eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
966 عکس
343 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 16) بررسی روایت شانزدهم 4842- 16- مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ× قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ فَغَابَ قُرْصُهَا. وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ مِثْلَهُ‏. 1. تخریج این روایت را ثقة الاسلام کلینی در باب «وقت المغرب والعشاء الآخرة» نقل کرده و شیخ طوسی در استبصار در باب «وقت المغرب والعشاء الآخرة» از طریق الحسين بن سعيد عن النضر بن سويد عن عبد الله بن سنان و در تهذیب در باب «أوقات الصلاة وعلامة كل وقت منها» با همان طریق به صورت ذیل نقل کرده است: «وقت المغرب إذا غربت الشمس فغاب قرصها، قال وسمعته يقول: أخر رسول الله| ليلة من الليالي العشاء الآخرة ما شاء الله فجاء عمر فدق الباب فقال يا رسول الله نام النساء نام الصبيان فخرج رسول الله| فقال: ليس لكم أن تؤذوني ولا تأمروني إنما عليكم أن تسمعوا وتطيعوا.» چنان‌که پیداست در تهذیب بخش افزونی از روایت نیز نقل شده است. 2. سند سند هر سه روایت یکی است؛ با این تفاوت که شیخ طوسی روایت را با سه طریق نقل کرده است: حسین بن سعید اهوازی از نضر بن سوید صیرفی از عبد الله بن سنان. اما طریق کلینی بدین صورت است: محمد بن یحیی العطار و علی بن موسی و داود بن کوره و احمد بن ادریس و علی بن ابراهیم قمی (با توجه به تعبیر عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ) از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از حسین بن سعید اهوازی از نضر بن سوید صیرفی از عبد الله بن سنان. با توجه به توثیق همه راویان، سند روایت به همه طرق پیشگفته صحیح است. 3. متن یک؛ وَقْتُ الْمَغْرِبِ؛ مراد از وقت مغرب به قرینه سایر روایات وقت نماز مغرب است. دو؛ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ فَغَابَ قُرْصُهَا؛ با غیبوبت قرص خورشید مغرب محقق می‌شود. 4. تحلیل یک؛ چنان‌که پیداست در این روایت تصریح شده که با غروب آفتاب وقت مغرب رسیده است. به عبارت روشن‌تر؛ در این روایت سخنی از آمدن سیاهی، بالا آمدن حمره مشرقیه یا زوال آن به میان نیامده و تنها تصریح شده است که با غیبوبت قرص خورشید وقت مغرب رسیده است. دو؛ این روایت با در نظر گرفتن روایت قبل، دلیل روشن و قطعی بدست می‌دهد که از نگاه اهل بیت^ وقت مغرب شرعی همان لحظه غروب آفتاب است و اگر گاه توصیه به اندکی تاخیر کرده‌اند، تنها از باب احتیاط و تحقق یقین به دخول وقت مغرب شرعی است. برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 17) بررسی روایت هفدهم 4843- 17- وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ× وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَابَ الْقُرْصُ فَإِنْ رَأَيْتَ بَعْدَ ذَلِكَ وَ قَدْ صَلَّيْتَ أَعَدْتَ‏ الصَّلَاةَ وَ مَضَى صَوْمُكَ وَ تَكُفُّ عَنِ الطَّعَامِ إِنْ كُنْتَ أَصَبْتَ مِنْهُ شَيْئاً. وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى‏ وَ رَوَاهُ أَيْضاً بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ‏ أَقُولُ: قَدْ عَرَفْتَ أَنَّهُ مَحْمُولٌ عَلَى الْمَغِيبِ الَّذِي يُعْلَمُ بِذَهَابِ الْحُمْرَةِ الْمَشْرِقِيَّةِ وَ كَذَا أَمْثَالُهُ. 