👈 اول از خودت شروع کن
✅ اصل کلی که همه مکاتب تربیتی روی آن تأکید دارند، این است که پدر و مادر لازم است ابتدا خودشان را تربیت کرده باشند تا بتوانند فرزندان مؤدب و با کمالاتی را تحویل جامعه و آینده دهند.
💠 امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام این اصل اساسی و مهم تربیتی را مورد تأکید قرار دادهاند و فرمودند: « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاس إِمَاماً، فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ بتَعْلِیمِ نَفْسهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ؛ وَ لْیَکُنْ تَأْدیبُهُ بسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبهِ بلِسَانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفْسهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاس وَ مُؤَدِّبهِمْ»؛ «كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد و پيش از آنكه ديگران را با زبان، ادب بياموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب آموز، خود بيش از آموزگار و ادب آموز مردم، شايسته تجليل است».
📚 نهجالبلاغه، حکمت 73
📎 #ایران_مقتدر
🔸https://btid.org/fa/news/231153
🔰 https://eitaa.com/joinchat/2535981098C0d0b75a1df
🏡 فرزندان سالم در گرو همسران صالح
🔹خانوادهای میتواند مطلوب و تربیتمحور باشد که عناصر شکلدهنده آن صالح و باایمان باشند. انتخاب همسر صالح و مؤمن اولین قدم شکلگیری خانواده سالم و مطلوب است.
🔸روایات فراوانی وجود دارد که بر اهمیت این موضوع تأکید میکند. در روایتی امام جواد علیهالسلام به نقل از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، انتخاب همسر را تنها با معیار اخلاق، دینداری و امانتداری جایز و تنها راه سعادت و کمال میداند و نبود این ویژگیها را مساوی با ایجاد فساد و شکلگیری فتنهای بزرگ میداند: «اگر برای ازدواج کسی نزد شما آمد که از اخلاق و دین و امانتداریاش راضی هستید، با او ازدواج کنید در غیر این صورت، فساد و فتنه بزرگی پدید خواهد آمد».
🔹این حدیث نورانی نشان میدهد، اگر زن خانه از بعد اخلاقی، دینداری و امانتداری فرد مقیدی نباشد، به یقین این خانه نمیتواند کانون تربیت فرزندان صالح و باایمان باشد؛ فرزندانی که در آینده، نه تنها سازنده جامعه ایمانی نیستند، بلکه شکلدهنده ناهنجاریهای اجتماعی فراوانی در جامعه خواهند بود.
لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/174690
📎 #ایران_مقتدر
🔰 https://eitaa.com/joinchat/2535981098C0d0b75a1df
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَىَ فَلِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ
زمر-41
ما این کتاب (آسمانی) را برای مردم بحق بر تو نازل کردیم؛ هر کس هدایت را پذیرد به نفع خود اوست؛ و هر کس گمراهی را برگزیند، تنها به زیان خود گمراه میگردد؛ و تو مأمور اجبار آنها به هدایت نیستی.
**************
نکته ها:
بر خلاف كسانى كه گمان مى كنند مطالبى بر پیامبر اسلام القا مى شد و آن حضرت آن مطالب را با عبارات خود به مردم القا مى كرد، قرآن، عین كلماتِ كتاب را، نازل شده از غیب مى داند. «انّا انزلنا علیك الكتاب»
**************
پیام ها:
- قرآن در زمان پیامبر به صورت كتاب بوده است. «انزلنا علیك الكتاب»
- نزول كتاب براى همه مردم است. «للناس»
- هم مطالب قرآن سراپا حقّ است و هیچ گونه تحریف و باطلى در آن راه نیافته است و هم نزول چنین كتابى، لازم و سزاوار و حقّ است. «بالحقّ»
- انسان در انتخاب راه آزاد است. «مَن اهتدى - مَن ضلّ»
- خدا و رسول به ایمان ما نیازى ندارند. «فمن اهتدى فلنفسه...»
- وظیفه ى پیامبر ابلاغ است، نه اجبار. (حتّى انبیا حقّ تحمیل عقیده ندارند). «و ما انت علیهم بوكیل»
- هدایت واقعى و كامل تنها در سایه كتاب آسمانى است. «انا انزلنا علیك الكتاب... فمن اهتدى »
- خداوند پیامبرش را در برابر سرسختى كفّار، دلدارى و تسلّى مى دهد. «و ما انت علیهم بوكیل»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️ صحبتهای پسر سوری از زیر آوار
🔶️ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَان مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی (و نافرمانی او کردی)؟
📎 #ایران_مقتدر
https://btid.org/fa
🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
✍ مادر ۴ چیز در ۴ موضوع است:
❄️ مادر داروها ، "کم خوری "است.
❄️ مادر همه عبادات، "کم گناه کردن" است
❄️ مادر همه آرزوها، "صبر" است.
❄️ مادر همه آداب و روش معاشرت، "کم سخن بودن" است.
📖 مواعظالعددیه، باب اربعه
📎 #ایران_مقتدر
https://btid.org/fa
🔰
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
بقره-271
اگر انفاقها را آشکار کنید، خوب است! و اگر آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است! و قسمتی از گناهان شما را میپوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید شد.) و خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
**************
نکته ها:
امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد.
-----
749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289.
**************
پیام ها:
- انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى»
- شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء»
- با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء»
- شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء»
- انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم»
- انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم»
- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود.
- آن [750] چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر»
-----
750) ان تجتنبوا كبائر ما تنهون... نكفّر عنكم سیئاتكم...« نساء، 31.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
⁉️ #حدیث_نگاشت | آیا کشتن حیوانات جایز است؟!
🔹 چه خوش گفت فردوسی پاکزاد
که رحمت بر آن تربت پاک باد
🔹 میازار موری که دانهکش است
که جان دارد و جانِ شیرین، خوش است[1]
🔻 امام موسی کاظم علیهالسّلام فرمود: «مورچه را نکشید، مگر اینکه موجب آزار و اذیت شما گردد».[2]
💠 آزار دادن حیوانات، مذموم است؛ چون آنها نیز مخلوق خدا بوده، مانند انسانها جان دارند و صاحب خانواده هستند.
‼️ غیر از حیواناتِ حلالگوشتی که انسان با آنها تغذیه میکند، حتّیالامکان حیوانات دیگر را نکشیم؛ مگر زمانی که مورد آزار و اذیت آنها قرار بگیریم و یا ترس این برود که به ما آسیب میرسانند.
✍️ شاعر: سعدی
📚 پینوشت:
[1]. بوستان، باب دوم، بخش 14.
[2]. مسائل علی بن جعفر علیهماالسّلام، ص 157.
📎 #گرافیک
📎 #حدیث
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🔰
#لطیفه😁
از ظریفی پرسیدند :
وقتی در صحرا به چشمه ای برسیم و بخواهیم #غسل کنیم ،💧 به کدام جهت غسل کنیم؟
گفت :
به سمتی که #لباس هایتان هست تا دزد نبرد.😄😊😅
🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🚿🛁🚿
#احکام_غسل
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹🌷
#غسل ارتماسی یعنی فرو بردن یک دفعه تمام بدن در آب
✅این یک دفعه بودن، بلحاظ عرفی است نه عقلی.
✅اگر#لباس زیر مانع رسیدن یک دفعه آب به بدن باشد باید آنرا برطرف کرد و نیز هر مانع دیگری مثل عینک شنا یا گیره یا هرچیز دیگر...
احکام