✳️ روایتی درس آموز از ثامن الحجج (ع) در باره دعا
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي هَمَّامٍ إِسْمَاعِيلَ بْنِ هَمَّامٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: دَعْوَةُ الْعَبْدِ سِرّاً دَعْوَةً وَاحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعِينَ دَعْوَةً عَلَانِيَةً.
- وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى دَعْوَةٌ تُخْفِيهَا أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ سَبْعِينَ دَعْوَةً تُظْهِرُهَا .
متن:
دَعْوَةُ الْعَبْدِ سِرّاً دَعْوَةً وَاحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعِينَ دَعْوَةً عَلَانِيَةً؛ گر چه دو روایت نقل شده اما مضمون و مفاد معنایی هر دو یکی است. ظاهراً عدد هفتاد موضوعیت دارد و نیز می تواند به معنای کثرت باشد که البته خلاف ظاهر است.
راز آن که دعای سرّی هفتاد بار برتر از دعای علنی دانسته شده، حداقل سه نکته است:
یک؛ دعای سرّی از ریاء و سمعه دورتر و بلکه بدور است و این امر بستر ساز اخلاص در دعا است.
دو؛ دعای سرّی نوعی گفت و شنود با خداوند محسوب می گردد که در هر جا و همه حال قابل تحقق است. این امر خود از نوعی معیت با خداوند و باور به حضور او در سراسر زندگی حکایت دارد و از این جهت از مراتب بیشتری نسبت به دعای علنی برخوردار است.
سه؛ دعای سرّی بسان همه گام های معنوی سرّی در رشد و تعالی روحی و معنوی انسان اثر بیشتری می گذارد؛ زیرا همان گونه که در برخی از روایات آمده یکی از اسرار رشد و تعالی پنهان نگاه داشتن آن است. اگر کسی می خواهد به درجات رشد و کمال برسد، باید کمتر به دنبال علنی کردن کار خود باشد. راز آن که در برخی از روایات توصیه شده که از شهرت و آوازه بگریزید، همین نکته است. سرّ آن که اولیای الهی از رمز و راز کار خود جز برای خواص گفتگو نمی کردند و به اصطلاح کتوم بودند، نیز همین نکته است.
برگرفته از کتاب «شرح کافی شریف» اثر در دست تدوین استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 14)
بررسی روایت چهاردهم
4840- 14- وَ عَنْهُ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ وَضَّاحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ× يَتَوَارَى الْقُرْصُ وَ يُقْبِلُ اللَّيْلُ ثُمَّ يَزِيدُ اللَّيْلُ ارْتِفَاعاً وَ تَسْتَتِرُ عَنَّا الشَّمْسُ وَ تَرْتَفِعُ فَوْقَ اللَّيْلِ حُمْرَةٌ وَ يُؤَذِّنُ عِنْدَنَا الْمُؤَذِّنُونَ أَ فَأُصَلِّي حِينَئِذٍ وَ أُفْطِرُ إِنْ كُنْتُ صَائِماً أَوْ أَنْتَظِرُ حَتَّى تَذْهَبَ الْحُمْرَةُ الَّتِي فَوْقَ اللَّيْلِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَرَى لَكَ أَنْ تَنْتَظِرَ حَتَّى تَذْهَبَ الْحُمْرَةُ وَ تَأْخُذَ بِالْحَائِطَةِ لِدِينِكَ.
1. تخریج و سند
این حدیث را شیخ طوسی در تهذیب الاحکام در «باب المواقيت» و در استبصار در «باب وقت المغرب والعشاء الآخرة» نقل کرده است. در سند این حدیث سه نفر قرار دارند که عبارتند از: حسن بن محمد بن سماعة؛ سليمان بن داود المنقري و عبد الله بن وضاح.
از آن جا که همه راویان این حدیث توثیق شدهاند، این روایت صحیح است.
2. متن
یک؛ كَتَبْتُ إِلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ؛ روایت از نوع مکاتبه و مراد از عبد صالح امام کاظم× است که به خاطر تقیه از این عنوان استفاده میشده است.
دو؛ يَتَوَارَى الْقُرْصُ وَ يُقْبِلُ اللَّيْلُ؛ خورشید پایین رفته و پنهان شده و شب روی آورده است.
