eitaa logo
گل بهشتی⚘🇵🇸🇱🇧
97 دنبال‌کننده
876 عکس
952 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷با احترام به نگاه و آنات پرارزشی که قرار می‌دهید🍃 🌹محورهای ثابت مطالب: فرزندآوری، تربیتی و فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ دیگر آیات دالّ بر👈 تجرّد نفس آیه  ‏‏"وَ عَلَّمَ ءادَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ‏‎ ‎‏عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونی بِأَسْماءِ هؤلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ‏"‎ است. توضیح این‌که: «اَظِلِّه نفس» در عین بساطت نفس،👈 بعضی مظهر علم نفس‌اند و 👈بعضی مظهر رؤیت آن و بعض دیگر 👈مظهر قدرت آن.‏‎ ‎‏مثلاً مغز مظهر علم، چشم مظهر رؤیت، بازوها مظهر قدرت و قوّه‏‌ی‎ ‎‏خیال مظهر خیال و دیگر قوا مظهر صفات دیگر اوست؛ و در عین‏‎ ‎‏حال که این قوا از هم جدا هستند، لیکن👈 همه کمالاتشان در مرتبه‏‌ی  ‎‏نفس جمع است. همچنین قوّه عاقله من و قوّه عاقله تو و یا سایر‏‎ ‎‏افراد، هر کدام کمالاتی دارند که در عین حال که این کمالات، از‏‎ ‎‏هم متمایزند و به غیریّت افراد، از هم غیریّت دارند (مثلاً کمالات‏‎ ‎‏زید غیر از کمالات عمرو است) ولی همه‌ی آن‌ها در «رب النوعِ» به‏‎ ‎‏طور جمع‌الجمع موجودند، به همین ترتیب همه‌ی کمالات عالم‏‎ ‎‏وجود در ذات باری به طور جمع‌الجمع و احدیّت جمع موجود‏‎ ‎‏است و همه‌ی مظاهر وجود، مظهر حقّ هستند، گرچه بعضی مظهر‏‎ ‎‏اسم علیم، و بعضی مظهر اسم قدیر، و بعضی مظهر اسم قابض و‏‎ ‎‏یا سایر اسمای‌اند. مثلاً جبرئیل مظهر اسم علیم، و ملائکه دیگر‏‎ ‎‏مظهر اسمای دیگرند. حال می‌گوییم: گرچه در مرتبه‌ی ذات که‏‎ ‎‏وجود بسیط صِرف است، قدرت عین علم است، و علم عین‏‎ ‎‏قدرت، لیکن در مرتبه‌ی دیگر، ذات مظاهر مختلفی دارد؛ فلذا‏‎ ‎‏گرچه به یک معنا، همه موجوات مظهر اسمای الهی‌اند، ولیکن‏‎ ‎‏«غلبه‌ی اسمی» در مظاهر هم داریم.‏ 🌱خوب گفتیم که ملائکه هر یک مظهر اسمی از خداوند هستند،‏‎ ‎‏یکی مظهر اسم علیم، دیگری مظهر قدیر، و دیگری مظهر قابض،‏‎ ‎‏و آن‌ها موجوداتی مجرّد هستند، پس 👈آدم که مظهر تمام اسمای الهیّه‏‎ ‎‏و فوق تمام ملائکه، بلکه فوق تمام موجودات عالم است، چون‏‎ ‎‏بدن جسمانی‌اش نمی‌تواند مظهر اسم الهی باشد، معلوم می‌شود‏‎ ‎‏چیز دیگری در کار است که آن 👈مجرّد می‌باشد، و آن نفس است که‏‎ ‎‏از «صُعق ربوبی» است و به تمام ملائکه امر شده که بر او سجده‏‎ ‎‏کنند و آن همان مظهر اسم جامع «الله » است.‏ 🌿🌿🌿🌿🌿 💠 توضیح برخی اصطلاحات: 🌹تجرد نفس‌: از مسائل‌ فلسفی‌، به‌ معنای‌ عاری‌ بودن‌ نفس‌ از مادّه‌ و عوارض‌ و لواحق‌ و احکام‌ آن‌ 🌹بَسیط‌ و مُرکب‌: دو اصطلاح‌ در فلسفه‌ با معانی‌ متقابل‌. بسیط‌ جزء ندارد و در ذات‌ آن‌ ترکیبی‌ نیست‌؛ و مرکب‌ دارای‌ جزء و قابل‌ انقسام‌ به‌ اجزاست‌ (فخر رازی‌، ج‌1، ص‌51؛ صدرالدین‌ شیرازی‌، 1387، ج‌7، ص‌207) 🌹قوه عاقله: فصل حقیقی انسان نسبت به سایر حیوانات است و جمیع تکالیف شرعی و کمالات انسانی بر اساس این قوه بنا شده. طهارت قوه‌ی عاقله در عقل نظری و عقل عملی، موجب سعادت حقیقی انسان می‌گردد. سرشت قوه‌ی عاقله بر توحّد است و با کثرات و اشتغال به غیر سازگاری ندارد. 🌹«جمع الجمع»: یکی از اصطلاحات عرفانی (در عرفان نظری و عملی) در عرفان عملی، عارفان به مرحله و مقام فناء فی الله، مقام «جمع الجمع» می‌گویند. عارف در این مقام به جایی می‌رسد که جز خداوند چیز دیگر را نمی‌بیند و همه را فانی در خداوند می‌بیند. در عرفان نظری در چند معنا استفاده می‌شود... 🌴 @naslqasem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕 محبوب‌تر از خورشید 🌷 @naslqasem
✨حرکت قهری به سوی حیات اخروی‏ ‏‏انسـان یک طور خـلق شده است که علاوه بـر حیات طبیعی،‏‎👈 ‎‏حیات مابعدالطبیعه هم دارد، و آن حیات مابعدالطبیعه حیات‏‎ ‎‏صحیح انسان است، اینجا همان حیات حیوانی است، از این جهت‏‎ ‎‏مردم محتاج شده‌اند به اینکه در پیدا کردن راه صحیح از طریق‏‎ ‎‏وحی به این‌ها گزارش داده بشود و خدای تبارک و تعالی هم منّت بر‏‎ ‎‏مردم گذاشت و انبیا را مبعوث فرمود تا اینکه راه را به این‌ها نشان‏‎ ‎‏بدهند.‏ ‏‏     تمام تعلیمات انبیا برای مقصد نشان دادن راهی است که 👈انسان‏‎ ‎ ‏‏ناچار از این راه باید عبور کند. ناچار انسان از این عالم طبیعت به‏‎ ‎‏یک عالم دیگری عبور می‌کند. 🌿🌿🌿🌿 🌹ماوراء الطبیعه: آنچه آن سوی طبیعت است. 🌴 @naslqasem
همسران غصه می‌خورند که چرا آن‌ها نمی‌توانند به میدان جنگ بروند ... 🌷 @naslqasem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨شهدای غواص افتخار و الگوی ملت ایران ملت امام حسین هستند... ما را هنور نشناختید که خواستید با نسخه های دست چندم لشکر یزیدی بر ما بتازید ... و خدا هست @naslqasem 🌷🍃
چرا جهاد است؟! @naslqasem 🌹
✨دنیا، راه است و ماورای دنیا، مقصد‏ 💫‏‏پیش انبیا این دنیا وسیله است. یک راهی هست، 👈راه هست برای‏‎ ‎‏رسیدن به یک مقصد عالی دیگر که خود انسان نمی‌داند و آن‌ها‏‎ ‎‏می‌دانند. آن‌ها مطلع‌اند به اینکه منتهی به چه می‌شود اگر افسار‏‎ ‎‏گسیخته باشد و منتهی به چه می شود اگر مهار بشود از یک راهی‏‎ ‎‏که راه هست برای رسیدن به آن درجات عالیه انسانیت.‏ ‏‏     👈همه‌ی اموری که در نظر این حکومت‌ها مقصد است، در نظر انبیا‏‎ ‎‏راه است. 👈 تمام دنیا در نظر انبیا خودش یک مقصود نیست. خودش‏‎ ‎‏یک محراب و مقصد نیست. خودش یک راه است که از این راه‏‎ ‎‏باید برسند به مرتبه‌ای که آن مرتبه، مرتبه عالی انسانی است که‏‎ ‎‏اگر یک موجودی، یک انسانی این مرتبه‌ی عالی انسانی را به آن‏‎ ‎‏رسید، این سعادت دارد و سعادتش محصور به این عالم نیست.‏‎  ‎‏در همین عالم هم سعادت دارد اما👈 محصور نیست. مقصود، یک‏‎ ‎‏عالم ماورای این عالم هست. آن‌ها ماورا را دیدند. یک عالم غیبی‏‎ ‎‏که بر ما الآن مجهول است. آن‌ها دیدند @naslqasem 💐
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 یک کار تمیز از بچه های مازندران💚 🔸گرامیداشت شهدای مظلوم مدافع حرم مازندرانی در کربلای خانطومان💔 شادی ارواح عالی مقام شهدا صلوات ┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅ ✍ @naslqasem
🌻فرزند برای پدر @naslqasem
🌗 انسان تا در این نشئه است با اختیار خود و با اعمال عبادی و امثال آن می‌تواند تمام‏‎ ‎‏امراض نفسانیه را، گرچه در نفس ریشه کرده باشد و ملکه شده باشد اصلاح کند. ولی‏‎ ‎‏اگر با ملکات فاسده و اوصاف خبیثه به عالم دیگر منتقل گردد چنانچه نور فطرت و ایمان‏‎ ‎‏در باطن ذاتش محفوظ باشد نیز اصلاح و تزکیه و تصفیه‌ی نفس از تحت اختیار او خارج‏‎ ‎‏شود، بلکه قبل از خروج روح از بدن از انسان سلب اختیار شود و طرق دیگری برای‏‎ ‎‏اصلاح بکار برده شود، مثل سختیها و فشارهای حال احتضار و قبض روح، و وحشت‌های‏‎ ‎‏رویت ملائکۀ موکلۀ این عمل و عذابهای قبر و...، اگر به این فشارها و زحمت‌های برزخی،‏‎ ‎‏رفع کدورت نفس شد، در قیامت به سعادت رسد و در ظلّ عنایت شافعان ـ علیهم السّلام‏‎ ‎‏ـ به مقام موعود خود رسد. و اگر خدای نخواسته این کدورت‌ها زایل نشد، در عذاب‌های‏‎ ‎‏قیامت و مواقف پنجاه گانۀ آن واقع شود و اگر در این مواقف هولناک نیز نور فطرت غلبه‏‎ ‎‏نکرد کار منتهی به جهنّم شود. پس او را در عذاب‌های گوناگون جهنّم و طبقات آن محبوس‏‎ ‎‏کنند تا غل و غش از باطن نفس و فطرت پاک شود و طلای خالص فطرة الله که لایق دار‏‎ ‎‏کرامت است پیدا شود.‏ 🌺 @naslqasem