.
♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین
✍ حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
#بصیرت_دینی
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
⭕️ حدیثی تکان دهنده و راهبردی
💚 قال امیرالمومنین (علیه السلام):
👈 منفورترين مردمان نزد خداوند متعال ، كسی است كه ، خداوند او را به خود وا نهاده و او بدون راهنما از راه راست به دور افتاده
📚 تصنیف غرر/ حدیث ۴۰۱۷.
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چهار عمل برای شادی و سرور در قیامت
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 امتیازات ویژه زیارت امام حسین علیهالسلام
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
👤 حجت الاسلام رفیعی
#امام_حسین #محرم #اربعین
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
43.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 جریان عصبانیت مرحوم ملا آقا دربندی رضوانالله تعالی علیه، بخاطر بیحرمتی به تربت شریف امام حسین صلواتالله علیه
👤 استاد بندانی نیشابوری
#عاشورا #تاسوعا #حسین
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
⭕️ دستورالعملی بهتر از علم کیمیا از عارف بزرگ نخودکی اصفهانی
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #تکلیف_همگانی
👤 حجت الاسلام علوی تهرانی:
👌 اگر کسی بخواهد متدین به دین پیامبر باشد باید امام عصر را بشناسد.
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 مقام کسی که فقط به خاطر چایی مجلس روضه امام حسین علیهالسلام میرفت...
👤 حجت الاسلام استاد عالی
👌 پیشنهاد دانلود و نشر حداکثری
#امام_حسین #محرم #اربعین
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پست ویژه
💚 این ابالفضل کیه!؟
👈 سوال متحیرانه روسها از فرمانده عملیات آزادسازی بوکمال:
👈 این اباالفضل کیه؟
🌸 چله ذکر یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحقّ اخیک الحسین علیه السلام روزی 133 مرتبه به تعداد حروف ابجد نام حضرت عباس
#پیشنهاد_برای_محرم #تاسوعا #عاشورا
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•┈••✾❀🕊﷽🕊❀✾••┈•
قطب عالم وجود جناب آیت الله العظمی حضرت عـلـے بنابیطالب (صلوات الله علیه) میفرمایند :
منم صديق اول و منم فاروق اعظم و منم وصی بهترین انسان و منم زنده میکنم و منم می میرانم و منم زنده ای هستم که نمی میرم.
📚الفضائل ص۸۳
📚المناقب (للعلوی) ص۱۱۵
•┈┈••••✾•🌿🍇🌿•✾•••┈┈•
#یا_علی_مولا
https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman