اسم امام علی ع در قرآن
❌ شبهه:
اگر جانشینی حضرت علی از طرف خداست پس چرا اسم ایشان در قرآن نیامده تا ریشه اختلاف کنده بشه؟؟
✅ پاسخ
👈 خدای سبحان می فرماید: اگر می خواستیم مردم امت واحدی قرار می دادیم [اما سنت ما بر آن است] تا مردم همواره با یکدیگر اختلاف داشته باشند [تا به معرفت برسند]. (هود/118)
♦️ از این آیه فهمیده می شود: اتحادی که بدون اختیار و بدون #آگاهی باشد ارزشی ندارد. اختلافات باید با شعور، آگاهی، اراده و اختیار برطرف گردد. به همین دلیل در جواب شبهه بالا میتوان گفت: اگر جانشینی حضرت علی حق نیست، چرا در قرآن نیامده که ایشان جانشین برحق پیامبر #نیست تا ریشه اختلاف کنده شود؟!
♦️ ثانیا تصریح به اسم برای رفع شک و تردید مناسبت است. این درحالی است که با توجه به سفارشات مکرر پیامبر ص در مورد حضرت علی ع، مسلمانان آن زمان شکی در جانشینی ایشان نداشتند. اما عده ای از روی قدرت طلبی و... تصمیم قطعی به غصب خلافت داشتند.
👈 سرپیچی از دستور پیامبر حتی در زمان خود پیامبر بارها اتفاق افتاده بود که معروف ترین آن جمع آوری غنائم در جنگ احد است.
♦️ با توجه به عزم جدی برای غصب خلافت، اگر در #قرآن تصریح به اسم حضرت علی ع می شد، مخالفان سرسخت #ولایت، یا خود قرآن را تحریف می کردند، یا طرفداران حضرت علی ع را متهم به تحریف قرآن می کردند.
👈 (برای توضیح و نمونه ی تحریف معنوی در قرآن، به کتاب حماسه حسینی مراجعه کنید)
✅بنابراین، تصریح به اسم نه تنها سودی نمی بخشید، بلکه قرآن که محوریت اسلام را برعهده دارد نیز خدشه دار می کرد. بهترین روش برای بیان حق و جلوگیری از سوء استفاده، روش خود قرآن یعنی توصیف کسی است که شایستگی خلافت را دارد که بیان مصداق آن را به پیامبر ص واگذار کرده است.
🇮🇷🌺💕
https://eitaa.com/nasimeasr
🔆متن شبهه:
وهابیون «سجده بر مهر» توسط شیعیان را «شرک» میدانند.
📌 پاسخ شبهه:
1. شیعیان برای مُهر هیچ قداست و موضوعیتی قائل نیستند و آن را به جای خدا سجده نمیکنند که شرک باشد. بلکه برای خدا سجده میکنند و پیشانی بر خاک میگذارند.
در فقه شیعه، سجده بر #خاک اولویت دارد و سجده بر زمین و هر آن چه از #زمین میروید (به شرط آن که خوردنی و پوشیدنی نباشد) جایز است. و مُهر نیز خاک است که به تعبیری پرس شده است تا تمیز و حمل و نقلش راحت تر باشد.
در این مورد حدیثهای معتبری وجود دارد که بین اهل تشیع و تسنن مشترک است، از جمله:
*- پیامبر اکرم (ص) فرمود: «زمین برای من محل سجده و تیمم قرار داده شد» (منبع شیعی: وسائل الشیعه، كتاب الصلوة، ابواب ما یسجد علیه، الباب 1, ح 8) – (منبع سنّی: صحیح بخاری،ج 1، ص 92، كتاب التیمم، ح 2)
✅ 2. سجده بر مُهر شیعیان از نظر فقه اهل سنت درست است، چرا که آنان سجده بر هر چیزی، حتی پلاستیک، آهن، فرش، موکت ... و حتی زباله را جایز میدانند و مُهر نیز یکی از «هر چیزی» است.👌 اما محل سجده اهل سنّت (همه چیز) از نظر فقه تشیع جایز نیست، مگر آن که بر زمین یا روئیدنی از زمین باشد و نه مصنوعات.
البته این که سجده بر هر چیزی را جایز میدانند نیز با احادیث نقل شده در منابع معتبر خودشان مغایرت دارد. مانند:
*- خباب بن الارت كه گفت: «نزد پیامبر شكایت كردیم كه شدت گرمای شنها پیشانی و دستهایمان را میسوزاند ولی آن حضرت شكایت ما را نپذیرفت». (بیهقی، السنن الكبری، ج 2، ص 104، باب الكشف عن الجبهة فی السجود). ابن اثیر در شرح این روایت میگوید یعنی پیامبر اجازه نداد بر گوشه لباس خود سجده كنند. (ابن اثیر، النهایه، ج 2، ص 497، ماده «شكی»). در حالی که اهل سنت سجده بر گوشه لباس را نیز جایز میدانند؟!
