eitaa logo
(نشرخوبیها)سراج شهیدحجة الاسلام حسن جابریان
71 دنبال‌کننده
8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
37 فایل
محتوای ویژه
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ بقره-271 اگر انفاقها را آشکار کنید، خوب است! و اگر آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است! و قسمتی از گناهان شما را می‌پوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید شد.) و خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. ************** نکته ها: امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد. ----- 749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289. ************** پیام ها: - انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى» - شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء» - با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء» - شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء» - انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم» - انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم» - كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود. - آن [750] چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر» ----- 750) ان تجتنبوا كبائر ما تنهون... نكفّر عنكم سیئاتكم...« نساء، 31. ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
⁉️ | آیا کشتن حیوانات جایز است؟! 🔹 چه خوش گفت فردوسی پاک‌زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد 🔹 میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جانِ شیرین، خوش است[1] 🔻 امام موسی کاظم علیه‌السّلام فرمود: «مورچه را نکشید، مگر این‌که موجب آزار و اذیت شما گردد».[2] 💠 آزار دادن حیوانات، مذموم است؛ چون آنها نیز مخلوق خدا بوده، مانند انسان‌ها جان دارند و صاحب خانواده هستند. ‼️ غیر از حیواناتِ حلال‌گوشتی که انسان با آنها تغذیه می‌کند، حتّی‌الامکان حیوانات دیگر را نکشیم؛ مگر زمانی که مورد آزار و اذیت آنها قرار بگیریم و یا ترس این برود که به ما آسیب می‎‌رسانند. ✍️ شاعر: سعدی 📚 پی‌نوشت: [1]. بوستان، باب دوم، بخش 14. [2]. مسائل علی بن جعفر علیهما‌السّلام، ص 157. 📎 📎 🔸 https://btid.org/fa/photogallery 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😁 از ظریفی پرسیدند : وقتی در صحرا به چشمه ای برسیم و بخواهیم کنیم ،💧 به کدام جهت غسل کنیم؟ گفت : به سمتی که هایتان هست تا دزد نبرد.😄😊😅 🌷🌹🌷🌹🌷🌹 🚿🛁🚿 🌷🌹🌷🌹🌷 ارتماسی یعنی فرو بردن یک دفعه تمام بدن در آب ✅این یک دفعه بودن، بلحاظ عرفی است نه عقلی. ✅اگر زیر مانع رسیدن یک دفعه آب به بدن باشد باید آنرا برطرف کرد و نیز هر مانع دیگری مثل عینک شنا یا گیره یا هرچیز دیگر... احکام
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ بقره-172 ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش می‌کنید! ************** نکته ها: از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507] قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند. از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509] ----- 507) تفسیر صافى. 508) بقره، 168. 509) مؤمنون، 51. ************** پیام ها: - خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات» - در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون» - اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم» - قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا» - شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون» - شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون» - شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه» - خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir