eitaa logo
✍نشرالعلم|صحیفه سجادیه
191 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
280 ویدیو
76 فایل
"زَکاةُ العلمِ نَشرُهُ" زكات (پاکی) علم، نشر آن است. سيد مالك خادمی @Salavat14hedeh 09176651902 تخصص: پژوهشگر مقاومت در صحیفه سجادیه (مربی) کلام جدید (سطح ۳) تفسیر (س ۲) تبلیغ و معارف (س ۲) معناشناسی گام دوم نویسندگی و مقاله نویسی سطح خارج حوزه⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
18.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اشتیاق امیر المؤمنين عليه السلام به مرگ تنها نگرانی امام در هنگام مرگ چیست؟
✍نشرالعلم|صحیفه سجادیه
📜تفسیر ترکیبی قرآن نازل و قرآن صاعد بر پایه آیات ۸ و ۹ سوره نجم (ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ☆ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى) ❓بحث بر این بود که نزدیک شدن، به چه کسی نسبت داده شده است؟ 💠فخررازی ۳ دیدگاه را ذکر کرده است ۱. نزدیک شدن پیامبر به خدا که دیدگاه مشهور علمای شیعه است از جمله علامه جوادی آملی. ۲. نزدیک شدن پیامبر به مردم که دیدگاه فخررازی است ۳. نزدیک شدن خدای سبحان به پیامبر. بر پایه آیات و روایت هر سه وجه درست است هر چند که این دو آیه تنها یک جهت را نشان دهند. ⬅️برای نمونه ابتدا خدا پیامبر صلی الله علیه و آله را به سبب جبرئیل علیه السلام راهنمایی کرد و حضرت با راهنمایی او تا حدودی از آسمان‌ها را پیمود و پس از ناتوانی حضرت جبرائیل از همراهی، خود خدا که مسبب الاسباب است، حضرت را راهنمایی کرد تا به خود نزدیک کند و پیامبر نزدیک و نزدیک تر شد (دَنَا فَتَدلّی) و این نزدیکی به اندازه، نزدیک شدن دو قوس (کمان) بود که آن زمان، نزدیک کردن دو کمان، به جای دست دادن به هم هنگام ملاقات، میان امیران و بزرگان رسم بود. ⬅️بر پایه دیدگاه دوم، پس از رسیدن به بالاترین مرتبه در معراج، با رحمت (و ما ارسلناک...) به سوی مردم بازگشت به گونه ای که خود یکی از آنان شد و می فرمود: من هیچ فرقی با شما ندارم تنها به من وحی می شود؛ این هم بیانگر مردمی بودن و سیر نزولی پیامبر دارد که برای هدایت مردم ارسال شد. ⬅️بر پایه دیدگاه سوم، این خدا بود که به استقبال میهمان خود آمد و از او پذیرایی کرد؛ ادله ای هم داریم که اگر بنده ای یک قدمِ خیر بردارد، خدا ۱۰ قدم بردارد یا برایش ۱۰ برابر حساب می کند. ⬇️ خدا منتظر بندگان است؛ برای نمونه امام سجاد علیه السلام در دعای ۴۶ صحیفه (قرآن صاعد) بیان می کند که "وَ يَا مَنْ يَدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ‌ ..." ای کسی که نزدیکی می شوی به کسی که او به تو نزدیک می شود و ای کسی که دعوت می کنی کسی را که از تو پشت کرده است. ⬇️در دعای ۵ نیز از خدا می خواهد که این دوری ها را از بین ببرد و بنده اش را به خود نزدیک کند زیرا غنیمت و سود در نزدیک شدن به خداست: وَ لاَ تُبَاعِدْنَا عَنْكَ... وَ مَنْ تُقَرِّبْهُ إِلَيْكَ‌ يَغْنَمْ‌؛ آن حضرت ضمن نفی رؤيت جسمانی خدا، با توسل به اهل بیت علیهم السلام قُرب به خدا را به عنوان خواسته خود بیان می کند و این چنین می فرماید: وَ يَا مَنْ تَنْقَطِعُ‌ دُونَ رُؤْيَتِهِ اَلْأَبْصَارُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ وَ أَدْنِنَا إِلَى قُرْبِكَ‌؛ بنابراین ما بندگان باید به هر سه جهت توجه کنیم. 🔄توفیق الاهی یار شود تا به سوی او بازگردیم و به او نزدیک شویم؛ خدا هم از بندگان خود استقبال می کند؛ این میزبانی در ماه رمضان پررنگ تر و پررزق تر است و باید خود را به اهل بیت علیهم السلام که از بهترین وسیله ها برای راهنمایی و رسیدن به خدا هستند، نزدیک کنیم؛ در این شب ها از ایشان به ویژه امام عصر ارواحنا فداه بخواهیم دست ما در دست خدا بگذارند تا ان شاءالله هدایت یافته و هدایتگر شویم. 🗂سید مالک خادمی، شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ✍نشرالعلم @nashrolelm
✍نشرالعلم|صحیفه سجادیه
📜خلاصه جلسه تفسیر ترکیبی قرآن نازل و قرآن صاعد بر پایه آیات ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ سوره نجم (درمَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى ☆ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى ☆ وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى) ❓بحث بر این بود که به طور کلی در معراج چه چیزهایی دیده شد و آیا این خبر (رؤيت) صادقانه بود؟ 💠درباره چیزهایی که دیده شد سه دیدگاه وجود دارد که هر سه قابل جمع است ۱. دیدن خدای سبحان ۲. دیدن آیات (نشانه های) خدا ۳. دیدن جبرئیل علیه السلام ⬅️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در سفر آسمانی خود به معراج در ۷ آسمان، مشاهدات گوناگونی داشت؛ از رؤيت (دیدن) حضرت آدم علیه السلام و فرشتگانی مانند ملک الموت و پاداش ها و عذاب های متفاوت مردم در آسمان یکم تا رؤيت حضرت ابراهیم علیه السلام و بهشت و هشت در آن در آسمان هفتم؛ افزون بر آنکه حضرت جبرئیل علیه السلام را به صورت حقیقی خود مشاهده کرده، حقیقت خدا را نیز به چشم دل دیده است. ⬅️خدای سبحان پس از نفی گمراهی و بی هدفی و نادرستی گفتن، نادرستی دیدن را نیز از پیامبر خود نفی کرده است تا روشمندی و هدفمندی و راست و درست گفتن و راست دیدن او را ثابت کند از این رو پس از بیان "ما ضل و ما غوی و ما ینطق عن الهوی"، در این آیات "ما کذب الفؤاد" را ذکر است (ر.ک: المیزان، ذیل آیات مورد بحث). ⬅️هر چند صدق و کذب بیشتر به لسان (زبان) و سخن نسبت داده می شود اما در این آیات از کذب فؤاد (دل) نیز سخن به میان آمده زیرا راستی و دروغ را می توان به همه اعضای انسان نسبت داد. ⬅️برای نمونه درباره ماه رمضان آمده است که هر کسی در این ماه گوش و چشم و زبان و دست و دیگر اعضایش را از دروغ و حرام و غیبت باز دارد به تقرّب الاهی می رسد (مَنْ صَامَ رَمَضَانَ فِي إِنْصَاتٍ... قَرُبَ مِن اللهِ... .). ⬅️این نسبت (راست و دروغ) علاوه بر اعضای انسان، در متعلقات او مانند پیراهن نیز به کار رفته است (بِدَمٍ كَذِب)؛ برای نمونه پیراهن حضرت یوسف علیه السلام سه نسبت داده شده که تنها روایت حضرت یوسف صادقانه بود نه روایت دشمنان او: نسبت مرگ از پیراهن خونین، نسبت خیانت از پیراهن پاره و نسبت بصیرت از پیراهن ارسالی برای پدر؛ این موارد بیانگر صدیق بودن آن حضرت نیز هست (ر.ک: مجمع البیان ذیل آیات مورد بحث). ⬇️امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه نیز برخی از مشاهدات خود و خدا را اینگونه بیان کرده است؛ (یا من یَری و لا یُری). 🟡الف) رؤيت خدا ١. رؤيت دشمنان: رأيت یا الاهی... دغل سریرته... (دعای ۴۹). ٢. رؤيت گریه کنان و پشیمانان از گناه: قد تری یا الاهی فیض دمعی من خیفَتِکَ (دعای ۱۶). ٣. رؤيت ضعف و ناتواني بندگان: قد تری ضعفی... و نظرت یا الاهی الی ضعفی... (دعای ۴۸ و ۴۹). ۴. رؤيت صلوات ويژه بر اهل بیت علیهم السلام: صلّ علیه صلاة... لا تری غیرَه لها اهلا (دعای ۴۷). در این شب های قدر، ضمن اقرار به ناتوانی خود و ذکر فریب کاری دشمنان، خود را با توبه و گریه و توسل به اهل بیت علیهم السلام، در معرض رحمت الاهی قرار دهیم تا مورد نظر رحمتش قرار بگیریم. 🔵ب) رؤيت انسان ۱. رؤيت خدا: امام سجاد علیه در ابتدای دعای ۱ و ۵، ناتوانی و ناشدنی بودن رؤيت خدا به وسيله چشم را بیان کرده است: الذی قصرت عن رؤيته ابصار الناظرین (دعاي ١) وَ يَا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْيَتِهِ الْأَبْصَارُ (دعاي ٥). ۲. رؤيت گناهان: ما باید گناهانمان را بزرگ بشماریم نه کوچک: فرأي كبير عصيانه كبيرا و جليل مخالفته جليلا (دعاي ٣١). ۳. رؤيت نعمت: لا أري نعمة... الا رجوت لنفسي أفضل ذلک بک و منک (دعای ۲۲). ۴. رؤيت حكومت: از آنجا که حق حکومت از امام سجاد عليه السلام همچنین سایر اهل بیت علیهم السلام، به ناحق غصب و گرفته شد، امام می فرماید: يَرَوْنَ حُكْمَكَ مُبَدَّلاً وَ كِتَابَكَ مَنْبُوذاً... (دعای ۴۸) خدایا نمایندگان تو (خلفائک) به چشم خود می بینند که علاوه بر غصب و غارت این مقام (حکومت) به وسیله دشمنان (مانند امویان و مروانیان)، احکام تو را تغییر می دهند و کتاب تو را دور انداخته اند. 🔴برای نمونه عبدالملک مروان، پس از رسیدن به حکومت قرآن را کنار گذاشت و مردم را از امر به معروف و نهی از منکر باز می داشت؛ امروز مسئولان ما باید مراقب باشند که مانند عبدالملک رفتار نکنند بلکه باید با قرآن بیش از پیش مانوس باشند و بر پایه آن عمل کنند و همچنین خود را در معرض نقد منصفانه و توصیه های خیرخواهان و مطالبات عمومی قرار دهند. 🔄در نتیجه اولیای الاهی به شهادت قرآن در مشاهدات خود، حق گو و راست گو هستند هر چند دشمنان دین حقایق روشن را تکذیب کنند؛ مؤمنان بايد باور خود را نسبت به آموزه های وحیانی تقویت کرده و دشمنان از جدل و تردید در این راه حق بپرهیزند. 🗂سید مالک خادمی، شب ۲۰ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵، نمایشگاه قرآن و عترت قم. ✍نشرالعلم @nashrolelm