همه چیز در و دانستن نیست بلکه باید دل داد آنقدر باید توسل پیدا کنیم تا حاصل شود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خیلی خوبی است و رفیقی است که همیشه هوای رفقایش را دارد و از رفقایش دستگیری میکند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بین علم علیهم السلام و بین علم ما است علیه السلام فرمود : قبل ان تفقدونی فانّی بطرق السماء بطرق الارض رادر اینطور کرده اند که: العلم هو احضار صورت الشئ عند الذهن علم امیر المومنین علیه السلام : یک روزی وقتی که صلی الله علیه و آله و سلم از بر گشتند امیر المومنین علیه السلام نزد ایشان آمدند و فرمودند که : یارسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آیا بگویم که الله تعالی خداوند سبحان در چند کلمه با شما صحبت کرد ؟ حضرت فرمود : بفرمایید و بگویید امام فرمود : الله تعالی سه هزار کلمه با شما صحبت کرد که : هزار کلمه از این سه هزار کلمه در رابطه با کلماتی بود که بین شما و بین الله تعالی بود هزار کلمه هم مربوط به امت شما بود در هزار کلمه هم الله تعالی شما را مخیر کرد بین اینکه شما می توانید به امت بگویید و می توانی که نگویید حضرت تبسمّ کردند و فرمودند که : همین طور است بعد امیر المومنین علیه السلام فرمودند که : یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این هم شما است بفرمایید و بگیرید در معراج انگشتر تان باقی ماند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام : پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت و   و به دست راست نمودن و سر به خاک گذاشتن حین نماز و بلند گفتن (تهذیب الاحکام/ج6/ص52 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام فرمود : والله تعالی که الله تعالی ۹ نه به من عطاء فرموده که قبل از من به احدی غیر از پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نفرموده است : ۱- ها به روی من باز است ۲- من نژادها و مردم را می دانم ۳- برای من ها به در می آیند ۴- آمار ها نزد من است ۵- آمار و هارا می دانم ۶- های و الخطاب در نزد من است ۷- با الله تعالی به باطن یافته ام ۸- هرچه قبل از من بوده و هر چه بعد از من خواهد بود از دیده من پنهان نیست ۹- الله تعالی با من این ملت را کرد و ها را بر آنها تمام نمود و ایمانشان را پسندید چون روز به محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم به اینها خبر بده که من امروز دینشان را برای آنها کامل کردم و را برای آنها پسندیدم و نعمتم را بر آنها کردم همه اینها منّتی است که الله تعالی برمن نهاده است وحمد و ستایش الله تعالی راسزا است وبس الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 حضرت علیه السلام در مناجات خود در کوه طور عرض کرد : یا اله العالمین جواب شنید : لبیک بعد عرض کرد : یا اله المحسنین جواب شنید : لبیک باز عرض کرد : یا اله المطیعین جواب شنید : بعد عرض کرد : یا اله العاصین سه بار در جواب شنید : لبیک لبیک لبیک علیه السلام پرسید : خدایا چرا در دفعه چهارم سه بار پاسخم را دادی و فرمودی : لبیک الله تعالی به او خطاب کرد و فرمود : عارفان به خود و نیکوکاران به نیکی خود و کنندگان به اطاعت خود اعتماد دارند ولی گناهکاران جز به من پناهی ندارند اگر از درگاه من ناامید شوند به درگاه چه کسی پناهنده شوند منتخب قوامیس الدرر صفحه ۲۶۸ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 روزی از خارج شد و عمر را دید از ابوذر پرسید که : چه کسی داخل مسجد است ؟ ابوذر گفت که : صلی الله علیه و آله و سلم همراه با یک آقایی که من او را نشناختم عمر خودش وارد مسجد شد و دید که : پیامبر با صلی الله علیهما و آله وسلم داخل مسجد هستند اهل در صحیح می گویند که : عمر وقتی که عصبانی می شد انگشتش را زیر دندان می گرفت و آنقدر فشار می داد که خون از انگشتش می چکید اینجا هم عمر عصبانی شد و گفت که : یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شما فرمودید که : کسی راستگو تر از ابوذر نیست من از ابوذر پرسیدم که : چه کسی داخل مسجد است ؟ جواب داد که : شما و کسی که او را نمی شناسم ابوذر که امیرالمومنین علیه السلام را می شناخت پس چرا اینطور جواب مرا داد ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که : ابوذر راست می گوید چون که : کسی امیر المومنین علیه السلام را نشناخت مگر الله تعالی خداوند سبحان و من و کسی من را نشناخت مگر الله تعالی و امیرالمومنین علیه السلام و کسی الله تعالی را نشناخت مگر من و امیر المومنین علیهما السلام پس اباذر راست می گوید الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام ایستاده بود که یک کسی پرسید که : یاامیر المومنین علیه السلام علیه السلام کجاست ؟ امیر المومنین علیه السلام تاملّی فرمودند و بعدش فرمودند که : جبرییل علیه السلام خود تو هستی علیهم السلام ند و با الهی به هر شکلی می توانند شوند لذا یک دفعه نگاه کردند و دیدند که دیگر قابل رویت نیست از علیه السلام پرسیدند که : یا امیر المومنین علیه السلام شما از کجا فهمیدید که او جبرییل علیه السلام است ؟ فرمودند که : یک لحظه به تمام عوالم وجود نگاهی کردم دیدم که هر موجودی در جایگاه خودش هست مگر جبرییل علیه السلام لذا فهمیدم که : ایشان خودشان جبرییل علیه السلام هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 دو چیز برای لازم و ضروری است : ۱ - ۲ - ۱ - اخلاص : اخلاص یعنی طلاب باید را فقط برای خاطر خدا سبحان بخوانند و مادی و شهرت و نام و غیره نداشته باشند فقط و فقط انگیزه‌ای خدایی داشته باشند ۲ - تلاش : تلاش یعنی طلاب باید : را از دست ندهند و منظم باشند و تلاش فراوان کنند علما قدیم در زمان تحصیل به اندازه چند طلب الان کار می‌کردند و خیلی پرکار بودند درس مقدمه است و علم مقدمه است و عمل تقرب به الله تعالی است لذا باید به بندگی که دارد عمل کند تا به خدای سبحان برسد همه طلاب باید دنبال انجام وظیفه خودشان باشند اگر در انجام وظیفه الهی کوچکترین کوتاهی کنند باید نگران باشند کونوا دعات الناس بغیر السنتکم با عمل مردم را باید کرد علم مقدمه عمل است عمل هم باید خالصانه باشد تا انسان نجات پیدا کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج۱۲ متن
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 عمریست که اندر طلب دوست دویدیم هم مدرسه هم صومعه هم میکده دیدیم با هیچ کس از ندیدیم نشانی از هیچ کسی هم خبر او نشنیدیم در کنج خرابی پس از آن جای گرفتیم تنها و دل افسرده و نومید خزیدیم سر بر سر زانو بنهادیم و نشستیم هم بر سر خود خرقه صد پاره کشیدیم هر که آمد همه بر سینه شکستیم هر تیغ که آمد همه بر فرق خریدیم جام از چه همه زهر بلا بود گرفتیم می از چه همه خون جگر بود چشیدیم چشم از رخ هر کس همه گر دوست ببستیم پا از در هر کس همه ار خویش کشیدیم از آنچه جز افسانه او گوش گرفتیم از آنچه به جز قصه او لب بگزیدیم هر لوح که در مکتب ما جمله بشستیم هر صفحه که در مدرسه ما جمله دریدیم هر نقش به جز نقش وی از سینه ستردیم هرمهر به جز مهر وی از دل ببریدیم جز عکس رخش ز آینه دل بزودودیم جز یاد وی از مزرع خاطر درویدیم گر تشنه شدیم آب ز جوی مژه خوردیم ور گرسنه لخت جگر خویش مکیدیم یک چند چنین چون ره مقصود سپردیم المنّت لِله که به مطلوب رسیدیم خرم سحری بود که با یاد خوش او بنشسته که از شش جهت این نغمه شنیدیم کایّام وصال است و شب هجر سرآمد بر خیز 《 》 چه نشستی که رسیدیم جستیم ز جا جان بر کف از بحر نثارش پس دیده گشودیم به هر سو نگریدیم دیدم نه پیدا اثر از کون و مکان بود جز پر تو یک مهر دیگر چیز ندیدیم دیدیم جهان وادی ایمن شده هر چیز نخلی و ز هر نخل انا الله شنیدیم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۲ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۴ - وجود اهل سنت و اشخاص قومی در سند روایات : در کتب اربعه روایاتی وجود دارد که : ۱ - در سند آنها از اهل سنت هم هستند ۲ - گاهی هم ائمه علیهم السلام در تقیه بوده‌اند و طبق فتوای اهل تسنن فتوا داده‌اند و مشایخ ثلاثه هم فقط این احادیث را در کتب اربعه آورده‌اند یعنی : مشایخ ثلاثه : ۱ - نگفته‌اند که راوی آن سنی است ۲ - نگفته‌اند که فتوایی که داده‌اند از روی است لذا برای فهمیدن مذهب این راویان باید به کتب رجالی مراجعه کنیم تا اخبار تقیه‌ای را از اخبار غیر تقیه‌ای دهیم پس ما به علم رجال نیاز داریم ۵ - علما : علمای مسلمان حتی علمای شیعه از زمان ائمه علیهم السلام تا به امروز مشغول نوشتن کتاب‌های رجالی شده‌اند اگر در احکام شرعی اطلاع از حالات رجال حدیث دخالتی نداشت نوشتن کتاب های رجالی و توجه علما علم رجال بیخود و بیهوده و بدون دلیل بود پس بهترین دلیل بر اینکه حالات رجال حدیث یکی از پایه‌های است این است که : علما و مجتهدین و محدثین در همه زمان‌ها بر خود شان لازم و ضروری و واجب می‌دانستند که : ۱ - سند روایات را نقل کنند ۲ - در اوصاف راویان یعنی در و وثاقت و دقت و ضبط را ویان هم بحث کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b