🌟💫🌟💫🌟💫
📖 به آسمان رود و کار آفتاب کند
🌺🌺🌺✨تا انتها بخوانید لطفا لطفا👇 در مورد حضرت علی و مصرع دوم شعر ثروتمند هندی
🔹فاضل بزرگوار، سید جعفر مزارعى روایت کرده یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف، از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملى بود.
روزى از روى شکایت و فشار روحى، کنار ضریح مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) عرضه مى دارد شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟
شب امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى، اینجا همین نان و ماست و فیجیل (نوعی سبزی) و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادى قابل توجهى مى خواهى، باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى.
چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد، به او بگو به آسمان رود و کار آفتاب کند.
پس از این خواب، دوباره به حرم مطهر مشرف مى شود و عرضه مى دارد زندگى من اینجا پریشان و نا به سامان است، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید؟
بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید سخن همان است که گفتم.
اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى، اقامت کن.
اگر نمى توانى، باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى به آسمان رود و کار آفتاب کند.
پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد، سراغ خانه آن راجه را مى گیرد.
مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد تعجب مى کنند.
وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند.
چون در را باز مى کنند، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد.
طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید به آسمان رود و کار آفتاب کند.
راجه فورا پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش، وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید.
مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود.
فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند.
از شخصى که کنار دستش بود پرسید چه خبر است؟
گفت مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است.
پیش خود گفت وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است.
هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد.
همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان، در جاى ویژه خود نشست.
نگاهی رو به اهل مجلس کرد و گفت آقایان، من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود (از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه) به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم و همه مى دانید که اولاد من، منحصر به دو دختر است.
یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است، براى او عقد مى بندم و شما اى عالمان دین، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید.
چون صیغه جارى شد، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود پرسید شرح این داستان چیست؟
راجه گفت من چند سال قبل، قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم.
یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم.
به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود.
به شعراى ایران مراجعه کردم، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد.
پیش خود گفتم حتما شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم.
شما آمدید و مصراع دوم را گفتید.
دیدم از هر جهت این مصراع شما، درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است.
طلبه گفت مصراع اول چه بود؟
راجه گفت من گفته بودم به ذره گر نظر لطف بوتراب کند.
طلبه گفت مصراع دوم از من نیست، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.
راجه سجده شکر کرد و خواند:
«به ذره گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند»
وقتى نظر کیمیا اثر حضرت مولا، فقیر نیازمندى را این گونه به ثروت و جاه و جلال برساند، نتیجه نظر حق در حق عبد چه خواهد کرد؟
#حکایت
📚 منبع: عبرت آموز، حسین انصاریان
🌟💫🌟💫🌟💫
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخاطر ترک گناهت دنیا و آخرت رو بهت دادیم! 💟
👈 وقتش الانه، اگه نفروشی خودت ضرر کردی...
🎙استاد #هاشمی_نژاد
.
#گناه
#درس_اخلاق
═══✼🍃🔳🍃✼══
◾️کــانال درس اخلاق◾️
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman✨✨✨✨
مداحی آنلاین - ماجرای جانسوز از اسارت حضرت زینب کبری - دارستانی و کریمی.mp3
2.59M
▪️ماجرای جانسوز از اسارت حضرت زینب(سلامالله عليها)
🎙حجت الاسلام #دارستانی
"🖤🥀
@Heydar_ali_moola
➖چرا امام حسین علیه السلام و لو با تقیه با یزید لعین بیعت نکردند؟
🛑جابر بن عبد الله الأنصاري ، وروي عن أبي جعفر عليهالسلام أن الحجاج طلبه وقال : تلعن أبا تراب وأمر بقطع يديه ورجليه وقتله.
و أقول: كان هؤلاء الأجلاء من خواص أصحاب الأئمة عليهم السلام كانوا مأذونين من قبل الأئمة عليهم السلام بترك التقية لمصلحة خاصة خفية، أو أنهم كانوا يعلمون أنه لا ينفعهم التقية و أنهم يقتلون على كل حال بأخبار المعصوم أو غيره، و التقية إنما تجب إذا نفعت مع أنه يظهر من بعض الأخبار أن التقية إنما تجب إبقاء للدين و أهله، فإذا بلغت الضلالة حدا توجب اضمحلال الدين بالكلية فلا تقية حينئذ و إن أوجب القتل كما أن الحسين عليه السلام لما رأى انطماس آثار الحق رأسا ترك التقية و المسالمة.
🔰علامه مجلسی علیه الرحمه:
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حجاج بن یوسف ثقفی، جابر بن عبدالله انصاری را احضار کرد و به وی گفت: باید علی بن ابی طالب را لعن کنی(نعوذ بالله) ولی جابر قبول نکرد لذا حجاج امر به قطع دست و پا جابر کرد تا جابر از دنیا رفت.