سه؛ ثُمَّ يَزِيدُ اللَّيْلُ ارْتِفَاعاً وَ تَسْتَتِرُ عَنَّا الشَّمْسُ؛ آنگاه شب بالا آمده و خورشید از ما پنهان شده است.
چهار؛ وَ تَرْتَفِعُ فَوْقَ اللَّيْلِ حُمْرَةٌ؛ در پی شب حمره و سرخی بالا آمده است.
پنج؛ وَ يُؤَذِّنُ عِنْدَنَا الْمُؤَذِّنُونَ؛ در این هنگام موذنان ما اذان میزنند. این فقره بیانگر آن است که بنای اذان مغرب در میان عامه پس از بالا آمدن حمره و سرخی آفتاب بوده است.
شش؛ أَ فَأُصَلِّي حِينَئِذٍ وَ أُفْطِرُ إِنْ كُنْتُ صَائِماً أَوْ أَنْتَظِرُ حَتَّى تَذْهَبَ الْحُمْرَةُ الَّتِي فَوْقَ اللَّيْلِ؛ آیا با بالا آمدن حمره مجاز به خواندن نماز مغرب و افطار روزه هستم یا آنکه منتظر بمانم تا حمرهای که بالا آمده زائل شود؟
هفت؛ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَرَى لَكَ أَنْ تَنْتَظِرَ حَتَّى تَذْهَبَ الْحُمْرَةُ وَ تَأْخُذَ بِالْحَائِطَةِ لِدِينِكَ؛ نظرم آن است که تا ذهاب حمره منتظر بمانی و نسبت به دینت احتیاط را رعایت کنی.
3. تحلیل
یک؛ ظاهر پرسش راوی نشان میدهد که محل سکونت راوی؛ یعنی عبد الله بن وضاح با محل سکونت امام تفاوت داشته است. از آن جا که نجاشی عبْدِ اللَّهِ بْنِ وَضَّاحٍ را کوفی دانسته است و با توجه به سکونت امام کاظم× در مدینه، میتوان برداشت کرد که راوی از وضعیت اذان گفتن و اعتبار وقت مغرب در کوفه سخن گفته است.
دو؛ در روایت از ذهاب حمرة سخن به میان آمده است، اما تصریح نشده که آیا مراد از آن حمره مشرقیه است یا نه؛ زیرا چنانکه قبلاً بیان شد، در حد فاصل میان استتار قرص آفتاب و ذهاب حمره مشرقیه، در طرف مغرب، زردی یا سرخی آشکار میشود.
سه؛ طبق تبیین راوی، وقت نماز مغرب در منطقه سکونت او، زمانی میان غیبوبت شمس و از بین رفتن سرخی خورشید است. این امر بسان روایت قبل، نشان میدهد که اهالی کوفه، به فاصله نه چندان زیاد پس از غروب آفتاب، نماز مغرب را میخواندند.
چهار؛ امام کاظم× در پاسخ پرسش راوی، او را به استناد رعایت احتیاط، به انتظار تا ذهاب سرخی خورشید دعوت فرمود. دعوت به احتیاط در دین نشانگر آن است که چنین انتظاری برای تحقق یقین به دخول وقت است.
پنج؛ تعبیر احتیاط میتواند بازگو کننده آن باشد که وقت مغرب، زمانی پیش از ذهاب سرخی خورشید یا همان استتار قرص است، اما برای تحقق یقین به آن، امر به تانّی و تامل شده است. به عبارت روشنتر؛ افزون بر آنکه در این روایت سخنی از ذهاب حمره مشرقیه به میان نیامده است، تاخیر اقامه نماز مغرب تا ذهاب سرخی پس از استتار قرص، از باب احتیاط دانسته شده است.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ برنامه درسی آیت الله دکتر علی نصیری گیلانی در سال تحصیلی جاری
به لطف و مدد الهی تدریس دروس خارج فقه، خارج تفسیر و خارج حدیث استاد آیت الله علی نصیری گیلانی در سال تحصیلی جاری از تاریخ شنبه نهم مهر ماه 1401 آغاز و به شرح ذیل اعلام می گردد:
🔹 خارج فقه: کتاب القضاء بر اساس کتاب شریف وسائل الشیعه از «بَابُ ثُبُوتِ الدَّعْوَى فِي حُقُوقِ النَّاسِ الْمَالِيَّةِ خَاصَّةً بِشَاهِدٍ وَ يَمِينِ الْمُدَّعِي لَا فِي الْهِلَالِ وَ الطَّلَاقِ وَ نَحْوِهِمَا»
🔹 خارج تفسیر: سوره مبارکه بقره از آیه شریفه «وَبَشِّرِ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (بقره، 25)
🔹 خارج حدیث: بررسی روایات کتاب العقل و الجهل کافی شریف از روایت «يَا هِشَامُ إِنَّ الْعُقَلَاءَ زَهِدُوا فِي الدُّنْيَا ورَغِبُوا فِي الآخِرَةِ»
🔴 زمان:
🔹 خارج فقه: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته ساعت هشت تا نه صبح (به صورت حضوری)
🔹 خارج تفسیر: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته ساعت نه تا ده صبح (به صورت حضوری)
🔹 خارج حدیث: روزهای چهارشنبه (به صورت مجازی)
🔴 مکان:
🔹 قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه 36، پلاک 36 (موسسه معارف وحی و خرد)
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ فروکاستن اعتماد عمومی از روحانیت خسارتی بس بزرگ است!
در روزهای حضور در اربعین حسینی با جوانانی پاک و متدین نشست و برخاست داشتیم.
جوانی نورسته و دلداده به دین و معنویت در آن بین بود که برای اولین بار کربلا آمده بود و چقدر شگفت زده از این همه شور و شیدایی بود!
به تعبیر خودش امام حسین (ع) معجزه های فراوانی در این سفر به او نشان داد.
با این همه شبی تا نزدیک سحر با این ناچیز به گفت و شنود پرداخت.
از خاطرات خود در دوران مدرسه و همراهی با اردوهای دینی و همنشینی با روحانیان گفت.
ما حصل و برآیند گفتگوی او یک کلمه بود: من دیگر اعتمادی به طبقه روحانی ندارم؛ حتی به مراجع و ...
آن چه مایه تاثر و تاسف این ناچیز شد، ابراز چنین سخنان همراه با یأس از جوانی بود که این چنین در سر هوای دین و دین داری دارد و این نکته ای بود که خود او نیز متذکر شد و گفت: ببینید اگر من در این حال و هوا این نگاه را دارم در میان دوست و رفیقان من که در میان آنان از نماز و زیارت خبری نیست، چه می گذرد!
بسیار کوشیدم که از این همه یأس، سرخوردگی و بی اعتمادی او بکاهم.
نمی دانم چقدر موفق شدم.
فروکاسته شدن از اعتماد به عالمان دین و تقریباً به انتها رسیدن اعتماد به این طیف که طبعاً هدایت و تربیت امتی بدست آنان سپرده شده، با شهود عینی طی دو دهه حضور در دانشگاه ها مدعایی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد.
البته طیف ریشه دار دینی جامعه که باورهای دینی با تمام تار و پود آنان گره خورده را باید از این امر استثنا کرد
و از این جهت نباید همراهی و همدلی این طیف با مظاهر دین از جمله روحانیت را مساوی و مساوق با نگاه غالب جوانان این مرز و بوم دانست.
مهم ترین اشکال نسل نو از نگاه خود آنان این است که میان گفته و عمل عالمان دین تطابق و همسانی دیده نمی شود.
پیدا است که شماری از کژمداری ها و کژرفتاری ها و ناراستی ها در کنار تبلیغات کوه افکن بدخواهان دین و روحانیت در تولید چنین امری دخالت تام داشته اند.
از سویی دیگر، به گفته همه کسانی که به تحلیل ناآرامی های اخیر در کشور پرداختند، قریب به نود درصد از کسانی که در این آشوب ها شرکت داشتند و از قضا شعارهایی علیه روحانیت سر دادند، زیر بیست سال سن داشتند.
در این که آنان تحت تاثیر تبلیغات مسموم این و آن قرار داشته و دارند، تردیدی نیست.
اما همه سخن در این است که چرا ما در دو دهه اول انقلاب با چنین پدیده ای روبرو نبودیم؟!
چرا تبلیغات پی در پی آن روز دشمنان و بدخواهان تا این اندازه در نسل جوان کشور تاثیر نمی گذاشت؟!
این که اصرار کنیم همه چیز بر وفق مراد بوده و عموم مردم عاشق و شیدای عالمان دین اند و فقط چند نفری اذنابِ درس آموخته از مکتب معاندان داخل و خارج کشور قیل و قالی کرده و می کنند، نوعی خوش باوری جاهلانه و در خواب رفتن زمستانه است که ممکن است خسارت ها به بار آورد!
اینها زنگ خطر بزرگی است که باید به آن توجه و تفطن ویژه داشت و فکری به حال آن کرد.
باید توجه داشته باشیم که نسل تاثیر گذار در آینده این کشور و نسلی که پایه های حمایت و دفاع از باورهای اسلامی و شیعی بر دوش آنان سنگینی می کند، همین جمعیت جوان کشور است و اگر خدای ناکرده رابطه و اعتماد آنان از روحانیت به عنوان پل اتصال با دین گسسته شود، دیگر نه از تاک نشانی خواهد بود نه از تاک نشان!
امروز باری بس سنگین بر دوش عالمان دین در این کشور گذاشته شده که باید بکوشند آن را به مقصد و مقصود برسانند و آن بازگرداندن اعتماد عموم مردم به این طبقه است.
لازم است حوزه علمیه مجالی کافی برای این نکته فراهم آورد و با صاحب نظران خیرخواه از درون و برون سازمان روحانیت به شور و مشورت پرداخته و در کنار آسیب شناسی، راه هایی برای توقف این بی اعتمادی و در برابر؛ تقویت اعتماد و علقه عمومی به روحانیت را مورد واکاوی و مداقه جدی قرار دهد.
باید صداقت، صفا، یکرنگی، مردمی بودن و با مردم زیستن، فاصله گرفتن از این جناح و آن جناح و سیاسی کاری غیر مبتنی بر اخلاق الهی و ده ها آفت و آسیبب دیگر به هر میزان و به هر درصد که وجود دارد، از میان روحانیت رخت بربندد.
من آن چه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال
که گفته اند: من انذر اعذر
علی نصیری
عصر پنجشنبه
هفتم مهر ماه 1401
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ نگذارید عرصه هنر عرصه تاخت و تاز به روحانیت باشد!
یکی از آسیب هایی که در چند سال اخیر متوجه روحانیت شده و می شود، نقش ها و تصویر سازی های منفی است که در برخی از فیلم ها و مجموعه ها از آن ساخته شده و می شود.
معلوم نیست این دست از فیلم ها و مجموعه ها چگونه مجوز انتشار گرفته و به راحتی در اختیار عموم قرار می گیرند!
از آن تاسف بارتر واگذاری نقش روحانیت به چهره هایی است که سابقه و سائقه آنان به هیچ روی با جامعه روحانیت سازگاری ندارد.
بخش اندکی از فیلم دینامیت را دیدم که به نظر این ناچیز فاجعه بود!
شنیدم در فیلم منصور نیز بسیار به روحانیت تاخته اند!
تلخی ماجرا آن است که فیلم هایی که گاه توسط دوستان دین دار ساخته و پرداخته می شود، روحانیت به سخریه گرفته می شود!
آیا حوزه نباید در برابر این همه جسارت، خسارت و کم لطفی موضع گیری آشکاری داشته باشد؟!
برخی از دوستان عملکرد دولت سابق را در این میدان نقش آفرین می دانند.
در این جهت تردید نمی توان داشت.
باری درد و دریغ که گاه خود بر بن خود با تبر می کوبیم و همان شاخه ای که بر آن نشسته ایم را از دم تیغ می گذرانیم!
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
نکاتی در باره اغتشاشات اخیر.mp3
9.42M
حضرت استاد دکتر نصیری سلام علیکم
چنانکه مستحضرید، در ایام شروع سال تحصیلی دانشگاه قرار داریم. شرایط ویژه کشور در دو هفته اخیر، حرف اول و اصلی هر محفلی به خصوص محافل جوانان و قشر مطالبه گر دانشجوست. متاسفانه مجموعه طرف های درگیر اعم از معترضان(که صفوف آنها آلوده به اغتشاشگران و هتک حرمت ارزش های دینی و ملی و... شد) و نیز برخی از ارکان انتظامی و امنیتی و حتی بعضی مسئولان امور خوب عمل نکردند؛ اعتراض به سمت اغتشاش کشیده شد. بنابراین همچنان التهاب و ناآرامی در بخش قابل ملاحظه ای از کشور وجود دارد و شاهد آن هم وضعیت ناپایدار اینترنت و اعمال محدودیت های گسترده فضای مجازی در این روزهاست.
و اما درست در این شرایط حساس استاد معارف اسلامی باید در کلاس درس در مقابل دانشجویِ احساسیِ کم طاقت و مملو از سئوال و لبریز از خشم و بدبین به نیروهای ارزشی و حتی بدبین به بعضی از ارزش ها و سنت های دینی، قرار گیرد و از خدا و پیغمبر و انقلاب اسلامی با آنها سخن بگوید؛ و این شرایط سخت و چالش برانگیزی را برای این قشر دغدغه مند و زحمتکش رقم زده و می زند.
مستدعی است ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع، نقطه نظرات راهگشا و توصیه های عملیاتی خود را برای مدیریت بهتر شرایط توسط استاد معارف و تاثیرگذاری بهتر دروس معارف اسلامی، در این برهه حساس دریغ نفرمایید.
🔹 علیکم السلام
پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 15)
بررسی روایت پانزدهم
4841- 15- وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ رِبَاطٍ عَنْ جَارُودٍ أَوْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي سَمَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ جَارُودٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ× يَا جَارُودُ يُنْصَحُونَ فَلَا يَقْبَلُونَ وَ إِذَا سَمِعُوا بِشَيْءٍ نَادَوْا بِهِ أَوْ حُدِّثُوا بِشَيْءٍ أَذَاعُوهُ قُلْتُ لَهُمْ مَسُّوا بِالْمَغْرِبِ قَلِيلًا فَتَرَكُوهَا حَتَّى اشْتَبَكَتِ النُّجُومُ فَأَنَا الْآنَ أُصَلِّيهَا إِذَا سَقَطَ الْقُرْصُ.
1. تخریج و سند
این حدیث را تنها شیخ طوسی در تهذیب الاحکام در «باب المواقيت» نقل کرده است. حدیث دارای دو طریق است:
طریق اول: احمد بن الحسن بن علي الطوسي عن الحسن بن محمد بن سماعة عن علي بن الحسن بن رباط عن جارود بن المنذر الكندي.
طریق دوم: احمد بن الحسن بن علي الطوسي عن إسماعيل بن أبي بكر بن أبي سمال عن جارود بن المنذر الكندي.
در سند طریق اول «حسن بن محمد بن سماعة» و در طریق دوم «إسماعيل بن أبي بكر بن أبي سمال» واقفی است. از این جهت، این سند نیز موثقه است؛ با این حال از نظر ما حدیث موثق، صحیح است.
2. متن
یک؛ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ× يَا جَارُودُ يُنْصَحُونَ فَلَا يَقْبَلُونَ؛ جارود بن منذر؛ راوی حدیث گفت که امام صادق× به من فرمود: آنان نصیحت میشوند، اما نمیپذیرند. مساله مورد شکایت، ضمیر فعل «يُنْصَحُونَ فَلَا يَقْبَلُونَ» و مخاطب مورد نظر امام معرفی نشدهاند؛ با این حال گلایه از برخی از اصحاب در این سخن آشکار است. ادامه روایت بیان میکند که مورد شکایت بیتوجهی آنان به وقت نماز مغرب است.
دو؛ وَ إِذَا سَمِعُوا بِشَيْءٍ نَادَوْا بِهِ؛ چیزی میشنوند مطالب را علنی میکنند؛ یعنی گاه مطالبی که مخاطب آن نیستند، میشنوند و میان مردم پخش میکنند.
سه؛ أَوْ حُدِّثُوا بِشَيْءٍ أَذَاعُوهُ؛ گاه وقتی به آنان حدیثی گفته میشود، به جای سکوت آن را علنی کرده و میان مردم میگسترانند.
مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه در فصل امر به معروف و نهی از منکر در «باب تحريم إذاعة الحق مع الخوف به» روایات ناظر به حرمت اذاعه را بازتاب داده است.
چهار؛ قُلْتُ لَهُمْ مَسُّوا بِالْمَغْرِبِ قَلِيلًا؛ به آنان گفتم: اندکی نماز مغرب را عقب بیاندازید.
پنج؛ فَتَرَكُوهَا حَتَّى اشْتَبَكَتِ النُّجُومُ؛ چنان نماز را عقب انداختند که ستارگان همه آشکار شدند.
شش؛ فَأَنَا الْآنَ أُصَلِّيهَا إِذَا سَقَطَ الْقُرْصُ؛ از باب آنکه رویه امام با سفارش به تاخیر فاش نشود، فرمود اینک نماز مغرب را از همان لحظه پنهان شدن آفتاب میخوانم.
3. تحلیل
یک؛ روایت به نوعی از وضعیت دشوار اجتماعی و فرهنگی عصر صدور روایات حکایت دارد که اهل بیت^ نمیتوانند به راحتی آن چه مد نظر آنان است را اعلام کنند.
دو؛ فقره «مَسُّوا بِالْمَغْرِبِ قَلِيلًا» بسان روایت قبل، نشان از آن دارد که با استتار قرص آفتاب، مغرب شرعی تحقق یافته و با این حال امام از باب احتیاط فرمود که اندکی آن را عقب بیاندازید.
سه؛ مراد از اندکی تاخیر، تاخیر نماز تا آشکار شدن و در هم تنیدن ستارگان نیست؛ زیرا امام در ادامه این میزان از تاخیر را مردود اعلام کرده است.
چهار؛ این تعبیر به خوبی نشان میدهد که فتوای تاخیر نماز تا زمان «اشتباک النجوم» یا همان بالا آمدن یا ذهاب حمرة شرقیه در میان عامه رواج داشته و اهل بیت آن را نادرست میدانستند.
پنج؛ با این حال آنان مایل بودند که خود و شیعیانِ آنان از باب احتیاط و یقین به تحقق وقت، نماز مغرب را اندکی تاخیر اندازند. اما شماری از اصحاب و شیعیان این دیدگاه را اشاعه دادند؛ به گونهای که تصور شد فتوای امام همان فتوای عامه است و در نتیجه به جای اندکی تاخیر، نماز مغرب را تا لحظه گسترده شدن ستارگان در آسمان به تاخیر انداختند.
شش؛ سوء فهم از جمله آسیبهای جاری میان مخاطبان اهل بیت^ بود که همواره از آن اظهار ناراحتی میکردند و میکوشیدند آسیبهای آن را بکاهند.
هفت؛ از این روایت به خوبی آشکار میشود که موضوع حکم وقت نماز مغرب، همان غروب آفتاب است؛ زیرا امام در پایان فرمود که من از این به بعد نماز مغرب را در این وقت به جا میآورم و اگر غروب آفتاب وقت نماز مغرب نباشد و طبق نظر مشهور وقت نماز مغرب ذهاب حمره مشرقیه باشد، معنایش آن است که امام نماز مغرب را پیش از دخول وقت آن میخواند و این امر قطعا مخالف همه روایات پیشین و سیره اهل بیت^ است که بارها فرمودند اگر نماز را با تاخیر بخوانید، بهتر از آن است که پیش از وقت آن بخوانید.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری نخستین جلسه حضوری دروس خارج فقه و خارج تفسیر استاد علی نصیری
به لطف الهی بعد از دو سال و اندی از دوران کرونا، امروز شنبه نهم مهر ماه ۱۴۰۱ نخستین جلسه حضوری دروس خارج استاد آیت الله علی نصیری (دوازدهمین سال تدریس دروس خارج) در موسسه معارف وحی و خرد برگزار شد و ان شاء الله تعالی فایل صوتی این جلسات روز پس از برگزاری جلسات در کانال استاد بازناب داده خواهد شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
عرضه کتاب «آموزه های مهدوی» استاد علی نصیری در سایت بوستان کتاب
https://www.bustaneketab.ir/book/31841/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D8%B1-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D9%88%D8%AE%D8%B1%D8%AF
✳️ فهرست شماری از آثار استاد علی نصیری در سایت فروش بوستان کتاب
https://www.bustaneketab.ir/search?q=0&q2=%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20&q3=%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20&cq=false&cD=false&cS=false&sT=0&stO=false
http://eitaa.com/alinasirigilani