✅3. اما شیعه هیچ گاه نمیگوید که سجده اهل سنّت که حتی با احادیث منقول خودشان مغایر است، #شرک است. حال آنان در حالی که سجده بر همه چیز را جایز میدانند، از کجا می گویند که سجده بر مهر به عنوان خاک شرک است؟! آیا جز تبلیغات مسموم و بی سند #وهابیت، دلیل یا استناد دیگری دارند؟!
✅ 4. اهل سنّت در منابع محکم خود از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل میکنند که فرمود: «هنگامی كه كسی نماز میخواند عمامه را از پیشانی كنار بزند – یعنی بر عمامه سجده نکند و پیشانی بر خاک بگذارد» (بیهقی، السنن الكبری، ج 2، ص 105) و در همین منبع معتبر از خلیفه دوم عمر نیز نقل میکنند: «اگر كسی به دلیل سرما یا گرما نمیتواند بر زمین سجده كند بر لباسش سجده كند – یعنی به هنگام #ضرورت» (روایت 2225).
حال چه اصراری دارند که حتماً از خلیفه دوم پیروی کنند و نه از خلیفه چهارم که چون آخرین است، حکم او نافذ است؟ خودشان باید فکر کنند و پاسخ بگویند. و این در حالی است که در منابع خود تصریح کردهاند که ابوبکر و حتی فرزند عمر، به هنگام سجده، اگر روی فرش یا ... بودند، خود را میکشیدند تا پیشانی را بر زمین بگذارند.
✅ 5. پس سجده اهل سنّت (طبق احکام خودشان) اگر بر غیر زمین و روئیدنیهای آن باشد، اشکال دارد، ولی دلیل نمیشود که مشرک قلمداد شوند. حتی مسلمان بینماز نیز مشرک قلمداد نمیگردد.🎀
به فرض که خطایی صورت پذیرد، چه کسی گفته است که هر #خطایی شرک است؟! شرک از معنا و مفهومش پیداست که یعنی «شریک قرار دادن شخص یا چیزی با خدا». دلیل نمیشود که هر خطا یا حتی معصیتی نیز شرک باشد. خداوند رحمان و رحیم در یک آیه میفرماید که جمیع گناهان را (البته نه حق الناس و گناه بدون توبه را) میبخشم، در جای دیگر میفرماید که شرک و نیز یأس از رحمتم را نمیبخشم. یعنی هر غفلت، خطا و معصیتی شرک قلمداد نمیگردد، وگرنه بخشیده نمیشد.✔️
✅ 6. مشرک خواندن به هر بهانه ای و #تکفیر، فقط و فقط تاکتیک تهاجمی و تحکمی #وهابیت است که تلاش میکنند در میان اهل تسنن نیز نفوذ دهند. چطور میشود که نقض بیعت با رسول الله (ص) در غدیر خم شرک محسوب نمیگردد، و یا بنیانگذاری یک #فرقه به نام اسلام (وهابیت) توسط انگلیس و پیروی از آن شرک نیست؟ چرا شرب خمر، زنا، قمار ... و حتی آدم کشی و حمایت از اسرائیل شرک قلمداد نمیشود؟ مشرک خواندن موحدین به هر بهانهای شرک نیست، اما سجده شیعیان بر مُهر شرک است؟! آیا القای این اراجیف، روشی انگلیسی برای اسلامزدایی و تفرقه افکنی بین مذاهب اسلامی نیست؟
🇮🇷🌺💕
https://eitaa.com/nasimeasr
🔆متن شبهه:
وهابیون «سجده بر مهر» توسط شیعیان را «شرک» میدانند.
📌 پاسخ شبهه:
1. شیعیان برای مُهر هیچ قداست و موضوعیتی قائل نیستند و آن را به جای خدا سجده نمیکنند که شرک باشد. بلکه برای خدا سجده میکنند و پیشانی بر خاک میگذارند.
در فقه شیعه، سجده بر #خاک اولویت دارد و سجده بر زمین و هر آن چه از #زمین میروید (به شرط آن که خوردنی و پوشیدنی نباشد) جایز است. و مُهر نیز خاک است که به تعبیری پرس شده است تا تمیز و حمل و نقلش راحت تر باشد.