علامه مجلسی علیه الرحمه:
این بزرگان از خواص یاران ائمه علیهم السلام هستند و از طرف ائمه علیهم السلام اجازه بر ترک تقیه دارند بخاطر مصالح خفیه(مصالحی که علنی نیستند)
یا اینکه آنان(امثال جابر) میدانستند که تقیه کردن برای آنان نفعی ندارد و چه تقیه بکند چه تقیه نکند کشته میشوند چون از ائمه علیهم السلام و مابقی اخبار متوجه شده بودند که کشته میشوند( مثل میثمتمار)
و تقیه زمانی واجب است که نفعی داشته باشد بخاطر اینکه از احادیث فهمیده شده تقیه برای زمانی است که دین یا اهل دین حفظ شوند.
👈لذا زمانی که ظلالت به حدی برسد که دین در معرض نابودی کلی باشد در این هنگام تقیه ای در کار نیست اگر چه نتیجه اش مرگ باشد مثل امام حسین علیه السلام زمانی که متوجه شد دین و آثار دین در حال نابودی هستند، تقیه و مدارا را ترک کرد
📚مرآة العقول ج11ص98
#محرم_بصیرت_دینی
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
➖چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه مخالفت با حکومت نکردند
🛑مِنْ أَصْحَابِ السِّيرَةِ قَالُوا لَمَّا مَاتَ الْحَسَنُ ع تَحَرَّكَتِ الشِّيعَةُ بِالْعِرَاقِ وَ كَتَبُوا إِلَى الْحُسَيْنِ ع فِي خَلْعِ مُعَاوِيَةَ وَ الْبَيْعَةِ لَهُ فَامْتَنَعَ عَلَيْهِمْ وَ ذَكَرَ أَنَّ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُعَاوِيَةَ عَهْداً وَ عَقْداً لَا يَجُوزُ لَهُ نَقْضُهُ حَتَّى تَمْضِيَ الْمُدَّةُ فَإِذَا مَاتَ مُعَاوِيَةُ نَظَرَ فِي ذَلِكَ.
🔰شيخ مفيد در كتاب ارشاد مينگارد:
هنگامى كه حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام از دنيا رفت شيعيان در عراق به جنبش در آمدند
و نامهاى براى امام حسين عليه السّلام نوشتند كه مضمون آن، خلع معاويه و بيعت با آن حضرت بود.
امام حسين اين پيشنهاد را نپذيرفت و فرمود:
ما بين من و معاويه يك عهد و پيمانى است كه شكستن آن براى من جايز نيست تا مدت آن منقضى گردد.
هنگامى كه معاويه بميرد در اين باره فكرى خواهم كرد.
📚:الارشاد ج2 ص 53
#محرم_بصیرت_دینی
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
🔴 چهار هزار ملک در کربلا منتظر ظهور هستند
🔵 و لقد نزل الی الارض من الملائکة اربعة آلاف لنصره فوجدوه قد قتل فهم عند قبره شعث غبر الی ان یقوم القائم فیکونون من انصاره و شعارهم یا لثارات الحسین
🟢 به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین [ علیه السلام] به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین [ علیه السلام] کشته شده است، از این رو، ژولیده و غبارآلود در نزد قبر آن حضرت، اقامت کردند و همچنان هستند تا این که قائم، قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت خواهند بود و شعارشان یا لثارات الحسین است.
📚 بحار الانوار، ج ۴۴ص ۲۸۵
#یاحسیـــــن🕯🍂'
ـ ـ ـ٭ـــ٭ـــ٭ــــــــ🌿🌿🌿ــــــــ٭ـــ٭ـــ٭ـ ـ ـ
#ظــهور_نــزدیکہ...
اَللّٰهُــمَّ عَجِّــلْ لِّوَلِیِــکَ الْفَــرَجـــ بِحَــقِّ حَضرَتِ زِیْنَـبِ کُبْــریٰ سَــلٰامُ الله عَلَیْهٰـــا🤲🍃
🍁با ما همراه باشید در👇
🏴محفل منتظران ظهور ✨👇
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
____🍃🖤🍃____
🔴 آیا تا کنون اینگونه خداوند را قسم داده اید که فرج را نزدیک گرداند؟
#امام_زمان
🆔 eitaa.com/emame_zaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پست ویژه
💚 ماجرای عجیب طلا کاری گنبد بارگاه مطهر حضرت عباس علیه السلام
👌 تحت هیچ شرایطی از دست ندهید
#امام_حسین #محرم #اربعینhttps://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
💠حدیث روز💠
🔶پـايه واجـبات
🔰عَنْ الباقِرِ عليه السلام:
🔺اِنَّ الأمرَ بِالمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَريَضَةٌ عـَظيمَةٌ بِهـا تـُقامُ الفـَرائِضُ وَ تَأْمَنُ المَذاهِبُ وَ تَحِلُّ المَكاسِبُ وَ تَرُدُّ الْمَظـالِمُ وَ تَعْمـُر الأرْضُ
✅ امام باقر عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر دو واجب بزرگ الهى مى باشند كه ساير واجبات با آنها بر پا مى مانند و بوسيله اين دو راهها امن و كسب و كار مردم حـلال مى شود. با اين دو واجب است كه داد ستمديدگان ستانده مى شود و زمين آباد مى گردد.
📚[وسائل الشيعه، ج 11، ص 395، ح 6.]
#حدیث
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman