eitaa logo
نسیم حکمت
6.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
123 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️▪️◼️🌱◼️🌱◼️🌱◼️🌱◼️◾️▪️ اعجاز این ضریح که همواره بی حد است چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است من روی حرف های خود اصرار می کنم در مثنوی و در غزل اقرار می کنم ما در کنار دختر موسی نشسته ایم عمری ست محو او به تماشا نشسته ایم اینجا کویر داغ و نمک زار شور نیست ما رو به روی پهنه ی دریا نشسته ایم قم سال هاست با نفسش زنده مانده است باور کنید پیش مسیحا نشسته ایم بوی مدینه می وزد از شهر ما ، بیا ما در جوار حضرت زهرا نشسته ایم از ما به جز بدی که ندیدی ببخشمان از دست ما چه ها که کشیدی ببخشمان من هم دلیل حسرت افلاک می شوم روزی که زیر پای شما خاک می شوم https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از اسلام و فلسفه
استاد یزدان پناه98.8.25 (2).mp3
14.15M
با سلام دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد. صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
🔴 هفته چهارم سلسله نشست های اندیشه ورزی ورثه الانبیاء با موضوع *«الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی»* 🕗 پنجشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ساعت ۸ الی ۱۵ با حضور حجج الاسلام جعفری،امینی نژاد و علی محمدی برگزار می گردد. مکان:بولوار شهید صدوقی، خیابان شهید مفتح، بین کوچه 6و8، پلاک 130 توجه: بعد از نماز ان شاءالله برای گعده و صرف ناهار خدمت دوستان هستیم. ساعت 🌐 کانال بله: https://ble.im/Warathah 🌐کانال ایتا: https://eitaa.com/Warathah 🌐صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.cm/mwarathah —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔴 تبیین #طلبه_تراز_انقلاب_اسلامی 🔴 📢 صوت و کلیپهای سلسله جلسات طلبه تراز انقلاب اسلامی 📣 #استاد_عابدینی 📡📡 به کانال طلبه تراز انقلاب اسلامی بپیوندید 🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3438542872C7c4ada3f63
با سلام دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد. صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
گزارشی از درس عرفان در وادی عمل جلسه 317 👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از نسیم عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۷ (۲۳ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش اول 🔵 اسم رزّاق ✳️ خداوند روزی‌دادن را در خودش منحصر می‌کند. این آیه را خواندیم: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» (ذاریات ۵۸)؛ خدا روزی‌دهنده است و اقتدار کامل هم دارد و آنچه را می‌خواهد انجام می‌دهد و اَحدی هم در این میان نمی‌تواند مانعش باشد؛ تنها روزی‌دهنده خدا است. ✅ فرهنگ قرآنی به مؤمن یاد می‌دهد، هر چه به او رسید، همیشه آن انتها و آن اصل و حقیقت اصلی را ببیند. در پسِ هر دادن (و هر نعمت) خدا را ببیند، که «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ». ❇️ گاهی مؤمن چیزی را در لابه‌لایِ زندگی‌اش احساس می‌کند، یعنی پستی و بلندیِ زندگی، او را به اینجا می‌کشاند که می‌فهمد خدا دهنده است؛ خدا گیرنده است؛ خدا همه‌کاره است (می‌گویم چنین احساسی دارد، نمی‌گویم شهود). اگر تیری رها می‌شود، مؤمن تیر را نمی‌بیند، بلکه تیرانداز را می‌بیند. در فرهنگ قرآنی و دینی، به افراد این را یاد داده‌اند. 🔵 نگاه آسمانی ✅ مؤمن همیشه از زمین به آسمان نگاه می‌کند؛ از راهِ آسمان به زمین نگاه کند، می‌بیند که همه‌چیز از آن طرف انجام می‌شود و تقدیرات آن‌طرفی است و اینجا هیچ‌چیزی بی‌حساب نمی‌آید. ❇️ با این نگاه، اگر چیزی به مؤمن برسد، با خود می‌گوید: نکند آنچه به من داده شده است از سر خذلان باشد یا از سر امتحان. ابتدا این حالتِ خوشی است، ولی بعدها دست خدا را می‌بیند، ولو هرکسی بخواهد مانع شود. این احساسِ مؤمن خیلی خوش است که «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ»؛ وگاهی مؤمن با همین آیه‌ها خودش را به این باور می‌رساند. 🔵 قرآن زیاد بخوانید ✅ مؤمن باید در فضای قرآن نفَس بکشد. تقاضا می‌کنم، قرآن زیاد بخوانید تا تبیین‌های آسمانی در زمین را یاد بگیرید. این فرهنگ قرآنی را یاد بگیریم که هرچه به ما داده می‌شود، سر به آسمان بلند کنیم و بگوییم: «خدایا، تو این را به ما داده‌ای». هر آنچه به ما می‌رسد، اصلش را ببینیم؛ هرچه به ما می‌رسد از آن‌سو است. 🔵 پاکانْ، یارانِ حضرت حجت ✳️ ما برخی از چیزها را باور نمی‌کنیم. اینکه در آخرالزمان فتنه‌ها زیاد می‌شود و خیلی‌ها جدا می‌شوند؛ برخی می‌گویند: اینها کم آوردند و می‌جنگند؛ ولی از آسمان نگاه کنیم، چگونه است؟ واقعش این است که آن‌قدر ابتلائات زیاد می‌شود تا فقط افراد ناب برای حضرت حجت باقی بمانند. ❇️ در باب حضرت حجت، در کمال‌الدین آمده است که سه نفر دیدند امام صادق علیه‌السلام به‌شدت گریه می‌کنند. از امام علیه‌اسلام پرسیدند چرا گریه می‌کنید؟ ایشان فرمودند: برای حضرت حجت گریه می‌کنم؛ به‌خاطر اینکه جریان حضرت نوح و حضرت موسی و حضرت عیسی در حق ایشان جاری می‌شود. ✅ در جریان حضرت نوح، به او گفته شد: این دانه‌ها را بِکار و هروقت به بار رسید، ان‌شاءالله برای شما فتحی حاصل می‌شود. حضرت نوح این را به یارانش گفت. وقتی به مرحله آخر رسید، دیدند خبری نشد. بعد دوباره پیام آمد از دانه‌های باقیمانده‌ای که داری، بِکاری، می‌شود. چند بار این اتفاق افتاد. تا اینکه کم‌کم تک‌تکِ مؤمنینِ ضعیف رفتند و خالص‌ها ماندند. خدا اراده کرده بود که بعد از طوفان نوح فقط پاکان باقی بمانند. از آن طرف نگاه کنید، تسویۀ الهی است، ولی از این طرف که نگاه می‌کنید، می‌بینید که افراد کم آورده‌اند. ✅ در مورد حضرت حجت هم همین‌گونه است؛ بداءهایی در مورد قیام حضرت حجت واقع می‌شود تا یاران حضرت تسویه شوند. حتی مؤمنین انقلابیِ شدید هم کم می‌آورند، تا آن ۳۱۳ نفر و آن ۱۰۰۰۰ نفر باقی بمانند. چرا؟ چون برای تشکیل حکومت، فقط پاکان بمانند و این پاکان کل عالَم را اداره کنند. 🔵 تبیین آسمانی ✳️ این رزّاقیتِ الهی در کار مؤمن، در همۀ شئونش می‌آید. در روزی‌اش می‌آید؛ در پستی و بلندی زندگی‌اش می‌آید. مؤمن همیشه در خوف و رجاء است و همیشه این تبیین آسمانی را دارد. در بعضی از افراد، این تبیین آسمانی به القایِ قلبی تبدیل می‌شود. مؤمن احساس می‌کند که همه‌جا دستِ خدا در کار است. به مؤمن القای قلبی می‌شود. ❇️ مؤمن هم در سختی‌ها و هم در گشایش‌ها، دست خدا را می‌بیند. واقعاً اسم رزّاق به شکل حصری، کار می‌کند. «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» (ذاریات ۵۸). https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم عرفان
عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۷ (۲۳ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش دوم 🔵 روزیِ «مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب» ✳️ «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخرَجًا* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و ۳). گاهی آن یحتسب‌های مؤمن حذف می‌شود؛ یعنی، روی آن چیزهایی که حساب می‌کند، درست از کار در نمی‌آید. 🔵 احادیثِ روزیِ «مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب» ❇️ از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا أَنْ يَجْعَلَ أَرْزَاقَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ‏ حَيْثُ‏ لَا يَحْتَسِبُونَ». این «من حیث لایحتسب» در اینجا برای مؤمنین خاص و قوی است. ✅ در حدیث دیگری آمده است: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ‏ أَرْزَاقَ‏ الْمُؤْمِنِينَ‏ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُونَ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعَاؤُهُ»؛ برخی از این احادیث نتایج اجتماعی می‌گیرند که حکومت باید بر مؤمنین سخت بگیرد. درحالی‌که معنای این حدیث این‌گونه نیست؛ بلکه مراد از این حدیث این است که خدا مؤمنانی را که خیلی دوست دارد، برای آنها زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا همیشه سر به آسمان داشته باشند. مؤمن هم لذت می‌برد از اینکه می‌بیند، خدا با او این‌گونه رفتار می‌کند. ❇️ برخی از بزرگان، که سرپرستی طلبه‌ها به عهدۀ آنها است، احساس مسئولیت سنگینی دارند و بر این باورند که طلبه‌هایی که زیرمجموعه‌شان هستند و مشکل معیشتی دارند، باید برای معیشت آنها کاری کرد. 