در این مورد حدیثهای معتبری وجود دارد که بین اهل تشیع و تسنن مشترک است، از جمله:
*- پیامبر اکرم (ص) فرمود: «زمین برای من محل سجده و تیمم قرار داده شد» (منبع شیعی: وسائل الشیعه، كتاب الصلوة، ابواب ما یسجد علیه، الباب 1, ح 8) – (منبع سنّی: صحیح بخاری،ج 1، ص 92، كتاب التیمم، ح 2)
✅ 2. سجده بر مُهر شیعیان از نظر فقه اهل سنت درست است، چرا که آنان سجده بر هر چیزی، حتی پلاستیک، آهن، فرش، موکت ... و حتی زباله را جایز میدانند و مُهر نیز یکی از «هر چیزی» است.👌 اما محل سجده اهل سنّت (همه چیز) از نظر فقه تشیع جایز نیست، مگر آن که بر زمین یا روئیدنی از زمین باشد و نه مصنوعات.
البته این که سجده بر هر چیزی را جایز میدانند نیز با احادیث نقل شده در منابع معتبر خودشان مغایرت دارد. مانند:
*- خباب بن الارت كه گفت: «نزد پیامبر شكایت كردیم كه شدت گرمای شنها پیشانی و دستهایمان را میسوزاند ولی آن حضرت شكایت ما را نپذیرفت». (بیهقی، السنن الكبری، ج 2، ص 104، باب الكشف عن الجبهة فی السجود). ابن اثیر در شرح این روایت میگوید یعنی پیامبر اجازه نداد بر گوشه لباس خود سجده كنند. (ابن اثیر، النهایه، ج 2، ص 497، ماده «شكی»). در حالی که اهل سنت سجده بر گوشه لباس را نیز جایز میدانند؟!
✅3. اما شیعه هیچ گاه نمیگوید که سجده اهل سنّت که حتی با احادیث منقول خودشان مغایر است، #شرک است. حال آنان در حالی که سجده بر همه چیز را جایز میدانند، از کجا می گویند که سجده بر مهر به عنوان خاک شرک است؟! آیا جز تبلیغات مسموم و بی سند #وهابیت، دلیل یا استناد دیگری دارند؟!
✅ 4. اهل سنّت در منابع محکم خود از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل میکنند که فرمود: «هنگامی كه كسی نماز میخواند عمامه را از پیشانی كنار بزند – یعنی بر عمامه سجده نکند و پیشانی بر خاک بگذارد» (بیهقی، السنن الكبری، ج 2، ص 105) و در همین منبع معتبر از خلیفه دوم عمر نیز نقل میکنند: «اگر كسی به دلیل سرما یا گرما نمیتواند بر زمین سجده كند بر لباسش سجده كند – یعنی به هنگام #ضرورت» (روایت 2225).
حال چه اصراری دارند که حتماً از خلیفه دوم پیروی کنند و نه از خلیفه چهارم که چون آخرین است، حکم او نافذ است؟ خودشان باید فکر کنند و پاسخ بگویند. و این در حالی است که در منابع خود تصریح کردهاند که ابوبکر و حتی فرزند عمر، به هنگام سجده، اگر روی فرش یا ... بودند، خود را میکشیدند تا پیشانی را بر زمین بگذارند.
✅ 5. پس سجده اهل سنّت (طبق احکام خودشان) اگر بر غیر زمین و روئیدنیهای آن باشد، اشکال دارد، ولی دلیل نمیشود که مشرک قلمداد شوند. حتی مسلمان بینماز نیز مشرک قلمداد نمیگردد.🎀
به فرض که خطایی صورت پذیرد، چه کسی گفته است که هر #خطایی شرک است؟! شرک از معنا و مفهومش پیداست که یعنی «شریک قرار دادن شخص یا چیزی با خدا». دلیل نمیشود که هر خطا یا حتی معصیتی نیز شرک باشد. خداوند رحمان و رحیم در یک آیه میفرماید که جمیع گناهان را (البته نه حق الناس و گناه بدون توبه را) میبخشم، در جای دیگر میفرماید که شرک و نیز یأس از رحمتم را نمیبخشم. یعنی هر غفلت، خطا و معصیتی شرک قلمداد نمیگردد، وگرنه بخشیده نمیشد.✔️
✅ 6. مشرک خواندن به هر بهانه ای و #تکفیر، فقط و فقط تاکتیک تهاجمی و تحکمی #وهابیت است که تلاش میکنند در میان اهل تسنن نیز نفوذ دهند. چطور میشود که نقض بیعت با رسول الله (ص) در غدیر خم شرک محسوب نمیگردد، و یا بنیانگذاری یک #فرقه به نام اسلام (وهابیت) توسط انگلیس و پیروی از آن شرک نیست؟ چرا شرب خمر، زنا، قمار ... و حتی آدم کشی و حمایت از اسرائیل شرک قلمداد نمیشود؟ مشرک خواندن موحدین به هر بهانهای شرک نیست، اما سجده شیعیان بر مُهر شرک است؟! آیا القای این اراجیف، روشی انگلیسی برای اسلامزدایی و تفرقه افکنی بین مذاهب اسلامی نیست؟
🇮🇷🌺💕
https://eitaa.com/nasimeasr
🌿 مراقبات روز عید غدیر خم
🌻 ۱- روزه
▫️کفارۀ ۶۰ سال گناه و بنابه روایات معادل روزۀ همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است
🌻 ۲- غسل
🌻 ۳- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
▫️سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است
🌻 ۴- تعویذی که سیّد بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده است:
▪️بسمِ الله الرّحمنِ الرَّحيمِ، بِسمِ اللّه خَيرِ الْأَسماءِ، بِسمِ اللّه رَبِّ الاخِرَةِ وَ الأُولى، وَ رَبِّ الارضِ وَ السّماءِ، الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ، وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ، وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى
اللّهُمَّ انتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ، وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ، وَ مُحصِي كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ، وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ، وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ، وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ، لَيسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعانِدُكَ، وَ لا نِدٌّ فَيُقاوِمُكَ، وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُكَ، تَعالَيتَ عَنْ ذلكَِ عُلُوّاً كَبِيراً
اللّهُمَّ بِكَ اعتَصَمتُ وَ استَقَمْتُ وَ الَيكَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيكَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ احكَمَ حاكِمٍ وَ اعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِكَ عَصَمتَهُ، وَ مَنِ استَرحَمَكَ رَحِمْتَهُ، وَ مَنِ اسْتَكْفاكَ كَفَيتَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكَِ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِكَ
اللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِكَ أَقُولُ، وَ عَلى كِفايَتِكَ أُعَوِّلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ، وَ بِكَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَ اعصِمنی وَ عافِنِی، وَ امنَع مِنِّی وَ خُذ لِی وَ كُن لِی بِعَينِكَ وَ لا تَكُن عَلَيَّ، اللّهُمَّ انتَ رَبِّي عَلَيكَ تَوَكَّلتُ وَ الَيكَ انَبتُ وَ الَيكَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
🌻 ۵- دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده میشود:
▪️در رکعت اوّل «حمد» و سوره «قدر»
▪️در رکعت دوّم «حمد» و سوره «توحید»
▫️پس از سلام سر به سجده گذارده و ۱۰۰ بار بگوید:
▪️«شکراً لله»
▫️سپس سر از سجده بردارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیحالجنان نقل شده است:
▪️اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُكَ بِانَّ لَكَ الحَمدَ، وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ،...
▫️و باز سر به سجده گذارده و بگوید:
▪️«الحمدلله» ۱۰۰ بار
▪️«شکراًلله» ۱۰۰ بار
▫️در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بیعت کرده است
🌻 ۶- دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر
▫️ این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده میشود، بدین کیفیت:
در هر رکعت :
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» ده بار
▪️«آیتالکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده بار
▪️سوره «قدر» ده بار
▫️براساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت میشود، انشاءالله
🌻 ۷- دعای ندبه
🌻 ۸- دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است:
اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّكَ، وَعَلِی وَلِيِّكَ، وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِكَ، اَن...
🌻 ۹- هرگاه به مؤمنی میرسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به جا آورده و بگویند:
✨ الْحَمْدُ للهِِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام ✨
و نیز بگویند:
✨ الحَمدُ للهِِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ، وَجَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا، وَميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ، وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ، وَلَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين ✨
🌻 ۱۰- صد بار گفتن این ذکر:
✨ الحَمدُ للهِِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَتَمامَ نِعمَتِهِ، بِوِلايَةِ اَميرِ المُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبی طالِب عَلَيهِ السَّلامُ ✨
🌻 ۱۱- صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش
🌻 ۱۲- صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق
▫️هر درهم احسان و انفاق در این روز، برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود
🌻 ۱۳- اطعام
▫️کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است
🌻 ۱۴- عقد اخوت با برادران مؤمن
🇮🇷🌺💕
https://eitaa.com/nasimeasr