eitaa logo
نسیم حکمت
6.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
132 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣📣📣📣 باسمه تعالی برگزاری دوره تخصصی عرفان اسلامی ويژه برادران طلبه سال تحصیلی 1399-1400 قابل توجه طلاب محترم واجد شرایط که تمایل به شرکت در دوره تخصصی عرفان در موسسه امام خمینی (ره) زیر نظر استاد یزدانپناه دارند به اطلاع می رساند: جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بیشتر تا 20 دی ماه با شماره های: 09126525199 (حجت الاسلام و المسلمین دکتر کرمانی از ساعت 15 الی 18) 09338766082 (حجت الاسلام و المسلمین باقریان) 09193516043 (حسین صدری) تماس بگیرید.
مدام او وصله می زد، وصله‌ی دیگر بر آن چادر که جبرائیل می بندد دخیل پر بر آن چادر ستون آسمان‌ها می‌گذارد سر بر آن چادر تیمّم می‌کند هر روز پیغمبر بر آن چادر همان چادر که مأوای علی در کوچه ها بوده ست کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بوده ست # سیدحمیدرضابرقعی @hamidreza_borghei @nasimehekmat
با سلام دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد. صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت می‌گوییم. 🍀 زیارت‌نامه حضرت «يَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَي بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إلاَّ ألْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ». (اي آزموده، آزمودت خدايي كه تو را آفريد، پيش از آنكه تو را بيافريند، پس به آنچه آزمودت تو را شكيبا يافت، ما بر اين باوريم كه دوستان و تصديق كنندگان توييم، و به تمام آنچه پدرت (درود خدا بر او و خاندانش باد) و وصي اش براي ما آورده صبركننده ايم، پس از تو درخواست مي كنيم، اگر تصديق كننده تو بوده ايم، ما را به تصديقمان به پدرت و جانشينش ملحق كني، تا خود را بشارت دهيم، كه به سبب ولايت تو پاك گشته ايم.) https://eitaa.com/nasimehekmat
🔸 رهبر انقلاب: فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. https://eitaa.com/nasimehekmat
با سلام دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد. صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
📣📣📣📣📣📣📣 با سلام به اطلاع گرامیان می‌رساند با توجه به نزدیک شدن ایام فاطمیه و شروع برنامه‌ها به این مناسبت، دروس استاد یزدان‌پناه از امروز به مدت دو هفته تعطیل است.
🌹به یاد سردار دل‌ها🌹 آخرین دست‌نوشته شهید سلیمانی ساعاتی قبل از شهادت: «الهی لا تکلنی خداوندا مرا بپذیر خداوندا عاشق دیدارتم همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود خداوندا مرا پاکیزه بپذیر الحمدلله رب العالمین خداوندا مرا پاکیزه بپذیر». إنا إن شاء الله به لاحقون https://eitaa.com/nasimehekmat
با سلام دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد. صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
گزارشی از درس عرفان در وادی عمل جلسه 320 👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم عرفان در وادی عمل جلسه ۳۲۰ (۲۸ دی ۱۳۹۸) 🔴 بخش اول 🔵 شرایط کسب روزی ✅ در مورد اسم «رزّاق» گفتیم که روزی دهنده خدا است. لزوم طلب رزق را هم توضیح دادیم. حال که باید به دنبال روزی برویم، چه شرایطی را باید رعایت کنیم؟ ۱. وقتی طلب روزی را آن‌گونه که شایسته است انجام دادیم، بقیه را باید به خدا بسپاریم و دغدغه نداشته باشیم. ۲. در طلب روزی نه حرص باشد و نه کاهلی. ۳. طلب روزی باید از راه حلال باشد؛ و بر اساس تقوا باشد. ۴. به قدر عفاف و کفاف باشد. به کتاب کافی، باب عفاف و کفاف رجوع شود. این باب منطق خوبی به دست ما می‌دهد. 🔵 توضیحاتی در باب عفاف و کفاف ✳️ اینکه چقدر بخواهیم و تا کجا بخواهیم؟ مطلوب شریعت، در حد عفاف و کفاف است. عفاف و کفاف، یعنی به اندازه‌ای که نیاز دارم؛ به اندازه‌ای که تقوا مراعات شود. این مسئله یک منطق درستی را به ما یاد می‌دهد. ❇️ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دعا می‌کردند و خواسته‌شان از خدا این بوده است که به رسول و آلِ او به قدر عفاف و کفاف روزی بده. مطلوب اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین این است. اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین عفاف و کفاف را طلب می‌کنند نه بیشتر. به ویژه طلاب و کسانی که در مسیر دین هستند، (باید این‌گونه باشند). گاه انفاق‌ها و هدایا برای عُلما زیاد می‌شود. آن عالم باید چگونه عمل کند؟ باید بر مبنای عفاف و کفاف باشد و حدومرزی رعایت شود. ✅ من بعضی‌ها را دیده‌ام که وقتی هدایایی به آن‌ها داده می‌شد، به سَبکِ دیگری استفاده می‌کردند و می‌گفتند ما نمی‌توانیم بیشتر از یک حدی از این هدایا استفاده کنیم. انسان باید با عزت زندگی کند و در حدّ عفاف وکفاف گذرانِ زندگی کند. بیشتر از عفاف و کفاف، مطلوب شریعت نیست؛ نه اینکه مشروع نباشد؛ مشروع است. ✳️ مردم قم خیلی به آیت‌الله مرعشی نجفی اعتقاد داشتند. بنده خدایی می‌دانست ایشان حج نرفته‌اند. برای حج، وجهی به ایشان داد. ایشان آن پول را گرفتند و بین فقرا تقسیم کردند! 🔵 پنجم: نگاه توحیدی در طلب روزی 1️⃣ پیش‌رفتن با نگاه توحیدی ✅ نگاه توحیدی در طلب روزی خیلی ارزشمند است، که به نظرم در بحث‌های روحی و معنوی باید به آن توجه کرد. الحمدلله عموم مردم می‌دانند که خدا رزاق است؛ فی‌الجمله این نگاه وجود دارد، ولی باید این نگاه را بالجمله کرد. به این صورت که در بطنِ هر دادن و گرفتنی «ان الله هو الرزاق ذو القوه المتین» (دیده شود، یعنی روزی دادن را در خدا منحصر کند). ولو اینکه برای به دست آوردن بعضی از اموالش، تلاش فراوانی کرده باشد. کار و تلاش فراوان ما معادلِ این روزی‌هایی که خدا به ما می‌دهد، نیست. این روزی دادن، اجازۀ رازق و روزی دادنِ رازِق است. ❇️ فقیری خدمت امام صادق علیه‌السلام رسید. پس از آنکه کمکی از امام دریافت کرد، گفت: «الحمد لله رب العالمین». امام دوباره به او کمک کرد و او گفت: «الحمد لله رب العالمین». بار سوم هم حضرت به کمک کرد، ولی این بار از امام صادق علیه‌السلام تشکر کرد. حضرت فرمود: ای کاش همین‌طور می‌گفتی «الحمدلله رب العالمین» و من همین‌طور به تو انفاق می‌کردم. این منطق توحیدی است که اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین آن را ترویج می‌کنند. این سبک خوب است. درست است که امام صادق علیه‌السلام داده، ولی خدا داده است. ✅ آدم دارد روزی می‌خورد، ولی (می‌تواند) برای خود توحید جمع کند. به این صورت که روزی‌دهنده را فقط خدا بداند؛ «ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین». در این کریمه روزی دادن در خدا منحصر شده است. به تعبیر دیگر، انسان بر سر هر سفره‌ای می‌نشیند، بداند که خدا رزّاق است. به این شکل، هر لقمه‌ای که می‌خورد، توحید شده است و هر اعطایی که به او می‌شود، توحید شده است. 2️⃣ مصلحت الهی در روزی کم و روزی زیاد ✳️ در طلب روزی، که با نگاه توحیدی است، کم یا زیاد هر چه داده شده است، خداوند مصلحت می‌داند و آن خیر است. «اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (عنکبوت ۶۲). گاهی خدا بر بنده‌اش سخت می‌گیرد و گاهی گشایش ایجاد می‌کند. (که در هر دو صورت به مصلحت بنده است). 3️⃣ نفسِ طلبِ روزی، مطلوب خداوند است ❇️ خداوند دوست دارد که بنده‌اش برای طلب روزی به زحمت بیفتد و دست به سوی او دراز کند و از او بخواهد. از رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روایت داریم که «إنَّ اللّه َ يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ»؛ خدا دوست دارد که شما برای طلب حلال، به تعب (و سختی) بیفتید. ✅ در هر عملی، منطقی که آن عمل را اشباع می‌کنیم، خیلی مهم است. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