🔵 عمل به وظیفه ✅ بنده‌خدایی، اولِ طلبگی به ذهنش خطور کرد که فرزندانم چند سال دیگر بزرگ می‌شوند؛ باید برایشان خانه و جهیزیه آماده کنم؛ باید برای این موضوع فکری کنم. بعد با خودش گفت: وظیفۀ من درس خواندن است. اگر بخواهم به فکر خانه و جهیزیه فرزندانم باشم، باید از درسم بزنم که با طلبگی‌ام نمی‌سازد؛ درحالی‌که، الان وظیفۀ من درس خواندن است؛ چرا از درسم بزنم. من کار خودم را ادامه می‌دهم، اگر سختی به‌نهایت رسید، وارد کار دیگر می‌شوم. من کار و وظیفۀ خودم را انجام می‌دهم، خدا بهتر از خودم، از من حمایت خواهد کرد. تو کار خودت را انجام بده، به بقیه‌اش چه کار داری! ❇️ (این تشخیص وظیفه، فقط منحصر به یک گروه خاص نیست، بلکه همه باید به وظیفۀ خود عمل کنند). کاسبِ در بازار هم باید این دیدگاه را داشته باشد. امام صادق علیه‌السلام به شخصی که می‌خواست مغازه‌اش را تعطیل کند، فرمود: تو برو مغازه‌ات را باز کن و جارو کن و آنجا بنشین؛ کار خودت را انجام بده و بقیه‌اش را به خدا واگذار کن. ✳️ «من حیث لایحتسب» خیلی شیرین است؛ چون ممکن است مؤمن تا آخرین لحظه درگیر باشد و در پایان خدا روزی‌اش را از آنجا که گمان نمی‌کند، برساند. طبق روال عادی انجام این کار شدنی نبود، ولی انجام می‌شود. خدا این‌گونه قرار می‌دهد تا بنده‌اش بیشتر به سمتش برود و بیشتر دعا کند. این (نحوه سلوک) برای زمانی است که خدا خیر بنده را می‌خواهد و بنده هم بندۀ خوشی است (و مورد عنایت است). این(نحوه سلوک) برای مؤمنینِ عادی نیست، بلکه مؤمن عادی باید کار خودش را درست کند. اگر طلبه است، باید کنار درسش کارهایی که منافات با طلبگی ندارد، انجام دهد. اما مؤمن حقیقی، راهِ رزقش باز است. ✅ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: حضرت موسی دنبال آتش رفت تا برای خانواده‌اش آتش مهیا کند، ولی نتیجه‌اش این شد که آنجا به او نبوت دادند؛ این یعنی، به حضرت موسی «من حیث لایحتسب» نبوت داده شده است؛ «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ كُنْ‏ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى‏ مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى ع ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَانْصَرَفَ إِلَيْهِمْ وَ هُوَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ». ❇️ آنجا که نمی‌دانی و امید نداری، نسبت به آنجا که امید داری، امیدوارتر باش. ❇️ امام صادق می‌فرمایند: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏: كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَاراً فَكَلَّمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَعَ نَبِيّاً مُرْسَلًا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ فَأَسْلَمَتْ مَع‏ سُلَيْمَانَ ع وَ خَرَجَتْ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ الْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ». ✅ ملکۀ سباء به سمت سلیمان رفت. او از ترس اینکه حکومتش از دست برود، نزد سلیمان رفت، ولی مسلمان شد؛ سَحرۀ فرعون هم رفتند تا عزت را برای فرعون بیاورند، ولی مؤمن شدند. ❇️ به آنجایی که امیدِ کمتری داری، بیشتر دل بِبند تا آنجایی که امیدواری. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۷ (۲۳ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش سوم ✳️ این روایت، اندیشه «من حیث لایتحسب» را خیلی خوش توضیح می‌دهد. چراکه همۀ تقدیرات دست خدا است و زمانی‌که خزائن الهی باز شوند، هیچ‌کس نمی‌تواند جلویش را بگیرد. اگر خدا بخواهد چیزی را به ما برساند، از آنجایی که گمان نمی‌کنیم، آن را به ما می‌رساند. 🔵 لزومِ دنبالِ روزی رفتن و ممنوعیتِ ترک طلب ✅ هر اندیشه‌ای که در دین بیان می‌شود، در کنارش آسیب‌هایی هم ممکن است به وجود بیاید. ❇️ وقتی از روزیِ «من حیث لایحتسب» صحبت می‌شود، نباید به این نتیجه رسید که انسان نباید به دنبال روزی برود. منطق دینی، این را توضیح می‌دهد که «ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها». با اینکه خدا رزّاق است، ولی طلب روزی هم وجود دارد و باید به دنبال روزی رفت. رزّاق خدا است. ولی این به این معنی نیست که می‌شود طلب روزی را ترک کرد. بازاری باید به بازار برود و کارمند به محل کارش؛ هرکس باید سر کارِ خودش برود. چرا؟ چون «ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها». خداوند از طریق مجاری روزی می‌دهد. در کنار این مجاری عادی، مجاریِ دیگری هم وجود دارد که ما از آن بی‌خبریم. از آن طریق هم روزی‌هایی می‌رسد که «من حیث لایحتسب» است. ✳️ «عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا فَعَلَ‏ عُمَرُ بْنُ‏ مُسْلِمٍ‏ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَقْبَلَ عَلَى الْعِبَادَةِ وَ تَرَكَ التِّجَارَةَ فَقَالَ وَيْحَهُ أَ مَا عَلِمَ أَنَّ تَارِكَ الطَّلَبِ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ- إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمَّا نَزَلَتْ‏ «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»‏ أَغْلَقُوا الْأَبْوَابَ وَ أَقْبَلُوا عَلَى الْعِبَادَةِ وَ قَالُوا قَدْ كُفِينَا فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَأَرْسَلَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى مَا صَنَعْتُمْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ تُكُفِّلَ لَنَا بِأَرْزَاقِنَا فَأَقْبَلْنَا عَلَى الْعِبَادَةِ فَقَالَ إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ، عَلَيْكُمْ بِالطَّلَبِ» (اصول کافی، ج۵، ص۸۴). ❇️ خداوند می‌گوید: دهانت باز باشد؛ خدا دهان باز را بدون روزی نمی‌گذارد. ✅ تو طلبت را بکن، بقیه‌اش با خدا است. آنچه خدا خوشش می‌آید، آن را راه قرار می‌دهد. از چه خوشش می‌آید؟ اینکه ما دست به کار شویم؛ نه اینکه بیکار بنشینم و بگویم، تقوا پیشه کرده‌ام! ✳️ در متن دینی از یکی از انبیا آمده است که مریض شده بودند و می‌گفتند خدا شفا می‌دهد. تو نزد طبیب برو، خدا شفا می‌دهد. یعنی، «هو الشافی» در ضمنِ شیوۀ طبیعی قرار گرفته است. 🔵 خواص و ثمرات تبلیغ ✅ بنده خودم می‌پسندم که طلبه‌ها تبلیغ بروند، چون تبلیغ این خاصیت‌ها را دارد: ۱. تلقین حقایق به خود آدم است؛ ۲. دستگیری از مردم است؛ ۳. تحقیق میدانی از حقایق دینی است؛ ۴. یک وجهی هم به صورت متعارف به طلاب می‌دهند. البته نه آن‌گونه که وجهی مشخص شود. ✳️ از این دست کارهایی که با کارهای حوزوی می‌سازد، مانند کارهای تحقیقی خوب است. تحقیق قبل از اینکه بحث وجه باشد، خودش هم خوب است. ❇️ شریعت نمی‌گوید طلبِ روزی نکن. طلب روزی هرکس به حسب وظیفه‌اش می‌باشد. ✅ گاهی هم کارهایی را بدون روزی (دستمزد) انجام دهیم. این‌جور نباشد هر کاری می‌کنیم، دنبال عوض باشیم. ✳️ «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء۳۲)؛ طلبِ فضلِ الهی کنید. یعنی، از ما خواسته‌اند که طلبِ روزی کنیم. ✅ خودِ کار عبادت است. ✅ طلبِ روزی عبادت است. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
📚 پاسخ #استاد_یزدان_پناه به پرسش: ❓برای آشنایی با #حکمت_عملی چه پیشنهادی دارید و از چه آثاری میتوانیم استفاده کنیم؟ 📘 منبع: نشسـت علمی ((چیسـتی حکمت عملی و ضرورت احیـاء آن در جهان معاصر))29 فروردین 1398 /مجمع عالی حکمت اسلامی... شماره58 خبرنامه حکمت اسلامی 📡📡 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
مرکز زبان حوزه علمیه امام کاظم ع تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته برگزار میکند. 🔰 دوره (ودیعه ای) حضوری آموزش در راستای ایجاد مهارت نگارش و تحلیل متون 🔰 ⏳ زمان و مدت برگزاری : — پنج شنبه ها ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح به مدت ۲ سال از ۱۹ دی ✅ شرايط : — برای طلابی که در سطح زبان انگلیسی باشند. ❌ ظرفیت محدود، اولویت با کسانی که زودتر ثبت نام کنند. 📝 برای و دریافت اطلاعات بیشتر حضوری مراجعه کنید اتاق ۲۱۲ ساختمان امام رضا علیه السلام شماره تماس ۰۲۵۳۷۱۰۸۱۴۰ ساعت ۱۰ تا۱۹ کانال مرکز زبان حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام در ایتا @zemamkazem