1. تخریج این روایت در کافی شریف در باب «وقت المغرب والعشاء الآخرة» به صورت ذیل نقل شده است: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيه عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ× وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَابَ الْقُرْصُ فَإِنْ رَأَيْتَ بَعْدَ ذَلِكَ وقَدْ صَلَّيْتَ فَأَعِدِ الصَّلَاةَ ومَضَى صَوْمُكَ وتَكُفُّ عَنِ الطَّعَامِ إِنْ كُنْتَ أَصَبْتَ مِنْه شَيْئاً» چنان‌که پیداست در متن وسائل الشیعة عبارت «وَ قَدْ صَلَّيْتَ أَعَدْتَ‏ الصَّلَاةَ» و در متن کافی عبارت «وقَدْ صَلَّيْتَ فَأَعِدِ الصَّلَاةَ» آمده است؛ یعنی فعل خبری به صورت فعل امری بازتاب یافته است. مرحوم صدوق پس از ذکر روایات باب چنین آورده است: «فأول وقت العشاء الآخرة ذهاب الحمرة وآخر وقتها إلى غسق الليل يعني نصف الليل.» این روایت در استبصار در «باب من أفطر قبل دخول الليل لعارض في السماء من غيم أو قتام وما يجري مجراهما» و در تهذیب الاحکام در «باب المواقيت» ذکر شده است. 2. سند در سند این روایت طبق نقل ثقه الاسلام کلینی، پنج تن قرار دارند که عبارتند از: علي بن إبراهيم بن هاشم‏؛ إبراهيم بن هاشم، حماد بن عيسى الجهني، حريز بن عبد الله السجستاني و ‏زرارة بن أعين الشيباني. سند این روایت در تهذیب چنین است: علي عن أبيه عن حماد عن حريز عن زرارة. این سند دقیقاً همان سند ثقه الاسلام کلینی است. سند این روایت در کتاب استبصار چنین است: أخبرني الشيخ (رض) عن أبي القاسم جعفر بن محمد عن أبيه عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد عن العباس بن معروف عن علي بن مهزيار عن حماد بن عيسى عن حريز بن عبد الله عن زرارة. همه راویان این حدیث که در طریق ثقة الاسلام کلینی و شیخ طوسی آمده‌اند، در منابع رجال توثیق شده‌اند. بنابر این سند این حدیث صحیح است. افزون بر آن‌که بازتاب این حدیث در سه کتاب از کتب اربعه حدیثی شیعه دلالت بر اعتبار مضاعف آن دارد. 3. متن یک؛ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ× وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَابَ الْقُرْصُ؛ این فقره به صراحت؛ موضوع مغرب را غروب آفتاب معرفی کرده است. دو؛ فَإِنْ رَأَيْتَ بَعْدَ ذَلِكَ وَ قَدْ صَلَّيْتَ أَعَدْتَ‏ الصَّلَاةَ؛ اگر بعد از اقامه نماز دریافتی که خورشید غروب نکرده بود، باید نماز اعاده شود. سه؛ وَ مَضَى صَوْمُكَ وَ تَكُفُّ عَنِ الطَّعَامِ إِنْ كُنْتَ أَصَبْتَ مِنْهُ شَيْئاً؛ اگر در ماه مبارک رمضان با احتساب آن‌که خورشید غروب کرده است، چیزی خورده باشی، روزه‌ات صحیح است، اما هم چنان باید تا تحقق غروب آفتاب امساک از مفطرات را حفظ کنی. 4. تحلیل یک؛ در این روایت نیز به صراحت و آشکارا معیار تحقق مغرب، غیبوبت شمس دانسته شده است. این روایت می‌تواند موید آن باشد که یادکرد زوال زردی یا سرخی آفتاب، آشکار شدن ستارگان یا ذهاب حمره مشرقیه در شماری از روایات، همگی صِرفاً برای حصول یقین به تحقق غروب آفتاب انجام گرفته است. دو؛ اگر کسی پس از اقامه نماز مغرب، دریابد که هنوز وقت آن نشده است، باید نماز را اعاده کند؛ چنان‌که اگر هنگام افطار دریابد که اذان نشده یا هنگام سحر دریابد که اذان زده است، باید امساک کند و در عین حال روزه او صحیح است. سه؛ با توجه به عدم خصوصیت وقت مغرب در حکم پیشین، باید گفت که عبادات انجام یافته پیش از وقت آنها، باطل بوده و باید اعاده شوند. برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 18 ) بررسی روایت هیجدهم 4844- 18- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ× وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَابَ الْقُرْصُ. متن قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ× وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا غَابَ الْقُرْصُ؛ این روایت در من لایحضره الفقیه در باب «وقت صلاة المغرب» بدون ذکر سند از امام باقر× به صورت تقطیع این چنین نقل شده است: «وقت المغرب إذا غاب القرص.» و کاملاً پیداست که تقطیع شده روایت قبل است. بررسی روایت نوزدهم 4845- 19- قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ× إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ حَلَّ الْإِفْطَارُ وَ وَجَبَتِ الصَّلَاةُ وَ إِذَا صَلَّيْتَ الْمَغْرِبَ فَقَدْ دَخَلَ وَقْتُ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ إِلَى انْتِصَافِ اللَّيْلِ. 1. تخریج و سند این روایت را مرحوم صدوق بدون سند در باب «وقت صلاة الفجر» آورده است. 2. متن یک؛ إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ؛ موضوع حکم مذکور در این روایت غیبوبت خورشید است؛ نه ذهاب حمره مشرقیه یا چیزی دیگر. در حقیقت صریح این دست از روایات غیبوبت شمس است. دو؛ فَقَدْ حَلَّ الْإِفْطَارُ وَ وَجَبَتِ الصَّلَاةُ؛ جواز افطار و وجوب نماز در پی پنهان شدن خورشید محقق می‌شود. پیداست به قرینه فقره بعد، مراد از نماز، نماز مغرب است. سه؛ وَ إِذَا صَلَّيْتَ الْمَغْرِبَ فَقَدْ دَخَلَ وَقْتُ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ إِلَى انْتِصَافِ اللَّيْلِ؛ بعد از وقت اختصاصی مغرب، وقت مشترک مغرب و عشاء فرا می‌رسد که تا نیمه شب استمرار دارد. 3. تحلیل یک؛ این روایت نیز بسان چند روایت قبل به صراحت قبل وقت مغرب شرعی را پنهان شدن قرص آفتاب دانسته است که نشان می‌دهد نظر نگارنده صائب است. دو؛ این روایت با روایات ناظر به نافله مغرب تقیید می‌شود؛ یعنی وقتی نماز مغرب و نوافل آن را به جای آوردی، وقت نماز عشاء فرا می‌رسد. بررسی روایت بیستم 4846- 20- وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ× قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ| إِذَا غَابَ الْقُرْصُ أَفْطَرَ الصَّائِمُ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ. 1. تخریج و سند این روایت را نیز شیخ صدوق در باب «الوقت الذي يحل فيه الافطار وتجب فيه الصلاة» بدون ذکر سند به صورت ذیل نقل کرده است: «إذا غاب القرص أفطر الصائم ودخل وقت الصلاة وقال أبي (رض) في رسالته إلي: يحل لك الافطار إذا بدت ثلاثة أنجم وهي تطلع مع غروب الشمس» با این حال ایشان در مشیخه طریق خود به عمرو بن شمر به صورت ذیل تبیین کرده است: «وما كان فيه عن عمرو بن شمر فقد رويته عن محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه عن علي بن الحسين السعد آبادي، عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي، عن أبيه، عن أحمد بن النضر الخزاز، عن عمرو بن شمر.» در سند این حدیث دو نفر قرار دارند: عمرو بن شمر الجعفي؛ او إمامي و از نگاه عموم رجالیان ضعيف است، اما جابر بن یزید جعفی از اجله اصحاب اهل بیت^ است. از نگاه نگارنده با توجه به دلایل محدث نوری در دفاع از وثاقت عمرو بن شمر، ذکر روایت در کتاب شریف من لا یحضر و نیز موافقت حدیث با متن عموم روایات این باب، می‌توان از صحت روایت دفاع کرد. 2. متن یک؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ| إِذَا غَابَ الْقُرْصُ؛ موضوع حکم غیبوبت قرص آفتاب است. دو؛ أَفْطَرَ الصَّائِمُ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ؛ وقت افطار روزه دار و وقت نماز مغرب، غیبوبت شمس اعلام شده است. در حقیقت با غیبوبت قرص آفتاب این دو حکم محقق می‌شود. 3. تحلیل یک؛ این روایت نبوی که در دوران نبود تقیه و در دورانی که اختلافات فقهی شکل نگرفته بود، ایراد شد، به صورت روشن و آشکار وقت نماز مغرب را غیبوبت قرص خورشید اعلام کرده است. این امر به معنای آن است که این روایت را می‌توان حاکم بر همه روایات این باب دانست که احتمال راهیافت تقیه و ملاحظه شرایط زمان در آنها وجود دارد. دو؛ گفتار شیخ صدوق در ادامه روایت قابل توجه است: «وقال أبي (رض) في رسالته إلي: يحل لك الافطار إذا بدت ثلاثة أنجم وهي تطلع مع غروب الشمس» مفهوم این سخن آن است که از منظر پدر شیخ صدوق و نیز خود او با غروب آفتاب افطار روا است. از منظر ایشان همزمان با غروب آفتاب سه ستاره آشکار می‌گردد. معیّت طلوع سه ستاره با غروب آفتاب، بدان معنا است که میان غروب آفتاب و آشکار شدن ستاره در آسمان فاصله زمانی وجود ندارد. برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ باریابی به محضر حضرت حجت (ع) گنجی است بی پایان روز پنجشنبه هفته جاری سالی جدید و دوره ای نوین برای ادامه امامت و هدایت حضرت حجت (روحی فداه) رقم می خورد. ایشان را صاحب اسرار الهی، عالم به اسرار هستی، ترجمان قرآن، بقیه سلف صالح و میراث دار علوم اولین و آخرین می شناسیم. اگر کسی به دنبال پاسخ به پرسش ها و کشف اسرار ذیل است، باید در جستجوی او باشد: ۱. به دنبال آن است که از اسرار گذشته، حال و آینده جهان آگاهی یابد؛ نه آگاهی از آن چه در کتاب ها نگاشته اند، بلکه حصار زمان را شکسته و رخدادها را به چشم خود شهود کند. ۲. به جای آن که با آزمایشگاه فرمی لب به دنبال کشف صحت نظریه بیگ بنگ باشد یا با تلسکوپ جیمز وب کورسویی از نور میلیاردها ستاره را رصد کند یا اندکی به سیارات منظومه شمسی سرک بکشد، به حقیقت دریابد که راز هستی چیست و آغاز و کنون و فرجام آن چگونه است؟ ۳. می خواهد پرده از اسرار قبر و قیامت کنار رود و درنگرد که اهل ناز و تنعم در بهشت برزخی و بهشت موعود در چه حال و هوایی هستند و اهل عذاب و نقمت در جهنم برزخی و جهنم موعود چه رنج ها و نکبت ها را متحمل می شوند؟ ۴. به دنبال آن است که هزاران پرسش در حوزه دین شناخت و شناخت ادیان و مذاهب و تفسیر قرآن و حکم هزاران مساله ناگشوده مستحدثه را دریابد. ۵. از گفت و شنود و گاه ستیز صاحبان مکاتب و مذاهب مختلف مکدر است و می خواهد بداند با دستاوردهای دانش بشری در اقتصاد و سیاست و روان شناسی و ... چه باید کرد و باید دل به دعاوی فلاسفه و عارفان سپرد یا راهی دیگر را درنوردید؟ ۶. از شنیدن و خواندن داستان پیامبران و اوصیای الهی خسته است و می خواهد به حضور کسی برسد که نماینده تام و تمام کنونی خداوند است و دیدن او با دیدن همه پیامبران و اوصیای گذشته برابری کند. اینها و ده ها خواسته و خواهش؛ پرسش و پرسمان و ابهام و ایهام و ... حال اگر به ما بگویند که در میان حدود هشت میلیارد آدمیان ساکن در این خاکدان و در کنار ما کسی است که قریب سیزده سده می زید و حامل همه این اسرار و توانش ها است و هیچ پرسش و پرسمانی نزد او بی پاسخ نمی ماند، آیا با خود فریاد و فغان نخواهیم کرد که چگونه این همه از حضور چنین سرمایه بی پایانی غفلت داشته و داریم؟! چگونه است که برای پیدا کردن یک کاسه و یک کوزه از تمدن چند هزار ساله، گوشه و کنار شهرها و روستاها را در می نوردیم، در دانشگاه ها رشته باستان شناسی راه می اندازیم و میلیاردها دلار خرج می کنیم، اما برای باریابی به محضر چنین انسان الهی هیچ زحمتی را بر خود هموار نمی سازیم؟! آیا چند پاره کاسه و کوزه زبانی برای گفت و شنود دارند تا اخباری از چند و چون تمدن های کهن در اختیار ما بگذارند یا انسانی الهی و متصل با پهنه تاریخ و به ژرفنای همه هستی؟! کسی که یک گوشه از دانش و توانش او چنان است که نه فقط گزارشی از فلان تمدن و تکاپوی بشر در اختیار گذارد، بلکه می تواند پرده از گذشته فراموش شده کنار زند و ما را در مجلس و محفل صاحبان آن تمدن حاضر کند نا هر آن چه پیجوی آن هستیم، به کف آوریم. اگر بپرسید این انسان با این ویژگی کجاست و چرا دسترسی به او نداریم، خواهیم گفت که او با ما و در کنار ماست و کافی است به اندیشه و منش خود صدق و صفایی ببخشیم تا پرده ها از پیش روی چشم ما کنار رود و به محضر آن بقیه سلف صالح بار یابیم. این گوی و این میدان! میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز علی نصیری صبح صادق روز سه شنبه دوازدهم مهرماه ۱۴۰۱ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ شناسنامه مبارك امام حسن عسكرى (ع) نام مبارك : حسن ( ع ) كنيه شريف : ابومحمد القاب مبارك : زكى - عسكرى نام پدر بزرگوار : على ( ع ) نام مبارك مادر : حديثه " سوسن " تاريخ ولادت : 8 ربيع الثانى 231 هجرى سال شروع امامت : 254 ه‍ . ق سن شروع امامت : 22 مدت امامت : 6 سال مدت عمر مبارك : 29 سال تاريخ شهادت : 8 ربيع الاول سنه 260 ه علت شهادت : شربت زهرآلود / معتمد عباسى محل دفن : سامراء تعداد فرزندان : يك پسر آن هم " مهدى موعود " ( عج ) حاكمان دوران امامت : معتز ، مهتدى و معتمد 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ امام رضا (ع) از خداوند می خواهد تا ایشان را جزو یاران حضرت حجت (ع) قرار دهد! مقاتل بن مقاتل قال : قال أبو الحسن الرضا عليه السلام : أي شئ تقول في قنوت صلاة الجمعة قال : قلت : ما يقول الناس قال : لا تقل كما يقولون ، ولكن قل : اللهم أصلح عبدك وخليفتك بما أصلحت به أنبياءك ورسلك ، وحفه بملائكتك ، وأيده بروح القدس من عندك ، واسلكه من بين يديه ومن خلفه رصدا يحفظونه من كل سوء ، وأبد له من بعد خوفه أمنا يعبدك لا يشرك بك شيئا ، ولا تجعل لاحد من خلقك على وليك سلطانا ، واذن له في جهاد عدوك وعدوه ، واجعلني من أنصاره إنك على كل شئ قدير (مصباح المتهجد، ص 3567) از این روایت که از نظر مضمون و محتوا واجد اعتبار است، دو نکته قابل استفاده است: یک؛ امام رضا (ع) به اعتبار آن که روز جمعه روز ظهور حضرت حجت (ع) است، دعایی نغز در باره آن حضرت را در قنوت نماز توصیه فرمود. این امر از اهتمام اهل بیت (ع) نسبت به جایگاه حضرت حجت (روحی فداه) حکایت دارد. دو؛ فقره «واجعلني من أنصاره» در این دعا بسیار قابل توجه است که امام رضا (ع) به عنوان امام و برگزیده الهی و جدّ اعلای حضرت حجت (ع)، این گونه از خداوند می خواهد تا ایشان را جزو یاران ولی عصر (ع) قرار دهد. در این صورت باید پرسید که تکلیف امثال ما در این باره چیست؟ آیا در یاری رسانی به آن حضرت جدّی و کوشا هستیم؟! 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و درس خارج حدیث در موسسه معارف وحی و خرد 🔹 پیش از این در تبیین اهداف و برنامه های حسینیه امام صادق (ع) در روستای مژده رشت، اعلام شد که ان شاء الله تعالی این دست از برنامه های تبلیغی و علمی در ایام حضور در قم دنبال خواهد شد. 🔹 بر این اساس، به لطف الهی نخستین جلسه در جمعه هفته جاری در موسسه معارف وحی و خرد به شرح ذیل تشکیل خواهد شد: 🔹 1. زیارت آل یاسین؛ (توسط یک از فاضلان حوزه)؛ ساعت ده و نیم تا یازده 🔹 2. خارج حدیث؛ استاد علی نصیری (از ساعت یازده تا دوازده) 💠 مباحث خارج حدیث ناظر به مباحث اخلاقی است و از اول روایات جلد دوم کافی شریف «کتاب الایمان و الکفر» آغاز خواهد شد. 🔸 زمان: جمعه پانزدهم مهر 1401 (از ساعت ده و نیم تا دوازده) 🔸 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه 36، پلاک 46 (موسسه معارف وحی و خرد) 🌐 از همه اساتید، فاضلان حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب مکرم و عموم عاشقان به حضرت حجت (ع) و علاقه مندان به معارف اهل بیت (ع) برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir